AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Del Skrevet 19. mars Hvert år har jeg rundt 200 000kr i forskuddstrekk , som da dekker skatten når skattemeldingen kommer. Nå som rentene er høye, ser jeg for meg at det kunne vært mer gunstig å heller få hele inntekten utbetalt i lønn, og disponere disse pengene til å investere eller betale andre lån. Når skattemeldingen kommer, kan jeg ta ut igjen lett likvide midler for å betale ned all restskatten, ved første anledning før rentene løper. Spørsmålet først og fremst er, er det lovlig å sette et lavt skattetrekk som jeg vet at ikke er representativt for faktisk inntekt (f.eks. velge prosenttrekk og sette forvenet inntekt til 100k)? Vil lønningskontoret eller skatteetaten reagere? Det andre jeg lurer på, er det noe nevneverdig gevinst av å gjøre det? Hvem er det som tjener renter på de pengene som betales som forskuddstrekk? Går det i arbeidsgiver/skatteetatens lomme? Eller får man selv rentene? Anonymkode: 6be42...150 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. mars #2 Del Skrevet 19. mars Ang. arbeidsgivere og skattetrekk, så plikter de å ha en egen skattetrekkskonto. Du kan lese her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/skattetrekkskonto/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brad pitt Skrevet 19. mars #3 Del Skrevet 19. mars All inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Del Skrevet 19. mars Det er vel egentlig ikke lovlig, men jeg kjenner flere som opererer med 5% skattetrekk og betaler restskatten året etter istedet, nettopp for å få rentene selv. Ingen har fått spørsmål fra skatteetaten om det. Arbeidsgiver skal uansett trekke etter skattekortet så de kan ikke legge seg borti det, men ikke uvanlig at de spør om det er riktig. Ved lavt skattetrekk er en selv som da får rentene. Arbeidsgiver får uansett ikke renter på det som står på skattetrekkskontoen. Det er banken og skatteetaten som tjener på "normalt" skattetrekk. Selv går jeg for noen titusener i restskatt. Men det har noe med rolla jeg jobber I. Jeg bør vite bedre enn å spekulere i dette. 😅 Anonymkode: 5acc2...758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvert år har jeg rundt 200 000kr i forskuddstrekk , som da dekker skatten når skattemeldingen kommer. Nå som rentene er høye, ser jeg for meg at det kunne vært mer gunstig å heller få hele inntekten utbetalt i lønn, og disponere disse pengene til å investere eller betale andre lån. Når skattemeldingen kommer, kan jeg ta ut igjen lett likvide midler for å betale ned all restskatten, ved første anledning før rentene løper. Spørsmålet først og fremst er, er det lovlig å sette et lavt skattetrekk som jeg vet at ikke er representativt for faktisk inntekt (f.eks. velge prosenttrekk og sette forvenet inntekt til 100k)? Vil lønningskontoret eller skatteetaten reagere? Det andre jeg lurer på, er det noe nevneverdig gevinst av å gjøre det? Hvem er det som tjener renter på de pengene som betales som forskuddstrekk? Går det i arbeidsgiver/skatteetatens lomme? Eller får man selv rentene? Anonymkode: 6be42...150 Rentene på forskuddstrekket får du.. Rentene beregnes fra fra 01.01 og frem til dagen du får de utbetalt.. Det er forsvinnende lite… På jobben får vi opp varsel om systemet oppdager store avvik, stillingen din har en kode i lønnssystemet, og om du oppgir selv at du kommer til å tjene en god del mindre, antar jeg at det vil komme en avviksmelding når lønnen kjøres, når noen endrer skattekortet sitt, får jobben din en en mld om at, nye/endrede skattekort må importeres før lønnskjøring.. Jobben vil da stippe det, da det ikke er lov å med overlegg betale for lite i forskuddsskatt.. Vil uansett fraråde deg det på det sterkeste, har jobbet med lønn i snart 15 år, og my kan skje på ett år!! Det er ikke en sjanse jeg ville tatt!!! Ville nok da heller prøvd å øke inntekten på en eller annen måte… Anonymkode: d7756...81a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars Jeg hadde en periode i livet da jeg fikk 50 000 i restskatt flere år på rad. Hadde vært greit dersom jeg hadde hatt 50000 på konto, men det hadde jeg ikke. Det var ikke greit. Du kan sikkert be om å få skattekort med lavere skattetrekk. Jeg skal ikke gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars Jobben har ikke noe med hvor mye eller lite du skatter, siden de ikke kjenner din økonomi og dine fradrag. Man kan enklest sette ned skattetrekket hvis man har formue og oppgir den lavere, eller lav gjeld og oppgir den høyere. Skattemyndighetene kan ikke vite eller overprøve om man regner med å ha vesentlig lavere formue på slutten av året. Anonymkode: b6808...b52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Million skrev (13 minutter siden): Ang. arbeidsgivere og skattetrekk, så plikter de å ha en egen skattetrekkskonto. Du kan lese her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/skattetrekkskonto/ Det vil fortsatt være en skattetrekkskonto som normalt, bare at istedenfor at jeg betaler rundt 36% skatt, så betaler jeg f.eks. 5-10%. (planlegger ikke å betale 0%) Jeg vet at det er mange scenarioer hvor dette ikke er særlig lurt. Men har bl.a. rammelån med liten belåningsgrad, og lever ikke "fra hånd til munn", så jeg er ikke så redd for at jeg ikke skal klare å dekke det inn. Men spørsmålet er jo når man legger inn forventet inntekt ved endring av skattekortet, om opplysningene må leveres riktig/"i god tro" og det blir ansett som et regelbrudd å med overlegg betale for lite. Anonymkode: 6be42...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Rentene på forskuddstrekket får du.. Rentene beregnes fra fra 01.01 og frem til dagen du får de utbetalt.. Det er forsvinnende lite… På jobben får vi opp varsel om systemet oppdager store avvik, stillingen din har en kode i lønnssystemet, og om du oppgir selv at du kommer til å tjene en god del mindre, antar jeg at det vil komme en avviksmelding når lønnen kjøres, når noen endrer skattekortet sitt, får jobben din en en mld om at, nye/endrede skattekort må importeres før lønnskjøring.. Jobben vil da stippe det, da det ikke er lov å med overlegg betale for lite i forskuddsskatt.. Vil uansett fraråde deg det på det sterkeste, har jobbet med lønn i snart 15 år, og my kan skje på ett år!! Det er ikke en sjanse jeg ville tatt!!! Ville nok da heller prøvd å øke inntekten på en eller annen måte… Anonymkode: d7756...81a Renter på restskatt får man fra den dagen man får hver enkelt lønnsutbetaling gjennom året og hvor mye kommer an på hvor man plasserer pengene. Om man absolutt ikke vil ta noen sjanser setter man dem på en sparekonto. Arbeidsgiver har absolutt ingenting med hvor høyt/lavt skattetrekk de ansatte har. Anonymkode: c5dae...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars Jo lengre ut i året det går - jo vanskeligere er det redusere lønnsinntekt. Ved hver avlønning innrapporteres lønn, skattetrekk etc på den enkelte person. Når du går inn og skal endre skattekortet, så kommer det opp hva du faktisk har tjent samt skattetrekk. Som en annen svarer; da er det reduksjon av formue/økning av gjeld/renter som er løsningen. Skattekort hentes av arbeidsgiver ifb med lønnskjøring, men husk at dette skjer når en starter med lønnsarbeidet, og ikke den dagen lønnen utbetales. Da blir ikke endringen med før på neste lønnskjøring. Det er en mellomting mellom løpende skattetrekk og restskatt. Innbetales tilleggsforskudd for forrige inntektsår, innen 31.05 året etter, beregnes det ikke renter. Renteeffekten på å ha pengene på egen konto fra 5-17 mnd, samt inntektsskatt på 22 % av disse rentene, må du nesten regne på selv. For de som har likviditet til tilleggforskudd/restskatt, er det greit, men det er alltids noen som ikke har likviditet/kontroll - og da dukker restskatten opp som tvangstrekk hos arbeidsgiver. Anonymkode: 96984...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo lengre ut i året det går - jo vanskeligere er det redusere lønnsinntekt. Ved hver avlønning innrapporteres lønn, skattetrekk etc på den enkelte person. Når du går inn og skal endre skattekortet, så kommer det opp hva du faktisk har tjent samt skattetrekk. Som en annen svarer; da er det reduksjon av formue/økning av gjeld/renter som er løsningen. Skattekort hentes av arbeidsgiver ifb med lønnskjøring, men husk at dette skjer når en starter med lønnsarbeidet, og ikke den dagen lønnen utbetales. Da blir ikke endringen med før på neste lønnskjøring. Det er en mellomting mellom løpende skattetrekk og restskatt. Innbetales tilleggsforskudd for forrige inntektsår, innen 31.05 året etter, beregnes det ikke renter. Renteeffekten på å ha pengene på egen konto fra 5-17 mnd, samt inntektsskatt på 22 % av disse rentene, må du nesten regne på selv. For de som har likviditet til tilleggforskudd/restskatt, er det greit, men det er alltids noen som ikke har likviditet/kontroll - og da dukker restskatten opp som tvangstrekk hos arbeidsgiver. Anonymkode: 96984...749 Men det er da ingen grunn til å gå inn og endre på skattekortet utover året når man først har fått satt skattetrekket lavt på starten av året. Anonymkode: c5dae...153 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): På jobben får vi opp varsel om systemet oppdager store avvik, stillingen din har en kode i lønnssystemet, og om du oppgir selv at du kommer til å tjene en god del mindre, antar jeg at det vil komme en avviksmelding når lønnen kjøres, når noen endrer skattekortet sitt, får jobben din en en mld om at, nye/endrede skattekort må importeres før lønnskjøring.. Jobben vil da stippe det, da det ikke er lov å med overlegg betale for lite i forskuddsskatt.. Anonymkode: d7756...81a Jobben vil ikke stoppe det hvis man har flere jobber og gjerne jobber langt over full stilling til sammen. Hilsen ei som fikk stor skattesmell (ikke med overlegg). Ingen jobb stoppet noe som helst Anonymkode: f944c...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er vel egentlig ikke lovlig, men jeg kjenner flere som opererer med 5% skattetrekk og betaler restskatten året etter istedet, nettopp for å få rentene selv. Ingen har fått spørsmål fra skatteetaten om det. Arbeidsgiver skal uansett trekke etter skattekortet så de kan ikke legge seg borti det, men ikke uvanlig at de spør om det er riktig. Ved lavt skattetrekk er en selv som da får rentene. Arbeidsgiver får uansett ikke renter på det som står på skattetrekkskontoen. Det er banken og skatteetaten som tjener på "normalt" skattetrekk. Selv går jeg for noen titusener i restskatt. Men det har noe med rolla jeg jobber I. Jeg bør vite bedre enn å spekulere i dette. 😅 Anonymkode: 5acc2...758 Jeg driver et AS og er pliktig å ha en skattetrekkskonto. Betaler "riktig" skatt på vanlig lønn, mens utbytteskatten betaler jeg året etter. Tanken på at jeg faktisk kan sette ned skatten på vanlig lønn, har ikke slått meg før nå. Jeg er et enkelt menneske og har null forståelse for tall. Derfor er det viktig for meg å gjøre det jeg forstår selv, så jeg forholder meg til enkle løsninger. Har noen hundre tusen i baksmell i år, neste år bikker jeg nok millionen i smell. Finnes ikke problematisk så lenge man har penger og kontroll på baksmellen. For å si det enkelt, i år betaler jeg ned resten av huslånet med utbyttepengene, og neste år låner jeg en million for å betale tilbake restskatten. Anonymkode: 2aac3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Renter på restskatt får man fra den dagen man får hver enkelt lønnsutbetaling gjennom året og hvor mye kommer an på hvor man plasserer pengene. Om man absolutt ikke vil ta noen sjanser setter man dem på en sparekonto. Arbeidsgiver har absolutt ingenting med hvor høyt/lavt skattetrekk de ansatte har. Anonymkode: c5dae...153 Rentene på restskatt er fra 1.7. 24 i år. Anonymkode: 8b45c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #15 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jobben vil ikke stoppe det hvis man har flere jobber og gjerne jobber langt over full stilling til sammen. Hilsen ei som fikk stor skattesmell (ikke med overlegg). Ingen jobb stoppet noe som helst Anonymkode: f944c...0bd Jobben kan ikke stoppe noe, de må forholde seg til det skattekortet som foreligger. Anonymkode: b6808...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Del Skrevet 20. mars Jeg pleier å oppgi noen titusener for mye i gjeldsrenter - iår får jeg ca 7000 i smell pga det. Men jeg vet jo om det - og betaler inne før fristen 31.Mai - dette er fullt lovlig. Anonymkode: 2d1a9...98c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet 20. mars #17 Del Skrevet 20. mars (endret) Jeg som har tarifflønn som fagarbeider gjør motsatt. Fører bort mye av renteutgifter, samt fører på mer inntekt enn forventet på skattekortet. Får da igjen 10 - 15.000 til hver sommer som sper på feriepengene. Men jeg forstår vi lever i totalt forskjellige verdener 🙂 Du kan jo manipulere skattekortet andre veien. Føre opp at du skal tjene veldig lite, og samtidig føre på masse renteutgifter og lite lån. Endret 20. mars av Tekumseh79 Endra setning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #18 Del Skrevet 20. mars Tekumseh79 skrev (2 minutter siden): Jeg som har tarifflønn som fagarbeider gjør motsatt. Fører bort mye av renteutgifter, samt fører på mer inntekt enn forventet på skattekortet. Får da igjen 10 - 15.000 til hver sommer som sper på feriepengene. Men jeg forstår vi lever i totalt forskjellige verdener 🙂 Foretrekker å ha pengene tilgjengelig hele veien, og med bedre avkastning enn skatteetaten gir. Sparer man i skatt risikerer man også å ikke få dem før ferien er over. Anonymkode: b6808...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #19 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Rentene på restskatt er fra 1.7. 24 i år. Anonymkode: 8b45c...5b9 Rentene på den skatten jeg lar være å betale får jeg hele året fra hver gang jeg får ekstra utbetalt ved lønningsutbetaling. Jeg snakker ikke om renten skatteetaten tar av de som ikke betaler inn all skatten innen 31. mai. Anonymkode: c5dae...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #20 Del Skrevet 20. mars Hvorfor er det ikke lovlig? Så vidt jeg vet er man bare pliktig å betale rett skatt per år? Jeg tror det er lovlig å la være å betale skatt helt til kravet om innbetaling kommer. Og ja, man kan jo tjene på det. Men det er risikabelt og krever disiplin. Ville ikke gamblet med investering, i fare for å stå igjen med mindre neste år. Staten er den siste kreditoren du ønsker å legge deg ut med... Men på en trygg høyrentekonto, så er jo eneste risiko at man ikke klarer å la pengene stå i fred. Og forutsetter selvsagt en god beregning innledningsvis for hvor mye man skal skatte, så man setter av nok. Men jo, jeg tror det er lovlig, og det kan man jo tjene noen kroner på. Om det er verdt det...er jeg mer usikker på. Tror ikke det er det som blir utslagsgivende for formuen over tid, det er nok helt andre ting. Anonymkode: b54b5...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå