Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med klutvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser hele tiden om alle dere som vasker barna med klut i hverdagen, og det er jo bra mtp huden. Men jeg bare skjønner det ikke!

Hver gang jeg prøver å hoppe over en dusj/et bad på ungene og vaske med klut i stedet, så angrer jeg. Kluten er ru og knudrete...

Anonymkode: 09bf0...a9f

Kjøpe ny klut? 

Anonymkode: a6908...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rumpeoljelukt?? 😂 

Jeg kokvasker klutene jeg vasker babyen med. De kommer det ofte bæsj på, og jeg bruker ofte olje på klutene. Skyller de godt i springen før jeg vasker dem selvsagt. Det lukter ikke bæsj av klærne våre som jeg vasker i samme maskin etterpå. Da er det noe galt med maskinen din tror jeg. 

Jeg bruker disse klutene som er i bambus: 

https://www.ohdearbaby.no/categories/vaskekluter-baby/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1um-BhDtARIsABjU5x4RUG7DCJJa3wlrDzcvHArZxsb9qhH46PUUBIgMUH383MZAghz4ccIaAmMSEALw_wcB

Anonymkode: 75f46...91f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt av kluter og småhåndklær fra kjøkken og bad går i samme kokevask. Blir en hel vask i løpet av en ukes tid. Har ikke noe problemer med at de blir harde og ru. Vasker kun med flytende parfymeri vaskemiddel og tørketromler.

Anonymkode: 9dccf...9e3

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse barna? Klutvask er praktisk på babyer, men større barn tar man vel i dusjen??

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal bruke olje? Det trenger man bare om driten er grodd fast, og det er vel heller sjelden nå til dags. Jeg begynte med klutvask i steden for daglig dusj når strømprisene føk i været, det er virkelig ganske raskt og enkelt, og uendelig mye billigere enn dusj. Henger kluten på kanten av skittentøyskurven, den er tørr når jeg kommer hjem, og da går den i kokvask sammen med håndklær og sengetøy. Når ungene dine har så dårlige toalettvaner at kluter lukter og smitter over på annen vask, da er det der du må begynne. 

Anonymkode: 47994...c54

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal bruke olje? Det trenger man bare om driten er grodd fast, og det er vel heller sjelden nå til dags. Jeg begynte med klutvask i steden for daglig dusj når strømprisene føk i været, det er virkelig ganske raskt og enkelt, og uendelig mye billigere enn dusj. Henger kluten på kanten av skittentøyskurven, den er tørr når jeg kommer hjem, og da går den i kokvask sammen med håndklær og sengetøy. Når ungene dine har så dårlige toalettvaner at kluter lukter og smitter over på annen vask, da er det der du må begynne. 

Anonymkode: 47994...c54

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
katties skrev (2 minutter siden):

Hvor gamle er disse barna? Klutvask er praktisk på babyer, men større barn tar man vel i dusjen??

Vasker ofte 4 åringen her med klut, dusjen tar evigheter… det gjør vi ikke om morran 

Anonymkode: 2bc0b...14b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du seriøst må jage en 17 åring inn i dusjen å true med tvangsvask fordi at vedkommende ikke skjønner selv at hen stinker, så er det noe galt et sted!

Anonymkode: 4caf2...2b4

Ikke meg du siterer, men 15-åringen her liker heller ikke å dusje, men så har han sensoriske utfordringer (en lett grad av autisme)

Anonymkode: c82b3...898

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oljen blir sittende igjen i maskinen, eller smitter over på andre tekstiler. Det er jo samme prinsippet med tøymykner, der er det fett som ikke maskinen tar. 

Tror ikke en vaskemaskin kan oppheve kjemiske lover og gjøre olje vannløselig. 

Men løsningen er kanskje å bruke gaskluter (det jeg kalte musselin) som er mykere, og man trenger ikke olje. 

Ts

Poenget med såpe er jo nettopp at det løser fett/olje. Bruker du ikke vaskemiddel? Grunnen til at tøymykner ikke løses opp er jo at den has i vasken etter at såpen er skylt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor noen bruker tøymykner, men... 

Anonymkode: b913a...3f3

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min yngste brukte jeg å sette i en 70 l Ikeaboks i badekaret med litt myk såpe og litt olje, så mye enklere enn å dusje, og ble dekket helt av vann.  Trengte ikke like mye vann som å bruke hele badekaret og det ble ikke like mye sprut heller, tok kortere tid enn klutvask på kvelden. Lite klutvask hos oss etter babyalder.   

Anonymkode: e166f...9cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Rolig nå, rolig. Lukter ikke rumpe, men lukter olje, og jeg vet jo hvor den olja har vært, så det gir meg assisiasjoner. Ts

En vaskemaskin vasker så alt blir rent,det blir ikke igjen noe lukt i vaskemaskinen. Det er kun i ditt hode og ikke rasjonelt. 

Anonymkode: 4e9fd...22d

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser hele tiden om alle dere som vasker barna med klut i hverdagen, og det er jo bra mtp huden. Men jeg bare skjønner det ikke!

Hver gang jeg prøver å hoppe over en dusj/et bad på ungene og vaske med klut i stedet, så angrer jeg. Kluten er ru og knudrete (er vel ikke så bra med tøymykner i underlivet). Bruker dere musselinkluter? Prøver å ta på olje, men da blir det jo rumpeoljelukt av vaskemaskinen, og jeg kan ikke vaske de sammen med andre håndkler. Så de hersens klutene må ligge til jeg har spart opp nok kluter til å rettferdiggjøre en kokvask, så da ligger de ekle klutene der i 1-2 uker. 

Føler man bare gnir skiten utover når man vasker seg med en oppvridd klut, og tar man mer vann på kluten, så begynner det jo å renne. 

Da kunne man like godt tatt seg en enkel 2 minutters dusj? 

Noen som kan opplyse meg? 

1. ja, man kan jo bare ta seg en dusj. Det er et helt fair alternativ.
Men for noen (barn som voksne) så er psykisk helse, fysisk helse, evner, energinivå, opplevd velvære etc slik at de foretrekker klutvask over dusj. F.eks. for mennesker som hater å få vann over hodet eller som finner rennende vann sensorisk overveldende er klutvask toppers. Det samme kan være tilfellet om man har bandasjer, hudsykdommer eller andre årsaker til å ønske å holde deler av eller mesteparten av kroppen tørr. Du kan tross alt ikke bare få armhuler og skritt vått i en dusj.

2. dersom det lukter av vasken etter at du har vasket den så er den ikke ren. Kluter til bruk i skrittet eller til å tørke f.eks. bleiebarn og kjøkkenkluter brukt til rått kjøtt bør egentlig kokes. Sett dem på 90 grader med helt normal vask og de kommer ut rene. Igjen: lukter det rumpe av vasken din må den vaskes på nytt. Det er uhygienisk og kan forårsake sykdom.

3. en klut skal være helt våt av varmt vann og såpe før klutvask. Jeg har aldri - noensinne - opplevd at en klut gjennomvåt av varmt vann er hard. Og det gjelder selv bestemors gamle utbrukte kluter som var som papp i tørr versjon. Og du skal ikke gnukke eller gnure eller skrubbe. Gjør du det i dusjen? Vask deg eller barnet, med lett hånd. Presset er som når du påfører krem eller tar på en frukt med sart skall - forsiktig. Du har neppe rullet deg i gjørme, liksom (og om du har det? Påfør varmt vann, la den løsne, tørk forsiktig av)

Anonymkode: 7e59f...e8d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Oljen blir sittende igjen i maskinen, eller smitter over på andre tekstiler. Det er jo samme prinsippet med tøymykner, der er det fett som ikke maskinen tar. 

Men løsningen er kanskje å bruke gaskluter (det jeg kalte musselin) som er mykere, og man trenger ikke olje. 

Ts

Det er da stoffer i vaskepulver som løser opp fett. Nå må du jammen skaffe deg litt kunnskap og ikke sitte å synse og dikte dine egne sannheter! Så dumt! 

Anonymkode: 4e9fd...22d

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kluter er bannlyst her. HATER kluter. I dusjen bruker vi hendene til å såpe oss inn. Etter dobesøk med nr 2 vasker vi over med våtserviett voksen som barn. Eller bruker vi de engangs stelleklutene med vann for å vaske kjapt over øyne/ansikt på morgenen. Ved behov kan man vaske over underlivet ellers også med en våtserviett. Klut er satans verk. 

Anonymkode: d8144...d3f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kompliserer ting veldig ts. Du behøver ikke olje ved klutvask, du skal ikke gikk og gni på ungene (Du kan gjøre det på deg selv om du vil) og kluter kan da fint vaskes sammen med håndklær på 90 grader. Man kan og vaske det sammen med sengetøy om man har plass i maskinen. Mopper vaskes for seg selv, de samler jeg opp i en bøtte og de vaskes når det ikke er flere rene igjen.

Anonymkode: 81370...bac

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vasker ofte 4 åringen her med klut, dusjen tar evigheter… det gjør vi ikke om morran 

Her kan ansiktet vaskes med klut, men i skrittet vasker vi i dusjen. Om det er vanskelig på morgenen så kan man kanskje heller prøve å gjøre det på kvelden i stedet (gitt at barnet ikke går på do i bleie på natta)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts

Og hvordan får du oppvasken ren? Varmt vann og såpe. Det tar fett også. Hvis ikke du tror det kan du jo ikke bruke maskinen igjen, for da vil det sette seg i neste vask. Som kanskje er en finvask på lav temperatur.

Anonymkode: 33bde...b9d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (1 minutt siden):

Her kan ansiktet vaskes med klut, men i skrittet vasker vi i dusjen. Om det er vanskelig på morgenen så kan man kanskje heller prøve å gjøre det på kvelden i stedet (gitt at barnet ikke går på do i bleie på natta)?

Dusjer / bader om kvelden ja, men vasker om morgenen med klut. For oss fungerer det helt supert og jeg tenker det er greit å innføre rutiner på at man vasker seg akkurat som man ordner håret, kler på seg og pusser tenner osv om morgenen sånn at hun lærer seg dette selv etterhvert🙂

Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være problematisk med klut? Det tar jo ingen tid 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså vaskeklut bruker vi i dusjen for å vaske over kroppen/fordele såpen/skrubbe bort døde hudveller og få vasket inn i krinkler og kroker (bak ørene og inni ørefoldene, navlen, mellom skitne fingre og tær). Vasker disse med øvrige håndklær/kjøkkenkluter/sokker på 60⁰ eller 90⁰ uten tøymykner men tar dem i tørketrommel etterpå (så blir de myke). Har brukt babyolje på knutene istedenfor såpe da de var mindre men nå bruker de såpe på kluten.

Klut bruker på morgenen til å vaske ansikt, under armene og underbukseområdet før de tar på rene underbukser. Dette er fordi nå er de såpass store at de stinker på morgenen og bør ta på seg deo (12 og 17). Det tar kort tid å ta en kattevask, men det gjør hele forskjellen. Får bort søvn og inntaket sikkel fra ansiktet og lukt fra andre kroppsdeler uten at hele kroppen må dusje for det stjeler verdifull tid å dusje ungdom! Først må de jages inn på badet, så må de jages inn i dusjen ofte under trussel om at jeg spyler dem ned med tøyet på... så må man pinadø jages dem ut av dusjen igjen.. og så skal de flakse rundt mens "de tørker" før de tilslutt kler på seg og du får lov til å tørke gulvene på badet og kaste alt som ligger på gulvet til vask. Hvem orker det på morgenen? Ikke jeg. Kattevask, it is (og en dusj på kvelden heller).

Anonymkode: c1771...695

Det er vel heller normalen i dag at ungdom er sykelig opptatt av hygiene og god lukt. Har barna dine diagnoser?

Å dusje tar kortere tid enn å "vaske" med klut. Det tar 1minutt å dusje om morgningen, såpe under armer og bryst, intimvask i skritt og rompe.

Anonymkode: 417e6...8ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg innser at det er mange som vil slite voldsomt hvis vi skulle få en krise som gjorde at vi ikke hadde fri tilgang til å dusje daglig...

Anonymkode: 1ad16...7f2

Hvorfor i alle dager skal jeg praktisere klutvask før jeg må?

Jeg har på mine 45 år aldri tatt en klutvask. Og har heller aldri hatt behov for å bruke det på barna. 

Blir det en nødvendighet en dag så er det sikkert ikke den største bekymringen i en slik situasjon. 

Anonymkode: 95231...a1b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...