AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor ikke? Er det krenkende det også? Anonymkode: 2c122...b10 Fordi det ikke er en «vikingdrakt». Det er en kjole som er løst inspirert av vikingtiden. Anonymkode: b0f81...2c3 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars Syns disse er finere https://images.app.goo.gl/mxxed9JWKCSsJmBd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars Hadde sett på deg som ei litt spesiell og alternativ dame om jeg så deg i vikingkostyme på 17. mai, i konfirmasjon osv, men det gjør kanskje ingenting? 😇 Gjør som du selv ønsker, men stå i så fall fjellstøtt i valget ditt, da nordmenn blir rimelig hysteriske når noen går utenfor saueflokk-normen. Selv trodde jeg at jeg ville ha "baller" nok til å gå med lyseblå silkebluse til bunaden min men nei, jeg feiget skikkelig ut og den henger nå bare i skapet. Anonymkode: d0793...64a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #24 Del Skrevet 19. mars Takk for mange nyttige innspill! Jeg synes jo personlig vikingkjolen er mye penere og mindre «masete» enn den drakten jeg har. Bryr meg egentlig ikke så mye om folk synes den passer eller ikke på 17. mai eller konfirmasjon - folk går jo i vanlige klær fra Lindex også i de anledningene liksom. Men, verre om folk tror det er et hjemmesnekret kostyme tiltenkt middelalderfestivalen 🤔 ts Anonymkode: 92f3f...7cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men, verre om folk tror det er et hjemmesnekret kostyme tiltenkt middelalderfestivalen 🤔 Det er det fare for at noen vil tro. Det finnes jo nok av de som velger å leve i sin egen tid, så garantert folk som syr seg viking inspirerte drakter og lever i et rollespill. Anonymkode: 972c2...297 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #26 Del Skrevet 19. mars jegerrinne skrev (3 timer siden): Syns disse er finere https://images.app.goo.gl/mxxed9JWKCSsJmBd8 Ja, enig. De var kjempefine og mye mer forseggjorte enn den drakten det er bilde av lenger opp. Anonymkode: 20ef2...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #27 Del Skrevet 19. mars Ha på deg det du vil, ts. Begge draktene har uansett aldri eksistert utenfor nasjonalromantiske strømninger vi i ettertiden har skapt oss. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt ikke, men det er faktisk en selekjole. Anonymkode: f7c1a...b90 og bunaden er et nasjonalromantisk kostyme. Skal vi begynne kalle bunaden for et - kostyme? (Jeg er i så fall helt enig, men befolkningen generelt velger ta kostymene sine veldig alvorlig). Vi vet ikke med sikkerhet hva vikingene kalte klesplaggene sine. Så hva enn ts kaller den er ordet noe ts eller andre har - funnet på. Joda, vi vet at vikinger ikke kalte seg selv vikinger. Men vi kaller dem det. Slik vi kaller kostymet bunad for - en bunad. alle ord er oppfunnet av noen. Det er lov å finne på nye. Anonymkode: edca8...88c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #28 Del Skrevet 19. mars I den vikingdrakten vil du ikke se ut som noen som har pyntet seg til en spesiell anledning, men mer som en alternativ formingslærer som syr sine egne klær. Anonymkode: 20ef2...eed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #29 Del Skrevet 19. mars For meg er bunad og høykvalitetsfestdrakt et festantrekk. Vikingdrakten er pen, men framstår mer som et kostyme som man bruker på middelalderfestivaler eller til rollespill. Det blir litt for alternativt å bruke den til "bunad-anledninger" som konfirmasjoner, 17. mai, barnedåp osv. Anonymkode: c8b17...c4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars (endret) Selg bunaden Men vikingdrakt, er det 17.mai? Spiller jo ingen rolle sånn sett. Tenker mer festdrakt på 17.mai egentlig. Men hva forskjellen nå egentlig er 😅 Den på bildet var veldig fin. Kjenner folk som er helfrelste på vikinggreier, og de bruker draktene på festivaler og treff - men ikke på 17.mai. Hadde isåfall droppet capen og kanskje tweaket den om til litt mer festdrakt/fantasidrakt. Endret 19. mars av AprilLudgate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange nyttige innspill! Jeg synes jo personlig vikingkjolen er mye penere og mindre «masete» enn den drakten jeg har. Bryr meg egentlig ikke så mye om folk synes den passer eller ikke på 17. mai eller konfirmasjon - folk går jo i vanlige klær fra Lindex også i de anledningene liksom. Men, verre om folk tror det er et hjemmesnekret kostyme tiltenkt middelalderfestivalen 🤔 ts Anonymkode: 92f3f...7cc https://klesarven.no/collections/vikingklaer https://klesarven.no/pages/vikinginspirert-festdrakt Anonymkode: 5391f...c8d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #32 Del Skrevet 19. mars Jeg hadde personlig valgt å tilpasse bunaden, men om det ikke er noe alternativ hadde jeg glatt valgt vikingdrakt over kina-bunad. Anonymkode: b976f...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #33 Del Skrevet 19. mars jegerrinne skrev (5 timer siden): Syns disse er finere https://images.app.goo.gl/mxxed9JWKCSsJmBd8 En sagadrakt er LANGT finere enn vikingkostymet på TS sitt bilde, og kan også brukes som en bunad etter mitt syn. Anonymkode: 76146...781 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. mars #34 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En sagadrakt er LANGT finere enn vikingkostymet på TS sitt bilde, og kan også brukes som en bunad etter mitt syn. Anonymkode: 76146...781 Vennine av meg bruker sin som en bunad. Syns og den er mye mer gjennomført 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #35 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): 17. mai: Nay Vikingklær er 100% Norge. Bunad er bare noe juggel ei dame fant på. Anonymkode: ad3bd...a35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 19. mars #36 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, enig. De var kjempefine og mye mer forseggjorte enn den drakten det er bilde av lenger opp. Anonymkode: 20ef2...eed Bortsett fra at det er middelalderdrakter og ikke viking. Typ Kristin Lavransdatter stil for de som har sett filmen. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #37 Del Skrevet 20. mars jegerrinne skrev (På 19.3.2025 den 14.02): Syns disse er finere https://images.app.goo.gl/mxxed9JWKCSsJmBd8 De synes ikke jeg var noen fine... De ser iallefall ut en kostyme 😅 Synes TS sin versjon var mye penere. Anonymkode: d0ba2...b9b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #38 Del Skrevet 20. mars Vikingdrakt er ikke festantrekk på samme måte som bunad eller festdrakt. Så det passer ikke nødvendigvis i samme settinger. Anonymkode: 77da9...242 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå