Gå til innhold

1.Gangs intervju - de spurte om lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Nå har jeg vært på mitt første intervju på mange år. Jeg følte intervjuet gikk fint, men helt på slutten kommer «Hvilke forventninger har du til lønn?», da ble jeg ganske overrasket - på 1. gangs intervju? Heldigvis hadde jeg det i bakhodet at det kan bli stilt spørsmål om lønn ved en senere anledning, så jeg sa at «lønnen blir vi helt sikkert enige om dersom dere tenker at jeg er riktig kandidat for jobben». Intervjuer ga seg ikke, og ville vite ca.

Spør man virkelig om lønn på førstegangsintervju? 
nå skal det sies at dette er en jobb jeg kun takker ja til OM lønnen er vesentlig høyere enn det jeg har i dag, dette da det blir en del reising utover arbeidstid.

Anonymkode: b5f8c...2f1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Nå har jeg vært på mitt første intervju på mange år. Jeg følte intervjuet gikk fint, men helt på slutten kommer «Hvilke forventninger har du til lønn?», da ble jeg ganske overrasket - på 1. gangs intervju? Heldigvis hadde jeg det i bakhodet at det kan bli stilt spørsmål om lønn ved en senere anledning, så jeg sa at «lønnen blir vi helt sikkert enige om dersom dere tenker at jeg er riktig kandidat for jobben». Intervjuer ga seg ikke, og ville vite ca.

nå skal det sies at dette er en jobb jeg kun takker ja til OM lønnen er vesentlig høyere enn det jeg har i dag, dette da det blir en del reising utover arbeidstid.

Herrefred jeg hadde ikke visst hva jeg skulle svart på det jeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble nylig spurt om lønn på 1. gangs intervju, jeg har kun jobbet i det offentlige og aldri forhandlet meg frem til en lønn, så jeg aner ikke hvordan man besvarer det spørsmålet 😅

Anonymkode: 6dba7...238

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er ikke uvanlig. Når jeg har søkt jobb og rekruttering er håndtert av eksternt byrå, så sjekker de ofte ut lønn før du kommer på intervju. Lite poeng å bruke tid på deg om du har lønnsforventninger som ligger langt over det de har tenkt å matche. Bortkasta tid for alle parter. 

Anonymkode: 34eb2...5d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har fått spørsmål om nåværende lønn på mine siste jobbintervjuer. Svarer alltid det som er sant, og at jeg kunne tenke meg mer. Hvorfor holde det tilbake.

Anonymkode: ae742...326

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid blitt spurt om dette på 2.gangs int, jobber i det private. Synes dette er helt ok da det er dumt å jage bort begge parters tid om man ikke er kompatible på lønn.

Anonymkode: 58c83...c47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk nettopp tilbud om en jobb, det har vært en lang prosess med tre intervjuer og case. Og nå fikk jeg tilbudet, på 200 000 lavere enn lønna jeg har i nåværende jobb! Det gir virkelig ingen mening.. Tenk hvis lønna de så for seg sto oppført i annonsen, eller de tok det på første runde. Jeg kunne spart meg timesvis med arbeid med caset og presentasjonen! 

Så kunne jeg jo og ha spurt… Men det ble jeg rådet til å ikke gjøre. Det er det første jeg skal spørre om neste gang!

Anonymkode: 5ef0a...0e2

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid blitt spurt om dette på 2.gangs int, jobber i det private. Synes dette er helt ok da det er dumt å jage bort begge parters tid om man ikke er kompatible på lønn.

Mente 1.gangs!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp derfor er det vel best å ta opp dette i første runde?

Om dere har helt ulike forventninger til lønnsnivå er det jo bare bortkastet tid å skulle ha flere intervjuer. 

Anonymkode: b55cc...5fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk nettopp tilbud om en jobb, det har vært en lang prosess med tre intervjuer og case. Og nå fikk jeg tilbudet, på 200 000 lavere enn lønna jeg har i nåværende jobb! Det gir virkelig ingen mening.. Tenk hvis lønna de så for seg sto oppført i annonsen, eller de tok det på første runde. Jeg kunne spart meg timesvis med arbeid med caset og presentasjonen! 

Så kunne jeg jo og ha spurt… Men det ble jeg rådet til å ikke gjøre. Det er det første jeg skal spørre om neste gang!

Anonymkode: 5ef0a...0e2

Derfor burde det være pålagt å oppgi lønn i stillingsutlysninger. Jeg har alltid diskutert lønn tidlig i prosessen. Er det ikke oppgitt så ringer jeg og forhører meg før jeg bruker tid på å søke. Jeg har aldri fått negative tilbakemeldinger på det. Det må normaliseres å snakke mer om lønn, det er gammeldags at arbeidstakere skal være så forsiktige og ikke virke «grådige». Alle ønsker jo det samme: høyest mulig lønn for jobben de gjør. 

Anonymkode: a23a9...561

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei!

M65: Dette er én av de tingene man forbereder seg på før et intervju. Så enkelt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir stadig overrasket over at noen går på intervju for første gang på flere år, uten å google hva som er vanlige spørsmål å få.

Anonymkode: 188ca...c59

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp derfor er det vel best å ta opp dette i første runde?

Om dere har helt ulike forventninger til lønnsnivå er det jo bare bortkastet tid å skulle ha flere intervjuer. 

Anonymkode: b55cc...5fd

Enig, det er helt kurant (og bra, tenker jeg) å spørre om det på førstegangsintervju. Jeg må si jeg synes sånne ekstreme ansettelsesprosesser med masse runder og gjerne arbeidskrevende caser og presentasjoner er en uting. Arbeidssøkerne burde faktisk å betalt for i tiden som går med til forberedelse til og deltakelse i runde to og evt tre i slike prosesser.

Anonymkode: 7bcc6...85b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man spør kan nok variere, men det er helt vanlig å spørre om lønn. Forventningene til lønn er viktig å få avklart, fordi hvis du krever mye mer lønn enn det arbeidsgiveren har anledning til å tilby, er det greit å finne det ut tiflit mulig i prosessen slik at man ikke bruker for mye ressurser på intervjuer, tester og samtaler med kandidater som uansett er uaktuelle for jobben på grunn av lønnsforventingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, hva sier man når man blir spurt om lønn? Er man dønn ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ansetter mye. Spør alltid om lønnsforventning på 1.gangsintervjuet. om min ramme og kandidaten ikke matcher i det hele tatt er det ikke noe poeng å bruke tid på videre prosess.... lønna man får tilbud om er kalibrert mot de andre ansatte, utdanning og erfaring.  Jeg legger meg ikke lavt i tilbudet fordi man svarer lavt. Jeg stopper bare prosessen videre om det er for høyt og ikke justeres/modereres når jeg sier det nok er over rammen vi har satt til denne stillingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Gentleman59 skrev (9 minutter siden):

M65: Dette er én av de tingene man forbereder seg på før et intervju. Så enkelt. 

Kvinne 34 her. Joda, jeg var godt forberedt til intervjuet, og hadde naturligvis en forventning om at spørsmålet ville komme før eller senere, jeg ble bare litt overrasket at det kom så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (2 minutter siden):

Jeg ansetter mye. Spør alltid om lønnsforventning på 1.gangsintervjuet. om min ramme og kandidaten ikke matcher i det hele tatt er det ikke noe poeng å bruke tid på videre prosess.... lønna man får tilbud om er kalibrert mot de andre ansatte, utdanning og erfaring.  Jeg legger meg ikke lavt i tilbudet fordi man svarer lavt. Jeg stopper bare prosessen videre om det er for høyt og ikke justeres/modereres når jeg sier det nok er over rammen vi har satt til denne stillingen....

Så, du sier faktisk at det var for høyt der og da? Jeg var på et intervju for et par år siden hvor jeg fikk spørsmålet om lønn på 2. gangs. Da var jeg ærlig, og fikk klar beskjed om at «oi, det var høyt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye bedre å bli spurt raskt i prosessen, hvis ikke kan både din og arbeidsgivers tid kastes bort.

Anonymkode: badc3...970

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kvinne 34 her. Joda, jeg var godt forberedt til intervjuet, og hadde naturligvis en forventning om at spørsmålet ville komme før eller senere, jeg ble bare litt overrasket at det kom så tidlig.

My 50 cents:
Har kandidaten for lave forventninger så har ikke kandidaten selvtillit nok og vil ikke nok.
Har kandidaten for høye forventninger så er kandidaten for selvsikker for cocky. 

Å treffe høyt innen et realistisk spenn er dermed smart forberedelse.

Lykke til, håper du får drømmejobben!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...