Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med klutvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser hele tiden om alle dere som vasker barna med klut i hverdagen, og det er jo bra mtp huden. Men jeg bare skjønner det ikke!

Hver gang jeg prøver å hoppe over en dusj/et bad på ungene og vaske med klut i stedet, så angrer jeg. Kluten er ru og knudrete (er vel ikke så bra med tøymykner i underlivet). Bruker dere musselinkluter? Prøver å ta på olje, men da blir det jo rumpeoljelukt av vaskemaskinen, og jeg kan ikke vaske de sammen med andre håndkler. Så de hersens klutene må ligge til jeg har spart opp nok kluter til å rettferdiggjøre en kokvask, så da ligger de ekle klutene der i 1-2 uker. 

Føler man bare gnir skiten utover når man vasker seg med en oppvridd klut, og tar man mer vann på kluten, så begynner det jo å renne. 

Da kunne man like godt tatt seg en enkel 2 minutters dusj? 

Noen som kan opplyse meg? 

Anonymkode: 09bf0...a9f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså vaskeklut bruker vi i dusjen for å vaske over kroppen/fordele såpen/skrubbe bort døde hudveller og få vasket inn i krinkler og kroker (bak ørene og inni ørefoldene, navlen, mellom skitne fingre og tær). Vasker disse med øvrige håndklær/kjøkkenkluter/sokker på 60⁰ eller 90⁰ uten tøymykner men tar dem i tørketrommel etterpå (så blir de myke). Har brukt babyolje på knutene istedenfor såpe da de var mindre men nå bruker de såpe på kluten.

Klut bruker på morgenen til å vaske ansikt, under armene og underbukseområdet før de tar på rene underbukser. Dette er fordi nå er de såpass store at de stinker på morgenen og bør ta på seg deo (12 og 17). Det tar kort tid å ta en kattevask, men det gjør hele forskjellen. Får bort søvn og inntaket sikkel fra ansiktet og lukt fra andre kroppsdeler uten at hele kroppen må dusje for det stjeler verdifull tid å dusje ungdom! Først må de jages inn på badet, så må de jages inn i dusjen ofte under trussel om at jeg spyler dem ned med tøyet på... så må man pinadø jages dem ut av dusjen igjen.. og så skal de flakse rundt mens "de tørker" før de tilslutt kler på seg og du får lov til å tørke gulvene på badet og kaste alt som ligger på gulvet til vask. Hvem orker det på morgenen? Ikke jeg. Kattevask, it is (og en dusj på kvelden heller).

Anonymkode: c1771...695

• Liker 10
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså vaskeklut bruker vi i dusjen for å vaske over kroppen/fordele såpen/skrubbe bort døde hudveller og få vasket inn i krinkler og kroker (bak ørene og inni ørefoldene, navlen, mellom skitne fingre og tær). Vasker disse med øvrige håndklær/kjøkkenkluter/sokker på 60⁰ eller 90⁰ uten tøymykner men tar dem i tørketrommel etterpå (så blir de myke). Har brukt babyolje på knutene istedenfor såpe da de var mindre men nå bruker de såpe på kluten.

Klut bruker på morgenen til å vaske ansikt, under armene og underbukseområdet før de tar på rene underbukser. Dette er fordi nå er de såpass store at de stinker på morgenen og bør ta på seg deo (12 og 17). Det tar kort tid å ta en kattevask, men det gjør hele forskjellen. Får bort søvn og inntaket sikkel fra ansiktet og lukt fra andre kroppsdeler uten at hele kroppen må dusje for det stjeler verdifull tid å dusje ungdom! Først må de jages inn på badet, så må de jages inn i dusjen ofte under trussel om at jeg spyler dem ned med tøyet på... så må man pinadø jages dem ut av dusjen igjen.. og så skal de flakse rundt mens "de tørker" før de tilslutt kler på seg og du får lov til å tørke gulvene på badet og kaste alt som ligger på gulvet til vask. Hvem orker det på morgenen? Ikke jeg. Kattevask, it is (og en dusj på kvelden heller).

Hvis du seriøst må jage en 17 åring inn i dusjen å true med tvangsvask fordi at vedkommende ikke skjønner selv at hen stinker, så er det noe galt et sted!

Anonymkode: 4caf2...2b4

• Liker 23
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En på 12 og 17 år kan vel ta en kjapp dusj uten å vaske håret???

I det minste vaske ansiktet i vasken, ikke med klut som en 2 åring!

Anonymkode: 27fd1...5dd

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte engangs tørrklut fra dagligvare/apotek når hun var baby. Jada, ikke bra for miljøet med engangs, jeg vet.. Men når man ser hvor mye engangs emballasje folk bruker så brukte jeg klutene med god samvittighet. Når hun ble større, så synes jeg det er mer praktisk og kjapt og greit å spyle i dusjen ja. Såpet ikke inn hele ungen med hud og hår hver dag, men å dusje underlivet gikk greit for oss i hvert fall. 

Anonymkode: 3465c...2ab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vasker med frottèkluter fra kid på barna. Bruker olje beregnet på dette i underliv/rumpe, og vann eller såpe beregnet for ansikt/kropp ellers. 

skyller klutene i vaskemiddel og varmt vann , vrir om å legger i en liten bøtte på badet så slenger jeg de til vask sammen med håndklær på 60 grader… 

Anonymkode: 2bc0b...14b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

"Stinker" og "inntørket sikkel" faktisk... Oida. 

Anonymkode: 3465c...2ab

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vaskes treåringen med klut hver morgen, ansikt, under armene og underlivet. Skjønte ikke helt det om olje, vi bruker bare vann, kanskje litt olje ved behov. Henger kluten til tørk over kanten på badekaret, da er den tørr innen jeg kommer hjem, og da vipper jeg den ned i skittentøyskurven. 

Vi bruker gaskluter, mulig det er det samme som musselin. Vi bruker kluter til alt av vask i huset, så tar ikke lang tid å fylle opp en vaskemaskin. 

Dusjer/bader barnet ca to ganger i uken eller ved behov. Kan ta en time med lek og alt som hører med. Når det om noen år etter hvert begynner å lukte svette og må dusje oftere regner jeg med vi ikke trenger å følge opp dette lenger. 

Anonymkode: 77f79...fd5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du får "rumpelukt" i vaskemaskinen av å vaske ungene dine, har de alt for dårlig hygiene i utgangspunktet og du må lære dem å tørke seg ordentlig ved dobesøk.

Anonymkode: b913a...3f3

Rolig nå, rolig. Lukter ikke rumpe, men lukter olje, og jeg vet jo hvor den olja har vært, så det gir meg assisiasjoner. Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du får "rumpelukt" i vaskemaskinen av å vaske ungene dine, har de alt for dårlig hygiene i utgangspunktet og du må lære dem å tørke seg ordentlig ved dobesøk.

Anonymkode: b913a...3f3

Og lære seg å bruke vaskemaskinen riktig. Når klærne kommer ut skal de være rene, uansett hvor skitne de var i utgangspunktet.

Anonymkode: 33bde...b9d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Leser hele tiden om alle dere som vasker barna med klut i hverdagen, og det er jo bra mtp huden. Men jeg bare skjønner det ikke!

Hver gang jeg prøver å hoppe over en dusj/et bad på ungene og vaske med klut i stedet, så angrer jeg. Kluten er ru og knudrete (er vel ikke så bra med tøymykner i underlivet). Bruker dere musselinkluter? Prøver å ta på olje, men da blir det jo rumpeoljelukt av vaskemaskinen, og jeg kan ikke vaske de sammen med andre håndkler. Så de hersens klutene må ligge til jeg har spart opp nok kluter til å rettferdiggjøre en kokvask, så da ligger de ekle klutene der i 1-2 uker. 

Føler man bare gnir skiten utover når man vasker seg med en oppvridd klut, og tar man mer vann på kluten, så begynner det jo å renne. 

Vi vasker alle håndklær, kluter og sengetøy på 90 grader, så de blir ikke liggende der lenge.

Vi starter øverst og jobber oss nedover. The privates vasker vi helt til slutt. Henger kluten til tørk og når den er tørr kastes den på vask. Vi skyller naturligvis kluten flere ganger mens vi vasker. Den skal ikke være så våt at det renner masse vann rundt om kring. 

Når du vasker kjøkkenbenken, bruker du da klut? Mener du at du dytter skitten rundt der også? 

Når alt dette er forklart: noen ganger er det absolutt ikke nok med en klutvask🙈 

Anonymkode: 8a316...34e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg innser at det er mange som vil slite voldsomt hvis vi skulle få en krise som gjorde at vi ikke hadde fri tilgang til å dusje daglig...

Anonymkode: 1ad16...7f2

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordeler og ulemper med alt. Vokste opp med klutevask og en ru klut var da ingen barndomstraume. 

Anonymkode: 1087b...111

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og lære seg å bruke vaskemaskinen riktig. Når klærne kommer ut skal de være rene, uansett hvor skitne de var i utgangspunktet.

Anonymkode: 33bde...b9d

Oljen blir sittende igjen i maskinen, eller smitter over på andre tekstiler. Det er jo samme prinsippet med tøymykner, der er det fett som ikke maskinen tar. 

Tror ikke en vaskemaskin kan oppheve kjemiske lover og gjøre olje vannløselig. 

Men løsningen er kanskje å bruke gaskluter (det jeg kalte musselin) som er mykere, og man trenger ikke olje. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oljen blir sittende igjen i maskinen, eller smitter over på andre tekstiler. Det er jo samme prinsippet med tøymykner, der er det fett som ikke maskinen tar. 

Tror ikke en vaskemaskin kan oppheve kjemiske lover og gjøre olje vannløselig. 

Men løsningen er kanskje å bruke gaskluter (det jeg kalte musselin) som er mykere, og man trenger ikke olje. 

Ts

Må du bruke olje da?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi vasker alle håndklær, kluter og sengetøy på 90 grader, så de blir ikke liggende der lenge.

Vi starter øverst og jobber oss nedover. The privates vasker vi helt til slutt. Henger kluten til tørk og når den er tørr kastes den på vask. Vi skyller naturligvis kluten flere ganger mens vi vasker. Den skal ikke være så våt at det renner masse vann rundt om kring. 

Når du vasker kjøkkenbenken, bruker du da klut? Mener du at du dytter skitten rundt der også? 

Når alt dette er forklart: noen ganger er det absolutt ikke nok med en klutvask🙈 

Anonymkode: 8a316...34e

På kjøkkenbenken benytter jeg langt hardere vaskemidler enn på kroppen, pluss en god del mer vann på kluten. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du bruke olje da?

Ellers blir det for mye friksjontil at det blir behagelig synes jeg. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordeler og ulemper med alt. Vokste opp med klutevask og en ru klut var da ingen barndomstraume. 

Nei, da. Men velger du fortsatt klut over en rask dusj? Er selv oppvokst med klut. Ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers blir det for mye friksjontil at det blir behagelig synes jeg. Ts

Man må jo velge da tenker jeg, er jo ikke så ubehagelig å vaske seg med klut?  Det er nok en vanesak. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...