AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Skrevet 19. mars Vi kjøpte hus for ikke så lenge siden og har en stor hage/plen. De som bodde her før har ikke brukt plenen noe, bare klippet den i ny og ne så det har blitt enormt mye mose. Det er mer mose en gress. Så jeg håper noen her inne har mye kunnskap om plen.. gress og mose som kan hjelpe. Det jeg da lurer på om det faktisk går ann å redde/fikse plenen når det nesten bare er mose overalt og bare få gress strå? Jeg tror i grunnen selv at det beste er bare å rive opp alt, jevne ut litt og hive på litt sand, da det også er veldig vått her, også så på ny, eventuelt legge ferdigplen. Men jeg må selvfølgelig høre først om det faktisk er mulig å redde den før jeg starter alt det arbeidet. Anonymkode: 8122d...aa8
newman01 Skrevet 19. mars #2 Skrevet 19. mars Store fordelen med mose er at den er grønn. Og den vokser sakte. Mindre arbeid Men om man skal gå skikkelig til verks kan man starte med en vertikalskjærer/mosefjerner og harve opp hele plenen. I samme slengen går du over med plenlufterdelen. Det ser rimelig brutalt ut, og hagen vil nok se stusselig ut denne sommeren. Om nødvendig kan man sikkert bruke Trim mosefjerner eller andre kjemikalier, men kan tenkes det er unødvendig. Så kjøper du inn et hengerlass eller to med dressjord og en sånn det er bilde av under. Da får du en jevn matte du kan strø gressfrø i. Så er det bare å vente, og vanne godt mens man venter. Til slutt blir det gress
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjøpte hus for ikke så lenge siden og har en stor hage/plen. De som bodde her før har ikke brukt plenen noe, bare klippet den i ny og ne så det har blitt enormt mye mose. Det er mer mose en gress. Så jeg håper noen her inne har mye kunnskap om plen.. gress og mose som kan hjelpe. Det jeg da lurer på om det faktisk går ann å redde/fikse plenen når det nesten bare er mose overalt og bare få gress strå? Jeg tror i grunnen selv at det beste er bare å rive opp alt, jevne ut litt og hive på litt sand, da det også er veldig vått her, også så på ny, eventuelt legge ferdigplen. Men jeg må selvfølgelig høre først om det faktisk er mulig å redde den før jeg starter alt det arbeidet. Anonymkode: 8122d...aa8 Fjern gjerne mosen, men kjør på med blomstereng når det er gjort. Svær gressplen er meningsløst. Anonymkode: 3b52e...741
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi kjøpte hus for ikke så lenge siden og har en stor hage/plen. De som bodde her før har ikke brukt plenen noe, bare klippet den i ny og ne så det har blitt enormt mye mose. Det er mer mose en gress. Så jeg håper noen her inne har mye kunnskap om plen.. gress og mose som kan hjelpe. Det jeg da lurer på om det faktisk går ann å redde/fikse plenen når det nesten bare er mose overalt og bare få gress strå? Jeg tror i grunnen selv at det beste er bare å rive opp alt, jevne ut litt og hive på litt sand, da det også er veldig vått her, også så på ny, eventuelt legge ferdigplen. Men jeg må selvfølgelig høre først om det faktisk er mulig å redde den før jeg starter alt det arbeidet. Anonymkode: 8122d...aa8 Hvis det er sur jord trives mosen og ikke graset. All jord som man vil at det skal gro eller dyrkes på trenger både kalk og gjødsel. Anonymkode: 37330...322
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Skrevet 19. mars Min plen var mest mose, jeg brukte en liten høygaffel og stakk nedi og løftet litt opp, hev på plendressing og frø. Nå er det mest gress der. Anonymkode: f85b9...671 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars newman01 skrev (På 19.3.2025 den 13.23): Store fordelen med mose er at den er grønn. Og den vokser sakte. Mindre arbeid Men om man skal gå skikkelig til verks kan man starte med en vertikalskjærer/mosefjerner og harve opp hele plenen. I samme slengen går du over med plenlufterdelen. Det ser rimelig brutalt ut, og hagen vil nok se stusselig ut denne sommeren. Om nødvendig kan man sikkert bruke Trim mosefjerner eller andre kjemikalier, men kan tenkes det er unødvendig. Så kjøper du inn et hengerlass eller to med dressjord og en sånn det er bilde av under. Da får du en jevn matte du kan strø gressfrø i. Så er det bare å vente, og vanne godt mens man venter. Til slutt blir det gress Ja jeg vet hva jeg må gjøre hvis det ikke er håp for å redde den. Jeg er utdannet anleggsgartner så har mye kunnskap, men ikke så mye kunnskap når det kommer til mye mose på plen🤔 Anonymkode: 8122d...aa8
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.25): Fjern gjerne mosen, men kjør på med blomstereng når det er gjort. Svær gressplen er meningsløst. Anonymkode: 3b52e...741 Nja jeg vil gjerne ha hele plenen med "vanlig" gress. Den er ikke såå stor at den ikke kommer til å bli brukt, jeg er så og si ute i hagen hver dag og trener hundene. Anonymkode: 8122d...aa8
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.25): Hvis det er sur jord trives mosen og ikke graset. All jord som man vil at det skal gro eller dyrkes på trenger både kalk og gjødsel. Anonymkode: 37330...322 Ja vet den skal ha både kalk og gjødsel. Er derfor jeg spør om noen har hatt liknende og det faktisk har gått ann å reddet, hvis ikke er det jo ingen vits i å kalke å gjødsle. Da må den rives opp og såes på ny. Anonymkode: 8122d...aa8
newman01 Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars Hvis det ikke er gress igjen må det suppleres med gressfrø
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Skrevet 21. mars Har du hatt huset/plenen siden forrige sommer? Vi har også stor plen, som er dekket av mose på denne tiden. Hvert eneste år, uansett hva vi gjør. Men når varmen og sola kommer får plenen skikkelig fart på seg og tar over for mosen. Vi passer på å kalke litt tidlig på sesongen, og gjødsler noen ganger i løpet av sommeren. Plenen vår er alltid fin på sommerstid- men ser ikke ut nå. Ellers finnes det jo forskjellige typer mosefjerner. Vi prøvde det første året vi bodde her, men synes egentlig det funker dårlig. Mosen ble sort og kunne lett rakes vekk, men det ble masse bare flekker i plenen som vi måtte så på nytt med gress. Og neste år var uansett mosen tilbake. Anonymkode: 4290a...e93
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april newman01 skrev (På 19.3.2025 den 13.23): Store fordelen med mose er at den er grønn. Og den vokser sakte. Mindre arbeid Men om man skal gå skikkelig til verks kan man starte med en vertikalskjærer/mosefjerner og harve opp hele plenen. I samme slengen går du over med plenlufterdelen. Det ser rimelig brutalt ut, og hagen vil nok se stusselig ut denne sommeren. Om nødvendig kan man sikkert bruke Trim mosefjerner eller andre kjemikalier, men kan tenkes det er unødvendig. Så kjøper du inn et hengerlass eller to med dressjord og en sånn det er bilde av under. Da får du en jevn matte du kan strø gressfrø i. Så er det bare å vente, og vanne godt mens man venter. Til slutt blir det gress Hva vil du anbefale? Skal man bruke mosefjerneren først og så vertikalskjærer, eller motsatt? Anonymkode: 9a48e...102
newman01 Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april (endret) Jeg ville gått løs med mosefjerner trommelen først. Og så ville jeg kalket. Så ville jeg gått løs på restene med vertikalskjærer. Til slutt gått over slagmarken med plenrive og dressjord for å jevne ut og tilføre næring. I denne prosessen tilsetter du litt gressfrø av ønsket kvalitet. Anbefaler «villagress» eller tilsvarende, den blir stort sett jevn og vokser passe sakte, samt at den er rimelig robust så da har du en fin matte om en stund Jeg er ikke gartner, så kan være noen andre har bedre og mer faglig korrekte tips Endret 22. april av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april newman01 skrev (6 minutter siden): Jeg ville gått løs med mosefjerner trommelen først. Og så ville jeg kalket. Så ville jeg gått løs på restene med vertikalskjærer. Til slutt gått over slagmarken med plenrive og dressjord for å jevne ut og tilføre næring. I denne prosessen tilsetter du litt gressfrø av ønsket kvalitet. Anbefaler «villagress» eller tilsvarende, den blir stort sett jevn og vokser passe sakte, samt at den er rimelig robust så da har du en fin matte om en stund Jeg er ikke gartner, så kan være noen andre har bedre og mer faglig korrekte tips Takk for info! Jeg tenkte kanskje vertikalskjærer først for å kutte opp mosen, men man kommer jo dypere med vertikalskjærer om mosen er fjernet. Skal kalke for å holde unna mosen mest mulig i framtiden. Tenker også det å skjære og få luft inn også hjelper på + gjødsling. Anonymkode: 9a48e...102
AnonymBruker Skrevet 22. april #14 Skrevet 22. april newman01 skrev (1 time siden): Jeg ville gått løs med mosefjerner trommelen først. Og så ville jeg kalket. Så ville jeg gått løs på restene med vertikalskjærer. Til slutt gått over slagmarken med plenrive og dressjord for å jevne ut og tilføre næring. I denne prosessen tilsetter du litt gressfrø av ønsket kvalitet. Anbefaler «villagress» eller tilsvarende, den blir stort sett jevn og vokser passe sakte, samt at den er rimelig robust så da har du en fin matte om en stund Jeg er ikke gartner, så kan være noen andre har bedre og mer faglig korrekte tips Det ble til at vi først brukte mosefjerneren, også vertikalskjæreren. Det var ikke mye gress igjen etter mosefjerneren kan du si😅 etterpå var det på med gressfrø, vi gikk for sport da den tåler aktivitet og er slitesterk, i og med jeg trener hundene mine der. Så på med sand og over med dressriven. Så nå er det bare å vente det skal spire! Anonymkode: 8122d...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #15 Skrevet 22. april Robotklipper. Den tar mosen ila 6-8 uker. Pga at mose ikke liker lys og trives dårligere når nitrogenet av plenslåtten kommer rett ned i plenen ved slått, forsvinner den fort. Anonymkode: 4dd00...8b5
AnonymBruker Skrevet 22. april #16 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Robotklipper. Den tar mosen ila 6-8 uker. Pga at mose ikke liker lys og trives dårligere når nitrogenet av plenslåtten kommer rett ned i plenen ved slått, forsvinner den fort. Anonymkode: 4dd00...8b5 Vi har noen steder hvor det kun er mose, men der er det også noe skygge av noen store grantrær, men ikke hele tiden. Gressklipperen er en sånn bioklipper som legger igjen graset i plenen, men likevel blir det mose. Vet at den trives i sur jord, så jeg skal ihvertfall ha på kalk. Anonymkode: 9a48e...102
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ble til at vi først brukte mosefjerneren, også vertikalskjæreren. Det var ikke mye gress igjen etter mosefjerneren kan du si😅 etterpå var det på med gressfrø, vi gikk for sport da den tåler aktivitet og er slitesterk, i og med jeg trener hundene mine der. Så på med sand og over med dressriven. Så nå er det bare å vente det skal spire! Anonymkode: 8122d...aa8 Takk, da gjør jeg det også! 👍 Anonymkode: 9a48e...102 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april En permanent løsning er ny grunning. Grus-sand-jord. Men det dyrt og arbeidskrevende. Alle andre forslag….så går det 10-15 år og du må gjenta samme prosessen. Anonymkode: 70a92...b98
AnonymBruker Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Robotklipper. Den tar mosen ila 6-8 uker. Pga at mose ikke liker lys og trives dårligere når nitrogenet av plenslåtten kommer rett ned i plenen ved slått, forsvinner den fort. Anonymkode: 4dd00...8b5 Ja vi har tenkt å få oss robotklipper når gresset har kommet opp. Synts også robotklipper holder gresset så mye finere/bedre. Men såå mye mose som var på plenen hos oss, så så vi ikke noe poeng i å "prøve" å bare klippe den å la del være slik. Måtte fjerne all mosen først. Anonymkode: 8122d...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #20 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk, da gjør jeg det også! 👍 Anonymkode: 9a48e...102 Ja anbefaler det. Naboen vår kom også opp og måtte se, og sa til damen sin at de også møtte gjøre slik da de hadde litt mose selv. Mosen holder jo også veldig på vannet fra regn, så det blir jo som en svamp å gå på. Var ihvertfall slik hos oss med all den mosen Anonymkode: 8122d...aa8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå