AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Del Skrevet 19. mars Oppdaget for mange år sidan at det lå ofte strødd med tome gravlykter i -og omkring gravplassen eg syklet forbi hver dag til /fra jobb. Min konkulsjon var at skjora /kråka driv med gravskjending og stjeler fra gravminner, Når er fortalde dette var det ingen som ville høre på meg , o oppfattet meg for å vera i psykisk ubalanse. Har med selvsyn sett kråka "vippe lokket " av gravlykter og fløy avgårde. Er ikkje tilhenger av å innføre forbud, men kanskje kan eit forbud innebere en forebygging av både miljøet /naturen, og ikkje minst dyrevern. Mange har vert innom en butikk å kjøpt gravlykter som de ønsker å plassere på gravminne til noen av sine kjære,men med liten forvisning om at lykta kan er ein trussel både mot natur-og menneske. Årleg må mange dyr avlives fordi dei har spist fremmedlegme som har skadet dem. Burde desse gravlyktene rett og slett forbys å solgt . https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/bonde-advarer-de-blor-i-hjel/17563594/ Anonymkode: 393e8...420 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #2 Del Skrevet 19. mars Det bør de absolutt. Helt absurd at det er lov å selge noe som gjør så mye skade. Men man må ha et godt alternativ. Det gir ikke noe mening at ønsket om å minnes sine kjære skal komme i konflikt med hensynet til dyrevelferd. Anonymkode: 2979d...0f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Del Skrevet 19. mars Dette visste jeg ikke, kirkegården "vår" ligger til på bygda her, men aldri hatt problem med at fugler tar lyktene til hverken mine eller naboenes sine graver, heldigvis har vi ikke det problemet, men jeg forstår. Får finne en annen løsning, kjøpe lykt jeg kan sette de inn i feks. Anonymkode: e887d...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. mars #4 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette visste jeg ikke, kirkegården "vår" ligger til på bygda her, men aldri hatt problem med at fugler tar lyktene til hverken mine eller naboenes sine graver, heldigvis har vi ikke det problemet, men jeg forstår. Får finne en annen løsning, kjøpe lykt jeg kan sette de inn i feks. Anonymkode: e887d...9a7 Jeg så et naturprogram for ikke så lenge siden, at fugler helt ned til finker og da særlig kråkefugler som skjærer og ravner, lærer av hverandre lokalt og beholder den kunnskapen i generasjoner, faktisk. De hadde forsket på det og testet fugler i det fri, og de lærer faktisk av å se hverandre gjøre ting. Så om en skjære finner ut hvordan den skal åpne gravlykta for å få tak i stearinen, vil snart alle de lokale skjærene også ha lært det. Og ungene deres igjen fortsetter med det. Skjærefugler andre steder i landet har kanskje ikke funnet det ut enda. Og derfor erfarer folk ulikt fra gravplass til gravplass... inntil en skjære der også finner ut av det. Så ja, lyktene bør forbys. Endret 19. mars av Million 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars På våre graver er ikke dette noe problem,da lyktene er en del av selve gravsteinen og lysene står inne i lyktene. Men jeg ser de lysene ligge på gresset sist jeg var det,men det kan ha vært vinden som fjernet de også. Anonymkode: e72b3...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars Million skrev (3 timer siden): Jeg så et naturprogram for ikke så lenge siden, at fugler helt ned til finker og da særlig kråkefugler som skjærer og ravner, lærer av hverandre lokalt og beholder den kunnskapen i generasjoner, faktisk. De hadde forsket på det og testet fugler i det fri, og de lærer faktisk av å se hverandre gjøre ting. Så om en skjære finner ut hvordan den skal åpne gravlykta for å få tak i stearinen, vil snart alle de lokale skjærene også ha lært det. Og ungene deres igjen fortsetter med det. Skjærefugler andre steder i landet har kanskje ikke funnet det ut enda. Og derfor erfarer folk ulikt fra gravplass til gravplass... inntil en skjære der også finner ut av det. Så ja, lyktene bør forbys. Ja det har jeg og hørt, og at hvis man er slem med en skjære så vil del lære alle de neste generasjoner om det også, eller om man er grei så samme. Veldig fascinerende. Anonymkode: e887d...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars Million skrev (5 timer siden): Jeg så et naturprogram for ikke så lenge siden, at fugler helt ned til finker og da særlig kråkefugler som skjærer og ravner, lærer av hverandre lokalt og beholder den kunnskapen i generasjoner, faktisk. De hadde forsket på det og testet fugler i det fri, og de lærer faktisk av å se hverandre gjøre ting. Så om en skjære finner ut hvordan den skal åpne gravlykta for å få tak i stearinen, vil snart alle de lokale skjærene også ha lært det. Og ungene deres igjen fortsetter med det. Skjærefugler andre steder i landet har kanskje ikke funnet det ut enda. Og derfor erfarer folk ulikt fra gravplass til gravplass... inntil en skjære der også finner ut av det. Så ja, lyktene bør forbys. Har med selvsyn sett kråke "vippe opp lokkket på en gravlykt" og forsvant med plastlykt som plassert inn i . Kun lykter av glass eller innfelte lykter er noelunde sikre ....Maken til frekkhet ! Kråka er mer inteligent en mange skulle tru selv om det kan virke nokså uskyldig, og en rovfugl. Anonymkode: 393e8...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): På våre graver er ikke dette noe problem,da lyktene er en del av selve gravsteinen og lysene står inne i lyktene. Men jeg ser de lysene ligge på gresset sist jeg var det,men det kan ha vært vinden som fjernet de også. Anonymkode: e72b3...f9f Nei,det er nok ikkje vinden,men fuglene som drar de utover. Havner desse lyktene på beitområde er de livsfarlige ettersom de er vanskelig å oppdage. Anonymkode: 393e8...420 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars Her er det kråker som holder til rundt gravstedet, og spiser talg fra lysene. De tar de med seg i nebbet og flyver med de, så de ligger litt strødd rundt omkring. Vi har løst det med å kjøpe en gravlykt som vi setter lyset i, og kjøper også de litt større gravlysene i glass, og taper fast lokket. De får stå i fred. Anonymkode: ee7b5...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Del Skrevet 20. mars Nei, kråker og kanskje særlig skjærer er smarte og finner alternative ting å plukke på. Hos deg er det kanskje gravlykter, her er det offentlige søppelkasser, containere, ting fra byggeplasser og mye annet. Forbud mot en så spesifikk ting vil neppe gjøre store forskjellen. Anonymkode: 3e5cb...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 20. mars #11 Del Skrevet 20. mars Jeg har lett etter alternativer, men finner det ikke. Jeg spurte på mitt lokale gartneri og de var helt rådløse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 20. mars #12 Del Skrevet 20. mars Kålrota skrev (2 timer siden): Jeg har lett etter alternativer, men finner det ikke. Jeg spurte på mitt lokale gartneri og de var helt rådløse. Du kan kjøpe en liten lykt og sette et vanlig kubbelys inni. Lykta brukes selvsagt om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Del Skrevet 20. mars Kanskje ikke så rart de trodde du hadde en skrue løs om du hevdet kråka drev gravskjending. Anonymkode: 0a2df...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Forbys er kanskje et sterkt virkemiddel, men folk burde jo slutte å kjøpe plastsøppel og sette det fra seg ute... Enten sikre gravlykten godt så den ikke kan dras avgårde med vær eller dyr, og sørge for å kaste den når den er oppbrukt - eller helst kjøp en ordentlig lykt og ikke engangsprodukter som kjøpes og kastes over en lav sko. Problem løst. Anonymkode: 3efbf...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå