Gå til innhold

Tilvenning: barnehagen vil jeg skal gå første gang mens barnet sover...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble helt sjokkert da jeg hørte det.

De vil at jeg skal legge barnet til soving i barnehagen sammen med dem og så gå, så første gang barnet er der uten meg, skal det bare våkne opp og jeg skal være borte, omgitt av masse fremmede. 

Jeg sa at det er helt uaktuelt. Det ble egentlig tatt greit imot. Men de sier de har gjort det sånn i årevis og at det fungerer bra. Kan dette være vanlig?! 

Dette strider mot alt i meg, og jeg ble skeptisk til barnehagen når de kan gjøre en såpass stor blunder allerede i tilvenningen. 

Er jeg for streng? 

Anonymkode: b8f73...206

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort er barnet?

Anonymkode: 56216...c48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor stort er barnet?

Anonymkode: 56216...c48

2 år. Men ville vel ikke vært noe bedre ved 1 år eller 3 år? Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sykt at de holder på sånn. Ikke en bra måte å tilvenne på.

Anonymkode: 2d206...f08

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dager har barnet vært på tilvenning i forkant? Rekner ikke med dette var dag 1

Anonymkode: 79432...b57

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første dag var vi der 2 timer, andre dag 2 timer pluss måltid. Så skulle dette skje på dag 3. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville foretrukket å gå før barnet skulle sove, før det begynte å bli trøtt. Sånn at når barnet legges så vet barnet at mor eller far ikke er der, og at det er de voksne i barnehagen som også vil være der når hen våkner :) Regner med dette ikke er dag 1 av tilvenningen?

Anonymkode: 70ee9...60a

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Første dag var vi der 2 timer, andre dag 2 timer pluss måltid. Så skulle dette skje på dag 3. 

Ts

Er en del som praktiserer det sånn. Men kanskje bedre å foreslå at du går før barnet legges så det vet at du er gått. Er pedleder på småbarn og her gjør vi det slik at foreldre sier hadet før de går rundt lunsjtid dag 3 og så legger vi barnet selv til sovetid. Pleier gå veldig fint. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er en del som praktiserer det sånn. Men kanskje bedre å foreslå at du går før barnet legges så det vet at du er gått. Er pedleder på småbarn og her gjør vi det slik at foreldre sier hadet før de går rundt lunsjtid dag 3 og så legger vi barnet selv til sovetid. Pleier gå veldig fint. 

Ja, det er det vi skal gjøre, så vi gjør det som vi har gjort det før. 

Det jeg lurer på er jeg er for streng siden jeg blir skreptisk til barnehagen? Denne barnehagen er ny for oss. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør at jeg lurer litt på hvilke andre merkelige pedagogiske beslutninger som kan komme. Men dette er kanskje mer vanlig enn jeg tror? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette var praksis i begge barnehagene jeg har vært med på tilvenning i. Gikk veldig bra begge gangene. Vil tro de ser an hvor trygg barnet er på de ansatte i forkant? Også går jeg sterkt utifra at de gjør dette fordi de vet at det er en ok måte å gjøre det på, som barna ikke tar skade av.

Anonymkode: 767c5...214

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det vi skal gjøre, så vi gjør det som vi har gjort det før. 

Det jeg lurer på er jeg er for streng siden jeg blir skreptisk til barnehagen? Denne barnehagen er ny for oss. 

Ts

Nei, du er ikke for streng. Det anbefales mye rart i barnehager i forbindelse med tilvenning. Hvis du har dårlig magefølelse bytt barnehage. Det er tross alt et sted barnet ditt skal bruke mange timer av livet sitt i.

Denne bloggen har mange gode råd for en trygg tilvenning:

https://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/tilknyttet-oppvekst/417-ti-gode-rad-for-god-barnehagetilvenning

Endret av Husmuse
AnonymBruker
Skrevet

Det som fungerte best for oss i den alderen var at barna gikk fra meg, ikke motsatt. 

De fulgte meg til porten, sa hadet, vinket og gikk, mens jeg sto på stedet de forlot meg inntil de var utenfor synsvidde.

Jeg vill aldri gått fra dem mens de sov hvis det ikke var en ekstremt god grunn til det.

Anonymkode: 9d11f...dde

• Liker 2
Skrevet (endret)

Og dette er en kontroversiell mening, som jeg vet mange foreldre har skylapper for, men mange barn trives ikke i barnehagen og hadde gjort hva som helst for å få mer tid sammen med foreldrene sine. Men du kommer aldri til å høre foreldrene til disse barna innrømme det. Vær derfor nøye med hvem du tar råd fra om barnehager. De med deltidsplass eller som gir barna korte dager har ofte bedre formeninger om barnehagen enn de som har barna fulltid.

Endret av Husmuse
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder på småbarnsavdeling og vi praktiserer denne metoden. Har alltid opplevd at det har gått veldig bra, vi praktiserer det slik at barnet våkner, foreldrene er aldri mer enn 5 minutt unna og barnet er alene med oss i 5 minutter før foreldrene kommer tilbake også er tilvenning ferdig.

Likevel skjønner jeg hva du mener, at det kan føles fælt ut for barnet da det forventer at du skal være der. Fikk meg faktisk til å tenke litt nå og tenker du ikke er streng. Noen ting har bare vært i en årrekke uten at man gjerne har noe godt grunnlag for hvorfor, så jeg skal prøve å ta dette opp på møte med styrer å høre faktisk. 

Anonymkode: 32a16...f9a

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn ble det gjort med vår også. Gikk så fint så, satt på fanget til en av de voksne og koset til jeg kom å hentet (de ga beskjed når hun våknet så jeg skulle hente da). 

Anonymkode: 2294b...d2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ts

Hos oss så sa jeg hadet og så la de barnet på dag tre. Ga beskjed når barnet våknet igjen så hentet vi innen kort tid. 

Anonymkode: 656e0...172

• Liker 1
Skrevet

Det er en utdatert og veldig dårlig måte å gjøre tilvenning på. Jeg ville revurdert hele barnehagen om de ikke er oppdatert på viktigheten av at barnet ser at du forlater. Det er faktisk 90-tallspraksis.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
KaraThrace skrev (13 minutter siden):

Det er en utdatert og veldig dårlig måte å gjøre tilvenning på. Jeg ville revurdert hele barnehagen om de ikke er oppdatert på viktigheten av at barnet ser at du forlater. Det er faktisk 90-tallspraksis.

My thought exactly... 

Ts

• Liker 2
Skrevet
Husmuse skrev (49 minutter siden):

De med deltidsplass eller som gir barna korte dager har ofte bedre formeninger om barnehagen enn de som har barna fulltid.

Bedre formeninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...