AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Skrevet 19. mars Hei, Jeg lurer på hvordan dere har løst det, dere som har en partner som går/har gått på AAP? Min partners inntekt ble jo nesten halvert, så jeg har stått for f.eks. strømutgifter alene, og bidratt litt mer til matbudsjettet, kan påpeke at vi er et par uten barn. Nå er hen for en viss periode sikret normal inntekt, og er i en fase med å søke jobb. Nå merker jeg at motivasjonen for å søke ny jobb har dabbet noe av, og jeg ser for meg at hen kanskje ender opp med å gå på AAP igjen når denne sikre inntektskilden tar slutt. Da kjenner jeg at min motivasjon for å dra mer av det økonomiske lasset, avtar. Jeg vil ikke bidra mer, fordi hen ikke har vært aktiv nok med å søke jobb, eller for kresen med hvilke jobber hen søker. Partners AAP påvirker jo også forholdet, i den forstand at vi ikke kan ta oss råd til å gå ut og spise en sjelden gang, ingen julegave eller bursdagsgave osv. Dere som har vært i lignende situasjon, hvordan løste dere det økonomisk? Anonymkode: 71e50...de4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #2 Skrevet 19. mars Her er det jeg som er på AAP. Jeg synes det er veldig belastende å være så syk at jeg ikke kan jobbe og at dette går utover min samboer. Vi snakker jevnlig om dette og deler faste utgifter etter prosenter. Vet du at han ikke gidder å jobbe (som du antyder) eller ser du for deg at det er grunnen? Jeg anbefaler at dere snakker åpent og ærlig om dette, det er fort at en føler seg underdanig og den andre blir lei av å dra lasset. Anonymkode: 56309...89d 2
Kålrota Skrevet 19. mars #3 Skrevet 19. mars (endret) Det mest naturlige er vel å bidra etter evne? Uavhengig av AAP ville dere vel også delt utgiftene etter prosent hvis dere tjente ulikt? En kan ikke bare å velge å gå på AAP heller, det må jo være en helsemessig grunn. Endret 19. mars av Kålrota 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det jeg som er på AAP. Jeg synes det er veldig belastende å være så syk at jeg ikke kan jobbe og at dette går utover min samboer. Vi snakker jevnlig om dette og deler faste utgifter etter prosenter. Vet du at han ikke gidder å jobbe (som du antyder) eller ser du for deg at det er grunnen? Jeg anbefaler at dere snakker åpent og ærlig om dette, det er fort at en føler seg underdanig og den andre blir lei av å dra lasset. Anonymkode: 56309...89d Jeg vet at hen VIL jobbe, men jeg frykter at motivasjonen for å søke aktivt forsvinner, nå som hen har en normal inntekt sikret for en viss periode. Nå er det vel nesten to uker siden hen søkte jobb sist, og det er heller ikke så mye leting. Anonymkode: 71e50...de4
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Skrevet 19. mars Kålrota skrev (5 minutter siden): Det mest naturlige er vel å bidra etter evne? Uavhengig av AAP ville dere vel også delt utgiftene etter prosent hvis dere tjente ulikt? En kan ikke bare å velge å gå på AAP heller, det må jo være en helsemessig grunn. Hen ønsker ikke å bidra etter evne/prosent, men 50/50 uavhengig av inntekt. Dette skapte en stor debatt da jeg ytret at det for meg er naturlig å ta det prosentvis etter evne, men det var ikke snakk om at hen ønsket det, da ville hen heller gjøre det slutt om det noen gang ble et tema.. før AAP har vi tjent likt, så det har aldri vært noe å snakke om, før den seneste tiden. Hen føler seg frisk nok til å jobbe minimum 50%, så nødvendigheten for AAP er ikke like stor som den var for et år siden. Anonymkode: 71e50...de4 1
Disni Skrevet 19. mars #6 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei, Jeg lurer på hvordan dere har løst det, dere som har en partner som går/har gått på AAP? Min partners inntekt ble jo nesten halvert, så jeg har stått for f.eks. strømutgifter alene, og bidratt litt mer til matbudsjettet, kan påpeke at vi er et par uten barn. Nå er hen for en viss periode sikret normal inntekt, og er i en fase med å søke jobb. Nå merker jeg at motivasjonen for å søke ny jobb har dabbet noe av, og jeg ser for meg at hen kanskje ender opp med å gå på AAP igjen når denne sikre inntektskilden tar slutt. Da kjenner jeg at min motivasjon for å dra mer av det økonomiske lasset, avtar. Jeg vil ikke bidra mer, fordi hen ikke har vært aktiv nok med å søke jobb, eller for kresen med hvilke jobber hen søker. Partners AAP påvirker jo også forholdet, i den forstand at vi ikke kan ta oss råd til å gå ut og spise en sjelden gang, ingen julegave eller bursdagsgave osv. Dere som har vært i lignende situasjon, hvordan løste dere det økonomisk? Anonymkode: 71e50...de4 Forsikring ved AAP, 20.000,- utbetalt i måneden tillegg til AAP. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Skrevet 19. mars Enten har han gått ned veldig mye i inntekt med aap (dvs tjent bra før), eller så bor dere over evne i utgangspunktet.. for så ille er det ikke å gå på aap at man ikke skal ha råd til utgifter eller kunne gå ut å spise av og til, når man er 2 voksne med inntekt og 0 barn… Vi har 3 barn, og klarer oss veldig greit. Spiser ute kanskje 1 gang i mnd, men bruker mye penger på klær og utstyr til barna da siden de vokser 😅 Anonymkode: 1d0ea...bc1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Skrevet 19. mars Har dere barn? Eller planlegger dere barn? Hvis hun er i form til å bidra mer med hus og hjem enn deg, synes jeg ikke økonomisk skjevhet gjør noe. Dere får sette dere ned og se på økonomien sammen. Anonymkode: c15be...44d
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enten har han gått ned veldig mye i inntekt med aap (dvs tjent bra før), eller så bor dere over evne i utgangspunktet.. for så ille er det ikke å gå på aap at man ikke skal ha råd til utgifter eller kunne gå ut å spise av og til, når man er 2 voksne med inntekt og 0 barn… Vi har 3 barn, og klarer oss veldig greit. Spiser ute kanskje 1 gang i mnd, men bruker mye penger på klær og utstyr til barna da siden de vokser 😅 Anonymkode: 1d0ea...bc1 Vil ikke si vi lever over evne, ei har hen hatt kjempe høy inntekt. Partneren min får totalt 19K på AAP, som er nok til å dekke alle hans faste utgifter + husleie og felles matbudsjett. Vi bor i en storby, og det vil nesten være umulig å finne noe med 1 soverom, til en lavere månedsleie enn vi betaler nå. Matbudsjettet vårt er lavere enn hva SIFO anbefaler. Anonymkode: 71e50...de4
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Skrevet 19. mars Om partner var ansatt i kommunen, så får også vedkommende noe fra KLP. Sjekk medlemskap på klp.no Det samme om statlig ansatt, med da i SPK, spk.no. Sjekk også en evt fagforening. Det kan være en forsikring der. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hen ønsker ikke å bidra etter evne/prosent, men 50/50 uavhengig av inntekt. Dette skapte en stor debatt da jeg ytret at det for meg er naturlig å ta det prosentvis etter evne, men det var ikke snakk om at hen ønsket det, da ville hen heller gjøre det slutt om det noen gang ble et tema.. før AAP har vi tjent likt, så det har aldri vært noe å snakke om, før den seneste tiden. Hen føler seg frisk nok til å jobbe minimum 50%, så nødvendigheten for AAP er ikke like stor som den var for et år siden. Anonymkode: 71e50...de4 Hvordan tenker din partner da å løse dette uten nok inntekt? Du skriver i hi AnonymBruker skrev (34 minutter siden): jeg har stått for f.eks. strømutgifter alene, og bidratt litt mer til matbudsjettet, AnonymBruker skrev (35 minutter siden): fordi hen ikke har vært aktiv nok med å søke jobb, eller for kresen med hvilke jobber hen søker. Det krasjer jo med hva din partner sier med at hen ønsker 5050-deling... Anonymkode: e1581...a76
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har dere barn? Eller planlegger dere barn? Hvis hun er i form til å bidra mer med hus og hjem enn deg, synes jeg ikke økonomisk skjevhet gjør noe. Dere får sette dere ned og se på økonomien sammen. Anonymkode: c15be...44d Les hi da vel! Står i andre setning! AnonymBruker skrev (36 minutter siden): kan påpeke at vi er et par uten barn. Anonymkode: e1581...a76
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ikke si vi lever over evne, ei har hen hatt kjempe høy inntekt. Partneren min får totalt 19K på AAP, som er nok til å dekke alle hans faste utgifter + husleie og felles matbudsjett. Vi bor i en storby, og det vil nesten være umulig å finne noe med 1 soverom, til en lavere månedsleie enn vi betaler nå. Matbudsjettet vårt er lavere enn hva SIFO anbefaler. Anonymkode: 71e50...de4 Har han sjekket forsikringer? Noen har uføreforsikring som dekker gapet mellom aap og tidligere inntekt. Mulig han / dere også har krav på noe bostøtte gjennom husbanken. Anonymkode: 1d0ea...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Skrevet 19. mars Vi bidro etter evne. Han tok det meste av regninger, men mat og husholdningsartikler bidro vi likt til. Han betalte når vi gikk ut, mens jeg brukte mye av tiden hjemme til å planlegge mat for å spare mest mulig. Men jeg ville jobbe, så det var aldri snakk om å miste motivasjonen for å søke jobber... Jeg hatet gå hjemme, og savnet skikkelig det å være i jobb. Å gå hjemme bare dager mer enn nødvendig var ikke aktuelt, så jeg søkte aktivt så flurt jeg var frisk nok, og egentlig før legen mente det var greit. Anonymkode: e5655...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Skrevet 19. mars Var på AAP i 3 år, jobbet hele veien mellom 50 og 60 %. Er forsikret gjennom jobb, denne dekket forskjellen mellom det NAV betalte (66% av 6G) og 70% av min lønn. Finregnet på skatten, og kunne justere denne en del ned. Mannen måtte selvfølgelig ta en større del av utgiftene enn tidligere, men jeg tok fremdeles minst halvparten. Hadde omtrent samme lønn som mannen når jeg var på AAP. Da vi skjønte at jeg måtte på AAP strammet vi mye inn. Endte med at vi satte mer inn på sparekonto de årene jeg var på AAP enn vi gjorde i årene før det. Anonymkode: 5735f...ef5
mommyaka Skrevet 19. mars #15 Skrevet 19. mars Jeg går på aap og får 19 utbetalt i mnd... gubben 49000 og her er det ikkje hans og mine penger. Det vi får inn i mnd er våres penger ( har 2 barn?)
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Skrevet 19. mars Partneren din får betale 50% uansett. Hvis ikke AAP holder så får det tas fra sparepengene hens. Og hvis ikke det holder så skaffer hen seg en jobb. Alt du legger ut frem til jobb er sikret er LÅN. Si at du ikke har råd til å forsørge dere begge. Anonymkode: e178e...e14 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars #17 Skrevet 19. mars Har forsørget meg selv hele livet. Aldri vært på nav eller noe. Om jeg skulle bidratt til noen ville det vært å spandere middag ute, litt på ferier etc. Men det måtte ha vært helt frivillig, samtidig er jeg raus som person. Anonymkode: 6f7d4...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #18 Skrevet 19. mars ^ i mitt forhold har vi begge gått på aap/dagpenger i forskjellige perioder. Nå er jeg sykemeldt og venter på sykepenger, den søknaden tar lang tid å behandle så nå skylder jeg partner penger, som jeg vil betale. Vi har alltid delt 50/50. Anonymkode: e178e...e14
AnonymBruker Skrevet 19. mars #19 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enten har han gått ned veldig mye i inntekt med aap (dvs tjent bra før), eller så bor dere over evne i utgangspunktet.. for så ille er det ikke å gå på aap at man ikke skal ha råd til utgifter eller kunne gå ut å spise av og til, når man er 2 voksne med inntekt og 0 barn… Vi har 3 barn, og klarer oss veldig greit. Spiser ute kanskje 1 gang i mnd, men bruker mye penger på klær og utstyr til barna da siden de vokser 😅 Anonymkode: 1d0ea...bc1 Mange på aap får økte utgifter til behandling, medisiner, lindring mm. Så det handler ikke kun om å få lavere inntekt. Anonymkode: dd763...9a1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #20 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ^ i mitt forhold har vi begge gått på aap/dagpenger i forskjellige perioder. Nå er jeg sykemeldt og venter på sykepenger, den søknaden tar lang tid å behandle så nå skylder jeg partner penger, som jeg vil betale. Vi har alltid delt 50/50. Anonymkode: e178e...e14 Hvordan har dere fått til at begge har vært avhengig av staten i perioder? Oppriktig nysgjerrig … Anonymkode: 6f7d4...5c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå