AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Del Skrevet 19. mars Dette er ikke noe situasjon jeg er oppi, men har lurt på følgende. Altså se for deg en arbeidsplass der du har en ansvarsområde. Du finner ut at din sjef har bestemt å ignorere en lov og gitt beskjed over ditt hode direkte til de som utfører at de skal gjøre slik og slik, som ikke er greit i følge loven og som er ditt ansvar i bedriften. Folk som utfører kommer til deg og lurer på om du ikke vet at dette ikke er greit. Hva gjør man i slik situasjon, man har taushetsplikt, men dine hender er bundet fordi det er sjefen som har bestemt dette. Anonymkode: 4e037...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #2 Del Skrevet 19. mars Jeg jobber som lærer på skole, vi bryter loven hele tiden. Særlig arbeidsmiljøloven. Det er ingen som gjør noe med det. Anonymkode: bfb68...63b 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Del Skrevet 19. mars Har man taushetsplikt om dette? Anonymkode: 68897...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Del Skrevet 19. mars Du må huske at det da er arbeidsgiver og ikke du som bryter loven. Du er faktisk underlagt arbeidsgiver sin instruks. Så spørs det om du kan leve med det, alternativet er å varsle eller bytte jobbe. Ville anbefalt å bare bytte jobb. Anonymkode: b6f62...330 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som lærer på skole, vi bryter loven hele tiden. Særlig arbeidsmiljøloven. Det er ingen som gjør noe med det. Anonymkode: bfb68...63b Word!! Anonymkode: cfd6f...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg tok opp at hvis sjefen ville dette skulle gjøres på denne måten, så ville jeg ha det skriftlig at dette var måten han nå krevde dette skulle gjøres. Det fikk jeg selvfølgelig ikke, for sjefen visste at han forsøkte å få meg (og andre) til å bryte loven. Og han visste også at det var jeg og de i samme situasjon som meg som risikerte å tape mest på det. Han forsøkte å snakke seg bort fra det, at det var like gyldig at han sa det muntlig. Jeg holdt på mitt, hvis det gikk for det samme så mente jeg det var ryddigst at han da ga meg en skriftlig bekreftelse på at det var slik han nå mente jobben skulle utføres. Unødvendig å si - jeg fikk det aldri skriftlig, og den ulovlige praksisen stoppet, i hvert fall så lenge jeg var der. Den tiden jeg jobbet der brukte jeg også tid på å lære andre opp i hva loven sier og jobbet med å få dem trygge til å ikke la seg beordre til ulovlige arbeidsoppgaver. Vi har alle et individuelt ansvar for å følge norsk lov, og det ansvaret forsvinner ikke bare fordi man har en uansvarlig idiot som sjef. Anonymkode: 633d5...ea2 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg tok opp at hvis sjefen ville dette skulle gjøres på denne måten, så ville jeg ha det skriftlig at dette var måten han nå krevde dette skulle gjøres. Det fikk jeg selvfølgelig ikke, for sjefen visste at han forsøkte å få meg (og andre) til å bryte loven. Og han visste også at det var jeg og de i samme situasjon som meg som risikerte å tape mest på det. Han forsøkte å snakke seg bort fra det, at det var like gyldig at han sa det muntlig. Jeg holdt på mitt, hvis det gikk for det samme så mente jeg det var ryddigst at han da ga meg en skriftlig bekreftelse på at det var slik han nå mente jobben skulle utføres. Unødvendig å si - jeg fikk det aldri skriftlig, og den ulovlige praksisen stoppet, i hvert fall så lenge jeg var der. Den tiden jeg jobbet der brukte jeg også tid på å lære andre opp i hva loven sier og jobbet med å få dem trygge til å ikke la seg beordre til ulovlige arbeidsoppgaver. Vi har alle et individuelt ansvar for å følge norsk lov, og det ansvaret forsvinner ikke bare fordi man har en uansvarlig idiot som sjef. Anonymkode: 633d5...ea2 Men jeg antar at du sluttet på arbeidsplassen? Hørtes ut som en slitsom situasjon og bra du klarte å stå imot. Anonymkode: 4e037...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Har ikke vært i den situasjonen før. Men da jeg tok min utdannelse så hadde vi kurs om hva vi burde gjøre i slike tilfeller. Det ene tipset var å få ting skriftlig slik at det kommer klart frem at du har sagt i fra og at sjefen fortsatt vil at du skal bryte loven. Om man ikke har ting skriftlig kan det ende med at de gir deg ansvaret om det skjer ulykker eller lignende. I tillegg bør man vurdere om man bør bytte jobb. Ikke alle tilfeller det er lett å finne en ny god jobb. I tillegg om det er bransjepraksis å bryte loven så hjelper det jo ikke å flytte til ny jobb i samme bransje. Så ville også sjekket hva som er bransjepraksis. Anonymkode: f1ed1...9ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er ikke noe situasjon jeg er oppi, men har lurt på følgende. Altså se for deg en arbeidsplass der du har en ansvarsområde. Du finner ut at din sjef har bestemt å ignorere en lov og gitt beskjed over ditt hode direkte til de som utfører at de skal gjøre slik og slik, som ikke er greit i følge loven og som er ditt ansvar i bedriften. Folk som utfører kommer til deg og lurer på om du ikke vet at dette ikke er greit. Hva gjør man i slik situasjon, man har taushetsplikt, men dine hender er bundet fordi det er sjefen som har bestemt dette. Anonymkode: 4e037...5ec Derfor verneombud har den makten de har. Og derfor avvikssystemer også er oppfunnet. (Ikke for å få gjort noe med det, men for å få det dokumentert) Anonymkode: 9637c...a31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber som lærer på skole, vi bryter loven hele tiden. Særlig arbeidsmiljøloven. Det er ingen som gjør noe med det. Anonymkode: bfb68...63b Jeg sluttet nettopp av denne grunn. Håpløs ledelse og en saueflokk av ansatte som ikke våger å si imot selv når ledelsen bryter loven og tvinger ansatte til å gjøre det samme. Bare trist!!! Anonymkode: 1446c...e8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sluttet nettopp av denne grunn. Håpløs ledelse og en saueflokk av ansatte som ikke våger å si imot selv når ledelsen bryter loven og tvinger ansatte til å gjøre det samme. Bare trist!!! Anonymkode: 1446c...e8e Er jo bra du innså du var en del av saueflokken og fant ut at du ikke ville ta noe ansvar. Problemet er jo at ny arbeidsgiver må slite med deg.. Blir alltid trist når jeg leser om hvor jævelig folk har det på jobben, men at ingen orker å kjempe for saken sin, forventer alltid at noen andre skal gjøre det. Men klage skal de Anonymkode: 9637c...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ikke vært i den situasjonen før. Men da jeg tok min utdannelse så hadde vi kurs om hva vi burde gjøre i slike tilfeller. Det ene tipset var å få ting skriftlig slik at det kommer klart frem at du har sagt i fra og at sjefen fortsatt vil at du skal bryte loven. Om man ikke har ting skriftlig kan det ende med at de gir deg ansvaret om det skjer ulykker eller lignende. Anonymkode: f1ed1...9ce Edit: Det er vel nærmest garantert at man får ansvaret om alle beskjedene er gitt muntlig. De gangene det skjer ulykker eller lignende så vil alle prøve å legge skylden på noen andre. Anonymkode: f1ed1...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er ikke noe situasjon jeg er oppi, men har lurt på følgende. Altså se for deg en arbeidsplass der du har en ansvarsområde. Du finner ut at din sjef har bestemt å ignorere en lov og gitt beskjed over ditt hode direkte til de som utfører at de skal gjøre slik og slik, som ikke er greit i følge loven og som er ditt ansvar i bedriften. Folk som utfører kommer til deg og lurer på om du ikke vet at dette ikke er greit. Hva gjør man i slik situasjon, man har taushetsplikt, men dine hender er bundet fordi det er sjefen som har bestemt dette. Anonymkode: 4e037...5ec Jeg hadde sagt at det vet du og at dersom de har spørsmål må de gå til leder. Anonymkode: 740c2...dae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Blir alltid trist når jeg leser om hvor jævelig folk har det på jobben, men at ingen orker å kjempe for saken sin, forventer alltid at noen andre skal gjøre det. Men klage skal de Anonymkode: 9637c...a31 Er ikke alltid det funker å ta opp kampen som et enmanns-orkester hvis du tror det. Anonymkode: 90863...3fd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er ikke noe situasjon jeg er oppi, men har lurt på følgende. Altså se for deg en arbeidsplass der du har en ansvarsområde. Du finner ut at din sjef har bestemt å ignorere en lov og gitt beskjed over ditt hode direkte til de som utfører at de skal gjøre slik og slik, som ikke er greit i følge loven og som er ditt ansvar i bedriften. Folk som utfører kommer til deg og lurer på om du ikke vet at dette ikke er greit. Hva gjør man i slik situasjon, man har taushetsplikt, men dine hender er bundet fordi det er sjefen som har bestemt dette. Anonymkode: 4e037...5ec Da tar du kampen. Er dette lovfestet kan du også varsle arbeidstilsynet. Anonymkode: a95d8...7eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg antar at du sluttet på arbeidsplassen? Hørtes ut som en slitsom situasjon og bra du klarte å stå imot. Anonymkode: 4e037...5ec Det var et sted som jeg uansett ikke hadde planer om å jobbe veldig lenge, men jeg jobbet der vel et år etter dette. Mens jeg jobbet der forsøkte ikke sjefen å pålegge andre å bryte loven på dette området. Men jeg har ingen illusjoner om at han ikke forsøkte seg etter at jeg sluttet. Men innen jeg sluttet hadde jeg i hvert fall jobbet så mye med bevisstgjøring av kollegaer, så jeg tror han ville slite med å få noen til å godta det andre før meg hadde godtatt før jeg begynte der. Anonymkode: 633d5...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #17 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er jo bra du innså du var en del av saueflokken og fant ut at du ikke ville ta noe ansvar. Problemet er jo at ny arbeidsgiver må slite med deg.. Blir alltid trist når jeg leser om hvor jævelig folk har det på jobben, men at ingen orker å kjempe for saken sin, forventer alltid at noen andre skal gjøre det. Men klage skal de Anonymkode: 9637c...a31 Nærmest alle som slutter har først prøvd å endre arbeidsmiljøet. Det er tidkrevende å finne få ny jobb og man har ingen garantier for at man vil trives i den nye jobben. Så nærmest alle som bytter jobb pga dårlig miljø har først brukt mye krefter på å prøve å endre miljøet. Men når ledelsen ønsker ting på en bestemt måte og ikke vil endre praksis selv etter de har fått beskjed om problemet så er det som regel lite mer de ansatte kan gjøre utenom å slutte. Dette med å "kjempe for saken" gjør en som regel kun upopulær og gjør at jobben blir enda kjipere siden man nå både må leve med regelbrudd og leve med at man blir mislikt av ledelsen og muligens også kollegaer. Min erfaring er også at ledelsen ofte gjør mye for å straffe de som fortsetter å klage på regelbrudd etter at sjefen har sagt at regelbruddene skal fortsette. Anonymkode: f1ed1...9ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #18 Del Skrevet 19. mars Jeg har opplevd dette. Jeg skrev Mail med en kollega på kopi, at instruksen jeg hadde fått ikke var innenfor lovverket og at jeg ikke kom til å gjøre dette. Det kom noen flere forsøk muntlig i etterkant, men så ble det tyst. Anonymkode: f6c34...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #19 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo bra du innså du var en del av saueflokken og fant ut at du ikke ville ta noe ansvar. Problemet er jo at ny arbeidsgiver må slite med deg.. Blir alltid trist når jeg leser om hvor jævelig folk har det på jobben, men at ingen orker å kjempe for saken sin, forventer alltid at noen andre skal gjøre det. Men klage skal de Anonymkode: 9637c...a31 Jeg er en av de som "tar kampen" og sier i fra, og konsekvensene er enda mer dritt fra ledelsen. Timeplaner som er helt jævlige, blir oversett i sosiale settinger og forbigått ved forfremmelser/ekstra ansvarsområder. Jeg skjønner godt at folk ikke orker det. Det har en kostnad som går ut over både livet på jobb og privatlivet. Anonymkode: bfb68...63b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #20 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er en av de som "tar kampen" og sier i fra, og konsekvensene er enda mer dritt fra ledelsen. Timeplaner som er helt jævlige, blir oversett i sosiale settinger og forbigått ved forfremmelser/ekstra ansvarsområder. Jeg skjønner godt at folk ikke orker det. Det har en kostnad som går ut over både livet på jobb og privatlivet. Anonymkode: bfb68...63b Nemlig. Anonymkode: c0bf7...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå