Gå til innhold

Ditt beste sparetips.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er ditt/dine beste sparetips?

Tar i mot tips om forbruksvarer, strøm, bil, bolig, osv. 

Trenger ditt beste tips. 

Jeg ønsker å spare 10 000 kr i mnd de neste to årene. I dag klarer jeg å spare kr 6000 på en god måned. Men da jobber jeg mye ekstra. 😅

Anonymkode: 1e04d...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontroll over pengene dine, så du til enhver tid vet hva du har.

Lag deg et budsjett og følg dette slavisk.

De fleste av oss "må bare" unne oss en kopp kaffe/hamburger/sjokelade/brus etc, og det går fort en god slump penger på slike ting om en ikke er bevisst.

Ha kjøpestopp på klær/pynteting/andre ting som blir kjøpt i farta fordi det er "kjekt å ha"

Ser du noe i butikken du har lyst på, la være å kjøpe det der og da. Reis hjem og tenk deg om i 7 dager, har du fortsatt lyst på denne tingen så stokk om på budsjettet slik at du får kjøpt denne med penger du sparer på andre ting du eg3ntlig har satt av penger til.

Det er som oftest mest å spare på og kutte ut uvaner og ting vi kjøper som vi strengt tatt ikke trenger.

Sjekk om du har noen abonnement du ikke bruker, kan du få bedre rente på lån? Sjekk forsikringer, om det er mulig å få dette gunstigere? (Men husk å Sjekk dekning også, ikke bare se på pris)

Anonymkode: 3318e...365

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp dagligvarer i Sverige og handle 1 gang i mnd., evt. 1 gang hver 3. uke. 

Anonymkode: ed5ff...144

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på butikken, ha klare mål om hva du trenger. Handle en gang i uka i stedet for hver dag, og bruk den ekstra fritiden på bedre ting.

Ikke kjøp inn for mye mat - man sløser faktisk veldig mye penger hvis man kaster mye. Planlegg middager, kjøp inn det du trenger til de og hold deg til planen.

Bruk ting helt opp før du kaster og ha oversikt over det du har. Er det ting som går fot og er ekstra dyre, vurder å bytte de ut.

Havregrøt er billig frokost. Vann er billig, brus er dyrt.

Ikke kjøp ting du kan lage selv hvis det er billigere.

Kjøp brukt, spesielt hvis det er dyre ting som møbler og biler, MEN godt brukt ehus er ikke nødvendigvis en god investering - oppussing er dyrt.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Storhandel 1x pr uke. Bruker du opp noe kjøper du ikke mer men venter til neste handel. Kjøp billigste alternativ av alle matvarer. 
Dette krever planlegging, men funker bra. 

Selg ting du ikke bruker på Finn. I fjor trodde jeg at jeg ikke hadde noe å selge. Ble 37 annonser med små og store ting, og 50 000kr inn på konto.

Vær nøye med å ikke kjøpe nytt av sminke/hudpleie osv før det faktisk er tomt. 

Dropp byturer/alkohol en periode 

Kjøpestopp på unødvenige ting. Jeg tar ikke handlet interiør eller sånt stæsj på mange år. Og fyller ikke opp garderobeskap med nye klær. Må jeg absolutt ha nye jeans, selger jeg et annet plagg i skapet først. 
Og jeg kjøper klær jeg må ha på Finn eller Tise om mulig. 
Bytter også klær med venninner.

Aldri mer enn en streamingtjeneste om gangen.

Går sjelden til frisør, kuttet ut å få lagt negler, lakker de selv. 

Jeg sparer 12000kr mnd, avogtil mer.

Anonymkode: e48ff...53a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I februar hadde jeg en "bruk det du har i huset og lag mat av"-måned. Den måneden kosta meg 740 kr i stedet for de vanlige 3000 jeg pleier å ligge på. I det hele tatt, å lage mat av det man har i stedet for å handle inn alle varene man trenger, er både morsomt og utfordrende. 

Kjøpe matvarer på innvandrerbutikker hjelper også litt.

Sykle til jobben/studiestedet gir både gratis trening, en piff i hverdagen og sparer en for penger.  

Anonymkode: 17b8a...f94

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Nå avslutter jeg abonnement på Netflix og avis. Det vil si ca 500 kr i mnd. Takk❤️

Anonymkode: 1e04d...307

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen min sparer penger ved å drikke kaffe og spise hos naboen. Han spiser da nok mat til 4 voksne menn i et måltid, og så er han good to go. Helt fantastisk for budsjettet hans kan jeg tenke meg.

For deg vil jeg heller foreslå at du følger de kloke damenes råd over her. 

Anonymkode: 77536...6a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du får lønn, betal til deg selv før du betaler til andre. Det vil si, sett ønsket beløp inn på sparekonto med en gang og så må du klare deg med det som er igjen. Gjør du dette noen måneder lærer du fort hvor mye det er realistisk å spare. 

Ellers:

- Gå eller sykle til jobb. 

-Planlegg mathandel nøye. 'Handle' i egne skap, kjøleskap og fryser først. Gjerne bare 1 handletur i uka. Husk handleliste og hold deg til den. 

- Innfør shoppestopp eller en 'low buy' en periode. Kutt ut det som er unødvendig. 

- Selg unna klær og div du ikke lengre bruker. 

Anonymkode: b7eb6...e43

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg setter av til sparing med en gang lønna kommer. Setter fast trekk på fond og høyrentekonto som jeg ikke rører. Resten av pengene jeg har å «bruke» eller spare på en måned setter jeg på en separat høyrentekonto og overfører ukentlig det jeg synes jeg kan bruke på en uke. Da ender jeg som regel med et par tusen til overs som da går i fond/høyrentekonto igjen. Sånn sørger jeg for å spare et minimumsbeløp hver måned men er også motivert til å holde forbruket nede ila måneden for å få spart ekstra.

Anonymkode: 4f09a...b35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Naboen min sparer penger ved å drikke kaffe og spise hos naboen. Han spiser da nok mat til 4 voksne menn i et måltid, og så er han good to go. Helt fantastisk for budsjettet hans kan jeg tenke meg.

For deg vil jeg heller foreslå at du følger de kloke damenes råd over her. 

Anonymkode: 77536...6a9

Jeg skulle til å spørre hvordan du vet det ... 

😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom på en ting til. Med lånekort på biblioteket kan du også skaffe deg tilgang til Libby og BookBites for bøker, og filmer via filmoteket. Sparer vel kanskje ikke så mye før man oppdager at en pocketbok på Norli fort koster 198 kr. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle hver dag. Gå på butikken tidlig og se hva som finnes i dato-kurven. Kjøp kun First Price grønnsaker, de er fra samme produsenter og smaker helt likt som fullpris grønnsaker.

Har aldri skjønt vitsen med ukehandling. Det ender bare med at man må kaste masse, spesielt ferskvarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dagligvarer. Last ned appen mattilbud, planlegg ut fra tilbud og ukeshandle.

Bevissthet. Skriv ned alt du bruker penger på. Hele tiden. Vurderer hvert beløp som går ut av konto. Shoppestopp. 

Renter på lån. Kan og bør forhandles på. Det samme gjelder forsikring. 

Lønnssamtale- øk inntekten. 

Anonymkode: 96fb5...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg setter av til sparing med en gang lønna kommer. Setter fast trekk på fond og høyrentekonto som jeg ikke rører. Resten av pengene jeg har å «bruke» eller spare på en måned setter jeg på en separat høyrentekonto og overfører ukentlig det jeg synes jeg kan bruke på en uke. Da ender jeg som regel med et par tusen til overs som da går i fond/høyrentekonto igjen. Sånn sørger jeg for å spare et minimumsbeløp hver måned men er også motivert til å holde forbruket nede ila måneden for å få spart ekstra.

Anonymkode: 4f09a...b35

Mye sparer du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skulle til å spørre hvordan du vet det ... 

😂

Det er han denne naboen kommer til 😂😂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Alltid tenke "Er det verdt det?", aldri "Har jeg råd?"

Anonymkode: ab579...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (14 minutter siden):

Handle hver dag. Gå på butikken tidlig og se hva som finnes i dato-kurven. Kjøp kun First Price grønnsaker, de er fra samme produsenter og smaker helt likt som fullpris grønnsaker.

Har aldri skjønt vitsen med ukehandling. Det ender bare med at man må kaste masse, spesielt ferskvarer.

Jeg storhandler annenhver uke. Også ofte bulk for mange måneder, som rotgrønnsaker i sesong, og alt av tørrvarer. 

Har ikke matsvinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg storhandler annenhver uke. Også ofte bulk for mange måneder, som rotgrønnsaker i sesong, og alt av tørrvarer. 

Har ikke matsvinn. 

Jeg kjøper tørrvarer i Sverige og på Holdbart, men ferske grønnsaker som salat, sopp, sukkererter, asparges etc blir fort dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betale minst mulig skatt og spare pengene med høyere avkastning. Handle mest mulig med kredittkort som gir bonuser, og selvsagt alltid betale på forfall. Begge deler fordrer en viss disiplin. Jeg begynte ellers å ukeshandle under pandemien, og har fortsatt med det. Merker generelt at med færre butikkbesøk blir det kjøpt mindre utenom det planlagte. Følger med på tilbudsaviser og legger opp handleturen etter dette.

Anonymkode: 3396b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...