Gå til innhold

Barn med konstante magesmerter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet mitt, 5 år gammelt, sliter med magen. Beskriver det som vondt i/bak navlen. Vi har vært hos legen og tatt en haug med blodprøver, pluss avføringsprøve. Ingenting unormalt på prøvene. Det har gått noen mnd, og barnet har fortsatt vondt. Har prøvd å kutte ut melkeprodukter og frukt, etter tips fra lege. Til ingen nytte. Noen som har vært borti lignende, som kan ha noen tips til hva som kan hjelpe? Evt hva det kan være. Legen er ikke bekymret, men ikke kjekt at barnet har vondt. 

Forøvrig leker barnet som normalt, og det er ikke mistanke om at det er noe psykisk. 

Anonymkode: 7d561...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ofte forstoppelse. Barneleg1 på instagram har en del gode innlegg om det! Du kan også google barn forstoppelse, eller lese på helsebiblioteket.

Anonymkode: c7b0d...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt, 5 år gammelt, sliter med magen. Beskriver det som vondt i/bak navlen. Vi har vært hos legen og tatt en haug med blodprøver, pluss avføringsprøve. Ingenting unormalt på prøvene. Det har gått noen mnd, og barnet har fortsatt vondt. Har prøvd å kutte ut melkeprodukter og frukt, etter tips fra lege. Til ingen nytte. Noen som har vært borti lignende, som kan ha noen tips til hva som kan hjelpe? Evt hva det kan være. Legen er ikke bekymret, men ikke kjekt at barnet har vondt. 

Forøvrig leker barnet som normalt, og det er ikke mistanke om at det er noe psykisk. 

Brokk?

Anonymkode: 56e74...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge har det pågått? Her i området har det gått et utrolig seigt magevirus i vinter, hvor barna har hatt mage ondt og småkvalme i ukesvis. 

Evt forstoppelse. Man kan være forstoppet til og med ved daglig avføring, om ikke tilstrekkelig kommer ut. Da hjelper svisker, hele frø, grønnsaker, nøtter, belgvekster osv. Pluss rikelig med drikke. 

Anonymkode: 7a2c1...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått over på low fodmap i 6 uker og så sett etter bedring. Men det er meg. Er du ikke komfortabel med å endre ditt barn sin diett så drastisk uten lege i bakhånd? Spør legen.

Anonymkode: ebef4...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skriver at dere har prøvd å kutte ut melkeprodukter, men har dere da kuttet melkeprotein? Det er nemlig melkeprotein i ganske mange matvarer. Det kan også være i tannkremer, medisiner, hudpleie / kremer osv. 

Ellers kan det være forstoppelse (som for såvidt også kan komme av melkeallergi). 

Anonymkode: aaa22...7ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss var det gluten. Selv om hun ikke har cøliaki. Gluten ga eksem og magesmerter. 

Anonymkode: 4681e...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv barn som hadde problemer med mage smerter. Ikke noe på tester. Var på sykehuset og der så de at de var forstoppet. Selv om de var på do hver dag. Fikk movikol en periode. Det hjalp litt
løste ikke alt, som ung voksen har det ene barnet kuttet ut laktose og merker det hjelper.

Skriv matblogg og registrer magesmerter. Se om det er noen sammenheng

søtningsstoffer, er ikke  bra for magen

:klem3: 

Anonymkode: 41075...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hos oss var det gluten. Selv om hun ikke har cøliaki. Gluten ga eksem og magesmerter. 

Da kan det godt ha vært cøliaki likevel. Om hun har herpetitis dermetiformis for eksempel. Halvparten av de med eksem av denne typen tester negativt på blodprøver, men alle med HD har likevel cøliaki. 

Anonymkode: c1aec...94b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

barnemigrene er ofte mageverk.. 

Hodepine hos barn - Migrene hos barn - NHI.no

Sitat

Mange av barna har også magesmerter i forbindelse med migreneanfall. Hos enkelte kan magesmerter være eneste symptom på migrene. Søvn virker lindrende for de fleste barn med migrene.

Anonymkode: 4305e...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da kan det godt ha vært cøliaki likevel. Om hun har herpetitis dermetiformis for eksempel. Halvparten av de med eksem av denne typen tester negativt på blodprøver, men alle med HD har likevel cøliaki. 

Å? Takk for info! Hun hadde eksem under munnen, og på låret. Begge deler forsvant da vi kuttet gluten, men kommer igjen med en gang hun spiser noe med gluten. Vet du om man likevel kan få bekreftet diagnosen? Hadde vært greit, da folk rundt ikke tror på oss så lenge hun ikke har cøliaki. Vi er bare hysteriske 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Brokk?

Anonymkode: 56e74...5a2

Tenkte jeg også på. Muligheten for en innvendig brokk. Dersom det er ET sted som er vondt hele tiden, og ikke ulike steder i magen. Har ei som plages av og på med forstoppelse her, da har hun ikke vondt samme sted hver gang. Så påfallende om det alltid er rett bak navlen og aldri et annet sted. Finnes jo noe som heter navlebrokk, vanligst hos barn, selv om det ikke er like vanlig at den blir inneklemt. Men ville jo fått utelukket dette i alle fall.  Uansett, er det alltid vondt i samme punkt hadde jeg krevd grundigere undersøkelser av årsak, for da kan det jo være en fysisk årsak.

Anonymkode: 13b82...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet vårt per idag og kostholdsrådene fra FHI gjør oss syke.

jeg har psoriasis og har hatt alvorlige mageproblemer mye av livet.

gikk på tradisjonskost/gaps uten noe melkeprodukter eller korn pluss ingen prosesserte matvarer - etter 5 mnd forsvant alt.

nå kan jeg spise hjemmebakt surdeigsbrød i veldig små moderasjoner og spise yoghurt, ha litt melk men lite 

jeg ville kuttet alt av melk, korn, ris, soya og spist helt rent og enkelt over lang tid.

Dette er ofte vanskelig i starten pga manglende ideer med mat. Men anbefaler værtfall dette.

GAPS - gut and psychology diet 

nourishing traditions 

nourishing traditions childcare 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gluten, melkeprotein og soya er synderen i vår familie. Datteren min var kronisk forstoppet da hun var mindre. Hun fikk eksem og vonde after i munnen. Etter at vi kuttet disse produktene fra kosten hennes, så er problemene borte. Hun går på do som normalt. Ingen eksem. Ingen after.

Jeg skammer meg over at jeg ikke fulgte instinktene mine og kuttet disse produktene tidligere. Som førstegangsmor, hørte jeg for mye på Helsestasjonen. Ingen barn i Norge kan vokse opp sunne, uten melk og grøt fikk jeg høre. 

Jeg var helt lik som barn selv. Skulle ønske det var andre alternativer da jeg var liten. Hadde unngått mye smerter, spisevegring, angst og undervekt. 

Anonymkode: a15e6...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gluten, melkeprotein og soya er synderen i vår familie. Datteren min var kronisk forstoppet da hun var mindre. Hun fikk eksem og vonde after i munnen. Etter at vi kuttet disse produktene fra kosten hennes, så er problemene borte. Hun går på do som normalt. Ingen eksem. Ingen after.

Jeg skammer meg over at jeg ikke fulgte instinktene mine og kuttet disse produktene tidligere. Som førstegangsmor, hørte jeg for mye på Helsestasjonen. Ingen barn i Norge kan vokse opp sunne, uten melk og grøt fikk jeg høre. 

Jeg var helt lik som barn selv. Skulle ønske det var andre alternativer da jeg var liten. Hadde unngått mye smerter, spisevegring, angst og undervekt. 

Ps. Ingen utslag på prøver her heller, men vi har ikke behov for noen diagnoser for å kutte ut matvarer som gjør oss dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er veldig interessant! 
vet ikke hva after er men ene barnet mitt har kronisk sår i munnen- hele tiden. Alltid en blemme eller tre. 
og dette kan være mat basert? Fikk fra lege at hen biter på seg selv så vi har snakket masse om å ikke bite seg selv o munnen etc. iom at hen har andre ocd tendenser , veldig milde , så har jeg antatt dette kan være riktig.

på tide med mat regime på barna da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Yuvia skrev (7 minutter siden):

Dette er veldig interessant! 
vet ikke hva after er men ene barnet mitt har kronisk sår i munnen- hele tiden. Alltid en blemme eller tre. 
og dette kan være mat basert? Fikk fra lege at hen biter på seg selv så vi har snakket masse om å ikke bite seg selv o munnen etc. iom at hen har andre ocd tendenser , veldig milde , så har jeg antatt dette kan være riktig.

på tide med mat regime på barna da. 

After er sår inni munnen. Min utenlandske lege, sa at det mest sannsynlig var gluten. Vi kuttet gluten og aftene ble borte. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/munn-tenner-kjeve/after/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt datter hadde magesmerter i flere år, uten at barnelegene vi var i kontakt med kunne finne noe galt. Hun ble dårligere og dårligere, og var synlig smerte-påvirket. Når smertene var som verst mistet huden farge, ble gusten grå, svart under øynene og håret så dødt ut på et vis. Da trodde vi det var smertene som var årsaken.

Heldigvis tok fastlegen oss på alvor, og støttet oss igjennom fortvilelsen vi opplevde i møte med spesialisthelsetjenesten. Var hos flere ulike barneleger gjennom 2,5 år (fra hun var 9-12 år), der vi stort sett følte at vi var til bry. Den ene barnelegen vi var i kontakt med presterte å si at alle har vondt i magen. Hørte gang på gang at det ikke var noe farlig, og det var ikke noe å gjøre med.

Da hun var mellom 11 og 12 år opplevde vi at jenta vår hadde mistet all livsgnist, og var på god vei inn i en alvorlig depresjon. Lyset i øynene hadde på en måte sluknet. Vi ble nok en gang møtt med at dette ikke var noe farlig. Jeg spurte rett ut hvordan de fremdeles etter så lang tid kunne si at dette ikke var farlig, når jenta vår hadde så mye smerter at all livsgnist og glede var borte. Samt om de virkelig mente at det ikke var farlig å slippe taket på ei så nedbrutt jente på vei inn i tenårene, med alle hormoner og utfordringer som der kan oppstå. Da fikk vi endelig bredere utredning. Det viste seg å være noe så "uskyldig" som astma hos henne.

Astmaen har aldri gitt henne akutte situasjoner, heller ikke åpenbare pusteproblemer. Men den gjorde at hun måtte bruke unormalt mye muskelkraft for å puste. Over tid ble muskulaturen i mellomgulvet stram og ga smerter. Hun hadde gått så lenge med det at muskulaturen i ryggen og hoftene også var påvirket. Etter oppstart av astmamedisiner, 6 mnd hos fysioterapeut og flere behandlinger hos osteopat ble hun helt smertefri. Og vi har fått tilbake den livsglade jenta vår.

Anonymkode: 4d697...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å? Takk for info! Hun hadde eksem under munnen, og på låret. Begge deler forsvant da vi kuttet gluten, men kommer igjen med en gang hun spiser noe med gluten. Vet du om man likevel kan få bekreftet diagnosen? Hadde vært greit, da folk rundt ikke tror på oss så lenge hun ikke har cøliaki. Vi er bare hysteriske 🙄

Det er mulig å få satt diagnosen ja, men det må en vevsprøve til mener jeg, for å være sikker. Den tas fra blemmene/utslettet så jeg vil anta hun må spise gluten for å få diagnosen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en legespesialist som kan mye om dette. Mange fastleger vet rett og slett ikke nok, og det er en relativt uvanlig tilstand, selv om vi i cøliakiverdenen er godt kjent med den😅 Legger ved litt info i link under. Lykke til☺️

https://ncf.no/coliaki/andre-former-for-glutenintoleranse/dermatitis-herpertiformis-dh-

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...