Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av hvaduikkeser
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva er forskjellen mellom samboer og gift i dette tilfelle? 

Man må jo bare separere seg da, og skille seg etter ett år dersom man kun vi være samboer, men bor man sammen så blir man jo ikke separert... Så da får man flytte fra hverandre den perioden, bli skilt og så flytte sammen igjen? 

Endret av Perfume
Skrevet

Det er jeg usikker på om går an. Men jeg vil tro det. Så lenge dere har vært separert i 2 år, tror jeg dere kan skilles uavhengig om dere bor sammen. Bor dere ikke sammen, tar det vanligvis bare 1 år. Enda tidligere kan det søkes om det haster av ulike grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si i praksis? Du stiller jo sterke med rettigheter når dere er gift 

Anonymkode: 9f072...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det noe å si i praksis? Du stiller jo sterke med rettigheter når dere er gift 

Anonymkode: 9f072...f3c

Tydeligvis ikke, for jeg hadde ikke krav på en dritt da vi ble separert sist. 

Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

Det er jeg usikker på om går an. Men jeg vil tro det. Så lenge dere har vært separert i 2 år, tror jeg dere kan skilles uavhengig om dere bor sammen. Bor dere ikke sammen, tar det vanligvis bare 1 år. Enda tidligere kan det søkes om det haster av ulike grunner.

Vi er ikke separert lenger, for jeg endret på det da vi flytta sammen igjen. Forstod det som at det ikke var lov å være separert når er hadde flytta sammen igjen.

Skrevet
Perfume skrev (6 minutter siden):

Hva er forskjellen mellom samboer og gift i dette tilfelle? 

Man må jo bare separere seg da, og skille seg etter ett år dersom man kun vi være samboer, men bor man sammen så blir man jo ikke separert... Så da får man flytte fra hverandre den perioden, bli skilt og så flytte sammen igjen? 

Jeg har ikke lyst til å være gift med denne mannen. Flytter jeg igjen, så er flytter jeg ikke tilbake igjen enda en gang. 

Skrevet (endret)
hvaduikkeser skrev (12 minutter siden):

Vi er ikke separert lenger, for jeg endret på det da vi flytta sammen igjen. Forstod det som at det ikke var lov å være separert når er hadde flytta sammen igjen.

Det er vel lov, vil jeg tro, men er ikke sikker. Det er vel bare høyst uvanlig.

Men det er jo selvsagt lovlig å være bare samboere. Har man vært gift før, så behøver vel ikke det å stå i veien. Du må bare ha separasjonspapirene i orden og vente 2 år. Det er i hvert fall det jeg tror uten å ha dokumentasjon for det.

hvaduikkeser skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å være gift med denne mannen. Flytter jeg igjen, så er flytter jeg ikke tilbake igjen enda en gang. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Får å få godkjent separasjon MÅ man ha ulik bosted så nei det går ikke. 

Barn = tvungen 1 års separasjon for at skilsmisse kan skje.

Dermed kan du ikke skilles samtidig som dere bor sammen.

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

man må bo fra hverandre i separasjonstiden
Separasjon og skilsmisse | Statsforvalteren.no

Sitat

For at vi skal kunne begynne behandlingen av søknaden så raskt som mulig må vi også ha mottatt en erklæring fra to vitner. De må bekrefte at du og ektefellen din har levd atskilt i minst ett år fra dere flyttet fra hverandre. 

Anonymkode: e3aef...8c7

Skrevet

Nei, en kan ikke skille seg for å så være samboer.  For å skille seg, så må en være separert i minst 1år før en kan få skilsmisse innvilget.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sitat

Ønsker du å søke om skilsmisse uten å ha blitt separert først? Da må du og din ektefelle ha bodd fra hverandre i minst to år og være enige om at dette er et samlivsbrudd.  

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på å arve ham når dere er gift. Så, hvis han skulle falle fra kan jo det være en fordel.

Anonymkode: e1baf...142

Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Får å få godkjent separasjon MÅ man ha ulik bosted så nei det går ikke. 

Barn = tvungen 1 års separasjon for at skilsmisse kan skje.

Dermed kan du ikke skilles samtidig som dere bor sammen.

For å kunne skilles etter bare 1 år må man få godkjent separasjon og ikke bo sammen. Men kan man vente i 2 år og ha  separasjonspapirer før man skilles, er det uavhengig bosituasjon

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, dersom du skal skilles før det er gått 2 år kan du ikke bo sammen de årene. Men gir det mer enn 2 år, så kan du skilles uansett

emilie123 skrev (5 minutter siden):

Nei, en kan ikke skille seg for å så være samboer.  For å skille seg, så må en være separert i minst 1år før en kan få skilsmisse innvilget.  

Ja, men går det 2 år kan man skilles uansett.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skrevet

Takk for svar. Da går det ikke.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...