AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #1 Del Skrevet i går, 09:07 Jeg er syk, og babyen vår er 3 måneder. Barnefar skal jobbe i helgen, men har fri nå i to dager. Jeg kunne virkelig trengt hvile for å komme meg raskere, spesielt mens han har fri. Likevel opplever jeg at han setter sine egne behov foran det som er best for baby, og det synes jeg er ugreit. 1) Morgenrutinen: Kl. 08-09 våkner babyen og gråter i stedet for å stå opp. Han gir flaske, men hun gråter fortsatt etterpå. I stedet for å stå opp med henne, prøver han å få henne til å sove mer med smokk og vugging – fordi han selv ikke er klar for å starte dagen. Jeg sier ifra om at hun har sovet godt gjennom natten og er klar for å være våken, og jeg tilbyr meg å ta henne. Men han nekter fordi jeg "skal hvile". 2) Gaming mens babyen er våken: Når han har henne, sover hun duppen sin i bæresele mens han gamer. Etter 1,5 time våkner hun og begynner å gråte, men i stedet for å ta henne ut, skifte bleie og være til stede, vugger han henne videre mens han fortsetter å spille. Han gir smokk eller flaske for å få henne til å sove mer – så han kan fortsette å game. Jeg sier ifra om at hun har sovet nok og at han må avslutte spillet. Litt senere blir det stille, og jeg går for å sjekke. Da ligger hun alene i babynestet, mens han fortsatt gamer. Hun gråter ikke, men jeg synes det er altfor lite omsorg. Jeg tar henne opp, skifter bleie, gir henne oppmerksomhet, synger og er på gulvet med henne. 3) "Han må få gjøre det på sin måte": Dagen etterpå sier han at hvis han skal ha ansvaret alene mens jeg hviler, må han få gjøre ting på sin måte. Han følte seg "dårlig" fordi jeg tok henne i går – og mener at hun var fornøyd med å ligge alene i nestet. Jeg synes han er altfor lite til stede. Babyen vår trenger sosialt samspill – øyekontakt, "samtaler", at man etterligner lydene hennes, og at man leker litt med henne, selv om det ikke trenger å være i timevis. Han mener jeg er urimelig fordi han må få lov til å gjøre ting på sin måte. Jeg har ikke erfaring med babyer fra før (første babyen), men magefølelsen og morsinstinktet mitt skriker av hvordan han ivaretar henne. Burde jeg gi mer slipp på hvordan hun blir håndtert og la barnefar styre? Overreagerer jeg? Anonymkode: 4902b...167 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #2 Del Skrevet i går, 16:36 Jeg ville tatt med disse eksemplene til helsestasjonen og bedt de prate med han. For nei, dette er ikke greit. Anonymkode: 8e521...d81 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:48 #3 Del Skrevet i går, 16:48 Jada, han må få gjøre det på sin måte. Men han må faktisk ivareta ungens behov. Den som er primærperson - som i permisjonen er den som er hjemme - er den som kjenner babyens rutiner og dette bør overholdes av sekundærpersonen, og det er fortsatt rom for individuelle tilpasninger selv om han følger den rytmen dere/babyen har. Barn har ingen fare av å ligge litt alene, min på 3 mnd ligger alene på gulvet under babygymmen i perioder, men jeg ville ikke latt barnet ligge alene i babynest (det er vel heller ikke anbefalt?) uten mulighet for bevegelse og stimuli. Min sover og i bæretøy innimellom - feks hvis vi er i selskap eller på kjøpesenter, men ikke mens man gamer. Tviler og på at han får med seg om hun ikke sitter korrekt når han er så opptatt. Skjermer bør vel og begrenses om babyen ser på, da det blir veldig mye inntrykk og stimuli for lille, som ikke er nødvendig. Som nevnt over, ta med dette på en time på helsestasjonen. Jeg tviler på at han er mottakelig for dine tanker. Send melding og skriv opp temaene, så får dere nok time raskt. Anonymkode: bdbf9...854 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:31 #4 Del Skrevet i går, 17:31 Uansett bør du heller prate med ham (både der og da, og mer rolig om det i fredstid), ikke bare gå inn og ta over for ham. Da nører du bare opp under mannens begynnende weaponized incompetence. Dere må jo snakke sammen om hvordan dere ønsker å være foreldre. Og en del av det å være foreldre er å lære seg å akseptere at den andre gjør ting litt annerledes enn det man selv ville gjort det. Det er både sunt og i orden så lenge dere er enige om de viktigste tingene, og barnet selvsagt får ivaretatt sine behov og har det bra. Anonymkode: e05a6...470 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:36 #5 Del Skrevet i går, 17:36 Takk for tips angående helsestasjonen! Har vurdert det selv, for akkurat nå virker det som all veiledning fra meg blir tatt som kritikk, uansett hvor forsiktig jeg er. Håper han tar det bedre imot hvis det kommer fra dem. Jeg forventer ikke at han følger rutiner slavisk, men han må lese babyens signaler og faktisk lytte når hun gråter; det er hennes eneste måte å kommunisere på. Ikke bare gi smokk eller flaske og vugge i søvne i håp om at hun slutter. Hans argument? Når får han sove nok. Likevel får han 7 timer søvn daglig og står ikke opp for nattmating. Velkommen til babylivet! Og vi er faktisk heldige med hvor godt og lenge hun sover om natta med kun én oppvåkning for mat. Jeg har ingen problem med at babyen ligger litt for seg selv på gulvet eller sover i bæresele, men jeg forstår ikke hvorfor han ikke innser at denne perioden er en unntakstilstand; hans ønsker og behov kan la seg vente, det var snakk om bare to dager mens jeg er syk. Akkurat nå går det greit fordi jeg er hjemme i permisjon, men jeg kjenner en viss bekymring for pappaperm dersom hennes behov blir ignorert. Hun trenger ikke konstant stimuli – bare at man lytter og ikke ser behovene hennes som noe som må jobbes mot. - fortvilt ts Anonymkode: 4902b...167 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:47 #6 Del Skrevet i går, 20:47 Du overregaerer ikke! Dette hørtes bare forferdelig ut. All medfølelse. For en idiot av en far Anonymkode: a6290...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:00 #7 Del Skrevet i går, 21:00 Her står pappan opp med baby hver eneste morgen rundt kl 06 (også på helg) etter jeg har ammet (jeg tar han hele nettene stort sett, siden han må amme på natt og jeg like gjerne kan skifte bleie etc når jeg uansett er våken). Hvis baby er blid og fornøyd kan han ligge litt og prate med han med lyset på i senga og jeg ligger på et annet rom en liten stund på morrakvisten, og så får baby morgenstell av han og får på dagklær. Hvis han skal på jobb legger han baby så i moonboon ca kl 08 og så sover baby gjerne mellom 08 og 09 før han våkner og er sulten og at jeg da tar han. De gangene det har vært veldig tøffe netter og han har hatt fri, så har han tatt baby like mye på natt som meg, dvs at han står opp med baby om klokken så er 03 og går rundt i huset i opptil en time for å bysse før baby roer seg. Samboeren min gamer også, men kun når baby sover og han avslutter spillet når baby gråter. Anonymkode: 04305...080 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:05 #8 Del Skrevet i går, 21:05 Hadde ALDRI orket å få barn med noen som brukte tiden sin på å game! Kjære vene!!! 🙄 Anonymkode: a2355...846 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:13 #9 Del Skrevet i går, 21:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ALDRI orket å få barn med noen som brukte tiden sin på å game! Kjære vene!!! 🙄 Anonymkode: a2355...846 Da blir det ikke mange menn igjen å velge i. Hele 31% av befolkningen spiller daglig digitale spill. Man kan bare se for seg hvor mange som da spiller ukentlig, og spesielt blant unge voksne menn. Jeg er ikke overrasket dersom 80% av menn i alderen 25-35 år gamer ukentlig. Det er ikke mindre tidsfordriv å henge på KG som å game. Anonymkode: 04305...080 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde ALDRI orket å få barn med noen som brukte tiden sin på å game! Kjære vene!!! 🙄 Anonymkode: a2355...846 Kutt ut. Jeg er en aktiv gamer selv, men jeg har ikke merkelig prioritering når man har baby/barn. Dette trodde jeg ikke om samboer og er skuffet, men dette skal ordnes opp i. Aksepterer ikke elendig prioritering. - ts Anonymkode: 4902b...167 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her står pappan opp med baby hver eneste morgen rundt kl 06 (også på helg) etter jeg har ammet (jeg tar han hele nettene stort sett, siden han må amme på natt og jeg like gjerne kan skifte bleie etc når jeg uansett er våken). Hvis baby er blid og fornøyd kan han ligge litt og prate med han med lyset på i senga og jeg ligger på et annet rom en liten stund på morrakvisten, og så får baby morgenstell av han og får på dagklær. Hvis han skal på jobb legger han baby så i moonboon ca kl 08 og så sover baby gjerne mellom 08 og 09 før han våkner og er sulten og at jeg da tar han. De gangene det har vært veldig tøffe netter og han har hatt fri, så har han tatt baby like mye på natt som meg, dvs at han står opp med baby om klokken så er 03 og går rundt i huset i opptil en time for å bysse før baby roer seg. Samboeren min gamer også, men kun når baby sover og han avslutter spillet når baby gråter. Anonymkode: 04305...080 Er dette hjelpsomt for ts? Flott at du har en mann som hjelper, men hva har det med ts å gjøre? Anonymkode: 8a5e9...e3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden Da babyen min var 3 måneder brukte jeg selv utrolig masse krefter på å få babyen til å sove. Det er vanskelig å vite hvor mye søvn som er nok, og jeg synes pappaen skal få prøve seg fram og selv oppdage at - jo babyen er faktisk våken nå. Gaming mens babyen sover i bæresele er helt topp. Da får baby nærhet, og pappa får drevet med sin hobby. Men når babyen er våken synes jeg ikke det er greit å fortsette å game. Der burde dere snakke sammen. Anonymkode: c0c7a...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er dette hjelpsomt for ts? Flott at du har en mann som hjelper, men hva har det med ts å gjøre? Anonymkode: 8a5e9...e3f Jeg synes det er hjelpsomt at hun kan vite mer hva hun kan forvente av han. Har du noe nyttig å si til TS fremfor å kritisere andre innlegg da? Anonymkode: 04305...080 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Del Skrevet 11 timer siden Jeg kjenner igjen trangen til å få babyen til å sove mer om morgenen altså, men herregud, kl 8-9 så må man faktisk akseptere at dagen er startet. Jeg skjønner om klokka var 5 liksom, men det kommer muligens til å komme perioder hvor man starter dagen da også... Som du sier, dere er utrolig (!) heldige som har en liten baby som sover så godt! Min våknet hver time gjennom natta og var klar for dagen kl 6. Men å bare drite fullstendig i babyen og fortsette å game når baby er våken, det hadde vært uakseptabelt her altså. Jeg hadde nesten satt et ultimatum, ingen gaming når baby er våken. Ihvertfall med tanke på at dette sier noe om hans evne til å prioritere familien først, så er nok ikke dette det eneste problemet som kommer til å dukke opp. Uff, skjønner du er skuffa TS! Anonymkode: 90cd2...062 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå