Gå til innhold

Oxynorm/oxycontin virker ikke på meg, lurer på hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ingen effekt av f.eks. Tramadol. Jeg blir svimmel og kvalm av den, bare. Jeg må også ha temmelig mye bedøvelse hos tannlege, og jeg må ha bedøvelse uten adrenalin, siden jeg er plaget med atrieflimmer. 
Har også opplevd to ganger å våkne for tidlig etter operasjoner.

Ingen har fortalt meg at dette kan ha en sammenheng, men kanskje det har det? Jeg har også, som TS, hypermobile ledd, men det er på grunn av en spesiell fysisk tilstand som ofte følges med hypermobilitet. 

Anonymkode: 801a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg blir sint av Valium.. 

Og så har smertestillende (i tillegg til andre medikamenter) ofte meget kort virkningstid, altså det er nesten som om kroppen "forbrenner" smertestillende fortere enn det "skal". Ikke vet jeg. Men kan også blokkere effekten av smertestillende,  feks når jeg er hos tannlegen, da kan de gi meg omtrent hvasomhelst uten at det fungerer.. helt idiotisk.

Har adhd, hypermobileledd, kptsd og fibromyalgi så jeg har bare gått ut i fra at det er noe av det som gjør at ting ikke er A4 

Anonymkode: 3086c...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soft mann skrev (34 minutter siden):

Eg sier hva som fungerte på meg, ikke hva apoteket sier. Når eg har vondt tar eg medisin til det ikke er vondt. Å den blanding funker bedre enn morfinpreparater gjør for meg

Hvis jeg forstår deg riktig, er jeg helt enig med deg. Av og til er rammene for hva som fungerer for den enkelte av oss litt for firkanta, og vi må prøve oss fram (forsiktig).  

Anonymkode: ae436...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har ingen effekt av f.eks. Tramadol. Jeg blir svimmel og kvalm av den, bare. Jeg må også ha temmelig mye bedøvelse hos tannlege, og jeg må ha bedøvelse uten adrenalin, siden jeg er plaget med atrieflimmer. 
Har også opplevd to ganger å våkne for tidlig etter operasjoner.

Ingen har fortalt meg at dette kan ha en sammenheng, men kanskje det har det? Jeg har også, som TS, hypermobile ledd, men det er på grunn av en spesiell fysisk tilstand som ofte følges med hypermobilitet. 

Anonymkode: 801a0...f89

Be om cyp-test

Anonymkode: f4d2c...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har null smertelindrende effekt av Tramadol, blir kun ruset. Blir kvalm av paracet og paralgin, bedøvelse hos tannlegen virker. Har ikke hypermobile ledd. 

Anonymkode: 129db...4f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir sint av Valium.. 

Og så har smertestillende (i tillegg til andre medikamenter) ofte meget kort virkningstid, altså det er nesten som om kroppen "forbrenner" smertestillende fortere enn det "skal". Ikke vet jeg. Men kan også blokkere effekten av smertestillende,  feks når jeg er hos tannlegen, da kan de gi meg omtrent hvasomhelst uten at det fungerer.. helt idiotisk.

Har adhd, hypermobileledd, kptsd og fibromyalgi så jeg har bare gått ut i fra at det er noe av det som gjør at ting ikke er A4 

Anonymkode: 3086c...f4c

Be om cyp-test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Responderer ikke på bedøvelse i underkjeven, tåler ikke morfin og responderer ikke på oxynorm eller oxycontin. Fikk høre en gang at noen ikke har avhengighetsgenet og jeg blir ikke avhengig av noe som helst, så mulig det har noe med det å gjøre? Fascinerende greier uansett.

Anonymkode: 95812...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har null smertelindrende effekt av Tramadol, blir kun ruset. Blir kvalm av paracet og paralgin, bedøvelse hos tannlegen virker. Har ikke hypermobile ledd. 

7 % av befolkningen har genavvik som gir avvikende respons på bl.a. smertestillende. En cyp-test vil avdekke dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig interessant å høre at folk ikke har effekt av Oxynorm, det har jeg ikke hørt om og det er greit å vite. 

Sjøl er jeg en av disse som ikke har effekt av morfin, men er ellers sunn og frisk. Det var helt tilfeldig at det ble oppdaga da jeg fikk en akutt skade.  

Anonymkode: ae436...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

7 % av befolkningen har genavvik som gir avvikende respons på bl.a. smertestillende. En cyp-test vil avdekke dette.

Takk for tipset, det visste jeg faktisk ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vet det. Siden jeg har redusert enzym cyp2d6, så vil ikke kodein omdannes til morfin, så paralgin forte har liten effekt hos meg. Samme gjelder Tramadol. Men redusert cyp2d6 og ultrarask metabolisme gjennom cyp2c19 forklarer ikke hvorfor oxynorm ikke har effekt.

Skulle gjerne ha vist hvorfor, og om det f.eks. kan testes for andre enzymer. 

Jeg får ingen effekt av smertestillende som skal omdannes til morfin i kroppen. Oksykodon (som er virkestoffet i Oxynorm) har heller ingen effekt på meg. Får bare alle bivirkningene i stedet… Ekte morfin, derimot, fungerer utmerket. Tipper det er noe enzymgreier med i bildet når det kommer til oksykodon også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet de at det ikke et mer enn 7%? Såvidt jeg vet testes ikke babyer for genavvik ved fødsel da det er så utrolig mange genavvik å teste for.  De testet kun om det er spesifikk mistanke. Har de kun testet et utsnitt av befolkningen for å få frem dette tallet?

Lurer fordi jeg bare kjenner en som har tatt CYP test. Tror cyp test er ganske gresk for nordmenn flest. 

Anonymkode: 5cc06...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg opplever ca 1/4 ganger at tannlegebedøvelse ikke virker, og i tillegg til en del andre ting skal jeg utredes for hypermobilitetssyndrom.

Anonymkode: d7d8d...f4b

Hadde en eks-kjæreste der oxy ikke virket på hen når hen fikk alvorlige smerter. Viste seg at hen hadde Ehler-Danlos syndrom, der hypermobilitet er en del av syndromet. Kanskje det er en sammenheng der?

Anonymkode: 5379e...6c7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kalikalinka skrev (37 minutter siden):

Jeg får ingen effekt av smertestillende som skal omdannes til morfin i kroppen. Oksykodon (som er virkestoffet i Oxynorm) har heller ingen effekt på meg. Får bare alle bivirkningene i stedet… Ekte morfin, derimot, fungerer utmerket. Tipper det er noe enzymgreier med i bildet når det kommer til oksykodon også.

Akkurat som meg, og tror også dette har sammenheng med et enzym, men tror om det finnes test for akkurat det enzymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan vet de at det ikke et mer enn 7%? Såvidt jeg vet testes ikke babyer for genavvik ved fødsel da det er så utrolig mange genavvik å teste for.  De testet kun om det er spesifikk mistanke. Har de kun testet et utsnitt av befolkningen for å få frem dette tallet?

Lurer fordi jeg bare kjenner en som har tatt CYP test. Tror cyp test er ganske gresk for nordmenn flest. 

Anonymkode: 5cc06...35c

Jeg vet ikke hvor tallet 7 % kommer fra, bare at det blir gjentatt mange plasser der denne genvariasjon omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har du adhd? 
Var en tannlege som spurte meg om jeg hadde det da jeg sa at han måtte sitte mye bedøvelse en gang😅 

Anonymkode: 097bb...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du adhd? 
Var en tannlege som spurte meg om jeg hadde det da jeg sa at han måtte sitte mye bedøvelse en gang😅 

Ikke ts, men jeg har adhd og må ha uvanlig høye doser av alt mulig for at det skal fungere. Litt vanskelig når det har vært noe akutt, for helsepersonell vil naturlig nok prøve seg fram. Jeg våkner også for tidlig etter operasjoner, og da er det pån igjen for å få dem til å gi nok smertestillende så fort som mulig 😑

Anonymkode: ebf83...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Jeg har gjennom livet flere ganger fått  oxynorm/oxycontin som første smertelindring etter inngrep. Det har vært forsøkt gjentatte doser, og høyere doser, men legemiddelet har ikke gitt smertelindring.

Nysgjerrig som jeg er, så lurer jeg på hvorfor jeg ikke har effekt av dette.

Har andre opplevd det samme, og fått/funnet en forklaring på hvorfor?

Genetisk sett er det ikke noe kjent med meg som tilsier redusert effekt av dette legemiddelet.

Be legen ta en cyp test.

Smerteklinikken tok av meg da jeg  ikke responderte på medisiner

https://anx.no/

Endret av Sugerøret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du adhd? 

Ts her

Om jeg var ung i dag, så hadde jeg nok vært på "spekteret", men jeg har aldri tenkt at der var noen sammenheng 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...