AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Del Skrevet 19. mars Hei Jeg har gjennom livet flere ganger fått oxynorm/oxycontin som første smertelindring etter inngrep. Det har vært forsøkt gjentatte doser, og høyere doser, men legemiddelet har ikke gitt smertelindring. Nysgjerrig som jeg er, så lurer jeg på hvorfor jeg ikke har effekt av dette. Har andre opplevd det samme, og fått/funnet en forklaring på hvorfor? Genetisk sett er det ikke noe kjent med meg som tilsier redusert effekt av dette legemiddelet. Anonymkode: f4d2c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. mars #2 Del Skrevet 19. mars Ikke lett å si. Ikke alle responderer likt på medikamenter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Del Skrevet 19. mars Har du rødt hår? Anonymkode: d4a85...4e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Del Skrevet 19. mars Du har antakelig et enzym i kroppen som gjør at du ikke responderer på det. Anonymkode: 01d77...192 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.17): Har du rødt hår? Anonymkode: d4a85...4e3 Ekspander Nei, jeg har vært fra helt lys til mellombrun gjennom hele livet 😊 Anonymkode: f4d2c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars Les her: https://www.forskning.no/gal-medisin-medisiner-podcast/noen-av-oss-har-ingen-effekt-av-morfin/2185694 Anonymkode: 9d3fe...3bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.18): Du har antakelig et enzym i kroppen som gjør at du ikke responderer på det. Anonymkode: 01d77...192 Ekspander Har tatt Cyp-test. Mangler cyp2d6, og 17*17* på cyp 2c19. Har du annen informasjon her, hvilket enzym er det i så fall snakk om? Anonymkode: f4d2c...092 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Må legge til: Om du allerede har blitt testet for genfeilen og ikke har den, er det nok noe psykisk. Altså morfin har effekt, men du føler fortsatt smerte. Jeg opplever lite/ingen bivirkninger av morfin og trodde derfor en periode at morfin ikke virket på meg. Men det gjør det. Anonymkode: 9d3fe...3bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.19): Les her: https://www.forskning.no/gal-medisin-medisiner-podcast/noen-av-oss-har-ingen-effekt-av-morfin/2185694 Anonymkode: 9d3fe...3bf Ekspander Takk, den har jeg lest tidligere. Jeg har normal effekt av Morfin (tror jeg, ble hvertfall smertefri og en smule "rusa"). Anonymkode: f4d2c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.22): Må legge til: Om du allerede har blitt testet for genfeilen og ikke har den, er det nok noe psykisk. Altså morfin har effekt, men du føler fortsatt smerte. Jeg opplever lite/ingen bivirkninger av morfin og trodde derfor en periode at morfin ikke virket på meg. Men det gjør det. Anonymkode: 9d3fe...3bf Ekspander Morfin virker normalt på meg, god smertelindring. Anonymkode: f4d2c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars det er noen morfintyper som er syntetiske og noen som ikke er det, noen responderer på den ene men ikke den andre. Anonymkode: 4adf2...1cc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.23): Takk, den har jeg lest tidligere. Jeg har normal effekt av Morfin (tror jeg, ble hvertfall smertefri og en smule "rusa"). Anonymkode: f4d2c...092 Ekspander Morfin virker fordi det er morfin som hjelper på smerten, den trenger altså ikke å omdannes til noe. Medisiner med eksempelvis kodein må omdannes til morfin for å virke. Derav kan du bruke morfin, men ikke preparates som omdannes til morfin i kroppen. Anonymkode: 33228...db4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Del Skrevet 19. mars Jeg kan ikke noe spesifikt om morfin (eller om legemidler generelt), men på enhver medisin eller bedøvelse eller narkotikum så er det vel alltids noen som er "immune", som det ikke virker på. Migrene er jo en type smerte hvor hele behandlingsopplegget er å test forskjellige medisiner til man - eventuelt - finner en som funker. Nå er nok ikke den type smerte direkte sammenlignbar, men bare et eksempel. Ei venninne av meg blir aldri bedøvet av vanlig tannlegebedøvelse, hun er bare immun imot den. Anonymkode: 1a7d3...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.21): Jeg kan ikke noe spesifikt om morfin (eller om legemidler generelt), men på enhver medisin eller bedøvelse eller narkotikum så er det vel alltids noen som er "immune", som det ikke virker på. Migrene er jo en type smerte hvor hele behandlingsopplegget er å test forskjellige medisiner til man - eventuelt - finner en som funker. Nå er nok ikke den type smerte direkte sammenlignbar, men bare et eksempel. Ei venninne av meg blir aldri bedøvet av vanlig tannlegebedøvelse, hun er bare immun imot den. Anonymkode: 1a7d3...cb3 Ekspander Jeg opplever ca 1/4 ganger at tannlegebedøvelse ikke virker, og i tillegg til en del andre ting skal jeg utredes for hypermobilitetssyndrom. Anonymkode: d7d8d...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.09): Morfin virker fordi det er morfin som hjelper på smerten, den trenger altså ikke å omdannes til noe. Medisiner med eksempelvis kodein må omdannes til morfin for å virke. Derav kan du bruke morfin, men ikke preparates som omdannes til morfin i kroppen. Anonymkode: 33228...db4 Ekspander Ja, vet det. Siden jeg har redusert enzym cyp2d6, så vil ikke kodein omdannes til morfin, så paralgin forte har liten effekt hos meg. Samme gjelder Tramadol. Men redusert cyp2d6 og ultrarask metabolisme gjennom cyp2c19 forklarer ikke hvorfor oxynorm ikke har effekt. Skulle gjerne ha vist hvorfor, og om det f.eks. kan testes for andre enzymer. Anonymkode: f4d2c...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 18.46): Jeg opplever ca 1/4 ganger at tannlegebedøvelse ikke virker, og i tillegg til en del andre ting skal jeg utredes for hypermobilitetssyndrom. Anonymkode: d7d8d...f4b Ekspander Ts her Jeg opplever også redusert effekt av bedøvelse hos tannlegen, og må ha ekstra. Jeg har hypermobile ledd, av og til smerter i leddene. Har aldri tenkt på at det kan være noe sammenheng mellom "enzym-krøll", som jeg antar er genetisk (7 % har dette, typisk for enkelte folkegrupper) og genetisk hypermobilitet i leddene. Har du hørt/lest om at dette kan ha en sammenheng? Anonymkode: f4d2c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #17 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.21): Jeg kan ikke noe spesifikt om morfin (eller om legemidler generelt), men på enhver medisin eller bedøvelse eller narkotikum så er det vel alltids noen som er "immune", som det ikke virker på. Migrene er jo en type smerte hvor hele behandlingsopplegget er å test forskjellige medisiner til man - eventuelt - finner en som funker. Nå er nok ikke den type smerte direkte sammenlignbar, men bare et eksempel. Ei venninne av meg blir aldri bedøvet av vanlig tannlegebedøvelse, hun er bare immun imot den. Anonymkode: 1a7d3...cb3 Ekspander Håper de som sliter med å finne riktig migrenemedisin ber om CYP-screening. Gjelder de med smerteproblematikk og de som har behov for psykofarmaka. Enzymene våre har stor betydning for hvilken effekt et legemiddel har på den enkelte, og her er det mange varianter i befolkningen. Anonymkode: f4d2c...092 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #18 Del Skrevet 19. mars Fikk en type morfin da jeg våknet etter brystkreftoperasjon, men fungerte ikke. Fikk litt mer. Nada virkning. "Nå tør jeg ikke gi deg mer", sa hun som satte sprøyta. Fikk så noe annet mot smertene (aner ikke hva, var i ørska). Det fungerte med en gang. Da jeg var 18 skulle jeg fjerne ei visdomstann. Tror tannlegen satte seks sprøyter på meg. Så ut som en slagpasient etterpå. Enten var hun dårlig på å stikke riktig, ellers så var det bedøvelsen som ikke virket på meg. Det rare er at bedøvelse hos tannlegen har fungert alle andre ganger. Kroppen ass 😅 Anonymkode: c3c83...9b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #19 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 19.20): Fikk en type morfin da jeg våknet etter brystkreftoperasjon, men fungerte ikke. Fikk litt mer. Nada virkning. "Nå tør jeg ikke gi deg mer", sa hun som satte sprøyta. Fikk så noe annet mot smertene (aner ikke hva, var i ørska). Det fungerte med en gang. Da jeg var 18 skulle jeg fjerne ei visdomstann. Tror tannlegen satte seks sprøyter på meg. Så ut som en slagpasient etterpå. Enten var hun dårlig på å stikke riktig, ellers så var det bedøvelsen som ikke virket på meg. Det rare er at bedøvelse hos tannlegen har fungert alle andre ganger. Kroppen ass 😅 Anonymkode: c3c83...9b1 Ekspander Håper du fikk notert ned hvilken type smertelindring du fikk først og sist, sånn at du slipper å få den samme opplevelsen om du eventuelt skulle ha behov for smertelindring ved en senere anledning. Jeg har gått gjennom mer enn halve livet på samme viset, sen der finnes ikke notater på dette, så prøving og feiling gang på gang. Anonymkode: f4d2c...092 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 19. mars #20 Del Skrevet 19. mars Les om cyp2. Hos noen mennesker så vil ikke morfin ha noen effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå