Gå til innhold

Flytur med hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hunden skal snart på flytur og skal være i bagasjen. Hva er lurt å tenke på? Skal den ha tyggebein mens man flyr? Hva om hunden da setter det fast i halsen?

Anonymkode: 62013...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du bryr deg om hunden din så sender du den ikke i lasterommet på et fly. Det er et levende vesen, ikke en koffert! 

Anonymkode: 6063c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du bryr deg om hunden din så sender du den ikke i lasterommet på et fly. Det er et levende vesen, ikke en koffert! 

Hvor ellers sender man hunder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om den er liten nok, i kabinen.

Anonymkode: 92e54...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, jeg hadde aldri i livet sendt hunden min i baggasjerommet i fly! Må ikke gi tyggebein eller noe annet for selvfølgelig kan noe skje når man ikke er tilsteder. Det har også skjedd flere ganger at hunder får panikk i buret og skader seg selv når de prøver å komme seg ut. I tillegg til selvfølgelig risikoen for at hunden (som vanlig baggasje) kan komme på avveie. Det er faktisk ikke sjeldent det skjer.

Hilsen en som har jobbet som laster på fly i flere år.

Anonymkode: 10e13...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det var noe jeg selv ikke ville. Sende den i bagasjerommet. Han var så liten at jeg kunne ta han med inn på flyet. Hvis ikke så kjørte vi bil istedenfor. 

Anonymkode: 97cec...74e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man sender ikke hunder, de er ikke post eller bagasje, men levende vesener! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man sender ikke hunder, de er ikke post eller bagasje, men levende vesener! 

Hunden tar nok heller to timer i fly enn flere døgn i bil feks ved flytting fra nord til sør eller lignende.
Min hund fløy masse da den var yngre, jeg bor i Oslo, familien på sunnmøre. Vi tok Widerøe til Hovden, en tur på 55 min vs at den enten ville måtte være på kennel og gå glipp av fjellturer og frihet på gården eller måtte tatt tog til Åndalsnes, så bil derfra. Han mislikte bil, hadde null problem med lasterommet på flyet og var så rutinert at han gikk rake veien til flyet selv der han ble løfta opp i flyet og så gikk inn i buret. Hunden var egentlig av en rase som skulle kunne gå i kabinen men så ble han selvfølgelig en buldozer av en hund som både ble for høy og tung så hva skulle jeg gjøre, kverke bikkja og skaffe ny? Omplassere? Droppe familiebesøk i 15 år?

På alle turene våre hadde vi nøyaktig 0 problemer ut over å ved et par tilfeller utsette turen pga vær eller andre forhold som kunne påvirket reisen negativt for hunden.

Når han ble senior og ikke lenger fikk glede av lange dager utendørs så fikk han forresten slippe turene til sunnmøre og vi ble hjemme begge to med en haug gode minner og god samvittighet.

Anonymkode: a295b...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt hund i lasterommet på fly en gang uten problem. Skrev en stor lapp å klistret oppå buret med navnet hennes, at hun aldri hadde flydd før og kanskje var redd og vi håpet de som leste ville ta godt vare på henne å være forsiktige. Hunden taklet det greit og fikk ingen traumer eller problemer i ettertid.

Med det som er viktig er å kjenne sin egen hund. Hvis man har en nervøs og engstelig type med mye nerver og frykt for ting så er det neppe lurt. Også er det viktig at hunden er trygg i bur, for det er veldig vesentlig at buret må føles som en trygg og hyggelig plass for hunden hvis den skal oppleve noe nytt og skummelt inni der.

Anonymkode: 7eb43...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff buret god tid i forveien, og tren masse på å være i det. Gjør buret til et trygt og komfortabelt sted. Gjerne ut å kjøre med hunden i buret den skal reise i, så den også er vant til bevegelse og lyder i det aktuelle buret. 

Gå en lang tur dagen før reise, og gjerne også om morgenen dere skal reise. 
Ikke ha noen løse harde gjenstander i buret, ingen bein, ingen løse vannskåler. Et teppe eller en pute hunden er kjent med, ingenting annet. Husk at det kan oppstå turbulens, og da vil hunden og alt som er i buret kastes rundt der inne. Harde gjenstander kan føre til skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor flyr du fra? Jeg liker best å fly fra Torp eller andre mindre flyplasser der hunden er med gjennom sikkerhetskontrollen og ut til flyet der buret venter. Min har fløyet flere ganger, har gått fint, men ville ikke mellomlandet med ham igjen. 

Anonymkode: bbf1e...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også hørt om folk som kjørte ut til flyplassen med hund og bur flere ganger og øvde i avgangshallen for at hunden skulle bli vant til situasjonen, i alle fall ved sjekkinn.

Anonymkode: 0cd94...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...