AnonymBruker Skrevet 20. mars #41 Del Skrevet 20. mars Nå er jeg over 50 år og har hund. Vi har hatt hund flere ganger, men også perioder uten hund. Har alltid gått tur omtrent hver eneste dag siden jeg var ungdom. For meg er det en livsstil. Hvis du ønsker å gå tur, men ikke pleier å gå hver dag, så blir det et "hårete" mål og plutselig bestemme seg for at nå skal jeg gå tur hver dag. Det blir det samme som en som ikke trener, plutselig skal begynne å trene hver dag. Det er en tung forpliktelse. Hva med å tenke at du ikke MÅ på du, men har LYST å gå på tur. Ikke gå hver dag, men tja, 2 ganger i uken. Plutselig blir en avhengig og ønsker å gå flere turer. Jeg hører på podcast og innimellom musikk. Nå holder ikke en liten tur hver dag for meg lenger. Jeg trener også - uten hund for det er ingen trening å gå med den - 2 ganger i uken med løping i terrenget opp mot en lokal fjelltopp, og 2 dager i uken med styrketrening. Finn også ut hva som motiverer deg. Bor du i nærheten av en liten fjelltopp, så kan det være fint å gå opp på den 1-2 ganger i uken. Det kan være "gøyere" enn å gå på flat asfalt - noe jeg hater. Tenk at dette er noe som er gøy, og ikke noe du MÅ hver dag. For å holde på endringer og nye vaner, må det gjøres jevnt og trutt, sånn at hjernen blir vant til den nye vanen. Å gape over alt på en gang, ender med krasjlanding. Lykke til! 😊 Anonymkode: 13bfb...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #42 Del Skrevet 20. mars Jeg går en time hver dag. Går til jobb. Eller går en tur når jeg har hjemmekontor. Trekker bare på meg treningstights fra morgenen, da er det enkelt å bare hoppe i joggeskoa så snart jeg får en times åpning, må ta noen telefoner, høre inn på et fellesmøte, og så videre. Gode klær er viktig. Jeg har en vindtett regnkåpe med stor hette, der jeg alltid har lette handsker og buff i lomma, i tilfelle. Og underholdning. Har jeg ikke møter/telefoner, så hører jeg på podcast. Prioriterer hardt å legge turen til når det er dagslys, særlig i mørketiden, og heller jobbe når det er mørkt. Anonymkode: 508d0...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #43 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg går tur stort sett hver dag. Ofte alene, men har også kjæreste og venner jeg kan gå tur med. For min del handler det også om psykisk helse, og også fysisk helse. Jeg har en fast turrute som jeg går på 30-40 min, og det gjør det enklere å komme seg ut og gå på dager der motivasjon ikke er på topp. Men jeg går også andre lengre turruter jeg også går, når jeg har mer motivasjon til å gå. Også hører jeg på musikk eller podcast mens jeg går alene. Grunnen til at jeg velger en turrute fremfor en tur der jeg må snu midtveis, er at det for meg er enklere å fullføre gåturen når jeg føler at jeg må gå hele ruta. Det er enklere å gi opp og snu etter kortere tur enn tenkt om det er målet hele veien. Når du nettopp har begynt å gå, og sliter med motivasjonen, kan det tenkes at det er lurt å starte med enda kortere turruter, du kan jo se om du har noen ruter på 10-15 min i nærområdet. Jeg startet også med en veldig kort rute da jeg begynte å gå etter en lengre tid med alvorlig depresjon. Da var det en liten utstikker omtrent rett utenfor døren min jeg gikk, som tok sånn ca. 10 min. Anonymkode: bb195...1bb Er helt enig med deg. Liker best turer hvor jeg kan gå "en runde". Anonymkode: 13bfb...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #44 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen. Å gå til en fast tid blir litt vanskelig av diverse grunner, men jeg har noen ruter å velge mellom, noen lengre, noen kortere. Jeg skal oppdatere her om noen dager angående hvordan det har gått. Anonymkode: 3e754...b7f Ja, vi ønsker oppdatering! 😃 Anonymkode: 13bfb...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #45 Del Skrevet 20. mars Jeg går lange turer hver dag som regel 2 ganger daglig, pluss trener på treningssenter 3 dager i uken, pluss går i fjellet og andre aktiviteter og mange aktiviteter med våre 3 barn. Jeg har ADHD, så det krever mye mer disiplin å IKKE være aktiv. Jeg kan ikke kalle dette for disiplin eller et bevisst valg om å være aktiv. Det er bare slik. Kroppen vil ikke sitte i ro så det skjer liksom bare. Er nå 40 år og har endelig innsett at all denne energien er en gave. Skulle ønske mental energi var sterke ettersom jeg blir fortere sliten i tankene. Anonymkode: 1a8ca...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dishwalla Skrevet 20. mars #46 Del Skrevet 20. mars Jeg går tur så og si hver dag. Jeg kom i gang med det under covid og jeg begynte og spille pokemon go for og få en motivasjon for å komme meg ut. Nå har det blitt en vane og nå spiller jeg bare sporadisk hvis motivasjonen er litt nede en periode. I pokemon får du ofte challenges på f.eks. walk 1 km o.l. og det har vært nok motivasjon for meg også i tøffe perioder der dørstokkmila er veldig lang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #47 Del Skrevet 20. mars Må det være alt eller ingenting? Altså, gå tur hver dag? Kanskje du heller bør sette deg som mål om tur 3 ganger i uka i noen uker først. Man - ons - fre f.eks. Så øker du etterhvert. Det er om å gjøre å ikke legge så stor byrde på deg selv - altså et mål om å gå tur hver dag - at du ender opp med å bli umotivert og skuffe deg selv. Jeg for min del går ikke tur hver dag. Men jeg har et visst antall skritt jeg opprettholder. Så hver kveld ca. kl 20 ser jeg på skrittene mine, og vurderer om jeg skal gå tur eller ikke for å klare å innfri skrittene. Typisk nok går jeg tur 3 ganger i uka, ellers er jeg generelt aktiv nok til å holde meg innenfor skrittene på dagligdags aktivitet. Anonymkode: e5965...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #48 Del Skrevet 20. mars Jeg går tur i ca. 40 min (noen ganger lenger) hver dag, uten hund. Noen ganger dropper jeg tur hvis jeg har trent den dagen og ellers hatt hverdagslig aktivitet (går til og fra treningssenteret, til og fra busstopp, butikken etc.). Anonymkode: ab52a...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #49 Del Skrevet 21. mars Jeg går minst ei mil om dagen, uten hund. Raskt tempo, og har alltid en rute hvor jeg f.eks. tar en kaffe halvveis før jeg går resten av turen. Begynte med det under pandemien og har fortsatt med det. Elsker det, og digger alle sesonger, pluss jeg får luftet hodet samtidig. Anonymkode: bd631...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #50 Del Skrevet 21. mars Jeg synes du er inne på noe bra jeg Ts. Om du bare klarer 5 min en dag, så har du prøvd❤️ Mestring for egen del. Ikke sammenligne så mye med andre. Å sette små mål i starten er nok ikke så dumt, så kanskje du havner inn i en god rutine etter hvert. Anonymkode: 37947...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 21. mars #51 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 19.35): Tenker da på de som ikke har hund heller. Legger denne under livsstil, da jeg trenger å gå oftere på tur. Det er veldig bra for den psykiske helsen min, men som med alt annet når man sliter med depresjon så er det vanskelig å "komme i gang" og komme seg ut. Men jeg prøver stadig å minne meg selv på at det i det lange løp er hjelpsomt, samt at jeg som oftest føler meg bra etter en tur. Noen ganger føler jeg meg ikke bedre i det hele tatt og jeg føler mest at jeg brukte opp all energien min på "ingenting", men jeg prøver å ikke tenke sånn; det er 9 av 10 ganger veldig bra og viktig for meg. Men så ser jeg litt mørkt på dette å skulle gå hver eneste dag. Det er et hårete mål å sette seg, i min situasjon, men jeg vil virkelig prøve. Og jeg tenker at jeg hver eneste dag må prøve å komme meg ut, er det for ille så trenger jeg ikke være ute i mer enn 5 minutter før jeg går inn igjen. Samtidig så lurer jeg på om det er "normalt" å gå hver eneste dag. Er det noen her inne som gjør det? Hvordan kom du inn i gode rutiner? Det står ikke på tidsmangel her, jeg er enslig og jobber bare 60%, jeg har nok av tid til å gå ut. Anonymkode: 3e754...b7f Går tur i form av å ta bena fatt når jeg skal til jobb, butikken, treningssenter, bibliotek (alt dette er 0,5-3km unna). Så hver eneste dag går jeg minst 12000 skritt. Skal jeg ikke trene eller gå noe sted, går jeg en lengre tur i høyere tempo, gjerne 1,5-2,5 timer, særlig lm været er fint. Dette vet jeg at er «mer enn normalt» og mer enn «nødvendig» mtp helsa. Samtidig er jeg godt over snittet trent og selv ved høyt tempo blir jeg ikke andpusten av å gå, så,det koster meg ikke noe, men gir meg mye i form av stressmestring og kreativitet. En liten tanke angående «normalt» … per dd er det nok ikke «normalt» å gå tur hver dag, men normal er kanskje heller ikke noe å sikte etter da det som er normalt er å være tilnærmet inaktiv. Selv blant de som trener 3 ganger i uka, er aktivitetsnivået utenom de tre øktene ofte svært lav. Det beste du kan gjøre for å få tur til å bli en vane er å gjøre det igjen og igjen og igjen, deg vil bli litt enklere hver gang og til slutt gå automatisk. Du kan jo også forsøke å ha en hensikt med turen, utover å gå liksom, kombinere det med ærend på butikken, ta en telefonsamtale, lytte til en podcast osv. Kanskje ha en egen spilleliste med favorittlåter som du kun lytter til på tur? Eller teste ut lydbok? Et annet tips er å åpne Maps på telefonen og se hva som faktisk finnes rundt deg, kanskje er det kortere enn du tror til nabobygda, eller du ser noe som likner på en tursti, en park, en severdighet av noe slag. Utforske nærområdet,og bli lommekjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #52 Del Skrevet 21. mars Jeg er "en gå'er". Har fått meg hund nå, men selv før han kom, gikk jeg 35 000 skritt hver dag. Gikk på tur før/på vei til jobb, gikk hjem fra jobb, og gikk alltid dit jeg skulle. Om jeg ikke skulle noe, bare gikk jeg. Nå som jeg har hund, er det egentlig ikke så stor forskjell utenom at turene et blitt enda koseligere. Anonymkode: afc47...b74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #53 Del Skrevet 21. mars Går en del hver dag pga at jeg tar bussen. Blir jammen en del skritt pga det. Anonymkode: bf156...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #54 Del Skrevet 21. mars I dagens samfunn outsourcer vi dessverre det meste av bevegelse. Vi har bil, robotstøvsuger, robotgressklipper, foodprosesser, vaskemaskin osv osv. Alt er ment å skulle gjøre hverdagen vår enklere og å være tidsbesparende, sånn at vi skal få mer tid til andre ting. Noen bruker denne ekstra tiden til å scrolle på nett eller se på serier. Altså til å være passiv og inaktiv. Vi har mye å lære av generasjoner før oss som ikke hadde alle disse hjelpemidlene og heller ikke hadde ferdigmat. Folk var naturlig slanke og sterke før. Og de var i god form uten å “trene”. Mine besteforeldre gikk over alt, og det var mye fysisk tungt arbeid på gården. Skulle de langt av gårde tok de robåten. Klær ble vasket for hånd. Gresset slått med ljå. Brøddeigen ble eltet for hånd. De brukte mye tid på fiske i fjorden, samt på å ta opp poteter og sanke bær og sopp. Problemer med overvekt var et sjeldent fenomen. Jeg prøver å ta med meg litt av deres kunnskap. Går “overalt”, nekter å skaffe med robotgressklipper og robotstøvsuger, har ikke foodprosessor, henger opp tøy i stedet for å bruke trommel. Tenker at ALL form for bevegelse er viktig! Har ikke medlemsskap på treningssenter, det har jeg ikke behov for. Drar heller på fisketur når det passer, eller tar en skogstur for å lete etter sopp. Bærsanking driver jeg også med. Samt hagearbeid. Hvis du skal gjøre en eneste endring, så ville jeg prøvd det med å gå “overalt”. Det er lettere å motivere seg til å gå når man har et formål med turen, f eks at du skal gå til jobb, til butikken etc. Å bare gå for å gå kan være tungt å motivere seg til, for mange. Anonymkode: 11c23...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 21. mars #55 Del Skrevet 21. mars Jeg går en liten tur 1-3 km hver dag så lenge det ikke er holke (jeg bare tryner, for real 😂) . Synes det er best å ha 2-4 forskellige turer/ruter man kan gå. Noen ganger gidder jeg ikke gå langt, så da blir turen bare en halvtimes/20 min affære. Det som hjelper meg VELDIG med motivasjonen er min skritt-teller app på mobilen. Veldig morsomt å få "streak" der man har gått så og så mange skritt x antall dager på rad. Da vil man jo ikke miste den gode rekka, så man fortsetter. 🙌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #56 Del Skrevet 21. mars Går tur hver dag såfremt det ikke er ekstremvær. Er jeg særdeles umotivert tenker jeg at jeg bare går på butikken like ved, men via en liten omvei så det blir noen minutter lengre. Men, når jeg da først er i gang blir det heller en lengre omvei og vipps har jeg gått i 30 min før jeg ender opp på butikken. Jeg hører mye på lydbok/podcast/musikk når jeg går, og opplever ofte at bare jeg har kommet i gang, så blir turene nesten alltid en god del lengre enn planlagt. Anonymkode: 6a27a...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå