Gå til innhold

Hadde du som oppdretter kunnet solgt en hund til oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en kvinne på 45 år med mann i full jobb og to utflyttede voksne barn. Selv ble jeg ufør for 3 år siden pga sykdom i muskler og ledd. For å holde sykdommen i sjakk må jeg være mye i aktivitet ( rundt 3 timer daglig) og det er her hund kommer inn i bildet for meg, begynner å bli ensom på turene mine. 

Vi bor i blokkleilighet, men har bare 10 min å gå så er vi rett inni marka. Jeg ønsker meg en rase som er stor og går under definisjonen brukshund. Det er ikke noe spesifikt den "skal" brukes til, men den egner seg til alt fra lydighet til redningshund til agillity. Ettersom jeg har forstått så er det viktigste for denne rasen og bli brukt da den har et veldig høyt energinivå. Men så lenge den blir brukt til noe hvor den får utløp for all energien så er den fornøyd. 

Jeg går mye turer i ulent terreng, om vinteren går jeg på langrenn, på sommeren svømmer jeg mye i skogsvannene i nærheten. Vi er også som familie en del ute på telturer og fjellturer når været tillater det. Vi har også familiemedlemmer som har denne rasen vi ønsker oss og de har sagt seg villige til pass når vi skulle trenge det. 

Det bor mange hunder i borettslaget vårt og vi har stor inngjerdet hundepark her, og veterinær i umiddelbar nærhet på det lokale handlesenteret, så ganske hundevennlig sånn sett. 

Jeg syntes det ser gøy ut med triks og vil prøve ut dette for mental stimuli. Vil også lære hunden til å være alene hjemme slik at den kan det når den må. Men, siden jeg er ufør så blir den ikke ofte alene. Vi har god økonomi så dette blir ikke et problem, den skal ha gode forsikringer, god mat og alt annet utstyr den trenger. Og jeg vil gå på kurs med den.

Jeg vil være ærlig med oppdretter om hva jeg tenker, men jeg er redd for mange ting. For det første at jeg ikke har planer om å bruke hunden til noe annet enn turkompis og familiemedlem. At vi bor i blokk og at jeg er ufør. Så jeg lurer på om jeg skal pynte litt på sannheten her. Jeg føler at mange oppdrettere er veldig opptatt av f.eks utstilling, noe som jeg absolutt ikke kan tenke meg.

Ville du som er oppdretter kunne solgt meg en hund med disse kriteriene?

Anonymkode: 9669d...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må aldri finne på å spørre om slikt her på KG. Her fins det moralens voktere for ett hvert tema og de kommer garantert hit snart og finner all verdens feil med deg som hundeeier.

Anonymkode: 345f4...98c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke nølt med å selge hund til deg gitt at vi hadde møttes og gått overens. Du trenger ikke nevne det konkret at du er ufør, det holder nok for de fleste at du er hjemmeværende, at se ikke vil endre seg og evt at du ikke er i jobb om de spørr mer.

Jeg mener ikke at du skal lyve selvsagt men du trenger heller ikke proklamere at du er ufør om du ikke vil.

I de fleste kull vil det være valper som ikke har avls eller brukspotensiale nok til at jeg ihvertfall mener de trenger stilles så det finnes alltids en valp som trenger et hjem som ikke skal brukes slik☺️

Anonymkode: 49d18...1cf

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som det perfekte utgangspunktet for å ha en brukshund, jeg er ikke oppdretter, men har hatt flere gjeterhunder og huskyer og ville uten tvil ha solgt hund til deg :)

Anonymkode: 1c7b4...550

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har solgt hund til ei som var gående rullestolbruker. Og hunden er i dag 10 år. Dette er en brukshund. Fordelen med at du er ufør er at hunden er lite alene hjemme.

jeg tenker det er viktig å tenke gjennom hva du/ dere kan tilby hunden på en dårlig dag/periode. Hvis alt er rosenrødt, så regner jeg med at du hadde vært i jobb. Vær litt realistisk ovenfor deg selv. 

jeg vil fraråde hundeparker, jeg blir mer skremt av det enn at du er ufør. Har sett mange unødvendig opplevelser og skader pga det. En hund i blokk kan ha ett veldig godt liv. Fordelen med det er jo også at dere er nødt til å gå fysisk med hunden for at den skal gjøre fra seg. 

jeg mener en hund trenger litt mer enn bare lufteturer. Den trenger å bruke hjernen. Spesielt gjerne brukshunder. Jeg anbefaler å gå valpekurs, og gjerne melde seg inn i lokal hundeklubb. De fleste lokale hundeklubber tilbyr lydighetskurs, rally lydighet, div søks kurs og videre treninger driftet av medlemmene.

Å drive med utstilling tenker jeg ikke er nødvendig. Men en oppdretter setter pris på om man stiller en eller to ganger. De fleste oppdrettere er også villig til å hjelpe til. Jeg har hvertfall gjort det. 

Anonymkode: b12e3...3a1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgt til deg? Historien om forventet liv til hunden er nesten for god til å være sann. Men er den virkelig det så høres det ut til at du får et godt hundehold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For det første at jeg ikke har planer om å bruke hunden til noe annet enn turkompis og familiemedlem.

Som vel er grunnen til at det store flertallet av hundeeiere har skaffet seg hund i utgangspunktet... Å ha hund i blokk er også helt vanlig, i likhet med å ha hund selv om man ikke er 100% frisk og før - jeg så senest i dag en som luftet hund med rullestol. Ikke overtenk så mye - det er det som er den største utfordringen i scenariet ditt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke vurdere en omplasseringshund? Det høres ut som om du har mye å tilby en hund!

Anonymkode: 55806...449

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det du nevner høres ut som ting som gjør at man ikke burde ha hund. Jeg er skeptisk på folk som vil ha hund og IKKE liker å gå tur, eller i det hele tatt komme seg ut av huset. Og mener at det holder å lufte hunden i 15 min 3x per dag, og at den kan sitte i bur i 9 timer mens de er på jobb...

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg er en kvinne på 45 år med mann i full jobb og to utflyttede voksne barn. Selv ble jeg ufør for 3 år siden pga sykdom i muskler og ledd. For å holde sykdommen i sjakk må jeg være mye i aktivitet ( rundt 3 timer daglig) og det er her hund kommer inn i bildet for meg, begynner å bli ensom på turene mine. 

Vi bor i blokkleilighet, men har bare 10 min å gå så er vi rett inni marka. Jeg ønsker meg en rase som er stor og går under definisjonen brukshund. Det er ikke noe spesifikt den "skal" brukes til, men den egner seg til alt fra lydighet til redningshund til agillity. Ettersom jeg har forstått så er det viktigste for denne rasen og bli brukt da den har et veldig høyt energinivå. Men så lenge den blir brukt til noe hvor den får utløp for all energien så er den fornøyd. 

Jeg går mye turer i ulent terreng, om vinteren går jeg på langrenn, på sommeren svømmer jeg mye i skogsvannene i nærheten. Vi er også som familie en del ute på telturer og fjellturer når været tillater det. Vi har også familiemedlemmer som har denne rasen vi ønsker oss og de har sagt seg villige til pass når vi skulle trenge det. 

Det bor mange hunder i borettslaget vårt og vi har stor inngjerdet hundepark her, og veterinær i umiddelbar nærhet på det lokale handlesenteret, så ganske hundevennlig sånn sett. 

Jeg syntes det ser gøy ut med triks og vil prøve ut dette for mental stimuli. Vil også lære hunden til å være alene hjemme slik at den kan det når den må. Men, siden jeg er ufør så blir den ikke ofte alene. Vi har god økonomi så dette blir ikke et problem, den skal ha gode forsikringer, god mat og alt annet utstyr den trenger. Og jeg vil gå på kurs med den.

Jeg vil være ærlig med oppdretter om hva jeg tenker, men jeg er redd for mange ting. For det første at jeg ikke har planer om å bruke hunden til noe annet enn turkompis og familiemedlem. At vi bor i blokk og at jeg er ufør. Så jeg lurer på om jeg skal pynte litt på sannheten her. Jeg føler at mange oppdrettere er veldig opptatt av f.eks utstilling, noe som jeg absolutt ikke kan tenke meg.

De færreste brukshundrasene blir avlet for faktisk bruk mer, og om det er oppdrettere som bryr seg om utstilling er dette familiehundoppdrett. De som faktisk avler for faktisk bruks vil avsløre deg umiddelbart uansett, så du kan like gjerne være ærlig. De fleste er mest opptatte av at hunden får et bra liv, og det får den definitivt om du er ærlig med det du skriver her. 

Anonymkode: 77238...4b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan du ikke vurdere en omplasseringshund? Det høres ut som om du har mye å tilby en hund!

Anonymkode: 55806...449

Helt enig. Det er mange hunder som trenger et godt hjem. Så får man en renslig hund med en viss oppdragelse 😊

Mitt hjerte banker nok litt ekstra for omplasseringshunder ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund hos deg kommer til å få det helt topp! Ikke minst at du ikke er i jobb, og kan være sammen med hunden hele tiden! 👍

Mange tenker jo at uføre ikke kommer seg ut, så det må du presisere at du kan. Fortell gjerne om alt du gjør hver dag til en oppdretter.

Anonymkode: d918d...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kan da gå helt bra ! Jeg har masse erfaring med hund selv om jeg ikke er oppdretter ! Men kunne jeg omplasser en hund jeg eide til deg ? Kanskje ! Om du klarer å håndtere den over tid, er det riktig  hund for deg ovenfor hunden og dens behov ? Vil det vedvare over en god del år ?

Husk at små hunder lever veldig lenge typisk 12-15 år og lengre. En stor hund typisk 5-10 år og kanskje lengre.  Hva gjør du med hunden om du ikke lengre kan håndtere den ? Det ville jeg spurt deg om, hva med de dagene da du ikke klarer å komme deg ut eller ta vare på hunden ? Har du noen som kan hjelpe deg med dyreholdet i verste fall ? Tenk at du får ansvaret for et dyr, et liv med følelser og behov. Det blir ditt ansvar ! Kan du håndtere det over tid ! Ikke bare fokuser på at det skal bli din turkamerat.

Aktivitetsbehovet til hunden er også viktig. En som trenger moderat mosjon, kan kreve masse psykisk stimuli i tillegg. Så her bør du virkelig ha fokus på hva hund som kan passe til deg om du vurderer å skaffe en. 

Inn i en familie ? Da bør i alle fall ektefelle være enig i anskaffelsen  av hunden. Om ikke blir dette en kilde til konflikter. 

Endret av TomKrus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, jeg hadde ikke solgt en brukshund til deg. En selskapshund med lavt driv - ja, men ikke en stor brukshund. En stor brukshund trenger trening, i tillegg til tur hver dag. Uansett vær og vind, uansett hvordan du føler deg - så må en brukshund trenes. Det ser kult ut med triks ja, men det er ikke noe som en hund lærer seg selv. 

Anonymkode: 43f20...8c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ha solgt til deg ja, men ikke glem å tren alenetrening. Det er ganske lett og fint å lære om du må på butikken, legebesøk etc. Ps. En mellomstor/stor hund blir mer enn 5 år. Ca 11-14 år. 

Anonymkode: 0d320...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du hadde vært den perfekte valpekjøper i min verden! 

Anonymkode: c5fd8...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Brukshund kan være så mangt. Jeg hadde nok ikke solgt den skarpeste i kullet til deg, men du kunne absolutt fått kjøpe en valp som egner seg mer til det du beskriver. 
Verdt å vite at mange oppdrettere også er uføre. Å bo i blokk er intet hinder så lenge det er litt plass i leiligheten og du er villig til å gå ut flere ganger om dagen for at hunden skal få gjort fra seg. For meg høres det ut som du kan bli en fantastisk eier.

Anonymkode: 07efa...a0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukshund er som oftest hunder med stort behov for å jobbe- å gå tur hver dag uten mål og mening er ikke jobb, hunden vil da finne på egne jobber , noe som sjeldent er i eiers favør.

det viktigste man gjør når man skal skaffe seg hund er å nedlegge arbeidet de to første årene av livet dens. Å fungere i hverdag, rundt folk og hunder. Hunder trenger emosjonell regulering , lære ro og forholde seg til enormt mye miljø. Turer er ikke viktig de første to årene men å være i, og ignorere, miljø.

jeg har selv brukshunder og samtlige av mine hadde blitt farlig med et liv du beskriver. De er skarp, mye driv og mye behov for jobb. 

jeg tenker en rolig BC som ikke har for mye gjeting , som du gir hverdagslydighet og jobb på tur (eksempel passe kongen sin, ikke kaste den etc, holde viss radius fra deg) vil være strålende. De har ikke mye jakt, de er veldig førermyk.

en myk utstillingsschæfer om du legger ned arbeidet kan også fungere men: husk at alle brukshunder med noe vokt utvikler «aggresjon»/reaktivitet i bånd om du ikke gjør din jobb som eier.

en hund er ikke et menneske. Lær på hundens premisser og lær  hundespråk så står du sterkere.

om du ikke kan hund, ikke har erfaring så anbefaler jeg deg på det aller sterkeste og ta til deg en fin og rolig omplassering. Veldig mange BCer som ikke egner seg til gjeting selges rundt 1-2 års alderen og har genuin oppdragelse og lite adferdsvansker (ikke fra private hjem som har ødelagt hunden men fra gård for eksempel).

Husk at bane og kurs ikke er hverdag- en stabil hund må være masse i miljø-. ta med bok, kaffe og sett deg på en benk og kreve ro fra valp/hund- ikke tillat andre å forstyrre. Dette er en fantastisk god trening. 

lykke til 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sendte ala den meldingen du skildrer til oppdretter. Vi ble invitert på besøk. Og har i dag en herlig gjeter på 2.5 år. 

Anonymkode: 079ce...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...