Istapp Skrevet 21. mars #21 Del Skrevet 21. mars Myrmica skrev (På 20.3.2025 den 11.10): Skaff buret god tid i forveien, og tren masse på å være i det. Gjør buret til et trygt og komfortabelt sted. Gjerne ut å kjøre med hunden i buret den skal reise i, så den også er vant til bevegelse og lyder i det aktuelle buret. Gå en lang tur dagen før reise, og gjerne også om morgenen dere skal reise. Ikke ha noen løse harde gjenstander i buret, ingen bein, ingen løse vannskåler. Et teppe eller en pute hunden er kjent med, ingenting annet. Husk at det kan oppstå turbulens, og da vil hunden og alt som er i buret kastes rundt der inne. Harde gjenstander kan føre til skade. Helt enig i dine gode råd her. Anbefaler også å ha sporingsbrikke festet på buret, slik at du vet 100% at buret er med flyet. Har hørt om de som reiste og ikke fikk hundeburet med på samme fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #22 Del Skrevet 21. mars Lurer på om enkelte av dere tror hundeburet flyter rundt i lasterommet sammen med koffertene? Det gjør det altså ikke. Nei, hunden kan ikke ha tyggebein eller leker eller noe det kan kveles av under flyturen. Selv halsbåndet skal av. Anonymkode: 99d2d...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #23 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men dette vil man jo ha mulighet til å se komme. Det er vel neppe sånn at det skjer med en gang man kommer inn døra på flyplassen. Med mindre hunden er skral mentalt. Da har den jo ikke noe på et fly å gjøre. Man vil jo se at stresset bygger seg opp før hunden er der at den stenger helt av og blir passiv. Anonymkode: 2328a...893 Nei, det avhenger av om man vet hva man faktisk ser, og at man er tilstede og observerer. Man kan ikke på forhånd vite hvordan hunden reagerer når den er i lasterommet, uansett hvor "sterk" mentalt man ellers måtte mene den er (hvilket ikke er noen garanti for at den tåler en ekstrem påkjenning som en flytur). Når hunden så er i lasterommet er det for sent. Det grelle faktum er at å sende hunden i lasterommet er et skjødesløst sjansespill med et levende vesens velferd som innsats og kun menneskets interesser som gevinst. Anonymkode: 6063c...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #24 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det avhenger av om man vet hva man faktisk ser, og at man er tilstede og observerer. Man kan ikke på forhånd vite hvordan hunden reagerer når den er i lasterommet, uansett hvor "sterk" mentalt man ellers måtte mene den er (hvilket ikke er noen garanti for at den tåler en ekstrem påkjenning som en flytur). Når hunden så er i lasterommet er det for sent. Det grelle faktum er at å sende hunden i lasterommet er et skjødesløst sjansespill med et levende vesens velferd som innsats og kun menneskets interesser som gevinst. Anonymkode: 6063c...7d2 Vet ikke hvordan det er med deg. Men merker fort når hundene mine er ubekvem i en situasjon. Og en hund som har dårlige assosiasjoner til å fly vil vise ubehag med en gang den gjenkjenner situasjonen den er i ferd med å bli satt i. Altså lenge før den sitter i lasterommet. Å prøve å omvende de som er ihuga motstandere mot å fly med hund er en ting jeg har sluttet med for lenge siden. Det er ikke viktig for meg da jeg er trygg i mine valg. Mine bidrag til disse trådene, som kommer jevnt og trutt, er at veldig mange hunder takler veldig fint å fly. Men det krever trening i forkant. Samt gode rutiner, og det å kjenne sin egen hund. Om man ser seg rundt på en flyplass er det utrolig mange hunder som reiser i cargo. Anonymkode: 2328a...893 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #25 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tror altså ikke man hadde merket det på hunden? Både når den kom av flyet, og ikke minst når man skal sette den inn i flyet før neste flyvning? Du kjenner ikke hunden din veldig godt om du ikke klarer å lese den såpass. Mine er helt rolige ved innsjekk, hopper rett inn i buret ved levering. Og de er helt avslappet når vi henter de etter flyvningen. Anonymkode: 2328a...893 Kjære deg, det er jo akkurat dette jeg lurer på..? Ingen grunn til å påstå at jeg ikke kjenner mine egne hunder. Jeg har dog aldri reist med fly med dem, og dermed har jeg ingen peiling hvordan de ville reagert, og dermed lurer jeg på om folk er 100% sikre på at de trives under hele flyturen. Omtrent som jeg lurer på om hunden trives alene hjemme, selv om den ligger rolig og ser på når vi går, og sover rolig når vi kommer hjem. Leieboeren sier at han innimellom hører henne bjeffe og "løpe" rundt, hvilket betyr at hun ikke er komfortabel hele tiden, selv om hun tilsynelatende ikke har problemer med å være alene hjemme 3-4 timer. Anonymkode: e396b...4eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet 22. mars #26 Del Skrevet 22. mars Alt folk klarer å lire av seg. du følger anbefalinger og retningslinjene til flyselskapet du reiser med. Hunden skal ha et underlag og vann, tydelig merket bur og buret må være godkjent for fly. alle normale hunder tåler fint å fly. Litt stress får alle , mennesker inkludert og det tåler alle individer helt fint. Om du styrer og stresser så vil dette påvirke hunden. jeg reiser også en del med fly og det er helt uproblematisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 25. mars #27 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 17.13): Å spar meg. De som faktisk kan hund vet at ulike individer både takler ting og fungerer ulikt. Min nevnte hund hadde blitt ekstremt misfornøyd av flere dager eller for den del timer i bil. En time i fly derimot var fullstendig problemfritt. Dyr transporteres i lasterommet på fly daglig og for majoriteten er det helt greit. Hester, hunder, eksotiske dyr, katter, reptiler, fugl og fisk. For min hunds del ville ikke bil vært et alternativ da jeg ikke kan kjøre bil av flere årsaker. Så som nevnt ville kennel, hjemmepass eller bortepass vært alternativene. Alle de alternativene var dårligere for han som var nært tilknytta meg enn de 55 minuttene i lasterommet. På Widerøe-fly får man alltid plass bakerst i flyet når man har dyr i lasterommet, dette fordi de lukter menensket sitt gjennom veggen. Støyen er ikke værre enn kabinen og temperaturen er lik. På flyplassen i Oslo «mister» man kontroll over hunden i ca 30 min max med litt planlegging og erfaring men man har full kontroll ved å for eksempel sørge for airtag eller lignende. På Hovden får man selv løfte ned buret og man vil og går sammen med hunden til og fra flyet. Man kan også i dag lett bruke måler som forteller en hvordan puls, temperatur osv er på hunden og slik fint vite om den stresser eller ei. Min var ALDRI stressa. Ikke en enste gang på ørten flyturer fikk han noen av sine lett gjenkjennelige stressreaksjoner. Den ene gangen jeg var idiot nok til å mene annen transport var bedre og tok tog (som han var godt vant med) til Åndalsnes, så bil til Ørsta var han ute av lage i tre døgn. Åpenbart sliten og øm i kroppen av timer på transport med alt for lite normal bevegelse. Det ble fly og mye gladere hund hjem. Anonymkode: a295b...5e8 Bare det at du påstår støyen og temperaturen er samme i lasterommet som i cabinen sier meg at det ikke er noe grunnlag å engang prøve å svare fornuftig på innlegget ditt. Og argumentet om at dyr transporteres på fly daglig betyr naturligvis ikke at det er det beste for dyrene. Det er også fremdeles mange zoologiske hager rundt om, og folk bruker daglig strømhalsbånd på hundene sine. Dette betyr ikke at det er greit selvom de "fleste har det helt greit". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 25. mars #28 Del Skrevet 25. mars Portvinpiken skrev (8 minutter siden): Bare det at du påstår støyen og temperaturen er samme i lasterommet som i cabinen sier meg at det ikke er noe grunnlag å engang prøve å svare fornuftig på innlegget ditt. Og argumentet om at dyr transporteres på fly daglig betyr naturligvis ikke at det er det beste for dyrene. Det er også fremdeles mange zoologiske hager rundt om, og folk bruker daglig strømhalsbånd på hundene sine. Dette betyr ikke at det er greit selvom de "fleste har det helt greit". Støyen kan være noe høyere, men også lavere avhengig av hvor i cargo du måler. temperaturen vil normalt være litt lavere enn i kabin, akkurat slik hunden foretrekker. Hvis ikke hunden tåler lasterom er det nok mye annet som er problematisk også. TS: foreslår at du hører på folk som faktisk har erfaring, ikke de som bare har hørt rykter. (Forøvrig bruker vi ikke strømhalsbånd utenom aversjonstrening. Hvis du vet om noen som bruker det daglig må du ringe politiet. Vi har strenge regler for hvem som kan bruke strømhalsbånd og til hvilke formål). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 25. mars #29 Del Skrevet 25. mars spinner skrev (2 timer siden): Støyen kan være noe høyere, men også lavere avhengig av hvor i cargo du måler. temperaturen vil normalt være litt lavere enn i kabin, akkurat slik hunden foretrekker. Hvis ikke hunden tåler lasterom er det nok mye annet som er problematisk også. TS: foreslår at du hører på folk som faktisk har erfaring, ikke de som bare har hørt rykter. (Forøvrig bruker vi ikke strømhalsbånd utenom aversjonstrening. Hvis du vet om noen som bruker det daglig må du ringe politiet. Vi har strenge regler for hvem som kan bruke strømhalsbånd og til hvilke formål). Jeg har jobbet fulltid med hund og atferd internasjonalt i snart 20 år. For snart to år siden var jeg med på et møte med ansvarlige for dyretransporten på fly ved flyplassene Gardermoen, København, Amsterdam, München, Chicago og Atlanta i USA. Jeg var invitert til dette møte for å hjelpe de med råd om hvordan de kunne trygge hundene bedre på flyreisene. Så jeg har bittelitt peiling på hva jeg snakker om. Det er min feil at jeg ikke var klar i kommentaren min mht strømhalsbånd, da jeg snakker generelt om hund på tvers av landegrenser og ikke bare i Norge. Ser at det selvfølgelig ikke er åpenbart på et norsk nettforum. Det som er så dumt med sånne tråder er at man fort ender opp med å krangle om hvorvidt hunder generelt liker/ikke liker å fly (eller andre liknende ting). Det som er sikkert er at hunder er individer. Noen hunder takler det fint, og (mange) takler det dårlig. Mitt standpunkt er alltid at selv om en hund "takler" noe, er ikke det det samme som at den har det bra og trives med det. Noen ganger må vi erkjenne at vi gjør mye som hundene ikke liker, eller har det bra med fordi det er mest beleilig for oss. Når det gjelder å fly med hund er det veldig mange flyturer som kunne vært unngått for hunder om vi hadde vært villige til å tilrettelegge bedre for hundene våre. Hunder er ekstremt tilpassningsdyktige - det er derfor de er et av de mest populære kjæledyret vi har, og blir kalt "menneskets beste venn". For til deres egen "forbannelse" finner de seg i veldig mye til tross for at de ikke har det bra med det som gjøres. Jeg har ingen planer om å fortsette diskusjonen for eget vedkommende, men jeg håper at du TS tar dette i betraktning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #30 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.19): Vet ikke hvordan det er med deg. Men merker fort når hundene mine er ubekvem i en situasjon. Og en hund som har dårlige assosiasjoner til å fly vil vise ubehag med en gang den gjenkjenner situasjonen den er i ferd med å bli satt i. Altså lenge før den sitter i lasterommet. Å prøve å omvende de som er ihuga motstandere mot å fly med hund er en ting jeg har sluttet med for lenge siden. Det er ikke viktig for meg da jeg er trygg i mine valg. Mine bidrag til disse trådene, som kommer jevnt og trutt, er at veldig mange hunder takler veldig fint å fly. Men det krever trening i forkant. Samt gode rutiner, og det å kjenne sin egen hund. Om man ser seg rundt på en flyplass er det utrolig mange hunder som reiser i cargo. Anonymkode: 2328a...893 Du merker det fort sier du, så du befinner deg i lasterommet med hunden? Hvis hunden ikke viser for deg gjenkjennelige tegn til ubehag før den havner i lasterommet, så er all good? Du trener på å reise i lasterommet hvordan? Anonymkode: 6063c...7d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #31 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du merker det fort sier du, så du befinner deg i lasterommet med hunden? Hvis hunden ikke viser for deg gjenkjennelige tegn til ubehag før den havner i lasterommet, så er all good? Du trener på å reise i lasterommet hvordan? Anonymkode: 6063c...7d2 Om du hadde giddet lese innleggene mine, så hadde du skjønte hva jeg mener. Siden du virker å ha litt tungt for det, så kan jeg forklare deg det en siste gang. En hund som har gjort noe mange ganger har null problem med å kjenne igjen situasjonen den er på tur inn i. Et godt eksempel på det er hunder som er redde hos veterinæren. De blir redde fra de tas ut av bilen på utsiden og de ser hvor de skal. Fordi de vet at det inne skjer det ubehagelige ting. Mine hunder vet utmerket godt når vi skal ut å fly. De kjenner igjen situasjonen. Så om hundene mine er så redd i lasterommet, tror du ikke de hadde vist tegn til stress allerede ved innsjekk? Det er visst veldig vanskelig å akseptere at ikke alle hunder er så skrale i psyken at de faktisk tåler å bli utsatt for forskjellige situasjoner. Mange her som er eksperter på andres hunder uten engang å ha møtt hunden. Anonymkode: 2328a...893 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #32 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 15.40): Skal den ha tyggebein mens man flyr? Hva om hunden da setter det fast i halsen? Anonymkode: 62013...724 Da kan den kveles. Så..... Anonymkode: 2cdd8...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. mars #33 Del Skrevet 28. mars Bare å følge retningslinjene til flyselskapet du skal bruke. Forbered deg godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå