Gå til innhold

Kan noen svare på dette..? Angående lønn og feriepenger når ny jobb.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har fått ny jobb i staten. Jeg får jo da utbetalt feriepengene jeg har tjent i nåværende jobb i kommunen i år, og må skatte av disse.

Men når får jeg min første lønn fra ny arbeidsgiver? I kommunen får vi jo forskuttert lønn. Jeg kan selv bestemme nøyaktig oppstartsdato i ny jobb og siste arbeidsdag i nåværende jobb.

Jeg er svært avhengig av alle kronene om dagen da jeg er aleneforsørger, og lurer på om det er én dag som det er lurere for meg å starte/slutte mht lønn/feriepenger osv.? Den siste måneden i nåværende jobb får jeg jo ikke lønn fra kommunen. 

Anonymkode: b10e0...0ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være forskjellig fra sted til sted og etter om det er fastlønn eller timelønn, så det er vanskelig å si, og er avhengig av både hvor du kommer fra og hvor du skal til.

Hvis du har en fastlønn (månedslønn/årslønn) så pleier normalen å være (etter det jeg har erfart) at du får første fulle månedslønn den samme måneden som du begynner, selv om du ikke har jobbet hele måneden. Så hvis du starter f.eks. 1. april, og lønningsdagen er den 20. april, så får du full lønn den 20. april. Når du en gang slutter, vil du også få siste lønn den 20. den siste måneden du jobber ut. Men du må jobbe ut fra den 20 til månedsskiftet uten at du da får noe mer lønn for de siste dagene neste måned etter du har sluttet.

Ved timelønn, er det vanligvis slik at lønningen kommer senere, for du fører jo timelister vanligvis for en måned etter arbeidet faktisk er utført, som igjen tar noen dager før det blir godkjent og utbetalt. Da vil det være slik at om du jobber ut mars, så får du utbetalt pengene for tiden du arbeidet i mars, rett etter du slutter, eller på lønningdagen i april selv om du ikke jobber der lengre.

Best case så går du fra timelønn til fastlønn og får nesten 2 lønninger oppå hverandre.
Worst care går du fra fastlønn til timelønn, og kan stå nesten en måned uten lønn.

Men så er det mye som ikke følger dette også. F.eks. så er det ikke alltid at månedslønningen går i intervaller på hele måneder, eller månedsskift til månedsskift. Og ved fastlønn, selv om du får siste lønn før du slutter, så kan tillegg slik som overtid, skifttillegg osv fra din siste måned komme på en neste lønn.

Anonymkode: 08eed...719

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Når du bytter jobb, er det viktig å vite når du får penger på konto.

1. Feriepenger: Du har tjent opp feriepenger fra jobben i kommunen, og disse får du utbetalt i år. Men du må betale skatt på dem.

2. Lønn i kommunen: Kommunen betaler lønn på forhånd (det kalles forskuddslønn). Det betyr at du får lønn for mars i slutten av februar. Men når du slutter, får du ingen vanlig lønn siste måneden, fordi du allerede har fått betalt for den.

3. Lønn i staten: Staten betaler lønn etterpå, altså for mars i slutten av mars. Det betyr at hvis du starter i staten rett etter at du slutter i kommunen, kan det gå nesten en måned uten lønn.

Hva bør du gjøre?

Hvis du trenger penger jevnt uten et opphold, kan det være lurt å ha en liten pause mellom jobbene.

Hvis du slutter i kommunen 31. mars og starter i staten 1. april, får du lønn fra staten i slutten av april – men ingen lønn i mars.

Hvis du i stedet slutter noen dager før slutten av måneden, kan du få siste lønn fra kommunen og første lønn fra staten tettere sammen.

Så det beste tidspunktet avhenger av hvor viktig det er for deg å unngå en måned uten inntekt. Om du har mulighet, kan du også spare litt fra feriepengene for å dekke opp for en mulig lønnspause.

Håper dette hjelper!

Anonymkode: 07667...fbb

• Hjerte 1
Skrevet

Er du sikker på at du får forskudd nå? De jeg kjenner som jobber i ulike kommuner med fastlønn, får lønn den 12. i måneden for inneværende måned - altså feks 12. mars for hele mar. Staten gjør det såvidt jeg vet på samme måte - dels på forskudd og dels på etterskudd den 12. i hver måned. Dersom du da gjør overgangen i et månedsskifte blir dette helt likt fra gammel til ny jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Glitnir skrev (2 timer siden):

Er du sikker på at du får forskudd nå? De jeg kjenner som jobber i ulike kommuner med fastlønn, får lønn den 12. i måneden for inneværende måned - altså feks 12. mars for hele mar. Staten gjør det såvidt jeg vet på samme måte - dels på forskudd og dels på etterskudd den 12. i hver måned. Dersom du da gjør overgangen i et månedsskifte blir dette helt likt fra gammel til ny jobb. 

Ja, jeg lurer faktisk på om du har rett!

ts

Anonymkode: b10e0...0ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...