Gå til innhold

Finn.no: vippse før varen er sett/prøvd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal kjøpe noen sko på Finn, i samme by som jeg selv bor i. Jeg er ganske sikkert på at de passer, for jeg har prøvd dem nye i butikk. 
Skoene skal angivelig være ubrukte og i topp stand.

Jeg skal komme og hente dem på fredag. Selger ber meg Vippse nå.
Er det vanlig? Pleier man ikke å vippse når man kommer og henter? 
Men jeg vil jo ikke at hun skal selge den til noen andre heller….

Hva blir jeg gjøre?

Anonymkode: 55461...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke gjort. Jeg har forhåndsbetalt ved Finn-kjøp (via post) noen ganger opp gjennom, det har jeg, men da skulle man nå uansett ikke møtes og noen måtte ta risikoen. Når selger selv ivrer så voldsomt etter å få pengene sendt to dager før, tross at dere jo skal møtes fysisk og det åpenbart er det mest naturlige tidspunktet for vippsing, lyser varsellampene mine. Kan godt hende hun bare har null kontroll på egen økonomi og trenger pengene fort, men jeg hadde ikke tatt sjansen selv.

Men ja, det er klart at hun fort selger dem til noen andre hvis du sier nei. Så du får nesten bare vurdere. Jeg hadde blitt så skeptisk at jeg ikke hadde vippset, du kan godt lande på noe annet.

Anonymkode: 0f10a...126

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig ut. Med mindre du har lagt de av i påvente av at du har tid til å møte selger? 

Anonymkode: 434d3...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle de sendes i posten hadde jeg ikke reagert, men nei. Jeg ville ikke vippset på forhånd når jeg uansett skulle treffe selger senere.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte vipset, eller bedt om at det vipses et depositum for å holde av, ikke hele beløpet. 

Anonymkode: f8af6...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vippser gjerne på forhånd og ber om at selger legger varen utenfor døra si, i postkassa eller noe sånt så jeg slipper å måtte stå og småprate med selger. Men dersom du vil se skoene før du betaler dem så er jo det helt normalt, og da betaler man ikke på forhånd nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at du kan vippse et depositum for å holde dem av. Jeg har selv gått glipp av mange salg på finn fordi jeg har holdt av en vare og kjøper ikke har dukket opp. Det er sikkert dette selger her også har gjort og vil sikre seg at du faktisk skal ha dem.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vippse et lite depositum som bekreftelse på at JA, jeg skal ha dem, og ja, vi har en avtale. Men hele summen? Nei. Ikke når du skal hente dem. Da betaler man ved oppmøtet og overleveringen. Det er jo hele poenget med å møte selger, man får se hva man betaler for, FØR man betaler.

Jeg mistenker at selgeren din er redd du ikke skal møte opp, og derfor krever betaling allerede nå. Hadde jeg vært i dine sko(!) ville jeg sagt nei, men at du er villig til å betale et depositum som bekreftelse på at dere har en avtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at jeg vil gjerne få prøvet dem på fredag og vipper deg så snart jeg vet om de passer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vipser aldri hele kjøpesummen på forhånd når jeg selv skal hente varen. De som insisterer på det handler jeg ikke med, ved sending er det en helt annen ting. Skjønte fort at det var rett beslutning den gangen jeg nektet å betale hele beløpet på forhånd for en vare jeg skulle hente samme kveld og selgeren ble aggressiv, sendte stygge meldinger og kalte meg svindler. Sten i glasshus tenkte jeg da....

Men nå jeg skal hente og det er en populær vare vipser jeg gjerne en 100-lapp eller 20% i depositum, det synes jeg bare er rett og rimelig for å holde av.

Anonymkode: 4c039...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Beloved skrev (12 minutter siden):

Jeg vippser gjerne på forhånd og ber om at selger legger varen utenfor døra si, i postkassa eller noe sånt så jeg slipper å måtte stå og småprate med selger. Men dersom du vil se skoene før du betaler dem så er jo det helt normalt, og da betaler man ikke på forhånd nei. 

Du vippser flere dager i forveien? 

Anonymkode: ea135...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner selger godt, det er så mange useriøse kjøpere der ute, både på Finn og Tise. Så at hun ønsker noe betaling for varen hun selger for å holde den av er ikke noe jeg hadde reagert på. Så får det jo bli opp til deg om du tar sjansen på at hun fortsatt har varen når du har mulighet til å hente.

Hvorfor hun selger varen trenger en ikke spekulere i, om hun har dårlig kontroll på egen økonomi, om hun trenger penger, ønsker bli kvitt dem så fort som mulig etc. Eller om hun har brent seg på at folk sierde skal komme for så aldri dukke opp eller gi lyd fra seg.

Finnes nok av dem som skal hente da og da, dukker ikke opp uten å gi beskjed for så kontakte deg igjen for de skal jo kjøpe. Vil avtale ny tid. Sånt useriøst er det mange som ikke gidder. 

Så om du ikke kommer kan selger tape et salg fordi hun kanskje sier nei til andre. Det er et valg og en risk du må ta om du absolutt vil kjøpe

Anonymkode: 129f2...5f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt flagg å ikke kunne vippse ved henting. Ikke verdt risikoen. Det gir heller ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ville IKKE Vippset om jeg skulle hente selv 🤨 Jeg forstår at man forhåndsvippser hvis de hadde måttet sendes, eller hvis du hadde ønsket å hente de mye senere enn du kjøpte dem, men det er ikke lenge til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om kjøper må holde igjen varen til deg i flere dager er det innafor å kreve betaling på forhånd, tenker jeg. Jeg godtar kun å reservere varen hvis interessen for den er lik null, ellers praktiserer jeg alltid "førstemann til mølla" (i stedet for å kreve forhåndsbetaling). 

Som den over skriver; det er utrolig mange useriøse folk på Finn. Jeg gidder sjelden å selge noe der, for det blir alltid så mye mas og fram og tilbake om når varen skal hentes, eventuelt "vi kommer i løpet av lørdag😊" (ja, greit det, jeg skal holde meg hjemme hele jævla dagen sånn at dere kan hente akkurat når dere vil...). For ikke å glemme alle "jeg tar den for 200 kommer og henter kl 19"-folkene som responderer på en vare til 5000 kr... 

Anonymkode: 1b062...02a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 timer siden):

Du kan vippse et lite depositum som bekreftelse på at JA, jeg skal ha dem, og ja, vi har en avtale. Men hele summen? Nei. Ikke når du skal hente dem. Da betaler man ved oppmøtet og overleveringen. Det er jo hele poenget med å møte selger, man får se hva man betaler for, FØR man betaler.

Jeg mistenker at selgeren din er redd du ikke skal møte opp, og derfor krever betaling allerede nå. Hadde jeg vært i dine sko(!) ville jeg sagt nei, men at du er villig til å betale et depositum som bekreftelse på at dere har en avtale.

Bare et nysgjerrig spørsmål til deg Million, du har bilde av en gullbarre som signatur,- sparer du på gull? Jeg kjøper av og til sølvmynter på finn, og da vippser jeg alltid betaling på forskudd. Hadde ikke godtatt noe annet selv heller.

Anonymkode: 557b7...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare et nysgjerrig spørsmål til deg Million, du har bilde av en gullbarre som signatur,- sparer du på gull? Jeg kjøper av og til sølvmynter på finn, og da vippser jeg alltid betaling på forskudd. Hadde ikke godtatt noe annet selv heller.

Det er ikke en gullbarre, faktisk. Det er en parfymeflaske for en parfyme som heter Million :) 

Henger sammen med den gangen jeg skulle finne på et brukernavn her på Kvinneguiden, og klarte ikke komme på noe. Så jeg spurte meg selv "Men hva VIL DU HA da?" og svaret som ramlet ned i hodet var "1 million". Så da ble brukernavnet Million. Og så måtte jeg google for å finne brukerbildet. Hva kommer opp når man søker på "million"? Bilder av den parfymeflasken som ser ut som en gullbarre :D 

Så svaret er nei, jeg samler ikke på gull.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom man skal hente varen føler jeg det er rart å vippse for varen flere dager i forveien, da ville jeg bare sagt at det vippses når man henter varen. Dersom jeg har fått kjøper til å legge ut varen for meg, det tar noen dager før jeg kan hente eller at selger får «merarbeid» ved f.eks. demontering så vippser jeg beløpet på forhånd, men ser jo an beløpet da. Vippser ikke tusenlapper da liksom, max 400kr kanskje. Ikke mer enn jeg føler jeg har «råd» til å tape. Skal sies at jeg aldri har møtt på trøbbel ved å gjøre det slik. Leser jo også anmeldelsene av selgerne, og om det er selgere som ikke har noen vurderinger eller dårlige vurderinger så styrer jeg unna.

Anonymkode: 31204...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (12 minutter siden):

Det er ikke en gullbarre, faktisk. Det er en parfymeflaske for en parfyme som heter Million :) 

Henger sammen med den gangen jeg skulle finne på et brukernavn her på Kvinneguiden, og klarte ikke komme på noe. Så jeg spurte meg selv "Men hva VIL DU HA da?" og svaret som ramlet ned i hodet var "1 million". Så da ble brukernavnet Million. Og så måtte jeg google for å finne brukerbildet. Hva kommer opp når man søker på "million"? Bilder av den parfymeflasken som ser ut som en gullbarre :D 

Så svaret er nei, jeg samler ikke på gull.

Ha Ha, den var god! Er ikke så god på parfyme jeg da, men kan opplyse om at hadde du hatt en gullbarre på 1 kg, så hadde du hatt en verdi på,- ja en million! (Derfor jeg samler på sølv, for det er litt billigere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal kjøpe noen sko på Finn, i samme by som jeg selv bor i. Jeg er ganske sikkert på at de passer, for jeg har prøvd dem nye i butikk. 
Skoene skal angivelig være ubrukte og i topp stand.

Jeg skal komme og hente dem på fredag. Selger ber meg Vippse nå.
Er det vanlig? Pleier man ikke å vippse når man kommer og henter? 
Men jeg vil jo ikke at hun skal selge den til noen andre heller….

Hva blir jeg gjøre?

Anonymkode: 55461...489

Enten så finner du deg i at de selges til andre i mellomtiden eller så kan du vel hente de før? Er jo ikke verre enn det? Selger vil jo selge de også, forståelig nok.

Tipper det er du som har satt fredag som dealingsdato.

Anonymkode: e49fc...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...