Gå til innhold

Flytting med barn som har utfordringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Står i en litt vanskelig problemstilling. 
Barnet mitt er 5 år, han sliter med utfordringer/litt sosiale antenner (men igjen bare 5 år), er impulsiv. Største problemet er egentlig livsendringer, ekstremt store følelser osv! 
Vi bor nå i leilighet med han og lillesøsken på under året, og har nå muligheten til å flytte i stort hus (noe som hadde vært veldig fint for oss som familie da leilighet er for lite, og han trenger plass å få ut alt han skal få ut av energi. I tillegg har vi ikke noe soverom til minste) 
Han er utredet av bup, fått midlertidig diagnose (uspesifikk atferdsforstyrrelse), men står på papiret at han skal utredes for adhd på nytt i barneskolealder om problemene vedvarer. Jeg er ikke i tvil, alltid hatt utfordringer. 
Men dette med flytting, syns dette er så vanskelig. Det betyr at han må bytte barnehage sitt siste år der, har noen av dere erfaring med barn som har utfordringer og flytting? Hvordan gikk dette? 
Og sånn generelt, er det bedre å flytte så han går siste året i barnehagen nytt sted eller sommeren før skolestart når han er litt større? 
Skulle ønske vi kunne bli her vi bor pga hans utfordringer, men da må vi bo mindre fordi det er sinnsykt dyrt her. Der kan vi ha hus, hage og alt vi egentlig drømmer om.. Jeg syns dette er så vondt, for jeg tenker bare på hvordan han kommer til å takle det! Som mamma sliter jeg veldig med å skulle gå gjennom med flytting, samtidig trenger vi et større hjem og vil ikke bo her. Økonomisk hadde vi også klart oss mye bedre ved å flytte litt utenfor byen! 

Anonymkode: 43059...6dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet etter barnehageslutt (Men det var tilfeldig. Dersom jeg skulle valgt igjen, så ville vi flyttet slik at barnet fikk siste år i barnehagen på nytt sted, da hadde nok overgangen til skolen gått bedre). 

Det var total krasjlanding å flytte for barnet, og det første halvåret var katastrofe. Barnet mislyktes på skolen, og da fikk flyttinga skylden for alle problemene. 

MEN. 

Det å bo på et mindre sted, gjorde at det var mer ressurser tilgjengelig for barnet vårt. Der vi bodde i byen var det mange som krevde ekstra ressurser, og vårt barn ville ikke fått den ekstremt gode oppfølgingen det får nå. 

Vi bor nå i ei bygd, og de er ekstremt gode på å bruke naturen og gårder osv i undervisningen. Noe som gjør alle barn godt, men spesielt godt er det for vårt barn. 

Vi har (etter det katastrofale første halvåret) sett en ekstrem fremgang for barnet vårt. Fra en situasjon hvor det ikke fungerte i klasserommet, til nå hvor det omtrent er som jevnaldrende. Og den fremgangen skyldes utelukkende skolen, jeg er redd at barnet på en annen skole lett kunne endt opp på drop-out-statistikken. 

Vårt barn har ikke adhd da, men følelsesmessige reguleringsvansker (i barndom), i tillegg til å være ekstremt evnerikt. Så det har strevd mye med følelsene sine. 

Oppsummert, flyttinga var en katastrofe i starten, men vi har ikke angret én dag. Vi burde bare ha gjort det enda tidligere. 

Nå har vi stort hus og stor hage, og barna sykler over alt. Der vi bodde før var det trangt, og alt for mye trafikk til at barna kunne være så fri som det de kan være her. 

Stor plass er gull for en med følelsesreguleringsvansker, barnet vårt sliter enda en del, men nå er det ekstremt god til å trekke seg litt tilbake når det kjenner at det koker i toppen. (Da det var 5 så slo det). 

Anonymkode: 04118...699

AnonymBruker
Skrevet

Ville flyttet nå. Ofte starter de jo på skolen med barnehage kullet, så da får han jo skolekamerater fra dag én i første klasse.

Og større plass og hage vil gi barnet mye fordeler.

Anonymkode: 5eb2b...b29

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer høyst sannsynlig til å bli utfordrende uavhengig av om dere flytter nå eller venter til skolestart. Men det er bedre for barnet at det er utfordrende når når han går i bhg enn når han skal begynne på skolen. Så jeg ville også flytta nå. Skolestart kan fortsatt bli utfordrende neste år altså, men det blir i alle fall ikke ekstra ille som følge av at han bor et nytt sted samtidig. Og det kan være veldig bra for han at han kjenner flere av de han skal begynne i klasse med fra bhg.

Anonymkode: 8c65c...b99

Skrevet

Hvis dere vet dere skal flytte så flytt tidligst mulig. Utfordringer kan det ble men det er kanskje greit å bli kjent før skolestart slik at ikke skolen=flytting=problemer

Skrevet

flytt nå så er han kjent med barn og sted før skole

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere flytte langt? Min gikk på barneskolen 2 år igjen da vi flyttet. Fikk beholde skolen selv om vi flyttet til en annen kommune. 

Anonymkode: 12b68...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Om dere flytter neste år, blir det to store endringer samtidig. Det høres krevende ut. Om dere flytter nå, kan den nye barnehagen jobbe opp mot skolen på en annen måte og han vil trolig bli kjent med klassekamerater i god tid. Vi flyttet til skolestart (uten barn med spesielle vansker), og hadde heller flyttet et år tidligere om vi skulle valgt på nytt. 

Anonymkode: e6f2d...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...