Gå til innhold

Spise opp mat i huset - KI prosjekt. Hvem er med?

Emmajunga

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til å bli med på en skikkelig sparemåned/uke/ dager hvor vi prøver å bruke og spise det som allerede finnes i huset? 

Men med en liten twist… vi lager en liste eller regneark over alt som finnes, legger inn eventuelle preferanser og gir alt til foretrukket KI for at den kan lage en plan hvor mest mulig blir brukt. Og så er det selvfølgelig lov å bruke KIen lurt, og sparre litt frem og tilbake om det er nødvendig. Men tanken er å se om man rett og slett kan få litt nye impliser og en god plan om man gjør det på denne måten. Og blir kvitt det som har ligget for lenge… 

Så kan man legge inn en liten oversikt her over hvilken dag man er på og hva man har laget. 

Har noen lyst til å bli med? :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hørtes spennende ut, men aner ikke hvor jeg skal starte. Har enorme mengder med diverse tørrvarer i huset, så kunne sikkert levd 1 mnd på.  Men jeg er mest nysgjerrig på hvordan rent praktisk benytter seg av KI til dette ? Kjenner jeg henger litt etter der på hvordan ta det i bruk.

Skriver du inn i ChatGPT liksom..eller hur gjør man ? ****føler meg gammel nå* 😮 ******

Anonymkode: 3267f...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke klart å spist opp på en mnd.

Har frysere med ca 90 kg viltkjøtt, 30 kg gris, 50 kg storfe

Anonymkode: 65324...550

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 20.57):

Hørtes spennende ut, men aner ikke hvor jeg skal starte. Har enorme mengder med diverse tørrvarer i huset, så kunne sikkert levd 1 mnd på.  Men jeg er mest nysgjerrig på hvordan rent praktisk benytter seg av KI til dette ? Kjenner jeg henger litt etter der på hvordan ta det i bruk.

Skriver du inn i ChatGPT liksom..eller hur gjør man ? ****føler meg gammel nå* 😮 ******

Anonymkode: 3267f...290

Ekspander  

Jeg ville isåfall startet med å legge inn alt du har i et regneark. Der kan du sortere etter kategori, skrive mengde, utløpsdato osv. og så laster du opp regnearket i ChhatGPT mens du skriver inn en detaljert ledetekst om hva du egentlig ønsker. 

Feks «Se på vedlagte regneark og gi meg en matplan for hvordan jeg den neste tiden kan spise opp det jeg har i huset og kjøpe minst mulig nytt. Kan allikevel kjøpe inn enkelte basisvarer ved behov, og trenger derfor en handleliste på disse. Andre ting skal må tas hensyn til er at en stor spist mann, to barn på 10 og 12 og meg skal spise måltidene. Tenker fortrinnsrett middager men kan også få innspill til frokoster, matpakker og bakverk/annet. 

også ser du hva ChatGPT kommer med og har en videre dialog ut i fra hvordan du synes planen er og eventuelt andre alternativer/tilpasninger 

Anonymkode: f3c9c...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 21.01):

Hadde ikke klart å spist opp på en mnd.

Har frysere med ca 90 kg viltkjøtt, 30 kg gris, 50 kg storfe

Anonymkode: 65324...550

Ekspander  

Nei det var jo ikke akkurat tidsaspektet som var det viktigste her, heller «ryddebehovet». 

Endret av Emmajunga
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har liten fryser og bare en skuff med tørrvarer. Vi spiser opp det vi har annen hver måned. Handler kun det vi kommer til å bruke og det vi har plass til. Familie på 5 inkl baby på mme lever fint på 6000 i mnd inkl hygiene, vaskemidler og toalettsaker. 

En dag det var skrapa så hadde vi en pose betasuppe, en halv pose svenske kjøttboller, en pose potetmos. Blandet alt sammen og ble en ganske god middag. 

Anonymkode: 6f59e...607

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er da ingenting å spare på å spise alt man har?

Tvert i mot. Vil gå glipp av mange sesongvarer, gode tilbud, med mer. 

Anonymkode: c6a7d...140

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på egenberedskap er dette særdeles lite lurt.

Anonymkode: 36586...a31

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (På 19.3.2025 den 18.42):

Noen som har lyst til å bli med på en skikkelig sparemåned/uke/ dager hvor vi prøver å bruke og spise det som allerede finnes i huset? 

Men med en liten twist… vi lager en liste eller regneark over alt som finnes, legger inn eventuelle preferanser og gir alt til foretrukket KI for at den kan lage en plan hvor mest mulig blir brukt. Og så er det selvfølgelig lov å bruke KIen lurt, og sparre litt frem og tilbake om det er nødvendig. Men tanken er å se om man rett og slett kan få litt nye impliser og en god plan om man gjør det på denne måten. Og blir kvitt det som har ligget for lenge… 

Så kan man legge inn en liten oversikt her over hvilken dag man er på og hva man har laget. 

Har noen lyst til å bli med? :) 

Ekspander  

Trenger ikke KI for å gjøre det, har 100% oversikt over hva som til enhver tid befinner seg i de forskjellige fryserene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Fru Uperfekt skrev (På 21.3.2025 den 18.24):

Trenger ikke KI for å gjøre det, har 100% oversikt over hva som til enhver tid befinner seg i de forskjellige fryserene.

Ekspander  

Jeg tror ikke KI skulle brukes til å holde oversikt. Det var jo inputen til KI. Da har jo du kommet et skritt på vei siden du allerede har oversikt.

Anonymkode: 40e32...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.17):

Med tanke på egenberedskap er dette særdeles lite lurt.

Anonymkode: 36586...a31

Ekspander  

Det som kan være lurt med dette, sett vekk ifra at en ikke trenger KI, er at en kan få tømt og fylt på og at en da lærer seg å ha inventarliste over alt en har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.33):

Jeg tror ikke KI skulle brukes til å holde oversikt. Det var jo inputen til KI. Da har jo du kommet et skritt på vei siden du allerede har oversikt.

Ekspander  

Trenger ikke KI for å vite hvordan og når feks de ferdig preppede middagene skal brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg ikke helt traff det rette publikummet her, og det er greit nok det. Men dette var altså en tråd for de som tenkte dette kunne være lurt og nødvendig (som meg) ikke de som allerede har full kontroll, en plan eller null planer om å  gjøre noe med dette :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emmajunga skrev (På 21.3.2025 den 18.36):

Jeg ser at jeg ikke helt traff det rette publikummet her, og det er greit nok det. Men dette var altså en tråd for de som tenkte dette kunne være lurt og nødvendig (som meg) ikke de som allerede har full kontroll, en plan eller null planer om å  gjøre noe med dette :) 

Ekspander  

Synes det er en kjempe god idé. Det gir og bedre oversikt over hva du har og du får spist opp før det blir for gammelt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Fru Uperfekt skrev (På 21.3.2025 den 18.34):

Trenger ikke KI for å vite hvordan og når feks de ferdig preppede middagene skal brukes

Ekspander  

Greit, da er nok ikke denne tråden for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne teste ut dette. Jeg er en av de som stadig fyller på med matvarer og glemmer litt hva som ligger bakerst i skapet og nederst i fryseren.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når jeg har grønnsaker, proteiner og sauer og div jeg ikke tror passer sammen spør jeg KI og får gode forslag til oppskrifter. Det sparer jeg en del på. 

Anonymkode: 1ad11...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg chat gpd og hvordan bruker jeg den? Har en  fryser med mat jeg bør få spist og ryddet i.

Anonymkode: e5959...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har tenkt å hamstre tørrvarer og hermetikk for beredskapsin del..

Anonymkode: 39a46...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse skrev (På 21.3.2025 den 20.18):

Jeg vil gjerne teste ut dette. Jeg er en av de som stadig fyller på med matvarer og glemmer litt hva som ligger bakerst i skapet og nederst i fryseren.😅

Ekspander  

Vil anbefale deg å ha inventarliste på det du så fyller på med slik at du slipper å miste oversikten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...