Gå til innhold

Islam

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hvorfor så mange etniske nordmenn har så mye i mot Islam? Hva har religionen gjort dere? Så mange har fordommer mot  Islam, trenger virkelig et godt svar på dette. Har hørt mange av dere anklage vers i Quranen , men problemet deres er at dere siterer til et isolert vers uten å forstå tolkningen å dømmer basert på det. 

Anonymkode: d334d...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror vel at mange sekulære nordmenn irriterer seg over at vi nettopp langt på vei har klart å fri oss fra det klamme grepet til vår egen kristendom, og så blomstrer plutselig en beslektet religion opp og tar større plass. Jeg er ikke spesielt plaget av det på noe vis, som en hvit heterofil mann som aldri har blitt behandlet noe dårlig pga. den jeg er, annet enn at jeg helt generelt synes religion er en uting. Men det norske samfunnet har, etter hundrevis av år der både kvinner og skeive og en haug med andre grupper ble holdt nede dels på bakgrunn av religiøst betingede holdninger, stort sett forlatt denne strukturen. Da er det nok fort skepsis overfor voksende religiøsitet en ryggmargsrefleks hos mange. 

Jeg tviler for ordens skyld ikke på at islamofobe tullinger tar koranvers helt ut av sammenheng iblant, for all del. Men jeg har nå lest Koranen selv, for ikke å snakke om hadither, og jeg synes jo også at helheten er skremmende og stikk i strid med mye av det jeg tenker utgjør et godt samfunn. Og ja, det samme gjelder Bibelen. De fleste nordmenn jeg kjenner synes det står mye dritt i den også.

Så skjønner jeg at du kanskje ikke er enig i premissene mine om at islam, og da særlig konservativ islam, er ganske kjip med både kvinner eller skeive og andre grupper med nyvunnen frihet. At vi bare har misforstått og at det egentlig er bedre slik og sånn. Det er helt greit. Men det opplever nok mange nordmenn, meg inkludert, annerledes. Så kan man være enig eller uenig i hverandres tolkninger og opplevelser, men det er nå likevel det som stort sett er forklaringen, tror jeg. At vi ikke ønsker å erstatte en (i våre øyne over-)tro, som vi endelig har blitt kvitt som annet enn en personlig tro enkelte holder på med uten å tvinge den på andre, med en annen.

Anonymkode: e6e48...dfd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del så handler det om at Islam ikke bare er en religion men også en politisk ideologi med egne politiske mål som ikke er forenelige med moderne vestlige verdier, det finnes ikke et eneste muslimsk land eller land der majoriteten er muslimer som har vestlige verdier.

Med vestlige verdier så mener absolutt likestilling mellom kvinner og menn, holdninger til homofile og andre religiøse grupper men ikke minst et demokratisk syn der samfunnet som helhet er viktigere enn religion.

Problemet er at de aller fleste muslimer ser på denne profeten sin som det perfekte mennesket, de kan rett og slett ikke ta avstand fra ting som denne profeten sa eller gjorde som f.eks. barneekteskap, sex med unger eller rettferdiggjøringen av vold og det politiske målet med at islam skal ekspandere over hele verden.

Vi ser jo allerede at det oppstår store problemer i mange europeiske land i takt med at antallet muslimer øker, det oppstår parallellsamfunn der det styres etter egne kulturelle og religiøse lover og regler. Når det tillates at muslimer kan praktisere Sharia i land som allerede har et rettssystem som er overlegent så er det noe som er veldig problematisk.

Kvinner og jenter som ikke er muslimer blir utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet og i verste fall overfallsvoldtekt og gruppevoldtekter, homofile føler seg truet av god grunn og antisemittismen har økt kraftig i Europa.

Islam trenger rett og slett en reformasjon hvis ideologien skal fungere i et moderne samfunn, det er islam som må tilpasse seg samfunnet og ikke samfunnet som skal tilpasse seg islam.

Anonymkode: dfa18...202

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Religionen kunne vært en slags fetter av kristenheten om lederen hadde latt være å blande religion og politikk.

I stede har de valgt å løfte de mørkeste sidene med religionen som nå skulle vært foreldet etter opplyst samtid.

De er ikke aleine. Det samme kan sies om radikale kristne miljøer som strenge bedehusmiljø, pinsevenner og ikke minst sekten Jehovas vitner. Med flere.

De liker det harde i Bibelen bedre enn det fine.

Det samme gjelder muslimer og Koranen.

Anonymkode: 03f8c...81f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Religionen kunne vært en slags fetter av kristenheten om lederen hadde latt være å blande religion og politikk.

I stede har de valgt å løfte de mørkeste sidene med religionen som nå skulle vært foreldet etter opplyst samtid.

De er ikke aleine. Det samme kan sies om radikale kristne miljøer som strenge bedehusmiljø, pinsevenner og ikke minst sekten Jehovas vitner. Med flere.

De liker det harde i Bibelen bedre enn det fine.

Det samme gjelder muslimer og Koranen.

Anonymkode: 03f8c...81f

Enig med unntak av det du sier om JV - mye rart der men de tar total avstand fra politikk og (prøver) å forholde seg så nøytrale til verden at de ikke engang stemmer ved valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.20):

Jeg lurer på hvorfor så mange etniske nordmenn har så mye i mot Islam? Hva har religionen gjort dere? Så mange har fordommer mot  Islam, trenger virkelig et godt svar på dette. Har hørt mange av dere anklage vers i Quranen , men problemet deres er at dere siterer til et isolert vers uten å forstå tolkningen å dømmer basert på det. 

Anonymkode: d334d...ef1

les gjerne livet av Mohammed (profeten) og du får litt svar  på ditt spørsmål (anbefaler spesielt å lese fra : Beginning of armed conflict og videre
langt men a must read.
https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad

Endret av NatNat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (1 time siden):

les gjerne livet av Mohammed (profeten) og du får litt svar  på ditt spørsmål (anbefaler spesielt : Beginning of armed conflict
langt men a must read.
https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad

...

Endret av lavendel0
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...