Gå til innhold

Bortkastet egentid etter legging av barn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter denne :) Trikset er vel å ikke sette seg "litt" på sofaen og scrolle, da er det lett å bli værende der :)

Selvfølgelig gjør jeg også det noen kvelder, men kjenner det fort på at jeg blir utrolig sliten og daff og tungt å komme seg opp igjen osv. 

Trener selv 3-4 kvelder i uken og kjenner det gir god med overskudd. Selv om det kan virke tungt i det jeg sitter i et mørkt rom å synger nattasang, så er det veldig deilig å kle på seg og komme seg ut på en joggetur i frisk luft med podcast/lydbok på øret. Deilig egentid og frisk luft og kjennes veldig deilig med sofaen etterpå :) Som hun jeg siterer skriver også så kjenner jeg at trening gir meg energi til andre ting også så da kan jeg plutselig finne på sortere ytterklær i skapene i gangen når jeg kommer tilbake f.eks!

Anonymkode: ca3cd...b08

Å trene 3 til 4 kvelder etter leggetid er vel kun noe dere som har en mann / samboer kan gjøre. For de som er aleneforeldre er det ikke lett å komme seg ut på trening kveld etter kveld.

Anonymkode: 90e03...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir ofte sånn for meg også. Prøver ikke å være for hard mot meg selv ❤️ Det er viktig med litt dødtid også, ikke hele tiden være produktiv, men merker jeg får mer gjort når jeg ikke bruker telefonen. Den er en enorm tidstyv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å trene 3 til 4 kvelder etter leggetid er vel kun noe dere som har en mann / samboer kan gjøre. For de som er aleneforeldre er det ikke lett å komme seg ut på trening kveld etter kveld.

Anonymkode: 90e03...f3c

Trenger jo ikke dra ut for å trene 😐? Det der er bare en unnskyldning. 

Anonymkode: bb517...a5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, datteren i seng for en time siden. Da rydder jeg lekene og etter det gleder jeg meg alltid til å ligge på sofaen og scrolle på mobilen med tv i bakgrunnen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du absolutt gjøre alle disse tingene på kvelden når du er utslitt? Jeg begynte å legge meg samtidig med barnet, og har fortsatt med det. Jeg legger meg 20:30 nå, vi ordner oss sammen, jeg legger ungene, og så meg selv. 

Leser bok en time, og sovner stort sett før kl 22. Så våkner jeg uthvilt kl 05:30, og tar husarbeid og/eller trening før ungene våkner 07:30. 😊👌

Mye større sjanse for å få ting gjort på morgenen, selv om jeg pleide å være skikkelig B-menneske før jeg fikk barn. ❤️

Anonymkode: 0df8f...86e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi slapper av etter barna har lagt seg. Jeg tar kanskje en halvtime på kjøkkenet for å gå over alt, sette kaffemaskin og alt klart til morgenen, for det hjelper meg å senke skuldrene.

Legger meg kl. 21. Den beste hvilen er rett og slett å legge seg. Mannen og jeg ser en serie sammen før leggetid, så vi får litt partid også. Da er vi enige om at vi legger vekk telefonen og følger med sammen.

Anonymkode: 1c03d...19d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en 3- og 2-åring, og tiden etter leggetid er som regel til avslapping, med mindre noe MÅ gjøres.

Vi bytter på å trene, så den som trener drar før leggetid for at det ikke skal bli så sent. Den som legger barna setter på en vaskemaskin etter leggetid, bretter klærne og legger bort i skapene som er praktisk plassert på vaskerommet. Tømmer vaskemaskinen før vi legger oss selv. Kjører vaskemaskin hver kveld for at det skal være overkommelig hver dag. Det er det eneste vi gjør etter legging.

Resten av tiden er hviletid. Noen ganger er vi sammen, andre ganger er vi hver for oss. Om det er hjernedød scrolling eller TV-titting så er det det jeg trenger for å koble av. Ingen dårlig samvittighet. 

Anonymkode: c080a...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av nøkkelen er å gjøre unna mest mulig fornuftige ting tidligere på dagen slik at man har tid til å slappe av en stund etter barna er lagt. Trene før/rett etter jobb, rydde kjøkken rett etter middagen, gjøre klart til dagen etterpå mens barna bader osv. da kan man sette seg ned med god samvittighet. Men finn på noe bedre en å scrolle! Les en bok, se en god serie, ring en venn, ta et bad, kos på mannen osv. 

Anonymkode: a875b...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 19.41):

Hver dag tenker jeg med entusiasme på det jeg skal gjøre når barna har lagt seg. Altfor ofte ender jeg likevel opp på sofaen med mobilen i hånda. Er så sliten etter 14 intensive timer og sliter med å komme i gang med hobbyer, trening eller større prosjekter i huset. Samtidig er kveldstimene de eneste jeg har til sånt. Det blir ofte bare daffing og husarbeid, noen ganger jobb i tillegg. Hva kan jeg gjøre for å få noe ut av kvelden?

Anonymkode: 1757e...f2c

Du må nesten godta at denne ideen om at du skal «få noe utav» hver time av livet er usunn. Det er kapitalisme - det er å redusere deg til en produksjonsenhet. Og du er et menneske. Du behøver relativt mye hvile. 

Om du, personlig, får energi av å trene, snakke med folka rundt deg, ta en lur, strikke et teppe, lese en bok eller ligge på sofaen og se på søte katte-videoer? Det er noe du må finne ut av. Hviletid er kun bortkasta om du nekter deg selv hvile. Så lenge du faktisk hviler så spiller det presis null rolle hva du gjør for å oppnå den hvilen, eller hvor du er når du hviler.

Så sier mange at dem personlig, ikke hviler med mobilen. Men det gjelder jo dem, personlig. Dersom du hviler med et øye på mobilen? Da er scrolling effektiv hviletid.

Og jeg er gammal nok til å huske tiden før mobiler. Ideen om at man uten mobilen blir «produktiv» er rent vås. (Ideen om at man skal være produktiv er etisk ugrei) Vi tilbrakte også da masse hviletid med - rent vås, produktivt sett. Vi drodlet, fiklet, svingte med beina, stirret i veggen, leste elendige bøker, så dårlige tv-serier, hørte på musikk vi ikke egentlig likte og - var i uproduktiv hvile i timesvis av vår våkne tid.

Dersom du blir stressa eller sliten av mobilen? Da bør du gjøre tiltak. Om du ønsker gjøre hobbyer som du faktisk ikke her og nå har energi til? Ja, da kan du forsøke bruke mindre energi på noe annet. Eller innse at her og nå er en slitsom fase. Og at det er greit nok.

Anonymkode: 13a47...f32

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 19.44):

Legg bort mobil. Hva får du egentlig ut av den skrollingen uansett?

Når den først er borte, så får du tid til alt mulig annet. Ikke slapper man egentlig av heller, når man ligger der og mater hjernen med dritt. 

Anonymkode: 68780...095

Man får chattet med venner

Anonymkode: 4bdc5...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...