Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med klutvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som vasker på 90 grader, det er hysterisk og totalt unødvendig. Alt blir rent på 60 grader, det har blitt forsket på at ingen sykdomsfremkallende bakterier blir værende igjen på tekstiler etter en 60-vask. Mange tromler også håndklær og kluter som er enda en bakteriedrepende faktor på bakterier som ikke lenger er der. Ro ned. 

Anonymkode: 1ea4f...3bd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker engangskluter. Sånn firkanta pakke som ligger i avdelinga med annet småbarnsutstyr, og på apotek har de også. Hives etter bruk. Raskt og enkelt.

Anonymkode: 89d84...254

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som vasker på 90 grader, det er hysterisk og totalt unødvendig. Alt blir rent på 60 grader, det har blitt forsket på at ingen sykdomsfremkallende bakterier blir værende igjen på tekstiler etter en 60-vask. Mange tromler også håndklær og kluter som er enda en bakteriedrepende faktor på bakterier som ikke lenger er der. Ro ned. 

Anonymkode: 1ea4f...3bd

Og nå som våren er her - utetørk (om det er mulig). Gir godt, mykt og velduftende  og UV-bestrålt tøy.

Anonymkode: 6d9bb...363

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Syns det er rart at 27 åringen ikke vil dusje. De er jo veldig opptatt av utseendet på den alderen og redde for å lukte svette. Spesielt jenter?

Skulle tro det, men både jentene og guttene som kommer innom lukter svette. Tror det er fordi de sannsynligvis ikke har forstått fasiten enda (hvor ofte må jeg dusje/skifte tøy/bruke deo og ikke minst: hvilken deo. Og at deo/parfyme IKKE skjuler svettelukt). Skal sies at 17 åringen jobber mer med å ta seg bedre ut enn 12 åringen, men det er enda langt igjen før vi er i mål. Og ut i fra lukten av besøket er vi langt i fra de eneste 🤪

Først gjør vi ting fordi mamma sier at vi må, så lærer vi hvorfor og så gjør vi tingene fordi vi ønsker det selv.

Anonymkode: c1771...695

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser jeg trigget klutfolket her. Men det blir altså igjen en nøtteaktig duft i klavasken fra babyoljen (weleda), selv om jeg vasker på 90 grafer, med OMO og med riktig mengde vaskepulver, ikke for mye i maskinen osv. 

Dette er en toppmodell maskin, og dette skjer også i maskinen på hytta. 

Vil tro det har med mengden olje? At det blir for mye olje til at såpen klarer å få ut alt. Eller at tekstilene binder oljen på en eller annen måte. 

Tenker jeg må droppe oljen og finne kluter med stoff som ikke trenger olje for å kjennes greie ut mot huden. 

Ts

Anonymkode: 09bf0...a9f

Har aldri hørt om folk som tar klutvask med olje. Hvis du synes vanlige kluter er for grove, kan du jo bruke babykluter.

Anonymkode: a6908...b42

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og nå som våren er her - utetørk (om det er mulig). Gir godt, mykt og velduftende  og UV-bestrålt tøy.

Anonymkode: 6d9bb...363

Sikkert lurt for de som ikke har pollenallergi.

Anonymkode: a6908...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri vasket hverken meg selv eller ungene med en eneste klut. Vi dusjer og vi lukter ikke. Man vasker seg i fjeset med rent vann om morgenen, men hvorfor i alle dager skal man vaske seg med klut i underlivet hver dag? Det er jo ikke sånn at det lukter?! Da må det være noe galt tenker jeg. Holder med å dusje jevnlig. 

Anonymkode: 84497...ce1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (10 timer siden):

Hvor gamle er disse barna? Klutvask er praktisk på babyer, men større barn tar man vel i dusjen??

Vasker jo med klut i dusjen da, hvordan ellers blir man ordentlig ren?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kluter er bannlyst her. HATER kluter. I dusjen bruker vi hendene til å såpe oss inn. Etter dobesøk med nr 2 vasker vi over med våtserviett voksen som barn. Eller bruker vi de engangs stelleklutene med vann for å vaske kjapt over øyne/ansikt på morgenen. Ved behov kan man vaske over underlivet ellers også med en våtserviett. Klut er satans verk. 

Anonymkode: d8144...d3f

Hendene tar sikkert mye døde hudceller 😬

Hvorfor i alle dager skal jeg praktisere klutvask før jeg må?

Jeg har på mine 45 år aldri tatt en klutvask. Og har heller aldri hatt behov for å bruke det på barna. 

Blir det en nødvendighet en dag så er det sikkert ikke den største bekymringen i en slik situasjon. 

Anonymkode: 95231...a1b

Hvordan får du bort døde hudceller da? Man bli ikke ren av å skylle av såpe i dusjen. 

Anonymkode: 06ebb...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker meg med klut hver morgen selv, dusjer bare hver andre/tredje dag. Det lukter aldri av hverken meg, kluten eller vaskemaskinen 🤷🏼‍♀️ Hadde samme rutine som barn, mener jeg å huske.

Anonymkode: 9ab69...119

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klutvask....1985 ville ha tilbake tekstilene sine. Bare æsj

Anonymkode: a0fbc...29d

Men dere som bare dusjer blir jo ikke rene 🤢

got2go skrev (9 timer siden):

Her vasker vi med hendene. Har aldri brukt klut.

Du tenker du er skikkelig ren i underliv og rumpe av å ta på såpe og skylle av igjen? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi eier faktisk ikke en eneste klut vi..

Anonymkode: b23a3...d7e

Det er helt vanvittig kvalmt. Dere er jo ikke rene da 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri vasket hverken meg selv eller ungene med en eneste klut. Vi dusjer og vi lukter ikke. Man vasker seg i fjeset med rent vann om morgenen, men hvorfor i alle dager skal man vaske seg med klut i underlivet hver dag? Det er jo ikke sånn at det lukter?! Da må det være noe galt tenker jeg. Holder med å dusje jevnlig. 

Anonymkode: 84497...ce1

Og dere får sikkert hvite striper om dere klør dere på armen om sommeren, dvs når dere skrape borti laget av døde hudceller 😦

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser jeg trigget klutfolket her. Men det blir altså igjen en nøtteaktig duft i klavasken fra babyoljen (weleda), selv om jeg vasker på 90 grafer, med OMO og med riktig mengde vaskepulver, ikke for mye i maskinen osv. 

Dette er en toppmodell maskin, og dette skjer også i maskinen på hytta. 

Vil tro det har med mengden olje? At det blir for mye olje til at såpen klarer å få ut alt. Eller at tekstilene binder oljen på en eller annen måte. 

Tenker jeg må droppe oljen og finne kluter med stoff som ikke trenger olje for å kjennes greie ut mot huden. 

Ts

Jeg bruker weleda babyolje og det blir ikke den lukten hos meg. Ellers synes jeg den er fryktelig dyr så jeg kjøper på nøytral såpe til mannen. Weleda bruker jeg pga hudsykdom, i gode perioder bruker jeg den ikke pga prisen.

Anonymkode: 81370...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan får du bort døde hudceller da? Man bli ikke ren av å skylle av såpe i dusjen. 

Jeg bruker ikke klut i dusjen - jeg bruker skrubbehansker. Til barna og til ansiktet mitt bruker jeg sjøsvamp eller kojac-svamp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oljen blir sittende igjen i maskinen, eller smitter over på andre tekstiler. Det er jo samme prinsippet med tøymykner, der er det fett som ikke maskinen tar. 

Vaskepulver løser opp olje, ja, selvfølgelig. Det forsvinner ut med vannet.

Anonymkode: 647a7...a18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du tenker du er skikkelig ren i underliv og rumpe av å ta på såpe og skylle av igjen? 

Og dere får sikkert hvite striper om dere klør dere på armen om sommeren, dvs når dere skrape borti laget av døde hudceller 😦

Vanlige, løse døde hudceller lar seg selvfølgelige skylle bort med vann. De bygger seg ikke opp med et uendelig lag med død hud på oss som ikke bruker klut i dusjen. 😂

Og hvorfor er du så redd for døde hudceller egentlig? Syns du huden din er ekkel? Hvorfor? 

Håret ditt er også dødt, barberer du bort alt fordi det er ekkelt? 🤢🤢🤢🤢 (for å være like moden som deg) 

Det er jo bare tragisk å lære bort sånt hysteri til ungene. 😔

Anonymkode: d59f5...0c8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor denne enorme frykten for døde hudceller? De hudceller som er ment å falle av, faller jo av med vann og såpe. 

Høres jo ut som om du skrubber vekk friskt vev, og at det derfor bygger seg opp hos deg? 

Det bygger seg ikke opp et lag med døde hudceller hos friske mennesker 😐

Dette høres jo nærmest ut som en tvangstanke. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vaskepulver løser opp olje, ja, selvfølgelig. Det forsvinner ut med vannet.

Anonymkode: 647a7...a18

Da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skjer hos meg. Både hjemme og på hytta, nye maskiner, kokvssk, omo, nok pulver, ikke for mye klær 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skjer hos meg. Både hjemme og på hytta, nye maskiner, kokvssk, omo, nok pulver, ikke for mye klær 🥲

Så bløtlegg med zalo, ev også natron/eddik før maskinvask og ha ekstra natron inni maskinen. Det kan ta knekken på mer fett. 

Anonymkode: e166f...9cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Jeg vasker jo? Gnikker og styrer. Blir så rein atte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bløtlegg med zalo, ev også natron/eddik før maskinvask og ha ekstra natron inni maskinen. Det kan ta knekken på mer fett. 

Anonymkode: e166f...9cf

Takk, men da blir det jo liksom lettere å bare hoppe i dusjen, om man må styre så mye. Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker sånne engangskluter med vann og litt babyolje på til vask i underlivet hver morgen. Har barn som tisser på seg om natten så må litt vask til. Huden hennes tåler ikke dusj hver dag.

Anonymkode: 1850d...151

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...