Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med klutvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 12.41):

Kluter er bannlyst her. HATER kluter. I dusjen bruker vi hendene til å såpe oss inn. Etter dobesøk med nr 2 vasker vi over med våtserviett voksen som barn. Eller bruker vi de engangs stelleklutene med vann for å vaske kjapt over øyne/ansikt på morgenen. Ved behov kan man vaske over underlivet ellers også med en våtserviett. Klut er satans verk. 

Anonymkode: d8144...d3f

Ekspander  

Akkurat slik er det her og. Eier ikke frotékluter. 

Anonymkode: 95231...a1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kg må være stedet alle rariteter og raringer samles,for aldri har jeg hørt så mye ulogisk tankegang som her!! 

Anonymkode: 4e9fd...22d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klutvask....1985 ville ha tilbake tekstilene sine. Bare æsj

Anonymkode: a0fbc...29d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vasker vi med hendene. Har aldri brukt klut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss bruker både voksne og barn klutvask flere ganger i uka. Å dusje - selv en rask kroppsdusj uten hårvask - tar lengre tid enn en klutvask. Tar først bare vann på kluten og vasker ansiktet, tar så på en mild såpe og vasker under armer og i underlivet. Legger kluten til tørk på badegulvet, slenger den i skittentøyet når den er tørr, og vasker sammen med håndklær/sengetøy. Tromler etterpå, så klutene er myke og gode.

Klutvask kan selvfølgelig ikke erstatte bad/dusj av et barn som er full av sandstøv og gammel solkrem, men det er jo ikke det det er snakk om heller. For hverdagshygienen er klutvask helt supert.

Anonymkode: 0971c...b2e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi eier faktisk ikke en eneste klut vi..

Anonymkode: b23a3...d7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 12.35):

1. ja, man kan jo bare ta seg en dusj. Det er et helt fair alternativ.
Men for noen (barn som voksne) så er psykisk helse, fysisk helse, evner, energinivå, opplevd velvære etc slik at de foretrekker klutvask over dusj. F.eks. for mennesker som hater å få vann over hodet eller som finner rennende vann sensorisk overveldende er klutvask toppers. Det samme kan være tilfellet om man har bandasjer, hudsykdommer eller andre årsaker til å ønske å holde deler av eller mesteparten av kroppen tørr. Du kan tross alt ikke bare få armhuler og skritt vått i en dusj.

2. dersom det lukter av vasken etter at du har vasket den så er den ikke ren. Kluter til bruk i skrittet eller til å tørke f.eks. bleiebarn og kjøkkenkluter brukt til rått kjøtt bør egentlig kokes. Sett dem på 90 grader med helt normal vask og de kommer ut rene. Igjen: lukter det rumpe av vasken din må den vaskes på nytt. Det er uhygienisk og kan forårsake sykdom.

3. en klut skal være helt våt av varmt vann og såpe før klutvask. Jeg har aldri - noensinne - opplevd at en klut gjennomvåt av varmt vann er hard. Og det gjelder selv bestemors gamle utbrukte kluter som var som papp i tørr versjon. Og du skal ikke gnukke eller gnure eller skrubbe. Gjør du det i dusjen? Vask deg eller barnet, med lett hånd. Presset er som når du påfører krem eller tar på en frukt med sart skall - forsiktig. Du har neppe rullet deg i gjørme, liksom (og om du har det? Påfør varmt vann, la den løsne, tørk forsiktig av)

Anonymkode: 7e59f...e8d

Ekspander  

Jeg er voksen autist og synes dusj er ren tortur om det ikke er etter en hard treningsøkt/fjelltur og i et varmt baderom. Jeg dusjer selvsagt om jeg skal ut blant normale mennesker, men til daglig foretrekker jeg klutvask. Bruker ren klut hver dag, fra øverst til nederst, har nok til å fylle en kokvask før jeg går tom.

De beste vaskeklutene er tynne, slitte kluter, som bestemors vaskekluter. Disse blir silkemyke når de bli våte, og jeg synes personlig de føles bedre enn musselin/gaskluter. Jeg kjøper enten billige kluter, eller helst på bruktmarked. Tjukke, nye, "luksuriøse" håndklær/kluter er forferdelige - noen av dem er omtrent vannavstøtende selv etter flere omganger i vaskemaskinen.

Anonymkode: 6d9bb...363

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg aldri så uren - eller så forvirret - som når jeg leser hygienetråder på KG... Jeg er oppvokst med klutvask som daglig vask og dusj 2-3 ganger i uka, holder meg fortsatt til det og er både ren, luktfri og velstelt i det daglige. Man skal ha dager preget av ganske mye skitt og/eller fysisk aktivitet for å faktisk trenge å dusje hver dag. Og det er jo litt fascinerende med folk som et så opptatt av renslighet og samtidig har så liten forståelse for hvordan en vaskemaskin fungerer...

Anonymkode: fdaa9...bd4

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.36):

Jeg føler meg aldri så uren - eller så forvirret - som når jeg leser hygienetråder på KG... Jeg er oppvokst med klutvask som daglig vask og dusj 2-3 ganger i uka, holder meg fortsatt til det og er både ren, luktfri og velstelt i det daglige. Man skal ha dager preget av ganske mye skitt og/eller fysisk aktivitet for å faktisk trenge å dusje hver dag. Og det er jo litt fascinerende med folk som et så opptatt av renslighet og samtidig har så liten forståelse for hvordan en vaskemaskin fungerer...

Anonymkode: fdaa9...bd4

Ekspander  

Men noen av oss foretrekker dusj fremfor klutvask. Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke tror man blir ren nok av klut, men jeg syns det er skikkelig ekkelt (sensorisk ekkelt) og syns en kjapp dusj går like raskt. 

Anonymkode: d8144...d3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.16):

Klutvask....1985 ville ha tilbake tekstilene sine. Bare æsj

Anonymkode: a0fbc...29d

Ekspander  

Tja, prisene på dusj har gått opp siden 1985, og er heller ikke sunt for huden med dusj hyppigere enn daglig. Jeg bruker klut masse. 

I dusjen bruker jeg "badeblomst".

Anonymkode: a6908...b42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt med klutvask i en alder av 37 jeg... 😂 Ser ikke problemet? Jeg dusjer nesten hver dag, men noen ganger er det greit å bare ta en klutvask. At kluten er ru gjør jo ikke noe? Synes det er deilig jeg, særlig i ansiktet, med varmt, godt vann. 🤩

Vasker ungene med klut hver dag, når de ikke dusjer. De elsker å dusje og det er et helsike å få de ut av dusjen, så dusj har vi rett og slett ikke alltid tid til. Vi har atopisk eksem også, så dusj hver dag er helt krise for huden. 

Jeg henger kluten til tørk over badekaret eller en liten krok bak skittentøyskurven, og i kurven når den er tørr. Tåler fint å ligge der en uke til den ukentlige 60 graders vasken. 

Anonymkode: d59f5...0c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.49):

Hvis du seriøst må jage en 17 åring inn i dusjen å true med tvangsvask fordi at vedkommende ikke skjønner selv at hen stinker, så er det noe galt et sted!

Anonymkode: 4caf2...2b4

Ekspander  

Altså om jeg skal korrigere meg selv her litt: det er minsten på 12 som må ofte trues da han ikke syntes han stinker og fordi han heller vil gjøre andre ting som han liker bedre. Men han liker å dusje når jeg først får han inn der, da er det kamp om å få han ut igjen. 17 åringen utsetter det nok for lenge og lukter ofte svette eller har fett hår, men det går ann å snakke til henne på en mer normal måte. Det blir bedre med alderen.

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 12.03):

"Stinker" og "inntørket sikkel" faktisk... Oida. 

Anonymkode: 3465c...2ab

Ekspander  

Ja 12 åringen sikler når han sover (faktisk har det hendt jeg også har kjent meg våt rundt munnen når jeg våkner) og han stinker prepubertale hormoner og svette. Om du noen gang går inn i en 7. klasserom så kjenner du lukten jeg beskriver veldig godt.. og nei de forstår nok ikke at det stinker, men de lærer etterhvert. Helt vanlig blant de fleste på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: c1771...695

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.29):

Jeg er voksen autist og synes dusj er ren tortur om det ikke er etter en hard treningsøkt/fjelltur og i et varmt baderom. Jeg dusjer selvsagt om jeg skal ut blant normale mennesker, men til daglig foretrekker jeg klutvask. Bruker ren klut hver dag, fra øverst til nederst, har nok til å fylle en kokvask før jeg går tom.

De beste vaskeklutene er tynne, slitte kluter, som bestemors vaskekluter. Disse blir silkemyke når de bli våte, og jeg synes personlig de føles bedre enn musselin/gaskluter. Jeg kjøper enten billige kluter, eller helst på bruktmarked. Tjukke, nye, "luksuriøse" håndklær/kluter er forferdelige - noen av dem er omtrent vannavstøtende selv etter flere omganger i vaskemaskinen.

Anonymkode: 6d9bb...363

Ekspander  

Takk for tips! Ja, de nesten vannavstøtende gir min ikke-autistiske hjerne også nesten nedsmeltning. Hater de som pesten💀 Kanskje jeg må be min mir klippe opp et gammelt håndkle eller noe🤔

Ts

Anonymkode: 09bf0...a9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 15.39):

Altså om jeg skal korrigere meg selv her litt: det er minsten på 12 som må ofte trues da han ikke syntes han stinker og fordi han heller vil gjøre andre ting som han liker bedre. Men han liker å dusje når jeg først får han inn der, da er det kamp om å få han ut igjen. 17 åringen utsetter det nok for lenge og lukter ofte svette eller har fett hår, men det går ann å snakke til henne på en mer normal måte. Det blir bedre med alderen.

Ja 12 åringen sikler når han sover (faktisk har det hendt jeg også har kjent meg våt rundt munnen når jeg våkner) og han stinker prepubertale hormoner og svette. Om du noen gang går inn i en 7. klasserom så kjenner du lukten jeg beskriver veldig godt.. og nei de forstår nok ikke at det stinker, men de lærer etterhvert. Helt vanlig blant de fleste på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: c1771...695

Ekspander  

Syns det er rart at 27 åringen ikke vil dusje. De er jo veldig opptatt av utseendet på den alderen og redde for å lukte svette. Spesielt jenter?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.08):

Takk for tips! Ja, de nesten vannavstøtende gir min ikke-autistiske hjerne også nesten nedsmeltning. Hater de som pesten💀 Kanskje jeg må be min mir klippe opp et gammelt håndkle eller noe🤔

Ts

Ekspander  

Er bare å kjøpe noen billige tynne håndklær. Da får en ikke det problemet. 

Anonymkode: a6908...b42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser jeg trigget klutfolket her. Men det blir altså igjen en nøtteaktig duft i klavasken fra babyoljen (weleda), selv om jeg vasker på 90 grafer, med OMO og med riktig mengde vaskepulver, ikke for mye i maskinen osv. 

Dette er en toppmodell maskin, og dette skjer også i maskinen på hytta. 

Vil tro det har med mengden olje? At det blir for mye olje til at såpen klarer å få ut alt. Eller at tekstilene binder oljen på en eller annen måte. 

Tenker jeg må droppe oljen og finne kluter med stoff som ikke trenger olje for å kjennes greie ut mot huden. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er heller ikke så fan av klutvask, har vi ikke tid til bading/dusj så skyller jeg de lett i vasken der det trengs. 

Anonymkode: a1efd...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en fjes klut og en rumpe klut. Vi barna hadde hvert vårt "sett" på dedikerte kroker. Å svisje over ansiktet og mellom beina var da ingen sak. Og frottekluter var det som var. Vi var ikke særlig finslige. Klutevask eller kattevask, som vi kalte det, funket supert det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.09):

Leser hele tiden om alle dere som vasker barna med klut i hverdagen, og det er jo bra mtp huden. Men jeg bare skjønner det ikke!

Hver gang jeg prøver å hoppe over en dusj/et bad på ungene og vaske med klut i stedet, så angrer jeg. Kluten er ru og knudrete (er vel ikke så bra med tøymykner i underlivet). Bruker dere musselinkluter? Prøver å ta på olje, men da blir det jo rumpeoljelukt av vaskemaskinen, og jeg kan ikke vaske de sammen med andre håndkler. Så de hersens klutene må ligge til jeg har spart opp nok kluter til å rettferdiggjøre en kokvask, så da ligger de ekle klutene der i 1-2 uker. 

Føler man bare gnir skiten utover når man vasker seg med en oppvridd klut, og tar man mer vann på kluten, så begynner det jo å renne. 

Da kunne man like godt tatt seg en enkel 2 minutters dusj? 

Noen som kan opplyse meg? 

Ekspander  

Ta og dusj henne hver 2. eller 3. dag...du er sjefen.   Bare bær henne i dusjen når hun er lite"oppmersom"....

Anonymkode: 27d00...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må prate og prate til 12åringen skjønner at h*n må dusje!

Anonymkode: 27d00...ee8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...