Gå til innhold

Er det noen her som går turer hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker da på de som ikke har hund heller. 

Legger denne under livsstil, da jeg trenger å gå oftere på tur. Det er veldig bra for den psykiske helsen min, men som med alt annet når man sliter med depresjon så er det vanskelig å "komme i gang" og komme seg ut. Men jeg prøver stadig å minne meg selv på at det i det lange løp er hjelpsomt, samt at jeg som oftest føler meg bra etter en tur. Noen ganger føler jeg meg ikke bedre i det hele tatt og jeg føler mest at jeg brukte opp all energien min på "ingenting", men jeg prøver å ikke tenke sånn; det er 9 av 10 ganger veldig bra og viktig for meg. 

Men så ser jeg litt mørkt på dette å skulle gå hver eneste dag. Det er et hårete mål å sette seg, i min situasjon, men jeg vil virkelig prøve. Og jeg tenker at jeg hver eneste dag må prøve å komme meg ut, er det for ille så trenger jeg ikke være ute i mer enn 5 minutter før jeg går inn igjen. 

Samtidig så lurer jeg på om det er "normalt" å gå hver eneste dag. Er det noen her inne som gjør det? Hvordan kom du inn i gode rutiner? Det står ikke på tidsmangel her, jeg er enslig og jobber bare 60%, jeg har nok av tid til å gå ut. 

Anonymkode: 3e754...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hund, men ville bare si at når vi er ute og går turer møter jeg flere som går tur uten hund, de samme hver dag. Tror det er ganske vanlig. 

Anonymkode: 1bb67...391

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går formell tur minst 3 ganger i uka. Eller så går jeg veldig mye i hverdagen. Til jobb, barnehagen osv.

En tur trenger jo ikke å være lang. Start med en fast runde på 10 min eller noe de dagene du ikke jobber. 
du kan evt også gå som transport, da har du et mål. Gå til jobb eller butikken eller på besøk. Om avstanden ikke er for lang.

kjøp deg en smartklokke med skritteller eller bare en enkel skritteller. Det motiverer og gjør det enkelt å se resultat. 

Anonymkode: eda7a...447

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det fra jeg var liten. Jeg hadde og har ikke hund. Mine foreldre tok meg alltid ut hver dag, for en liten gåtur eller en lang tur. Det er bare en veldig behagelig vane som har satt seg. Jeg møter mange "faste" når jeg går den faste runda, både med og uten hund. Jeg tror det er en ganske vanlig ting å gjøre. 

Hva med å gå tur et fast tidspunkt hver dag? Fast lengde på turen? Kanskje du kan sette opp et par turer, så kan du velge mellom dem samme dag du skal ut. Orker du fem minutter, så tar du fem minuttersrunda. Ti minutter, en annen runde. En time, en annen runde. Osv. Eller sett av fem minutter hver gang, og så kan det hende du underveis i turen kjenner at du har lyst til å gå lenger i dag.

Anonymkode: 7fa0a...568

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går hver dag utenom søndagen.

Pleier å gå etter at barna går på skolen. Går et par timer alt etter vær og vind ofte så kombinerer jeg turen med en handletur eller annet så tar jeg ruta mi etter det. :) Spiller pokemon go og så da har jeg noe å gjøre mens jeg labber rundt. 

Anonymkode: 775fd...f19

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går tur hver dag, uten hund. Det blir en vane etter hvert heldigvis. Jeg fant ut at jeg ikke kunne vente til jeg hadde lyst, det var bare noe jeg skulle gjøre. Nå savner jeg daglig tur om jeg ikke har tid. 

Anonymkode: a20a6...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Merker at de få gangene jeg ikke har hunden min (den har borte på pass eller vært med samboer), så går jeg ikke tur. Tur uten hund der man går alene, jeg ser ikke poenget i det hele tatt, så forstår godt at du synes det er vanskelig! Nå er jo ikke hunden min borte lenge, maks har vel vært to uker, så er det tilbake til rutinene. Men en fin påminnelse på at jeg går åpenbart ikke for meg og min helse, jeg går for bikkja 😅 

Men klart det hjelper på både kropp og psyke å gå tur. Et tips for å motivere deg kan være å kun f.eks. høre på podcast når du går tur? Eller lydbok eller en viss type musikk? Så får du liksom litt ekstra motivasjon? 

Anonymkode: 815af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går tur HVER dag ja!! Godt for psyken og fysisk, glede, alene eller med veninner!!!

Anonymkode: 8ba9c...248

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går hver dag til og fra jobb, ca 1 time til sammen. Går også mye i helgene. For meg er gåing bra for min psykiske helse og jeg har alltid gått. Har jeg lite lyst en dag så hjelper det å høre på podcast, radio eller lydbok mens jeg går.

Anonymkode: 20fb8...902

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du klarer å gjøre det hver dag i 3 uker så blir det en rutine og mindre tiltak.

Anonymkode: 8cf01...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går normalt en del timer tur hver eneste. Minst én tur, men da lang, eller flere kortere. Liker å ligge på 15-20 mil i uken. 

Jeg har ikke hund, og treffer mange av de samme naboene på tur, mange uten hund flere ganger i uken, noen daglig, så mange går tur hver dag. 

Dørstokkmila er den verste, så trenger ikke legge listen for høyt, særlig ikke i starten. Jeg tar bare på meg skoene og går tur i nabolaget de aller fleste dager. Av og til pakker jeg sekken, og tar med mat. Koselig det også, men normalt legger jeg nivået lavere.

Jeg elsker å være ute, og merker det godt på både kropp og topp hvor godt det er 😊

Anonymkode: 0fe26...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går, hver dag - både fordi kroppen min trenger det og fordi JEG har det bedre da. 

Anonymkode: 5f899...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke alltid gå tur hver dag pga sykdom. Men jeg går tur så ofte jeg klarer, fordi det er viktig for fysisk og psykisk helse. Noen ganger klarer jeg bare 10 min, andre ganger 1 time. 

Det kan være lurt å sette seg opp ei rute hvis man er sånn som gir seg etter 5 min. "Jeg skal gå opp den veien og ta runden rundt skolen og tilbake". Å ha mål er fint. Så kan man øke målene litt etter litt. Kanskje det hjelper å ta med seg litt musikk på øret? 

Anonymkode: 8d2ef...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Jeg har satt meg skrittmål, som gjør at jeg må nå det målet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en fast tur jeg går hver eneste dag. Turen tar ca. 30 minutter. Går gjerne mer enn det også, men det er liksom minimumsstandarden. Det skal være ekstremt dårlig vær for at jeg holder meg hjemme.

I ukedagene går jeg turen (stort sett) på samme tidspunkt hver dag. Etter å ha gjort det en stund ble det plutselig en vane. I helgene varierer tidspunktet mer.

Anonymkode: 2c0f1...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hund, så ja. 

Hvis jeg var deg ville jeg ikke satt et for stort mål, det bør være noe du kan klare. Feks tur annenhver dag eller tur hver dag, men feks 15-20min. Så kan du øke. Kanskje det hjelper og blir lettere når du etter en uke har vendt deg til å komme seg ut. 

Vil også anbefale varierte turer, med mindre det er mest lettvint å gå hjemmefra. Du kan feks søke opp tur steder i nærområdet, legge en tur litt lengre unna i helgen. Kanskje det kan være et "mål" med turen, feks en kafe på veien, kaffe på termos på en benk eller gapahuk osv. 

Kanskje du kan gå tur med en venninne innimellom?

På sommeren kan jeg anbefale å ta med hengekøye og finne en plass ved et vann eller sjøen. Så kan du ta en dukkert også. 

Jeg liker å høre podcast, musikk og lydbøker. 

Det er bra å komme seg ut, men man må finne sin greie. Noen går samme faste runde hver dag, noen vil gå på fjellet, noen går tur for å "lufte seg" og få egentid med lydbok, mens andre går raskt og langt for å trene.

Anonymkode: 0ad41...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går tur hver eneste dag, på tredemølla eller ute. Trener styrke i tillegg. Har en stillesittende jobb, stort sett, så det føles greit å røre på seg. Er jeg syk, går jeg sakte og flatt, men jeg går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en av de fine tinga med å ha hund. Man MÅ ut på tur hver dag, hele året, uansett vær.

Anonymkode: 11c23...406

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går tur stort sett hver dag. Ofte alene, men har også kjæreste og venner jeg kan gå tur med. For min del handler det også om psykisk helse, og også fysisk helse. Jeg har en fast turrute som jeg går på 30-40 min, og det gjør det enklere å komme seg ut og gå på dager der motivasjon ikke er på topp. Men jeg går også andre lengre turruter jeg også går, når jeg har mer motivasjon til å gå. Også hører jeg på musikk eller podcast mens jeg går alene. Grunnen til at jeg velger en turrute fremfor en tur der jeg må snu midtveis, er at det for meg er enklere å fullføre gåturen når jeg føler at jeg må gå hele ruta. Det er enklere å gi opp og snu etter kortere tur enn tenkt om det er målet hele veien. 

Når du nettopp har begynt å gå, og sliter med motivasjonen, kan det tenkes at det er lurt å starte med enda kortere turruter, du kan jo se om du har noen ruter på 10-15 min i nærområdet. Jeg startet også med en veldig kort rute da jeg begynte å gå etter en lengre tid med alvorlig depresjon. Da var det en liten utstikker omtrent rett utenfor døren min jeg gikk, som tok sånn ca. 10 min.

Anonymkode: bb195...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med angst, prøve en periode å gå tur med ørepropper og hodet ned i telefon. Men for meg funker det ikke. Nå har jeg tredemølle i kjelleren og går minst 30 min hverdag. Selv om jeg ikke får frisk luft merker jeg at kroppen blir sterkere 

Anonymkode: 51dd6...596

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...