Gå til innhold

Får jeg 100% sykmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nå gravid i uke 31 og har de siste ukene virkelig merket at formen har vært helt elendig. Jeg har begynt å ligge mye våken på natta pga. en rekke plager som halsbrann, dogåing, ettåring som kommer inn, kramper, ubehagelig å skifte side og vondt i bekkenet i visste stillinger. Det ender med at jeg ligger våken i mange timer, og er helt ødelagt på jobb. Føler meg konstant syk og er som en pasient hjemme etter jobb. Det er en hektisk jobb med høyt stressnivå. 

Jeg dro til fastlegen og ba om å få 60% etter samtale med arbeidsgiver. Det ble en veldig ubehagelig opplevelse for meg, da jeg merket at han ikke syntes jeg trengte det. Det endte med at jeg måtte argumentere meg fram til 50%, og gråt i bilen etter legetimen. 

Nå er jeg såpass dårlig at jeg føler jeg TRENGER 100% sykemelding, men nekter å dra tilbake til fastlegen min. Har bestilt time hos Volvat. Tror dere jeg får 100% sykemelding? 

jeg hater å føle meg som en lat snylter, og pleier ellers å være lite borte fra jobb. Synes det er vanskelig å be om det, men jeg trenger det nå. 

Anonymkode: 8a375...c69

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke du trenger 100% sykemelding nei. 

Får du avlastning til ett åringen? Hvor er far? 

Snakket med arbeidsgiver om du kan i en periode fjerne noe av det høye stressnivået? 

Anonymkode: d5788...820

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tilrettelegging kan du få på jobb? Mer hjemmekontor, Andresen oppgaver, mindre av en bestemt oppgave m.m.? Hvis tilrettelegging ikke er mulig, tenker jeg at sykemelding kan være helt riktig. Det er ingen sykdom å være gravid, men det kan gi sykdom, og totaltrykket av plager kan bli så høyt at man ikke fungerer. Det er jo ikke sånn at du skal bruke opp all energien på jobb, og så ikke ha noe igjen til familie og hjem heller, du må kutte der det kan kuttes. Kanskje skal det ikke være 100, men 60-80%. 

Hør med Volvat, fortell om søvnproblemene og fokuser på symptomene du har og hvordan (kun) hvile hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk det med min fastlege da jeg lå rett ut etter jobb i svangerskapet, i hvert fall. Spesielt siden jeg hadde gått gradert sykmeldt en stund. Bare å fortelle nøyaktig hvordan du har det, og forhåpentligvis kommer du til en lege som har forståelse for at terskelen for å sykmelde ikke skal være HØYERE for gravide enn for ikke-gravide, sånn som enkelte leger innbiller seg.

Anonymkode: d55fb...789

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100 prosent SM synes jeg dessverre ikke riktig i dette tilfellet. Mange med slike plager i helt hverdagslige liv. Her må du heller prøve å finne løsninger. Jeg fikk ikke SM for mine plager da jeg var gravid - eller jo, jeg fikk 20 % SM de siste 3 ukene med sistemann. Jeg har refluks og mye halsbrann, diabetes og mye plager utenom å være gravid, samt skade i hofte etter førstemann, skulder- og nakkeplager + migrene. Ja, jeg er et levende syketilfelle... I tillegg har jeg mye uro og har slitt med søvn i 30 år. Nå vet jeg jo at folk takler ting forskjellig, men 100 prosent SM synes jeg er riktig av legen å si nei til.

At du blir sykmeldt litt, synes jeg er riktig. Kan du kanskje gjort en tilpasning som gjør at du kan komme litt senere på jobb og evt gå litt tidligere? Vi har flere gravide hos oss hele tiden, men veldig få av dem er SM. Noen er SM 1 dag midt i uken, slik at de jobber man/tirs og tors/fred. Noen kommer litt senere, slik at de får sove litt, og noen går hjem litt før. 

Anonymkode: 9f3da...34c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk det med min fastlege da jeg lå rett ut etter jobb i svangerskapet, i hvert fall. Spesielt siden jeg hadde gått gradert sykmeldt en stund. Bare å fortelle nøyaktig hvordan du har det, og forhåpentligvis kommer du til en lege som har forståelse for at terskelen for å sykmelde ikke skal være HØYERE for gravide enn for ikke-gravide, sånn som enkelte leger innbiller seg.

Den er jo ikke høyere for ikke-gravide?? Ikke-gravide hadde heller ikke hatt behov for SM 100 prosent i dette tilfellet... Jeg selv lever med mye mer plager og sykdommer enn TS beskriver det, og har ikke vært SM på mange år. Var 20 prosent SM siste 3 uker med sistemann, fordi jeg ikke kunne gå pga hofteskade, samt diabetesen skapte farlig trøbbel. Jeg hadde da 3 barn hjemme fra før. Forstår at enkelte tåler mindre enn andre, men å sykeliggjøre helt vanlige hverdagsplager som mange har, er drøyt! 100 % SM er ikke riktig, og det får de færreste enten de er gravide eller ei! "Alle" har vondt i rygg eller hofte til vanlig uten å være SM, "alle" har søvnproblemer i perioder uten å bli SM. For meg høres det ut som at TS kanskje synes litt synd på seg selv, og takler dette svært dårlig. Hun kan jo f.eks. komme litt senere på jobb, slik at hun får sovet litt lenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,jeg tror du får 100% sykmelding om du vil og ut i fra det du skriver tror jeg du trenger det. 

Men hvilken type jobb du har er avgjørende. Har du f.eks. en jobb der du kan ha hjemmekontor? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den er jo ikke høyere for ikke-gravide?? Ikke-gravide hadde heller ikke hatt behov for SM 100 prosent i dette tilfellet... Jeg selv lever med mye mer plager og sykdommer enn TS beskriver det, og har ikke vært SM på mange år. Var 20 prosent SM siste 3 uker med sistemann, fordi jeg ikke kunne gå pga hofteskade, samt diabetesen skapte farlig trøbbel. Jeg hadde da 3 barn hjemme fra før. Forstår at enkelte tåler mindre enn andre, men å sykeliggjøre helt vanlige hverdagsplager som mange har, er drøyt! 100 % SM er ikke riktig, og det får de færreste enten de er gravide eller ei! "Alle" har vondt i rygg eller hofte til vanlig uten å være SM, "alle" har søvnproblemer i perioder uten å bli SM. For meg høres det ut som at TS kanskje synes litt synd på seg selv, og takler dette svært dårlig. Hun kan jo f.eks. komme litt senere på jobb, slik at hun får sovet litt lenger. 

Jo. Mange leger nekter å skrive sykmelding for kraftig svangerskapskvalme, f. eks. Hadde det vært en ikke-gravid som kastet opp flere ganger daglig hadde de selvsagt fått sykmelding. "Graviditet er ingen sykdom" sier de – som om noen tror det i det hele tatt. Graviditet kan derimot gi sterke symptomer på sykdom, og da er det ikke riktig at man skal dure på som før.

Synes ikke det virker som du klarer helt å sette deg inn i andres problemer, og du vet ikke hvor hardt rammet ts er, selv om du tror det fordi du har slitt med noen ting selv.

"Alle" har vondt i ryggen, men få har det så ille at de knapt klarer å gå, som er min opplevelse, og som mange sliter med i svangerskapet. Da blir det fort 100% sykmelding som ikke-gravid. Nå vet ikke jeg heller nok om symptomene til ts til å uttale meg konkret om det, men de færreste sier at man TRENGER sykmelding med mindre det er god grunn til det. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det tror jeg at du får!

Det kunne vært jeg som skrev dette innlegget, det er akkurat det jeg sliter med, bare at jeg er 28 uker på vei. Har også en snart toåring som kommer inn til oss på natta og jeg ligger mye våken.

Legen lurte på om jeg ville jobbe redusert,  men forklarte at jeg gikk allerede på 40% svangerskapspenger pga. stress. Da skrev han 100% sykemelding med en gang.

Er på dag 3 av sykemelding og føler meg som en lat snylter som du skriver. Er også en som hater å være og er veldig lite borte fra jobb ellers. Så håper jeg godtar sykemeldingen etter hvert. Vet jo innerst inne at jeg har veldig godt av denne sykemeldingen.

Lykke til :)

Anonymkode: 4988f...18d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lite trolig at en privat aktør vil overprøve fastlegens vurdering akkurat når det kommer til sykemelding. 

Bytter du fastlege nå, har du ny om tolv dager. 

Anonymkode: 75ba6...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir sjokkert av noen av svarene i denne tråden - her tror jeg biologien har vært kvinners verste fiende på mer enn ett område, for ikke bare glemmer vi fort hvor vondt det er å føde, men tydeligvis også hvor fullstendig TAPPENDE det kan være å bære fram et barn som krever sitt av kroppen vår også. 

Lite søvn? 

Dette er virkelig ikke noe å kimse av, og påvirker vår kognitive evne, beslutningsvene og vår fysiske helse. I flere yrker er dette direkte hensynsløst og farlig. 

Plager?

Er ubehagelig og brysomt, kroppslig og psykisk.

Ettåring som våkner på natta og i tillegg trenger mor, som er redusert fra før?

Ja, nei, hvor mye tar far barnet når han har f.eks manflu og ligger strak i fred og ro? (Selvsagt ikke representativt for alle menn)

TS, du har lite å gi fra før.

Selvsagt, er det et par oppgaver du kan ta på PCen på hjemmekontor - kjør på. Prøv den tilretteleggingen som finnes - det har du kanskje allerede gjort.

Men tilstanden din høres slitsom ut. Alle disse faktorene må du prøve å ignorere i hverdagen, samt prestere i arbeidslivet og som mor/partner. 

For hvermansen, mann eller kvinne, synes jeg det er virker for heftig og et grunnlag for 100% sykemelding. 

Still deg spørsmålet: Mestrer du hverdagen din?

Hilsen tobarnsmamma❤️

Anonymkode: 0658e...681

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du kunne hatt godt av 100% sykemelding. Du føler deg konstant syk,  er på vei til å bli høygravid og har i tillegg en 1-åring hengende rundt deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men du og arbeidsgiver må uansett ha en samtale om tilrettelegging. Det er ikke i alle jobber det funker, men hvis du kan gjøre oppgaver på jobb, så har du plikt til å gjøre det du kan til tross for helse. Er ganske overrasket over at lege var så kjip egentlig. Lege bør jo spørre deg om det er noe du kan gjøre, som feks å sove lenger, hjemmekontor etc. Og så trenger du selvfølgelig ikke høre på alle gravide som omtrent føder på jobben sin. De er overstolte og mangler empati. De tror alle andre er svake, og at siden dere har lignende symptomer, så er styrken også lik.

Det er ikke rart du er dårligere nå, siden du opplevde å ikke bli lyttet til og sikkert er preget av det. Men du er sykmeldt 50 prosent og kan da ringe arbeidsgiver og si det og så tar du fri i morgen feks. Mange gravide blir bedre og verre underveis i svangerskapet.

Anonymkode: 683dc...efc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan gikk det hos privat lege?

Anonymkode: 279da...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan gikk det?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som min lege sa " Når du er gravid skal du kose deg" og ga meg 100% sykemelding i uke 21. Kun fordi jeg ble fort sliten og ikke hadde noen steder å sette meg ned på jobb, annet på en liten gardintrapp.

Anonymkode: 97395...8e0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som min lege sa " Når du er gravid skal du kose deg" og ga meg 100% sykemelding i uke 21. Kun fordi jeg ble fort sliten og ikke hadde noen steder å sette meg ned på jobb, annet på en liten gardintrapp.

Anonymkode: 97395...8e0

Så godt!

Jeg slet med kvalme hele svangerskapet og måtte tigge om sykemelding annenhver uke gjennom det hele. Var veldig slitsomt og vanskelig å slappe ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var selv i uke 31. jeg dro til legen for at jeg ikke klarte noe mer. Jobben min ble for tung for meg å gjennomføre. Jeg var frisør da. Der ble det slått full alarm. Ble sendt rett på sykehuset og jeg hadde fått svangerskapsforgiftning. Så fra mitt ståsted så synes jeg det er viktig å lytte til kroppen. 

Anonymkode: 9dfca...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Jeg jobber som kontaktlærer. Ser at jeg kanskje ikke har fått fram HVOR mye jeg har presset meg de siste ukene. 

Har fått tilrettelegging i form av at jeg ikke må være med på utviklingstid og turer med trinnet, men ut over dette er det vanskelig å tilrettelegge når man jobber som lærer. Med gradert sykemelding har man fremdeles 100% ansvar for oppfølging elevene sine, og kontakt med foreldre.

Legen på Volvat trengte ikke mye forklaring, han så vel tilstanden jeg var i. Fikk 100% sykemelding med en gang, noe jeg merker faktisk var helt nødvendig. 

Graviditet er ingen sykdom, men man kan bli syk av å ikke lytte til kroppen over lengre tid. 

nå skal jeg bruke tiden framover til å hente meg inn igjen. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her

Jeg jobber som kontaktlærer. Ser at jeg kanskje ikke har fått fram HVOR mye jeg har presset meg de siste ukene. 

Har fått tilrettelegging i form av at jeg ikke må være med på utviklingstid og turer med trinnet, men ut over dette er det vanskelig å tilrettelegge når man jobber som lærer. Med gradert sykemelding har man fremdeles 100% ansvar for oppfølging elevene sine, og kontakt med foreldre.

Legen på Volvat trengte ikke mye forklaring, han så vel tilstanden jeg var i. Fikk 100% sykemelding med en gang, noe jeg merker faktisk var helt nødvendig. 

Graviditet er ingen sykdom, men man kan bli syk av å ikke lytte til kroppen over lengre tid. 

nå skal jeg bruke tiden framover til å hente meg inn igjen. 

Så bra! Ingen tvil om at det var riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...