Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Dette er veldig vanskelig å innrømme, men jeg trenger hjelp. 

Jeg har en åtteåring som har lekser hver dag, som de fleste andre i andre klasse. Det er ganske vanskelig å sette henne i gang med leksene, for hun vil ikke, men jeg merker at hun gjør det lettere om jeg legger frem leksene for henne. 

Problemet er at disse leksene krever jo egentlig en tilstedeværende forelder som sjekker at det er gjort noen gode forsøk. 

Jeg har et barn til og jeg er ofte dausliten, og jeg synes det er kjempevanskelig å følge opp. Jeg har også husarbeid og middagslaging. Får ikke noe sosialt liv heller når vi har max tre timer fra vi kommer hjem til vi skal legge oss.

Sånn er det selvfølgelig for de fleste andre også, og da trenger jeg litt tips til hvordan dere får det til, for slik ståa er nå, greier jeg ikke følge opp rutinene hjemme og hun kan ofte ikke gjøre lekser nettopp fordi jeg ikke greier å sette det i gang.

De har ikke tilbud om leksehjelp på sfo for så små enda heller. 

Hadde jeg bare kunnet sagt "gjør lekser", hadde det vært så greit, men jeg synes det er vanskelig å mase og følge opp.

Synes lekser hver dag er en uting. :(

Anonymkode: 75555...752

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei

Dette er veldig vanskelig å innrømme, men jeg trenger hjelp. 

Jeg har en åtteåring som har lekser hver dag, som de fleste andre i andre klasse. Det er ganske vanskelig å sette henne i gang med leksene, for hun vil ikke, men jeg merker at hun gjør det lettere om jeg legger frem leksene for henne. 

Problemet er at disse leksene krever jo egentlig en tilstedeværende forelder som sjekker at det er gjort noen gode forsøk. 

Jeg har et barn til og jeg er ofte dausliten, og jeg synes det er kjempevanskelig å følge opp. Jeg har også husarbeid og middagslaging. Får ikke noe sosialt liv heller når vi har max tre timer fra vi kommer hjem til vi skal legge oss.

Sånn er det selvfølgelig for de fleste andre også, og da trenger jeg litt tips til hvordan dere får det til, for slik ståa er nå, greier jeg ikke følge opp rutinene hjemme og hun kan ofte ikke gjøre lekser nettopp fordi jeg ikke greier å sette det i gang.

De har ikke tilbud om leksehjelp på sfo for så små enda heller. 

Hadde jeg bare kunnet sagt "gjør lekser", hadde det vært så greit, men jeg synes det er vanskelig å mase og følge opp.

Synes lekser hver dag er en uting. :(

Du gir klar og tydelig beskjed om at alt av skjerm og ting som er gøy, inkludert ut å leke med venner, utgår frem til lekser er gjort. 

Anonymkode: 0c23b...b09

• Liker 23
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har de lekser som skal leveres inn hver dag? Det høres travelt ut. Her får andreklassingen leksemappa utlevert på mandag. Den må leveres inn på fredag. Det er leselekse og noen enkle oppgaver på 2 sider.

Anonymkode: 915ed...dab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke mulighet at barnet kan sitte på kjøkkenet å gjøre lekser mens du lager mat?

Men ja helt enig lekser er noe dritt. Vi måtte gjøre mye lekser oppfølging, tilogmed ppt reagerte på hvor mye skolearbeid barnet gjorde etter skoletid. Men når skolen ikke klarte å følge opp og å hjelpe barne, så måtte vi jo rett og slett gjøre ting hjemme. Eller så hadde det ikke kommet gjennom fagene

Anonymkode: 2900d...8de

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de lekser som skal leveres inn hver dag? Det høres travelt ut. Her får andreklassingen leksemappa utlevert på mandag. Den må leveres inn på fredag. Det er leselekse og noen enkle oppgaver på 2 sider.

Jepp, lekser som må leses inn, fylles ut og leveres til hver dag. Til og med ofte med oss foreldre. De tar mye plass.

Skrevet

Jeg har 2 gutter 10 og 14. her gjør vi ikke lekser. Men de har lekser…..Jeg har fortalt lærerne at vi ikke gjør lekser, samt lekser er frivillig iflg udir.no. Så ingen kan ta deg på noe….

kos deg heller med familien. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du gir klar og tydelig beskjed om at alt av skjerm og ting som er gøy, inkludert ut å leke med venner, utgår frem til lekser er gjort. 

Anonymkode: 0c23b...b09

Får få til en god rutine på det mens jeg lager mat som en annen her nevner.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke mulighet at barnet kan sitte på kjøkkenet å gjøre lekser mens du lager mat?

Men ja helt enig lekser er noe dritt. Vi måtte gjøre mye lekser oppfølging, tilogmed ppt reagerte på hvor mye skolearbeid barnet gjorde etter skoletid. Men når skolen ikke klarte å følge opp og å hjelpe barne, så måtte vi jo rett og slett gjøre ting hjemme. Eller så hadde det ikke kommet gjennom fagene

Anonymkode: 2900d...8de

Synes det er kjempevanskelig, for jeg fremstår sikkert som en lat mamma som ikke får med seg noe. Og det stemmer kanskje og siden det krever ekstremt mye av foreldrene med ha med dager, pysj dager og skjema utfylt av foreldre og lage ting og det ene og det andre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (Akkurat nå):

Jeg har 2 gutter 10 og 14. her gjør vi ikke lekser. Men de har lekser…..Jeg har fortalt lærerne at vi ikke gjør lekser, samt lekser er frivillig iflg udir.no. Så ingen kan ta deg på noe….

kos deg heller med familien. 

Serr ? 

Må sjekke ut. Må uansett ta en prat med læreren..

AnonymBruker
Skrevet

Lekser er noe herk ! Prøver å følge opp , men hender noe glipper 

Anonymkode: 142d9...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig!

Her er det også til tider vanskelig å få gjort lekser med ett overtrøtt barn.

Vi er hjemme kl fem og da har jeg lagd middag klar kvelden før slik at den bare må varmes opp.

Ferdig med spising halv seks, seks og barnet legger seg kl 19 da vi må opp 6.30.

Med mindre søsken som krever mye tilsyn er det mildt sagt krevende å få i gang lekser og ikke minst, konsentrasjonen er ikke tilstede etter en lang dag.

I tillegg er det fritidsaktivitet en av dagene slik at det kun er to dager ledige til å få gjort alle leksene for uken før det skal leveres inn.

Jeg har nå de siste mnd løst det slik at barnet blir hentet av en person som jeg bruker som barnevakt, en gang i uken.

De går da hjem til barnevakten, får gjort leksene før barnet blir levert hjemme i fem seks tiden.

Dette har fungert strålende da barnet ser veldig opp til denne barnevakten og de får gjort lekser uten alle avbrytelser pga småsøsken.

Ikke en ideell situasjon selvfølgelig men det har gjort hverdagen enklere.

Anonymkode: fbc9b...224

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jepp, lekser som må leses inn, fylles ut og leveres til hver dag. Til og med ofte med oss foreldre. De tar mye plass.

Sånn hadde vi det i alle år og. Ekstra kjekt ned flere barn, dobbelt med lekser. Og noen lærere ELSKER lekser....!

Slitne barn,slitne foreldre. Og mange forskjellige lekser ,hver dag.. Mange ting må foreldre seøv google og lære seg (nye måter i matte feks å gjøre ting på osv, eller ting vi ikke har lært)..

Selv om det skal være repitisjon.. men det har det sjeldent vært..

Anonymkode: 71de5...cda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er tydeligvis store forskjeller. Læreren vår har sagt at de jobber godt med fagene på skolen og at det er viktig at lekser ikke blir et stressmoment

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett minste ned med en lydbok.

Anonymkode: 2c392...2d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en skikkelig prat med foreldregruppen og skolen dersom det er lekser hver dag. Les noe forskning om lekser og finn ut av alternativer med skolen og lærere på laget

Anonymkode: 5282a...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Å følge opp barn på skolen er viktigere enn husvask! Lekser er repetisjon av det de lærer på skolen, for at kunnskapen skal sitte bedre. Det er også en ypperlig mulighet for foreldre til å følge med på hvordan barnet ligger an faglig. 

Kan barnet f.eks gjøre lekser ved spisebordet mens du lager middag? Da kan du gå litt til og fra, og kommunisere med barnet.

Har du prøvd å gjøre leksene til en hyggelig stund? Litt oppskjært frukt på et fat, og fred og ro?

Har barnet fast tidspunkt til lekser?

Om du har et yngre barn, så har du snart to som skal følges godt opp, så det er lurt å finne en god løsning.

Ha i tankene hvor viktig skole og utdanning er for barnas fremtid. De må lære at det er en selvfølge at de skal sette seg ned og jobbe med lekser. Hvis de ikke har lært det, vil det mest sannsynlig gå dårlig allerede på vgs. Uten utdannelse, er resten av livet dømt til å ikke gå så bra.

Anonymkode: 620f3...085

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er helt enig!

Her er det også til tider vanskelig å få gjort lekser med ett overtrøtt barn.

Vi er hjemme kl fem og da har jeg lagd middag klar kvelden før slik at den bare må varmes opp.

Ferdig med spising halv seks, seks og barnet legger seg kl 19 da vi må opp 6.30.

Med mindre søsken som krever mye tilsyn er det mildt sagt krevende å få i gang lekser og ikke minst, konsentrasjonen er ikke tilstede etter en lang dag.

I tillegg er det fritidsaktivitet en av dagene slik at det kun er to dager ledige til å få gjort alle leksene for uken før det skal leveres inn.

Jeg har nå de siste mnd løst det slik at barnet blir hentet av en person som jeg bruker som barnevakt, en gang i uken.

De går da hjem til barnevakten, får gjort leksene før barnet blir levert hjemme i fem seks tiden.

Dette har fungert strålende da barnet ser veldig opp til denne barnevakten og de får gjort lekser uten alle avbrytelser pga småsøsken.

Ikke en ideell situasjon selvfølgelig men det har gjort hverdagen enklere.

Anonymkode: fbc9b...224

Helt enig. Lekser er dritt. Og så ergrer det meg at de ikke får gjøre lekser på sfo. Etter sfo er iallefall min helt ferdig og det er et mareritt å få han til å gjøre lekser

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å følge opp barn på skolen er viktigere enn husvask! Lekser er repetisjon av det de lærer på skolen, for at kunnskapen skal sitte bedre. Det er også en ypperlig mulighet for foreldre til å følge med på hvordan barnet ligger an faglig. 

Kan barnet f.eks gjøre lekser ved spisebordet mens du lager middag? Da kan du gå litt til og fra, og kommunisere med barnet.

Har du prøvd å gjøre leksene til en hyggelig stund? Litt oppskjært frukt på et fat, og fred og ro?

Har barnet fast tidspunkt til lekser?

Om du har et yngre barn, så har du snart to som skal følges godt opp, så det er lurt å finne en god løsning.

Ha i tankene hvor viktig skole og utdanning er for barnas fremtid. De må lære at det er en selvfølge at de skal sette seg ned og jobbe med lekser. Hvis de ikke har lært det, vil det mest sannsynlig gå dårlig allerede på vgs. Uten utdannelse, er resten av livet dømt til å ikke gå så bra.

Anonymkode: 620f3...085

Siste setningen din er jo helt vill……nå viser det seg at folk uten utdannelse gjør det kjempebra. Vi har mange eksempler på det i landet vårt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så heldige dere er. 

Her får 3 klassingen gjerne 10 sider matematikk daglig, samt leselekse på 10 sider ved siden av. Itillegg til oppgaver i norsk på torsdager. 

Vi bruker ca 1,5-2 timer på lekser hver ettermiddag.  

Kan ikke få flere barn, for vi har faktisk ikke tid. Vi sitter med leksene ved middagsbordet hver dag. 

Anonymkode: ad054...8f9

Skrevet
Disni skrev (2 minutter siden):

Du har fått nettadressen, resten klarer du. Lat som det er en lekse….

På skolen her så går de på kino 2 ganger/år. 
hvor mange timer med «opplæring» går bort i det?

Det er jo helt irrelevant om den  kulturelle skolesekken er lovpålagt, dårlig er den uansett. 

jo, det er tull. Da er vi uenig om hva som er tull og ikke. 

Nei, fordi de finnes kun 2 kjønn. Det bør en lærer vite, sier en lærer noe annet bør de miste jobben..

Jeg skal love deg at det er mer synd  på barna dine enn mine. 

De klarer seg fint på skolen, spiser sunn mat, lager egen mat, snekrer, bygger, trener. Selvfølgelig ikke organisert idrett…..

Jeg prøver ikke å oppdra sånn du gjør, da hadde jeg følt at jeg feilet. 

Jeg oppdrar selvstendig tenkende individer. 

you do you.

Så fint at du vet hvordan jeg oppdrar barna mine da. 

Jeg er for øvrig lærer, og det står ikke noe hos Udir om at lekser er frivillig. Hvis skolen bestemmer at den skal være leksefri; noe de kan gjøre, så kan man la være å gjøre lekser. Ellers regnes lekser som en del av opplæringen, og skolene skal tilby leksehjelp 8 timer i uken hvis de er en 1-10 skole. 

Du nekter dem altså å gjøre lekser, og de er ikke med på organisert idrett. Du nekter dem også å tenke selv, siden du fornekter at det finnes flere opplevde kjønn. Dette er et tema det må snakkes om. Vi som lærere skal ikke promotere tankegangen, men vi må kunne ha saklige diskusjoner i klasserommet om dette, siden det deles så utrolig mye rart på sosiale medier. Tenker du at jeg som lærer skal nekte å snakke om ting som opptar elevene mine? 

Hvordan kan du si at oppleggene gjennom den Kulturelle skolesekken er dårlig? Har du vært deltager på mange av disse forestillingene, slik at du kan ta en kvalifisert vurdering av dem?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så heldige dere er. 

Her får 3 klassingen gjerne 10 sider matematikk daglig, samt leselekse på 10 sider ved siden av. Itillegg til oppgaver i norsk på torsdager. 

Vi bruker ca 1,5-2 timer på lekser hver ettermiddag.  

Kan ikke få flere barn, for vi har faktisk ikke tid. Vi sitter med leksene ved middagsbordet hver dag. 

Anonymkode: ad054...8f9

10 sider matte og leselekse på 10 sider hver dag på 3.trinn? Det kan umulig være sant. 

• Liker 14
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...