AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Del Skrevet 19. mars Jeg lurer på om honning regnes for å være vegetarisk? Det er jo består jo av pollen og blomster, men er laget av bier? Jeg pleier å ovnsbake rotgrønnsaker og spise det til middag noen ganger, for det er så utrolig godt. Før jeg steker dem, vender jeg grønnsaksbitene i smeltet smør blandet med noen dæsjer honning. Er det da ikke "100% vegetarisk" lenger? Pga honningen? Anonymkode: 94c41...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #2 Del Skrevet 19. mars Det er vegetarisk men ikke vegansk. Anonymkode: 72436...1e8 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Del Skrevet 19. mars Det er akkurat like vegetarisk som smøret. Anonymkode: 5e3f5...549 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Del Skrevet 19. mars honning er men smør er i utgangspunktet ikke Anonymkode: 01eb5...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): honning er men smør er i utgangspunktet ikke Anonymkode: 01eb5...12a Smør er også vegetarisk. Er honning det, så er smør det. Anonymkode: becff...c5f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars Om du er lakto vegetarianer kan du spise melk (smør). Om du er veganer kan du ikke spise noe animalsk (honning, smør, kjøtt osv). Retten du lager med smør og honning er per definisjon vegetarisk/uten kjøtt. Men du kan ikke si den er vegansk. Anonymkode: a60ce...cbf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars Verken honning eller smør er vegetasjon. Anonymkode: 02a40...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Det er like vegetarisk som melk. Anonymkode: 383ed...4a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars Dette er ingenting å lure på. Honning er vegetarisk, men ikke vegansk. Det er ikke animalsk, men det baserer seg på dyr. Anonymkode: fade2...1ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er akkurat like vegetarisk som smøret. Anonymkode: 5e3f5...549 Beklager, feil ord ble brukt av gammel vane, men jeg er "smittet" av samboeren, som kaller alt for "smør" uansett om det egentlig er margarin. Det er Vita Hjertego jeg bruker. Det er planteoljebasert, og jeg kaller det bare smør, fordi det er kortere og lettere. ts Anonymkode: 94c41...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Beklager, feil ord ble brukt av gammel vane, men jeg er "smittet" av samboeren, som kaller alt for "smør" uansett om det egentlig er margarin. Det er Vita Hjertego jeg bruker. Det er planteoljebasert, og jeg kaller det bare smør, fordi det er kortere og lettere. ts Anonymkode: 94c41...d90 Da kan du også si at honning både er vegansk og vegetarisk. Vegansk honning - Mygreenkitchen Anonymkode: 327f7...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om honning regnes for å være vegetarisk? Det er jo består jo av pollen og blomster, men er laget av bier? Jeg pleier å ovnsbake rotgrønnsaker og spise det til middag noen ganger, for det er så utrolig godt. Før jeg steker dem, vender jeg grønnsaksbitene i smeltet smør blandet med noen dæsjer honning. Er det da ikke "100% vegetarisk" lenger? Pga honningen? Anonymkode: 94c41...d90 Det kommer an på hvem du spør. Ideen om at honning ikke er vegansk kommer fra ideen om at all mat som «utnytter dyr» ikke er vegansk. Problemet er at bier brukes i produksjon ikke bare av honning, men av frukt, nøtter etc. De samme biene som produsere honning produserer også mandler, avokado, appelsiner etc i den forstand at om biene ble fjernet så ville avlingen utebli. Dersom du som veganer derfor bestemmer deg for at honning ikke inngår i ditt kosthold (og det er du som både må avgjøre og stå for dine livsvalg) bør du vurdere å utelukke alle typer vekster der de kjent bruker bier for å pollinere. Noe annet fremstår ekstremt vilkårlig i den grad det virker opportunistisk. Og selv om du bestemmer deg altså for å utelukke alle vekster pollinert av bier så gjenstår dette: hva med gårdsdrift som bevist fordriver dyr fra deres rettmessige habitat? Vi kan da i verste fall snakke om utryddelsen til hele grupper, stammer eller i verste fall bestander av dyr. Kan du spise den som veganer? Neppe, ikke sant? Oppsummert: en del veganisme er mer en sekt enn en diett. Du bestemmer hva du kan og vil stå for. Og å si «dette er reglene en vilkårlig person jeg ikke kjenner har satt»? Ikke godt nok for noen livsvalg. Inkludert å spise eller ikke spise kjøtt. Eller å tro på en eller annen guddom. Anonymkode: b54fa...9bc 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer an på hvem du spør. Ideen om at honning ikke er vegansk kommer fra ideen om at all mat som «utnytter dyr» ikke er vegansk. Problemet er at bier brukes i produksjon ikke bare av honning, men av frukt, nøtter etc. De samme biene som produsere honning produserer også mandler, avokado, appelsiner etc i den forstand at om biene ble fjernet så ville avlingen utebli. Dersom du som veganer derfor bestemmer deg for at honning ikke inngår i ditt kosthold (og det er du som både må avgjøre og stå for dine livsvalg) bør du vurdere å utelukke alle typer vekster der de kjent bruker bier for å pollinere. Noe annet fremstår ekstremt vilkårlig i den grad det virker opportunistisk. Og selv om du bestemmer deg altså for å utelukke alle vekster pollinert av bier så gjenstår dette: hva med gårdsdrift som bevist fordriver dyr fra deres rettmessige habitat? Vi kan da i verste fall snakke om utryddelsen til hele grupper, stammer eller i verste fall bestander av dyr. Kan du spise den som veganer? Neppe, ikke sant? Oppsummert: en del veganisme er mer en sekt enn en diett. Du bestemmer hva du kan og vil stå for. Og å si «dette er reglene en vilkårlig person jeg ikke kjenner har satt»? Ikke godt nok for noen livsvalg. Inkludert å spise eller ikke spise kjøtt. Eller å tro på en eller annen guddom. Anonymkode: b54fa...9bc Jeg liker elementer i dette innlegget. Slike preferanser i kostholdet bør bunne i gjennomtenkte valg, der man forstår hvordan ting henger sammen. Imidlertid er det en vesensforskjell mellom frukt og honning, og bier. Honningproduksjon. Der man kjøper hives, mye stress og dels skade, de holdes til tider i mindre gode miljøer og klimaer, kjemiske virkestoffer blir ofte brukt. Det er et produkt der jeg velger etiske produsenter. Å kun tenke sort-hvitt bidrar ikke til endring (og jeg ser heller ikke hvordan det kan gi personlig følelse av tilfredshet). For egen del er jeg kjøtteter. Som mener jeg tar mer etiske valg enn mange vegetarianere og veganere. Anonymkode: 68324...482 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Del Skrevet 19. mars Å påstå at honning er vegetarisk eller vegansk blir akkurat det samme som å si at oksekjøtt er vegetarisk/vegansk fordi oksen kun spiser gress (ikke animalsk) ……. Anonymkode: 83698...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Del Skrevet 19. mars Jeg vil påstå honning bør kunne anses som vegansk. Biene utnyttes ikke i noen grad som påvirker dem negativt - heller positivt. Vi sørger for at kubene har det godt, fjerner varoamidd, maur og andre inntrengere fra kubene og ser til at dronning med bifolk har nok mat til å klare seg gjennom vinteren. Bier er en helt nødvendig del av økosystemet og sørger faktisk for at vegetasjonen kan vokse. De er dermed en viktig faktor for at alt annet veganere faktisk spiser kan vokse. hilsen birøkter Anonymkode: a1658...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil påstå honning bør kunne anses som vegansk. Biene utnyttes ikke i noen grad som påvirker dem negativt - heller positivt. Vi sørger for at kubene har det godt, fjerner varoamidd, maur og andre inntrengere fra kubene og ser til at dronning med bifolk har nok mat til å klare seg gjennom vinteren. Bier er en helt nødvendig del av økosystemet og sørger faktisk for at vegetasjonen kan vokse. De er dermed en viktig faktor for at alt annet veganere faktisk spiser kan vokse. hilsen birøkter Anonymkode: a1658...d97 Ja, jeg er enig. Jeg er på ingen måte vegetarianer, men en gang i blant spiser jeg bare grønnsaker til middag fordi jeg liker det. Ikke av noe prinsipp eller livsoppfatning. Men nå lurte jeg bare på akkurat dette med honningen i dag. Takker for svar alle sammen. Jeg fortsetter med honningen. Det er godt med "smør" (planteoljemargarin..) og honningglaserte ovnsbakte rotgrønnsaker. ts Anonymkode: 94c41...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. mars #17 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er akkurat like vegetarisk som smøret. Anonymkode: 5e3f5...549 Det er det absolutt ikke. Honning består hovedsakelig av nektar fra blomster, med litt enzymer fra bier. Mens smør er 100% et produkt fra kua. Pluss at kua lever et dårligere liv enn biene gjør fordi vi skal få melka dens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. mars #18 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å påstå at honning er vegetarisk eller vegansk blir akkurat det samme som å si at oksekjøtt er vegetarisk/vegansk fordi oksen kun spiser gress (ikke animalsk) ……. Anonymkode: 83698...de4 Oksekjøtt er okse. Mens honning er ikke bie. Dette er veldig forskjellig, noe som burde være unødvendig å si. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #19 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kommer an på hvem du spør. Ideen om at honning ikke er vegansk kommer fra ideen om at all mat som «utnytter dyr» ikke er vegansk. Problemet er at bier brukes i produksjon ikke bare av honning, men av frukt, nøtter etc. De samme biene som produsere honning produserer også mandler, avokado, appelsiner etc i den forstand at om biene ble fjernet så ville avlingen utebli. Dersom du som veganer derfor bestemmer deg for at honning ikke inngår i ditt kosthold (og det er du som både må avgjøre og stå for dine livsvalg) bør du vurdere å utelukke alle typer vekster der de kjent bruker bier for å pollinere. Noe annet fremstår ekstremt vilkårlig i den grad det virker opportunistisk. Og selv om du bestemmer deg altså for å utelukke alle vekster pollinert av bier så gjenstår dette: hva med gårdsdrift som bevist fordriver dyr fra deres rettmessige habitat? Vi kan da i verste fall snakke om utryddelsen til hele grupper, stammer eller i verste fall bestander av dyr. Kan du spise den som veganer? Neppe, ikke sant? Oppsummert: en del veganisme er mer en sekt enn en diett. Du bestemmer hva du kan og vil stå for. Og å si «dette er reglene en vilkårlig person jeg ikke kjenner har satt»? Ikke godt nok for noen livsvalg. Inkludert å spise eller ikke spise kjøtt. Eller å tro på en eller annen guddom. Anonymkode: b54fa...9bc Nå har aldri veganisme vært en diett så kanskje du burde skaffe deg bitte litt kunnskap før du begynner å slenge leppa 😉 Anonymkode: 3b41d...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #20 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å påstå at honning er vegetarisk eller vegansk blir akkurat det samme som å si at oksekjøtt er vegetarisk/vegansk fordi oksen kun spiser gress (ikke animalsk) ……. Anonymkode: 83698...de4 Bare hvis du hiver deg med på tur med en av disse jeger og samler-stammene som tar med seg youtubere på savannen for å spise villhonning inkl egg og larver. Ellers er det vel ikke vanlig å spise biene... Anonymkode: b0ed9...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå