Gå til innhold

Bortkastet egentid etter legging av barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver dag tenker jeg med entusiasme på det jeg skal gjøre når barna har lagt seg. Altfor ofte ender jeg likevel opp på sofaen med mobilen i hånda. Er så sliten etter 14 intensive timer og sliter med å komme i gang med hobbyer, trening eller større prosjekter i huset. Samtidig er kveldstimene de eneste jeg har til sånt. Det blir ofte bare daffing og husarbeid, noen ganger jobb i tillegg. Hva kan jeg gjøre for å få noe ut av kvelden?

Anonymkode: 1757e...f2c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg bort mobil. Hva får du egentlig ut av den skrollingen uansett?

Når den først er borte, så får du tid til alt mulig annet. Ikke slapper man egentlig av heller, når man ligger der og mater hjernen med dritt. 

Anonymkode: 68780...095

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg mobilen i gangen når du kommer hjem, og la være å finne den fram når barna har lagt seg. 

Anonymkode: 31b9d...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hver dag tenker jeg med entusiasme på det jeg skal gjøre når barna har lagt seg. Altfor ofte ender jeg likevel opp på sofaen med mobilen i hånda. Er så sliten etter 14 intensive timer og sliter med å komme i gang med hobbyer, trening eller større prosjekter i huset. Samtidig er kveldstimene de eneste jeg har til sånt. Det blir ofte bare daffing og husarbeid, noen ganger jobb i tillegg. Hva kan jeg gjøre for å få noe ut av kvelden?

Anonymkode: 1757e...f2c

Hva med å begynne å meditere etter at barna er lagt? Start med 10 minutter hvor du enten bare sitter i ro i stillhet, med musikk eller veiledet meditasjon. Deretter er hjernen mer innstilt på noe annet enn scrolling, man skjønner hvor meningsløst det er.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger den siste seg 2130 så det blir ikke så mye tid å gjøre noe. Sp her gamer mannen og jeg ser noe på tv. Jeg går ofte legger meg 22-23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at tiden etter barna er lagt er for å slappe av. Jeg jobber redusert, så får egentid ellers. Når barna sover (ca 19.30) ser jeg serie, leser bok, slapper av med mannen osv. legger meg kl 21.30 ca. Prøver å få unna rydding og matpakkesmøring før barna legger seg. 

0 dårlig samvittighet. 

Anonymkode: a875b...fc5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er ganske urealistisk, i hvert fall hvis barna er små. Den tiden er til for å slappe av. Du kan ikke ha effektive timer alle timene du er våken. Når skal du slappe av?

Anonymkode: c48a8...501

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 kvelder i uka drar jeg og trener rett etter at ungene er lagt, det er det som fungerer for meg, å ikke sette seg i sofaen i det hele tatt. Etter en times trening/egentid kommer jeg hjem med overskudd og lyst til å gjøre andre ting enn sofa. Pluss at jeg da faktisk kan se på serie med god samvittighet :)

Anonymkode: da833...a0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å gi deg selv litt skryt for å gjøre en av de viktigste og hardeste jobbene i verden; å oppdra et fantastisk menneske. Jeg ser på hobbyer som bonus så lenge barn er små :) Du kan jo ta noen squats under husarbeidet, og kanskje høre på en fin podcast mens du gjør det. Ellers er det helt innafor å slappe av og hente seg inn, og ikke bli fanget av hva samfunnet forventer av mødre som skal trene, dyrke hobbyer, gjøre karriere, ha egentid osv. Det viktigste i hele verden er at du viser barna hvordan man er god mot seg selv, og det betyr å gjøre akkurat de tingene som faktisk gjør deg lykkelig. 

Anonymkode: ebc8a...a5b

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett når jeg ikke er gravid så trener jeg umiddelbart etter leggetid til barnet. Da går gjerne en time til det og så 15-20 minutter til dusj. Nå som gravid er jeg helt død på kveldstid så ligger bare som et slakt på sofaen og ser på serier og scroller. Jeg pleier rydde og vaske etter middag mens mannen legger. Vi har sen middag her. Leggetid er rundt 19.30-20. Jeg hadde i alle fall forsøkt å få inn en treningsøkt om jeg var deg.

Anonymkode: 062de...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eller vi har ikke ork til noe vi heller etter at begge barna har sovna. Hos meg går det i se på tv, lese bøker og litt husarbeid. Hos mannen går det stort sett i data på kveldstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene her var små og de hadde lagt seg gikk til -litt tid i fjøset, vi så film sammen, jeg satt med håndarbeid, mens han satt å ordnet fiskeutstyr eller jakt utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg bort mobil. Den stjeler fort 2 - 3 timer av døgnet. (Sjekk gjerne i noen dager, så ser du). I tillegg sliter den ut hodet. Se nyheter, men slå av TV etterpå. Om du ikke tror at det hjelper, så prøv i hvertfall i noen uker. Vedder på at du får mer overskudd 🙂. Det finnes mye bedre ting å slappe av med enn skjerm.

Anonymkode: 1d427...fa2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mobilen er som sukker for hjernen. Bare innholdsløst dopaminkick. Prøv å gjøre ting som gir litt input. Jeg trener, setter på lydbok mens jeg vasker og rydder eller leser bok. 

Anonymkode: 7672f...525

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mobilen er som sukker for hjernen. Bare innholdsløst dopaminkick. Prøv å gjøre ting som gir litt input. Jeg trener, setter på lydbok mens jeg vasker og rydder eller leser bok. 

Det er utrolig mange folk som klager over at de er slitne og ikke føler at de rekker ting, men som likevel ikke er villige til å legge bort mobil. Merkelig. De fleste har vel fått med seg at den skjermbruken ikke er bra for oss på noen måte. Det er forsket bra på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er utrolig mange folk som klager over at de er slitne og ikke føler at de rekker ting, men som likevel ikke er villige til å legge bort mobil. Merkelig. De fleste har vel fått med seg at den skjermbruken ikke er bra for oss på noen måte. Det er forsket bra på.

Det er som å leve på potetgull og smågodt og klage på at du aldri blir mett. 

Gjør heller noe som hjelper den fremtidige deg. Sukker og scrolling føles bra der og da, men gir null utbytte. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her har vi 3 unger. Så vi har avtale om at begge trenger egentid til trening, møte venner etc.

Så her tar vi skift mht å være hjemme med barna og ta kveldrutiner. Da kan den andre dra å trene etter jobb eller ta seg en joggetur på kvelden, møte venner for en kaffe etc.

Helger er ganske hellig med oss og barna, men der har vi også samme løsning om det er noe spesielt vi ønsker å gjøre for oss selv.

Samme gjelder morgener i helger mht hvem som sover litt ekstra og hvem som står opp tidlig(som oftest meg fordi jeg er A menneske 🤭 til hans store glede) og så har vi litt sen felles frokost.

Anonymkode: 05364...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

3-4 kvelder i uka drar jeg og trener rett etter at ungene er lagt, det er det som fungerer for meg, å ikke sette seg i sofaen i det hele tatt. Etter en times trening/egentid kommer jeg hjem med overskudd og lyst til å gjøre andre ting enn sofa. Pluss at jeg da faktisk kan se på serie med god samvittighet :)

Anonymkode: da833...a0c

Støtter denne :) Trikset er vel å ikke sette seg "litt" på sofaen og scrolle, da er det lett å bli værende der :)

Selvfølgelig gjør jeg også det noen kvelder, men kjenner det fort på at jeg blir utrolig sliten og daff og tungt å komme seg opp igjen osv. 

Trener selv 3-4 kvelder i uken og kjenner det gir god med overskudd. Selv om det kan virke tungt i det jeg sitter i et mørkt rom å synger nattasang, så er det veldig deilig å kle på seg og komme seg ut på en joggetur i frisk luft med podcast/lydbok på øret. Deilig egentid og frisk luft og kjennes veldig deilig med sofaen etterpå :) Som hun jeg siterer skriver også så kjenner jeg at trening gir meg energi til andre ting også så da kan jeg plutselig finne på sortere ytterklær i skapene i gangen når jeg kommer tilbake f.eks!

Anonymkode: ca3cd...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du virkelig vil gjøre noe annet må du bare bestemme deg for det og ikke minst legge til rette for det. Hva ønsker du egentlig å bruke kvelden på? Planlegg kveldene dine. Legg fram det du trenger til det du har lyst til å gjøre slik at det er enklere for deg og legg mobilen så langt unna som mulig straks ungene er lagt. Jeg tror ingen tenker tilbake og ønsker at de hadde brukt mer tid på mobilen. Samtidig tenker jeg at det er helt greit at noen kvelder går med til bare avslapping og daffing også (særlig om du er i periode med små og energikrevende barn). Kanskje du kan prøve å gjøre noe annet enn mobilen som å se på en film eller lese en bok? Da får du avslapping, men litt annet input enn bare endeløs scrolling. Enig i at det er lurt å ikke bare skulle "sette seg bittelitt i sofaen" for da blir du værende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange gode og velmenende råd her, men jeg ville bare si at du ikke er alene! Vi VET jo at telefonen og scrollingen er dårlig, men FY så vanskelig det til tider er å få gjort noe annet når man er kaputt etter legging. Jeg har vært sykmeldt pga utbrenthet i flere runder, og merker at når jeg er mest sliten kommer scrollinga - det er ikke nødvendigvis motsatt vei som «alle» andre her sier. Det som kan hjelpe for meg (når jeg ikke er på det aller mest slitne) er å enten trene på dagen (30 min joggetur feks), eller gå meg en tur ute etter legging.  Når jeg er dausliten så er det bare best å gå å legge seg og håpe på bedre dager/kvelder.. 

Anonymkode: b4e92...03b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...