Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med klutvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jo sitere:

Ifølge Holm er dagens overdrevne dusjing kun et kulturfenomen, og handler om mentalhygiene og innbilt renhet.

– Hudbarrieren består av et tettpakket lag av fett og proteiner. Ved mye kontakt med vann vil denne barrieren ødelegges, med risiko for hudinfeksjoner for sopp og bakterier, sier han.

Han anbefaler å dusje maks 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: d59f5...0c8

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.39):

Altså om jeg skal korrigere meg selv her litt: det er minsten på 12 som må ofte trues da han ikke syntes han stinker og fordi han heller vil gjøre andre ting som han liker bedre. Men han liker å dusje når jeg først får han inn der, da er det kamp om å få han ut igjen. 17 åringen utsetter det nok for lenge og lukter ofte svette eller har fett hår, men det går ann å snakke til henne på en mer normal måte. Det blir bedre med alderen.

Ja 12 åringen sikler når han sover (faktisk har det hendt jeg også har kjent meg våt rundt munnen når jeg våkner) og han stinker prepubertale hormoner og svette. Om du noen gang går inn i en 7. klasserom så kjenner du lukten jeg beskriver veldig godt.. og nei de forstår nok ikke at det stinker, men de lærer etterhvert. Helt vanlig blant de fleste på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: c1771...695

Jeg er lærer på 6. trinn og nei, ungene "stinker" ikke. Nå må vi gi oss med dette sykelige fokuset på kroppslukt. 

Anonymkode: 3465c...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 0.01):

Vasker jo med klut i dusjen da, hvordan ellers blir man ordentlig ren?

Hendene tar sikkert mye døde hudceller 😬

Hvordan får du bort døde hudceller da? Man bli ikke ren av å skylle av såpe i dusjen. 

Anonymkode: 06ebb...175

Har du noensinne vært i en fellesdusj på treningssenter eller i svømmehall og sett folk stå og skrubbe med klut? 

Du kan gjerne bruke klut hvis du trives med det. Men det er ikke riktig at du ikke blir ren uten.

Anonymkode: 3465c...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...