Gå til innhold

Kan jeg lære meg å drikke grønn te igjen etter et overgrep?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg opplever at grønn te har blitt en trigger etter et overgrep. Jeg får profesjonell hjelp gjennom samtaleterapi, men vi fokuserer hovedsakelig på utbrenthet og går ikke inn på traumet. Er det likevel mulig å venne seg til grønn te igjen på en skånsom måte, og i så fall, hvordan kan jeg gå fram? Jeg har ikke klart å drikke grønn te på over ett år. Jeg vil så gjerne klare det, slik at jeg ikke får noen overasskelser de gangene jeg får servert grønn te.

Anonymkode: 854ff...fab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lære deg å drikke "matcha te" den er jo grønn, samtidig som den ikke er "spesifikk" grønn te... Når du da klarer det, er det kanskje lettere å ta steget videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes metoder for å eksponere deg. Jeg ville hørt med behandleren din.

Anonymkode: 93dbc...b5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (Akkurat nå):

Kanskje lære deg å drikke "matcha te" den er jo grønn, samtidig som den ikke er "spesifikk" grønn te... Når du da klarer det, er det kanskje lettere å ta steget videre :) 

Jeg var nok utydelig ser jeg. Jeg kan drikke grønn te i seg selv, men det er en spesifikk grønn te jeg ikke klarer. Og det er veldig uheldig når jeg får servert te og spytter den ut igjen. Det er grønn pukke te med sitron, jeg sliter veldig med, ikke andre typer grønn det. Rart det der, at jeg klarer andre grønn te, men ikke grønn te med sitron. Det høres jo helt idiotisk ut ser jeg

Ja, det har skjedd jeg har fått grønn te, bannet høyt og spyttet den ut. Jeg mistet helt kontroll frodi jeg trodde jeg ikke hadde problem med å drikke det da jeg fikk det servert i julen. Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes metoder for å eksponere deg. Jeg ville hørt med behandleren din.

Jeg opplever dessverre at mine traumer blir litt pushet bort fordi hun ikke har kompetanse på det feltet. Opplevd det to ganger nå, så må vel bare ta til takke den behandlingen jeg får nå - samtaleterapi

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg opplever dessverre at mine traumer blir litt pushet bort fordi hun ikke har kompetanse på det feltet. Opplevd det to ganger nå, så må vel bare ta til takke den behandlingen jeg får nå - samtaleterapi

Nå har du flere tråder om dette. På tide å ta til seg hva folk skriver og ta det opp med behandleren? Det blir ikke bedre av å skrive om det her inne.

Anonymkode: e2079...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg var nok utydelig ser jeg. Jeg kan drikke grønn te i seg selv, men det er en spesifikk grønn te jeg ikke klarer. Og det er veldig uheldig når jeg får servert te og spytter den ut igjen. Det er grønn pukke te med sitron, jeg sliter veldig med, ikke andre typer grønn det. Rart det der, at jeg klarer andre grønn te, men ikke grønn te med sitron. Det høres jo helt idiotisk ut ser jeg

Ja, det har skjedd jeg har fått grønn te, bannet høyt og spyttet den ut. Jeg mistet helt kontroll frodi jeg trodde jeg ikke hadde problem med å drikke det da jeg fikk det servert i julen. Ts

Får du servert grønn te uten at du blitt spurt om du vil ha te? Hvor får du det? Hvis du ikke vet hvilken te det er, kan du la være å drikke det eller spørre? Du kan si du ikke liker grønn te, men tar gjerne fruktte eller stort te for eksempel?

Anonymkode: 3b905...52f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prøv å ha litt sitron i den teen du kan drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Du kan det. Men du MÅ ikke presse deg her og nå til å drikke den. Kan du la det ligge en stund og prøve senere? Man kan klare seg uten grønn te nå.  Lage nye minner rundt teen i andre omgivelser når minnene er svakere. Og prøve og bare være i nuet. Tenke jeg er her og nå. Og observere teen og koppen. Hvordan det ser ut, hvordan det smaker. Og drikke det. 

Anonymkode: 5f616...f2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vil så gjerne klare det, slik at jeg ikke får noen overasskelser de gangene jeg får servert grønn te.

Inntil videre er det bare å takke nei til grønn te.

Anonymkode: 2262c...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har du flere tråder om dette. På tide å ta til seg hva folk skriver og ta det opp med behandleren? Det blir ikke bedre av å skrive om det her inne.

Anonymkode: e2079...b33

Flere tråder? Med samme problemstilling? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Du kan det. Men du MÅ ikke presse deg her og nå til å drikke den. Kan du la det ligge en stund og prøve senere? Man kan klare seg uten grønn te nå.  Lage nye minner rundt teen i andre omgivelser når minnene er svakere. Og prøve og bare være i nuet. Tenke jeg er her og nå. Og observere teen og koppen. Hvordan det ser ut, hvordan det smaker. Og drikke det. 

Anonymkode: 5f616...f2b

Takk! Det skal jeg prøve på! :D

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får du servert grønn te uten at du blitt spurt om du vil ha te? Hvor får du det? Hvis du ikke vet hvilken te det er, kan du la være å drikke det eller spørre? Du kan si du ikke liker grønn te, men tar gjerne fruktte eller stort te for eksempel?

Leste du alt? Fordi som sagt, så visste jeg ikke at jeg hadde problem med det før jeg tok første slurken. Da hadde jeg ikke drikket det  siden hendelsen. Jeg trodde virkelig at det ikke var et problem før jeg tok første slurken etter hendelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du alt? Fordi som sagt, så visste jeg ikke at jeg hadde problem med det før jeg tok første slurken. Da hadde jeg ikke drikket det  siden hendelsen. Jeg trodde virkelig at det ikke var et problem før jeg tok første slurken etter hendelsen. 

Ja, men spørsmålene mine retter seg til hva du kan gjøre fremover. Altså at du ikke trenger å drikke te du ikke vet hva er, og at du kan si du ikke liker grønn te for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikk den hos behandleren din kanskje?

Anonymkode: 50553...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Øv deg hjemme, og takk nei til te fremover frem til du har klart å drikke det hjemme uten ubehag.

Anonymkode: a4aa4...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerer på peppermynte lukten/smaken. (Takker alltid nei til tyggis og pastiller av andre, orker ikke tannkrem med peppermynte smak og peppermynte te), det går stort sett greit til den dagen jeg hadde kjøpt feil snus, åpner lokket og peppermynte stanken slår imot meg. 

Når jeg var kommet meg opp av det svarte hullet den snusen sendt meg rett inn i da begynne jeg å jobbe med det. Jeg er fremdeles ikke overbegeistret for peppermynte (og det trenger jeg heller ikke være), men jeg går ikke ut av mitt gode skinn om jeg skulle møte på peppermynte den dag i dag.

Nå vet du ts om en trigger og med kunnskap kommer også makt, og det er en viktig ting å være bevisst på. Nå bestemmer du. Du bestemmer i hvilket tempo du ønsker å konfrontere triggeren din i, du bestemmer når det skal skje så det er opp til deg.

Jeg måtte ha en spesifikk gjenstand i hendene som gjorde meg bevisst på "her og nå" (for min del er det en kastanjenøtt jeg har fått av psykologen min) og med å stimulere følelsesesansen og knytte den til nåtiden (dagens dato) og også gradvis åpne opp lukte og smak sansen min og la peppermynte komme til dagens dato og ikke at peppermynte trakk meg tilbake til den tiden. 

Ha kroppskontakt, tenk på hvordan føttene kjennes mot bakken, krøll tærene, legg merke til de andre sansene dine som syn og hørsel, hva hører du mens du drikker denne teen? Beskriv det gjerne høyt for deg selv.

Men det er bare en ting som nytter dessverre og det er gradvis eksponering i ditt eget tempo. 

Gjør også noe positivt etter at du har jobbet med dette. Løft hendene i været som at du har seiret (ja det høres teit ut, men det er en grunn til at alle idretshellter gjør dette etter målgang eller etter en målscorering, det er en universell handling. Kroppen din har seiret og det bør integreres dypt, slik at kroppen din også får den følelsen). Spis favoritt isen din, hør favoritt låten din, dans eller gå på kino, bare gjør noe positivt etterpå. 

Anonymkode: 8c283...e18

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare si nei takk til grønn te. Nå vet du at det kan trigge deg. Det er helt innafor å si at du ikke liker det.

Anonymkode: e63c0...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da leser du deg opp på eksponering og trener på det selv. Hvis det er viktig for deg. Personlig ville jeg droppet å drikke te jeg ikke visste hva var. Det er en såpass lett ting å unngå at du kan fint vente med å trene på det til du er klar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikk vann.

Anonymkode: 0bd47...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mmmm….

Det går kanskje an, men med en SÅ spesifikk type te ville jeg diskutert med terapeut om det er verdt det?

Gjør det noe om du returnerer teen og mister kontroll?

Jeg ville heller tenkt «takker nei til te på besøk eller spør hvilken type».

Ganske mye jobb å slite seg gjennom bare for å tolerere denne ene teen. 

Hadde problemet vært kollektivtrafikk, alle blå gensere osv så hadde jeg sett hensikten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at folk tvinger deg til å drikke grønn te? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...