Gå til innhold

Er det noen her som går turer hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nesten. M28

Anonymkode: 6c6eb...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går flere turer hver dag (har hund) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg ikke går en tur, sykler jeg, og jeg syns det er lettere å komme seg ut hvis jeg skal sykle enn gå. Da kan jeg utøve rekkevidden med for eksempel en tur til biblioteket eller en matbutikk som har salg på noe, eller noe annet målbart.

Uansett, hver dag, ja, en tur ut. Det er blitt en vane. 

Anonymkode: fd5ea...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hund, men litt av grunnen til at jeg skaffet meg hund var å ha motivasjon til å komme meg opp og ut hver dag. Jeg har slitt med angst og depresjon siden tenårene. Nå går jeg tre turer hver dag, uansett vær og vind. Før kunne jeg bare ligge hele dagen i senga, og ikke gidde å f.eks. dusje eller pusse tennene.

Anonymkode: af9a8...271

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå går jeg mye på jobb i hverdagen da (les helsevesenet) utover det så trener jeg også regelmessig både styrke og kondisjon på treningssenter. Men dette trenger ikke å være så veldig vanskelig nødvendigvis og det er viktig å starte i det små. Klarer man å gå ut en tur i nabolaget på kanskje 10-15 min maks en liten stund så kan man øke tidsbruken etterhvert. Man har jo helseråd som sier minst 30 min hver dag, men det som er viktig å si er at all aktivitet teller for en  bedre fysisk og psykisk helse. Absolutt alt er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: e7d18...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker da på de som ikke har hund heller. 

Legger denne under livsstil, da jeg trenger å gå oftere på tur. Det er veldig bra for den psykiske helsen min, men som med alt annet når man sliter med depresjon så er det vanskelig å "komme i gang" og komme seg ut. Men jeg prøver stadig å minne meg selv på at det i det lange løp er hjelpsomt, samt at jeg som oftest føler meg bra etter en tur. Noen ganger føler jeg meg ikke bedre i det hele tatt og jeg føler mest at jeg brukte opp all energien min på "ingenting", men jeg prøver å ikke tenke sånn; det er 9 av 10 ganger veldig bra og viktig for meg. 

Men så ser jeg litt mørkt på dette å skulle gå hver eneste dag. Det er et hårete mål å sette seg, i min situasjon, men jeg vil virkelig prøve. Og jeg tenker at jeg hver eneste dag må prøve å komme meg ut, er det for ille så trenger jeg ikke være ute i mer enn 5 minutter før jeg går inn igjen. 

Samtidig så lurer jeg på om det er "normalt" å gå hver eneste dag. Er det noen her inne som gjør det? Hvordan kom du inn i gode rutiner? Det står ikke på tidsmangel her, jeg er enslig og jobber bare 60%, jeg har nok av tid til å gå ut. 

Anonymkode: 3e754...b7f

Jeg går turer mer eller mindre hver dag. Starter dagen med en kopp kaffe eller 2 og et glass vann før jeg går en runde på ca. 30 minutter. Med det mediterer jeg på turen, grunner over gjøremål (prosjekter) og sorterer tanker. Det hjelper også på forbrenningen, og gir det et fint grunnlag for resten av dagen. 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hund, så er jo ute å går tur hver dag. Men jeg kommer til å fortsette med å gå tur, den dagen han går bort. 

Jeg er veldig glad i å gå tur. Heller det, enn å henge på treningssenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går, sykler eller løper ute hver dag, og har gjort det de siste 10 åra.

Deilig å få en pause fra skjerm og bare se på ting i byen eller naturen alt etter hvor jeg er. Har ca 150 reiseregning på jobb i året, og gå/løping er en fin måte å få sett litt på plassene jeg er.

For meg er det medisin både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 5c58f...9e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt å gå tur hver dag. Uansett lengde. Noen ganger er 5-10 min nok. Andre dager går man 45 min. Mange går tur bare for å gå tur.

Jeg går faktisk turer rundt huset på dager jeg ikke vil gå blant folk/biler eller for langt hjemmefra.

Har gått 1 time rundt og rundt huset. Oftere kortere. Håper ikke naboer tror jeg er gæren.

Anonymkode: b0c71...f71

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slet veldig med depresjon før hund, men nå MÅ jeg ut uansett. Jeg kan ikke la være uansett hvor tung kroppen kjennes, uansett hvor mye jeg heller vil ligge uforstyrret på et mørkt rom, hunden trenger trim og å få gjort fra seg. Tur hjelper enormt på psyken, angrer aldri på en tur.

Anonymkode: abfd5...e40

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg "må" gå 10 000 skritt om dagen, og noen dager må jeg gå tur for å oppfylle det, andre dager må jeg gå tur for psyken. 

Jeg elsker å gå tur, og skulle veldig gjerne gjort det hver dag. Jeg har en runde på 45-50 minutter jeg pleier å gå. Tidligere gikk jeg ofte mye lengerer turer på flere timer, men det har jeg desverre ikke tid til lenger. 

Anonymkode: 2ed21...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Godt å gå tur hver dag. Uansett lengde. Noen ganger er 5-10 min nok. Andre dager går man 45 min. Mange går tur bare for å gå tur.

Jeg går faktisk turer rundt huset på dager jeg ikke vil gå blant folk/biler eller for langt hjemmefra.

Har gått 1 time rundt og rundt huset. Oftere kortere. Håper ikke naboer tror jeg er gæren.

Anonymkode: b0c71...f71

Herlig ❤️❤️

Anonymkode: 2ed21...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen. 

Å gå til en fast tid blir litt vanskelig av diverse grunner, men jeg har noen ruter å velge mellom, noen lengre, noen kortere. Jeg skal oppdatere her om noen dager angående hvordan det har gått. :) 

Anonymkode: 3e754...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det å gå til og fra jobb telles som tur så, så gjør jeg nesten det.

Tar 15-20 min hver vei ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går til og fra jobb hver dag, ca 40 min hver vei. Vi er alltid ute i helgene pga barn, går en del da- men ikke på samme måte 😅 har mer tempo og som regel lengre distanse i ukedagene.

Går til og fra jobb fordi barna må leveres til bhg og skole- og de har godt av å gå og ikke bli kjørt. Er også enklere å la dem gå, fremfor å styre med å feste i bilstoler 😅 Får mange fine samtaler og frisk luft. Blir jo mye innetid på de små både i skole og bhg (barnehagen er elendig på å være ute og er aldri på tur- eller- de er 20 meter utenfor barnehagegjerdet i skogen og kaller det for tur).

så håper dette er med på å skape gode vaner for barna også ☺️

Anonymkode: 85803...70c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte og av og til langt, men ikke hver dag. Idag var det rundt 10 km, og det er litt uvanlig langt.

Jeg liker å gå men ikke uten mål og mening. Derfor litt tilfeldig fra dag til dag. Men jeg merker at det er viktig, både fysisk og mentalt å komme seg ut på tur.

Begynn gjerne med kortere turer. Alt teller . .

God tur . . ! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Går nesten daglig, men synes det kan være utrolig kjedelig, spesielt når det regner sidelengs. For min del hjelper det å ha et mål med turen, som å gå på butikken. Da blir det ikke bare tur for turen sin del, men har et mål og glemmer at jeg går tur ;) 

Anonymkode: 7c9e5...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg går normalt en del timer tur hver eneste. Minst én tur, men da lang, eller flere kortere. Liker å ligge på 15-20 mil i uken. 

Jeg har ikke hund, og treffer mange av de samme naboene på tur, mange uten hund flere ganger i uken, noen daglig, så mange går tur hver dag. 

Dørstokkmila er den verste, så trenger ikke legge listen for høyt, særlig ikke i starten. Jeg tar bare på meg skoene og går tur i nabolaget de aller fleste dager. Av og til pakker jeg sekken, og tar med mat. Koselig det også, men normalt legger jeg nivået lavere.

Jeg elsker å være ute, og merker det godt på både kropp og topp hvor godt det er 😊

Anonymkode: 0fe26...688

Så du går fire timer hver dag? 

Anonymkode: e5b9c...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur så ofte jeg kan, og det er helt nødvendig når jeg har fri fra jobb f.eks en langhelg. Dette for å øke blodgjennomstrømming, og viktigst - for å få et sceneskifte. En time i frisk luft gjør at man sover bedre om natten f.eks.

Liker best fjell, skog og mark, men om vinteren når det ikke er gåføre utenom vei, og heller ikke skiføre, går jeg i gata der jeg bor.

Alt er bedre enn ingenting. Det har utrolig mye å si for psyket, mye mer enn hva man tror. Og sidelengs regn og sludd er enda bedre - for gevinsten er da å komme inn i varmen igjen. Da er alt bedre enn det var før du gikk ut.

Hør hva svenske Anders Hansen sier på TV-Agder om det å gå: https://www.tvagder.no/bli-hjernesterk-tren-deg-lykkelig

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Tur er mindfulness. Trenger det. Har også en Garmin hvor jeg har mål om 10k skritt per dag, lengste streak er 65 dager. Hvis du har tid ser jeg ikke helt problemet? Det virker litt som om du tenker at dersom du ikke går en tur en dag så har du tapt? Sånn er det ikke. Du må bare gjøre som man gjør på vektløfting. Begynn smått. Det er viktigere at man gjør det ofte enn at man går tre lange turer for så å råtne foran stor eller liten skjerm. Apropos skjerm så var det Pokémon Go som fikk meg over dørstokkmila, men så gjorde de sånn at karakterene våre så ut som transer og blåhåra Liberals med kun barneansikt, så da sluttet jeg og spille, men det er kanskje noe for deg å prøve ut for å få deg over dørstokkmila og være konsistent. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...