AnonymBruker Skrevet 19. mars #1 Skrevet 19. mars Har arbeidsgiver lov til å nekte meg å følge barn til tannlege, legetimer, timer på sykehuset etc.? Jobber kun dagtid og det er da man får timer.. Anonymkode: c3e96...bcf
AnonymBruker Skrevet 19. mars #2 Skrevet 19. mars Så lenge barna er under 12 år så har du vel rett på velferdspermisjon men ikke nødvendigvis betalt fri Anonymkode: 8b078...c68 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars #3 Skrevet 19. mars Du har ikke lovfestet rett på fri for å følge til rutinekontroll (men det er utbredt å ha muligheten gjennom tariffavtale). Dersom barnet har time fordi det er sykt, kan du bruke omsorgsdag. Anonymkode: ef705...375
AnonymBruker Skrevet 19. mars #4 Skrevet 19. mars Du har lovfestet krav på å få fri hvis legebesøket er på grunn av sykdom hos barnet. https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24 Dvs vanlige kontroller hos tannlege/helsestasjon gir ikke nødvendigvis rett på fri, oppfølging av f.eks. diabetes eller halsbetennelse gir rett på fri. Hvis du og far fordeler avtalene dere imellom, og arbeidsgiver likevel nekter fri til f.eks. helsestasjon-timer ville jeg lett etter ny jobb. Hvis du jobber liten deltidsstilling, men fortsatt ikke legger planlagte avtaler til dine fridager er det også forståelig (og lovlig) at arbeidsgiver nekter. Anonymkode: 652c5...779 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars #5 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du har lovfestet krav på å få fri hvis legebesøket er på grunn av sykdom hos barnet. https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24 Dvs vanlige kontroller hos tannlege/helsestasjon gir ikke nødvendigvis rett på fri, oppfølging av f.eks. diabetes eller halsbetennelse gir rett på fri. Hvis du og far fordeler avtalene dere imellom, og arbeidsgiver likevel nekter fri til f.eks. helsestasjon-timer ville jeg lett etter ny jobb. Hvis du jobber liten deltidsstilling, men fortsatt ikke legger planlagte avtaler til dine fridager er det også forståelig (og lovlig) at arbeidsgiver nekter. Anonymkode: 652c5...779 Takk! Anonymkode: c3e96...bcf
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Skrevet 19. mars Jeg har et barn som krever mye oppfølging av lege. Jeg bruker deler av sykt barn-dager for dette. Det er nylig blitt omgjort (i våre systemer, i alle fall) fra at man måtte ta ut hel dag til at man kan registrere timer. Jeg jobber i staten, der har vi krav på å bruke sykt barn-dager til slikt. Men måtte gå noen runder med sjefen som me3nte at jeg skulle bruke avspasering... så jeg satte meg inn i regelverket. Anonymkode: 570a9...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Skrevet 19. mars Fint om du og far deler på dette. En uting at kun mor skal følge barnet til sånne ting. Anonymkode: bd529...030 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.52): Du har ikke lovfestet rett på fri for å følge til rutinekontroll (men det er utbredt å ha muligheten gjennom tariffavtale). Dersom barnet har time fordi det er sykt, kan du bruke omsorgsdag. Anonymkode: ef705...375 Litt rettelse på det du sier: Omsorgsdager kan ikke brukes til rutinekontroll på helsestasjonen og tannlege. Men de kan brukes uannsett hvis barnet har time hos lege eller sykehus. Det trenger ikke være spesifikt for sykdom eller at barnet må være sykt akkurat når timen er. Så for lege/sykehus kan du bruke omsorgsdager TS. På min jobb kan man ta omsorgsdager timesvis så plusser de dem sammen til hele dager når man har brukt 8 timer. Vi får og lønnet velferdspermisjon til helsetasjon/tannlege for barna + lege/tannlege for oss selv, men det er ikke noe som er lovfestet. Anonymkode: 5e658...d3b
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.00): Jeg har et barn som krever mye oppfølging av lege. Jeg bruker deler av sykt barn-dager for dette. Det er nylig blitt omgjort (i våre systemer, i alle fall) fra at man måtte ta ut hel dag til at man kan registrere timer. Jeg jobber i staten, der har vi krav på å bruke sykt barn-dager til slikt. Men måtte gå noen runder med sjefen som me3nte at jeg skulle bruke avspasering... så jeg satte meg inn i regelverket. Anonymkode: 570a9...ad7 Det står ganske klart på NAV sine sider at man kan bruke sykt barn dager til dette, uannsett hvor man jobber. Bra du ikke ga deg Anonymkode: 5e658...d3b
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Arbeidsgiveren er kjip hvis han/hun mener noe annet. Klart du skal følge barn til lege/tannlege. Jobber i staten og får faktisk permisjon med lønn til slikt. Til de som sier at du har valgt å få barn bla bla. Ja, og det er bra for samfunnet at det fødes barn og foreldre følger opp for at de skal holde seg sunne og friske, og møter til kontroller i helsevesenet når det er aktuelt. Anonymkode: f578d...286
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.00): Jeg har et barn som krever mye oppfølging av lege. Jeg bruker deler av sykt barn-dager for dette. Det er nylig blitt omgjort (i våre systemer, i alle fall) fra at man måtte ta ut hel dag til at man kan registrere timer. Jeg jobber i staten, der har vi krav på å bruke sykt barn-dager til slikt. Men måtte gå noen runder med sjefen som me3nte at jeg skulle bruke avspasering... så jeg satte meg inn i regelverket. Anonymkode: 570a9...ad7 Latterlig at slik ledelse finnes.. så utrolig amatørmessig Anonymkode: 6845f...599
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Arbeidsgiveren er kjip hvis han/hun mener noe annet. Klart du skal følge barn til lege/tannlege. Jobber i staten og får faktisk permisjon med lønn til slikt. Til de som sier at du har valgt å få barn bla bla. Ja, og det er bra for samfunnet at det fødes barn og foreldre følger opp for at de skal holde seg sunne og friske, og møter til kontroller i helsevesenet når det er aktuelt. Anonymkode: f578d...286 Hvis en ønsker at folk i Norge skal være yrkesaktive , betale den skatten Norge trenger etc så er det selvsagt at det skal tilrettelegges for småbarnsforeldre i yrkeslivet . Så og si alle får barn. Her må alle være med å dra lasset. Alternativt må en tilbake til hjemmet igjen. er ikke det litt selvsagt og noe alle skjønner? Anonymkode: 6845f...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå