Gå til innhold

Er honning vegetarisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har aldri veganisme vært en diett så kanskje du burde skaffe deg bitte litt kunnskap før du begynner å slenge leppa 😉

Anonymkode: 3b41d...19c

Er det ikke?

Anonymkode: b0ed9...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke?

Mer en livsstil? Man skal jo heller ikke bruke skinn eller ull som veganer for eksempel. 

Anonymkode: 37b0a...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer en livsstil? Man skal jo heller ikke bruke skinn eller ull som veganer for eksempel. 

Jo, sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Beklager, feil ord ble brukt av gammel vane, men jeg er "smittet" av samboeren, som kaller alt for "smør" uansett om det egentlig er margarin. Det er Vita Hjertego jeg bruker. Det er planteoljebasert, og jeg kaller det bare smør, fordi det er kortere og lettere. ts

Anonymkode: 94c41...d90

Å kalle det helseskadelig skvipet smør gir like mye mening som å kalle biffstrimler gulrøtter. 

Maia70 skrev (11 timer siden):

Det er det absolutt ikke. Honning består hovedsakelig av nektar fra blomster, med litt enzymer fra bier. Mens smør er 100% et produkt fra kua. Pluss at kua lever et dårligere liv enn biene gjør fordi vi skal få melka dens. 

Kua trenger ikke å leve et dårligere liv. Industrilandbruk er grusomt, ja, men det er mulig å holde kyr på etisk og hyggelig vis og få melk fra dem. Det er fortsatt utnyttelse, men det trenger ikke å være verre enn å ha hund, som også utnyttes som selskap, leies rundt i tau festet rundt halsen eller brystet, stenges inne og kontrolleres. 

Anonymkode: a5ee6...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å kalle det helseskadelig skvipet smør gir like mye mening som å kalle biffstrimler gulrøtter. 

Kua trenger ikke å leve et dårligere liv. Industrilandbruk er grusomt, ja, men det er mulig å holde kyr på etisk og hyggelig vis og få melk fra dem. Det er fortsatt utnyttelse, men det trenger ikke å være verre enn å ha hund, som også utnyttes som selskap, leies rundt i tau festet rundt halsen eller brystet, stenges inne og kontrolleres. 

Du vet at dette er utopi, ikke sant? Særlig når det ikke gir nok inntekt å la kalven gå med kua, slik at alle kuer som er melkekuer mister kalven sin innen dager etter den er født, og alle kalvene blir morløse. Dette kan ikke akkurat sammenlignes med å holde bier.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vegetarisk, men ikke vegansk.

Anonymkode: a24db...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maia70 skrev (2 timer siden):

Du vet at dette er utopi, ikke sant? Særlig når det ikke gir nok inntekt å la kalven gå med kua, slik at alle kuer som er melkekuer mister kalven sin innen dager etter den er født, og alle kalvene blir morløse. Dette kan ikke akkurat sammenlignes med å holde bier.

Det blir likevel feil å påstå at all melk er resultat av dyremishandling, for det finnes mennesker som holder kyr på denne måten, og mennesker som er villige til å betale mer og heller spise/drikke mindre meieriprodukter for at dyrene skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vegetarisk, men ikke vegansk.

Anonymkode: a24db...209

Jeg ser at mange påpeker akkurat det i tråden av en eller annen grunn?, men jeg spurte jo ikke om det var vegansk. Vegansk livstil er for sært for meg. Jeg liker en og annen vegetarisk rett, men det er det.

Honning er altså ikke vegetarisk selv om det er laget av blomster, av biene.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.20):

Beklager, feil ord ble brukt av gammel vane, men jeg er "smittet" av samboeren, som kaller alt for "smør" uansett om det egentlig er margarin. Det er Vita Hjertego jeg bruker. Det er planteoljebasert, og jeg kaller det bare smør, fordi det er kortere og lettere. ts

Du vet at det er melk i vita hjertego ja? At det ikke er kun planteoljer i det, selv om det er basert på planteoljer?

Anonymkode: 5e3f5...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 22.15):

Er det ikke?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 22.20):

Veganisme er et livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 9.52):

Du burde lese deg opp på hvordan man går frem for å gjøre kua drektig slik at hun er i stand til å produsere melk, hvor langt livsspennet til kua er versus hvor gammel vi hadde blitt i det fri(for storindustri eller ikke så vil ikke kua kunne være en kilde til melk for alltid og det vil bli for dyrt for bonden å beholde alle kuene som ikke lenger kan produsere melk) og du kan lese deg opp på hvordan livet deres ender. For nei det finnes ikke egne slakteri for de som ikke driver typisk industrielt dyrehold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...