Gå til innhold

Skal den som eier mest av huset betale mer?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (2 minutter siden):

Hvordan er dette regnestykket egentlig, dersom eneste forskjellen er EK, men dere har like mye i lån? Hadde han en ekstremt stor EK, slik at han har betalt 80% av boligen når lånet er ferdig nedbetalt, eller er det hjernen min som ikke fungerer ordentlig med ammetåke og lite søvn?

Han arvet 4 mill, å de kjøpte hus til 6 mill. Hun hadde 200.000,- i egenkapital, å de har lån sammen på 2 mill. 

Nå er hun misfornøyd for at han eier en større andel av huset enn henne. 

Anonymkode: a595d...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva skal man gjøre da? Vi har like mye i lån, men han har mye egenkapital. 

Anonymkode: 217b4...96e

Kjøpte dere huset sammen?

Anonymkode: 631f2...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at dette ikke ender bra, du kverner jo på dette og lager flere tråder om det. Du må bare innse at mannen eier en større andel av huset enn deg siden han har lagt arven sin i det. 

Du får ikke større eierandel av huset ved å lage mange tråder om det her på KG. Livet kan virke urettferdig innimellom, å nå hadde han større egenkapital å legge i huset enn deg. Hva hadde du gjort om det var omvendt, om det var du som hadde 4 mill i egenkapital og han som bare hadde 200.000,-? 

Ekteskap fungerer heller ikke sånn at kun den ene parten skal være økonomisk ansvarlig for oppussing og vedlikehold heller. 

Det skrev jeg heller ikke noe om...

Anonymkode: 6d525...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skrev jeg heller ikke noe om...

Ble litt feil med siteringen der, får ikke gjort om på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nja, du sliter vel like mye på ting så vedlikehold bør det vel være 50/50? Evt bør du betale noe leie til mannen din om han betaler 80% av deres bokostnader.

Det beste hadde jo vært at du kjøper deg inn så dere eier 50/50,

Anonymkode: f302b...7fb

Nei, det er helt vanlig at man fordeler oppgraderinger og vedlikehold etter eierbrøk. Det er dette man vil få anbefalt om man lager kontrakt hos advokat. Løpende utgifter (som strøm, vannforbruk osv) er derimot mer vanlig å dele 50/50 enn etter eierbrøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva skal man gjøre da? Vi har like mye i lån, men han har mye egenkapital. 

Men hvordan tenker du at du vil ha det da? Har du råd til et lån på 3 mill sånn at du eier 50% av huset? Hvis det så må du jo bare ordne det, også får samboeren din sette sine penger på egen konto.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts, snakk med mannen din, om det kan være greit for han hvis du tar hele lånet på 2 mill, at du da eier 50% ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts, snakk med mannen din, om det kan være greit for han hvis du tar hele lånet på 2 mill, at du da eier 50% ? 

Så han skal gi henne 1 mill av arven sin? Hva da om forholdet ryker - noe det er stor sjangs for pga disse konfliktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jepp. Du skal jo ikke renovere mannens hus, bare ditt. Alle slike utgifter som går til å opprettholde eller øke husets verdi deles etter eierbrøk. 

Anonymkode: e3e18...740

Så hun skal bare holde seg på sin 20% av boligen? Undres hvordan dette er delt opp? Bor de sammen i 40år og har pusset opp badet 2 ganger, hva da? Første oppussing av badet fikk jo ingen betydelig økning for han/henne? Begge benytter vel 100% av badet?

Anonymkode: d03ef...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da burde også ts bruke kun 20% av huset, for det blir slitasjer, og hvis ts bruker hele huset, så er hun med på å slite det ut.

Du må være skikkelig koselig å være i et forhold med… Tenk å være så gjerrig mot parteren sin, og telle sånn på slitasje og kroner og ører. 

Ts: er det mulig at om du er med på å betale oppussing 50%, så kan penger gå med på at du får kjøpe deg mer inn i huset? Oppussing av bad kan jo fort bli noen hundre tusen. 

Anonymkode: 14c82...c57

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så han skal gi henne 1 mill av arven sin? Hva da om forholdet ryker - noe det er stor sjangs for pga disse konfliktene.

Ja, jeg ser den, men de har bodd sammen i mange år og har barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må være skikkelig koselig å være i et forhold med… Tenk å være så gjerrig mot parteren sin, og telle sånn på slitasje og kroner og ører. 

Ts: er det mulig at om du er med på å betale oppussing 50%, så kan penger gå med på at du får kjøpe deg mer inn i huset? Oppussing av bad kan jo fort bli noen hundre tusen. 

Helt ærlig. Kroner og ører? Det er tross alt slik livet er. Det koster penger. Det er jo ikke gratis. Skal jeg bare kjøpe meg inn med 1% og så å si leve gratis?

Anonymkode: d03ef...acb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å ellers så har du det bra :klaske:

Nå er det ikke meg tråden handler om, men jeg kan likevel opplyse deg om at vi har lik eierbrøk, men vi teller ikke på krona ved innkjøp osv. Men likevel så ender vi opp med å betale omtrent det samme. Også har vi bodd sammen i over 25 år, så jeg er nok ikke så umulig som du tillegger meg å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dere gjerne må dele på oppussing hvis det trengs, men da må dere skrive en kontrakt på hvordan ting skal gjøres hvis dere splitter opp, ellers ender dere med å bli misfornøyde begge to. Dette er enda viktigere hvis dere gifter dere. 

Dere kan også skrive en kontrakt på at du kan kjøpe deg inn med stadig mer egenkapital, slik at eierbrøken blir endret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om mannen eier 80 prosent, jeg eier 20.

Og vi f.eks trenger å lage nytt bad/skifte gulv også videre.

Burde jeg da kun betale 20 prosent av summen?

Ja. Så lenge du kun får 20 % ved et salg, skal du kun betale 20% ved vedlikehold, oppgraderinger o.l. Det samme med eiendomsskatt om det er slikt der dere bor, han skal betale 80% av den. 

Dere kan dele 5050 løpende utgifter som vann, kommunale avgifter, strøm, internett osv. Men direkte kostnader på huset, det er det han som skal stå for 80% av. 

Siden du da vil ha relativt lave utgifter på huset, anbefaler jeg det på sterkeste å spare deg opp egne midler. Ingen grunn til å handle inn masse dill dall. Ha klare avtaler om hvem som kjøper hva, ikke del på sofaen feks. Den er enten din eller hans. Det samme vaskemaskinen, sengen osv.

Hans humor som du viste til i ditt forrige innlegg, var ikke mye å le av for å si det sånn. 

Anonymkode: b65f7...e5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja. Så lenge du kun får 20 % ved et salg, skal du kun betale 20% ved vedlikehold, oppgraderinger o.l. Det samme med eiendomsskatt om det er slikt der dere bor, han skal betale 80% av den. 

Dere kan dele 5050 løpende utgifter som vann, kommunale avgifter, strøm, internett osv. Men direkte kostnader på huset, det er det han som skal stå for 80% av. 

Siden du da vil ha relativt lave utgifter på huset, anbefaler jeg det på sterkeste å spare deg opp egne midler. Ingen grunn til å handle inn masse dill dall. Ha klare avtaler om hvem som kjøper hva, ikke del på sofaen feks. Den er enten din eller hans. Det samme vaskemaskinen, sengen osv.

Hans humor som du viste til i ditt forrige innlegg, var ikke mye å le av for å si det sånn. 

Å siden du mener at ts bare skal bet 20% av vedlikehold, oppgradering osv, så burde jo ikke ts bevege seg på mer enn 20% i huset, for hun lager også slitasjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det beste er å skrive en kontrakt, slik at han sikrer egenkapital om dere evt skiller dere. Så lenge dere bor sammen, betaler dere 50/50 eller etter evne/inntekt og deler verdistigningen. Snakk gjerne med bank/rådgiver så dere får alt på stell.

Du bruker huset like mye som han og har like stor glede over oppgraderinger. 

Så du mener at han skal sylte ned flere millioner i huset i mange år uten å få noen avkastning på disse pengene?

Anonymkode: 9770a...193

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om mannen eier 80 prosent, jeg eier 20.

Og vi f.eks trenger å lage nytt bad/skifte gulv også videre.

Burde jeg da kun betale 20 prosent av summen?

Ja.

Anonymkode: 6be61...a49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Anonymkode: 6be61...a49

Å da burde jo ikke hun bevege seg på mer enn 20% av boligen heller.

Jeg observerer at ts forsvinner fra begge trådene sine. Liker hun kanskje ikke at ikke alle som svarer mener at hun har rett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I praksis så leie hun av han, om han skal betale 80% av kostnader på huset så bør jo hun betale leie.

Antatt markedsleie/2 - 20%.
Så eksempelvis 20.000 leie/mnd delt  på 2 = 10.000 - eierandel på 20% = 8000kr i mnd. 
Kommunale avgifter osv deles ved eier-brøk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...