AnonymBruker Skrevet 20. mars #81 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men dere som bare dusjer blir jo ikke rene 🤢 Du tenker du er skikkelig ren i underliv og rumpe av å ta på såpe og skylle av igjen? Det er helt vanvittig kvalmt. Dere er jo ikke rene da Og dere får sikkert hvite striper om dere klør dere på armen om sommeren, dvs når dere skrape borti laget av døde hudceller 😦 Anonymkode: 06ebb...175 Alt som har med hygiene er omstridt, mange ulike meninger rundt om. Eksperter ditten, forskere datten... Jeg personlig synes du er litt hysterisk. Huden vår er ikke lagd for klutvask. Døde hudceller bekymrer meg ikke, og jeg ser forskjell på ingen ansiktsvask og ansiktsvask med bare hendene, jeg ser ikke forskjell på klut/skrubb eller lignende vs håndvask - det er verre å "gni" vekk kroppens naturlige oljer og bakterier. Ting vi trenger for å ha en frisk hud. Huden vår skal egentlig ikke ha såpe engang. Vi er ikke lagd for såpe. Men jeg tror de aller fleste har best nytte av såpebruk, og håndvask var på et tidspunkt revolusjonerende og førte til blant annet langt lavere barseldød. Og forhindret sykdommer/smitte, selvsagt. Generelt forlenget det levetiden ganske godt. Jeg opplever minst plager når jeg kun spyler underlivet med vann. Underlivssåpe gir meg soppinfeksjon (brukes kun under menstruasjon i mine voksne år, men brukte alltid såpe før), klut uansett hvor myk og varsomt brukt, gjør huden lettere irritert. Begge deler fører til økt utflod hos meg. Mannen sier også at jeg lukter og smaker friskere når jeg kun har brukt vann. Jeg ser ingen grunn til å bruke verken såpe eller klut når dusj/rennende vann er tilgjengelig. Anonymkode: 89d84...254 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #82 Del Skrevet 23. mars Vi har noen kluter i skapet i samme farge som håndklærne men de brukes kun en gang i uka til å skrubbe døde hudceller i dusjen. Å stå og kladde med en klut er like tidkrevende som å springe kjapt i dusjen hver morgen, det har jeg nemlig tatt tiden på. Nøyaktig 2 minutter på å bløte kroppen, ta intimsåpe nedentil og dusjsåpe på kroppen, skylle av, tørke seg raskt. Det tar like lang tid om ikke mer, og stå å skylle kluten. Ville også krevd to kluter hver morgen, da jeg ikke ville vasket meg nedentil med en klut det har vært vanlig dusjsåpe på. I tillegg blir det gris og vannsøl ved vasken. Tørke seg må man også gjøre. Så for oss her i huset er valget ganske enkelt: en kjapp dusj går like raskt om ikke raskere som å kladde med kluten. Føler meg også mer fresh etter en dusj. Klutvask er slik de gjorde det for 50 år siden og slik man gjør det på hytta. Om folk står i dusjen og somler og varmer seg i 10-15 minutter kan jeg skjønne at klutvasken tar mindre tid. Men det går som sagt vel så raskt å skylle kroppen kjapt på like kort tid. Anonymkode: b93c3...3b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 23. mars #83 Del Skrevet 23. mars Aldri klut, hverken på ungene da de var små eller meg selv. Får følelsen av at det bare er å dra skitten utover. Husker ennå hvor ekle jeg syntes de vaskeklutene til min mor og bestemor var når man visste hvor de klutene hadde blitt brukt. Å gni skitten utover med en klut er da ikke noe mer lettvint enn en kjapp dusj på to minutter? Det har vært rutinen både for voksne og barn her hele veien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #84 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har noen kluter i skapet i samme farge som håndklærne men de brukes kun en gang i uka til å skrubbe døde hudceller i dusjen. Å stå og kladde med en klut er like tidkrevende som å springe kjapt i dusjen hver morgen, det har jeg nemlig tatt tiden på. Nøyaktig 2 minutter på å bløte kroppen, ta intimsåpe nedentil og dusjsåpe på kroppen, skylle av, tørke seg raskt. Det tar like lang tid om ikke mer, og stå å skylle kluten. Ville også krevd to kluter hver morgen, da jeg ikke ville vasket meg nedentil med en klut det har vært vanlig dusjsåpe på. I tillegg blir det gris og vannsøl ved vasken. Tørke seg må man også gjøre. Så for oss her i huset er valget ganske enkelt: en kjapp dusj går like raskt om ikke raskere som å kladde med kluten. Føler meg også mer fresh etter en dusj. Klutvask er slik de gjorde det for 50 år siden og slik man gjør det på hytta. Om folk står i dusjen og somler og varmer seg i 10-15 minutter kan jeg skjønne at klutvasken tar mindre tid. Men det går som sagt vel så raskt å skylle kroppen kjapt på like kort tid. Anonymkode: b93c3...3b6 Her bruker vi to minutter bare på å få vannet varmt nok i dusjen til å ta en dusj. Klutvask er dermed mye kjappere. Og jeg får aldri ungene ut av dusjen etter to minutter. De elsker å dusje. Dermed - klutvask når travelt. Bruker ikke såpe ved klutvask. Klutvask er for når vi ikke er så skitne at såpe er nødvendig. Anonymkode: d59f5...0c8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #85 Del Skrevet 23. mars Forstår ikke klutvask. Greit når barnet er lite, men blir rart å vaske et barn på 6-7 med klut. Det hadde mine nektet. Da er dusjen mye bedre. Synes også det er ekkelt å henge opp skitne kluter for å tørke. Alltid dusjet barna på kvelden før de legger seg. Hver kveld. Fin rutine. Nå som snart tenåringer er de gode på hygiene. Hører om barn på 10-11 som dusjer en gang i uka. Ekkelt synes jeg Anonymkode: de835...0e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #86 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 12.49): Hvis du seriøst må jage en 17 åring inn i dusjen å true med tvangsvask fordi at vedkommende ikke skjønner selv at hen stinker, så er det noe galt et sted! Anonymkode: 4caf2...2b4 Da er det nok over 10 år for sent ute. Anonymkode: 331ff...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #87 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her bruker vi to minutter bare på å få vannet varmt nok i dusjen til å ta en dusj. Klutvask er dermed mye kjappere. Og jeg får aldri ungene ut av dusjen etter to minutter. De elsker å dusje. Dermed - klutvask når travelt. Bruker ikke såpe ved klutvask. Klutvask er for når vi ikke er så skitne at såpe er nødvendig. Anonymkode: d59f5...0c8 Travelt? Er det ikke bare å gjøre det til en kveldsrutine da? Og om dusjen bruker 2 min på å bli varm burde du sjekke den opp😏 Anonymkode: de835...0e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #88 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår ikke klutvask. Greit når barnet er lite, men blir rart å vaske et barn på 6-7 med klut. Det hadde mine nektet. Da er dusjen mye bedre. Synes også det er ekkelt å henge opp skitne kluter for å tørke. Alltid dusjet barna på kvelden før de legger seg. Hver kveld. Fin rutine. Nå som snart tenåringer er de gode på hygiene. Hører om barn på 10-11 som dusjer en gang i uka. Ekkelt synes jeg Anonymkode: de835...0e3 Nei, sliter ikke ut huden ved å dusje hver dag. Ikke rart folk er tørre hele tiden Anonymkode: 331ff...43a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #89 Del Skrevet 23. mars Hvorfor trenger normale friske barn å vaskes med klut hver dag? Og morgen og kveld 😅 Høres veldig styrete ut.. vi har heller ikke kluter i vårt hus. Her dusjer ungdommen, stort sett hver morgen i to-tre min. Når de var babyer vasket jeg de etter bleieskift med myke engangs servietter med lunket vann. Anonymkode: ab960...9ef 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #90 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor trenger normale friske barn å vaskes med klut hver dag? Og morgen og kveld 😅 Høres veldig styrete ut.. vi har heller ikke kluter i vårt hus. Her dusjer ungdommen, stort sett hver morgen i to-tre min. Når de var babyer vasket jeg de etter bleieskift med myke engangs servietter med lunket vann. Anonymkode: ab960...9ef Har du prøvd å vaske ansiktet ditt med en ren våtserviett i ansiktet etter å ha vært ute en hel dag? Du vil fort merke at ansiktet ditt ikke er rent selvom du dusjet når du stod opp… Barn er aktive, høyt og lavt, inne og ute, det er sand (på sommeren får de sand overalt så da MÅ de dusje på kvelden), jord, gress, matrester osv… Anonymkode: 2bc0b...14b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #91 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Travelt? Er det ikke bare å gjøre det til en kveldsrutine da? Og om dusjen bruker 2 min på å bli varm burde du sjekke den opp😏 Anonymkode: de835...0e3 Kvelden med to barn er travel den også, så nei, har ikke en halvtime ekstra hver kveld til dusjing i tillegg den ordinære kveldsrutinen (som hos oss består av mye lesing). Med atopisk hud er ikke 15 minutter dusj hver dag særlig lurt heller, det er faktisk helt krise. Derfor er klutvask i stedetfor dusj helt riktig prioritering for oss flere dager. Hva i all verden skal jeg "sjekke opp" i dusjen? Avstand fra varmtvannsbereder til dusj spiller en stor rolle, er ikke så mye å sjekke opp, jeg kan jo ikke 'sjekke opp dusjen" for å minke avstanden. Er det virkelig så vanskelig å se at små detaljer i folks liv og hverdag kan påvirke hva som er praktisk den ene eller den andre veien? Anonymkode: d59f5...0c8 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #92 Del Skrevet 24. mars Bruker klut til å vaske ansiktet på barna. Ellers spyler vi nedentil om det lukter. Dusj og hårvask 1 gang i uka, og oftere ved behov. F.eks. nå er det svært støvete, så da er det kjapp spyling når de er hjemme fra skole og barnehage. Jeg tar det for gitt at interesse for og behov for å holde seg ren kommer når de nærmer seg tenårene. Anonymkode: 1cc94...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #93 Del Skrevet 24. mars Bruker ekstremt sjelden klut, både på meg selv og på barna da de var små. Det måtte være om de var grisete i ansiktet etter mat, feks. Nå ble jeg operert på fredag og kunne ikke dusje før i dag. Jeg dusjer vanligvis daglig. Det føltes rimelig ekkelt, og etter å ha jobbet med barn i mange, mange år skjønner jeg heller ikke helt hvordan man kan dusje/bade barnehagebarn en gang i uka. Det er ikke rart de føles "seige" og lukter (for alle utenfor husstanden, de i husstanden virker å ikke merke det). Anonymkode: 7dcd2...a85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. mars #94 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bruker ekstremt sjelden klut, både på meg selv og på barna da de var små. Det måtte være om de var grisete i ansiktet etter mat, feks. Nå ble jeg operert på fredag og kunne ikke dusje før i dag. Jeg dusjer vanligvis daglig. Det føltes rimelig ekkelt, og etter å ha jobbet med barn i mange, mange år skjønner jeg heller ikke helt hvordan man kan dusje/bade barnehagebarn en gang i uka. Det er ikke rart de føles "seige" og lukter (for alle utenfor husstanden, de i husstanden virker å ikke merke det). Anonymkode: 7dcd2...a85 Men små barn svetter ikke på samme måte som voksne og stinker da ikke like mye. Om de er klissete er vel mer fordi de griser med mat og gjerne er klissete av solkrem på sommeren eller er fulle av sand osv. Jeg dusja iallefall min eldste mer på sommeren. Han var full av sand etter barnehagen samt bleia var full av sand fordi han spiste det osv 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #95 Del Skrevet 25. mars Maleficenta skrev (2 timer siden): Men små barn svetter ikke på samme måte som voksne og stinker da ikke like mye. Om de er klissete er vel mer fordi de griser med mat og gjerne er klissete av solkrem på sommeren eller er fulle av sand osv. Jeg dusja iallefall min eldste mer på sommeren. Han var full av sand etter barnehagen samt bleia var full av sand fordi han spiste det osv Ja, hvis ungene mine luktet svette på samme måte som en person etter puber gjør, ville jeg tatt en tur til legen. Anonymkode: b913a...3f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:17 #96 Del Skrevet lørdag kl 21:17 https://www.aftenposten.no/sprek/i/jQJnQn/trenger-vi-egentlig-aa-dusje Anonymkode: b913a...3f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:51 #97 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Hadde jeg dusjet hver dag tror jeg alle lemmer hadde ramlet av. Særlig om vinteren hvor det allerede støver når jeg tar av meg buksa 😂 Synes det er deilig med en klutvask, men jeg synes også det er godt at kluten er litt grov, så jeg må jo åpenbart få sjekka huet mitt 🫣🫣 Anonymkode: 53c5b...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet lørdag kl 22:54 #98 Del Skrevet lørdag kl 22:54 AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.13): Jeg innser at det er mange som vil slite voldsomt hvis vi skulle få en krise som gjorde at vi ikke hadde fri tilgang til å dusje daglig... Anonymkode: 1ad16...7f2 Tar den krisa når den kommer jeg. Da er nok dusj det siste vi tenker på. Inntil videre så lar jeg klutene ligge i butikken, og unner både meg selv og barna en dusj i stedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:56 #99 Del Skrevet søndag kl 00:56 AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 19.51): Skulle tro det, men både jentene og guttene som kommer innom lukter svette. Tror det er fordi de sannsynligvis ikke har forstått fasiten enda (hvor ofte må jeg dusje/skifte tøy/bruke deo og ikke minst: hvilken deo. Og at deo/parfyme IKKE skjuler svettelukt). Skal sies at 17 åringen jobber mer med å ta seg bedre ut enn 12 åringen, men det er enda langt igjen før vi er i mål. Og ut i fra lukten av besøket er vi langt i fra de eneste 🤪. Først gjør vi ting fordi mamma sier at vi må, så lærer vi hvorfor og så gjør vi tingene fordi vi ønsker det selv. Anonymkode: c1771...695 Skal si at tidene har forandret seg. Som 17-åring fikk jeg tilsnakk fordi jeg dusjet for ofte - og for lenge (1 lang dusj om dagen). En mellomting er nok fint. Er hun sent utviklet? Hun plukker det nok opp snart når hun skjønner at andre mennesker kan lukte svekke og fett hår. Anonymkode: 7d3b6...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:58 #100 Del Skrevet søndag kl 00:58 AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 8.43): Bruker klut til å vaske ansiktet på barna. Ellers spyler vi nedentil om det lukter. Dusj og hårvask 1 gang i uka, og oftere ved behov. F.eks. nå er det svært støvete, så da er det kjapp spyling når de er hjemme fra skole og barnehage. Jeg tar det for gitt at interesse for og behov for å holde seg ren kommer når de nærmer seg tenårene. Anonymkode: 1cc94...dab Hva mener du med "spyler nedentil" og "kjapp spyling når de er hjemme fra skole og barnehage"? Anonymkode: 7d3b6...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå