AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiser +/- det antall kalorier i hverdagen. I helger spiser jeg mer, går allikevel ned i vekt men ikke så raskt som jeg sikkert kunne gjort. Spiser til frokost/lunsj ca kl 13-14: 1 stor porsjon havregrøt laget på vann, med sukrin og bær eller frukt på. Ca 300 kcal. Mellommåltid 1 banan 100 kcal. Middag: fullkornspasta med tomat og chili pesto 650 kcal. Kvelds: ofte en choko barebells proteinbar 200 kcal. Jeg veier og måler opp all mat. Anonymkode: a69f5...25e Du får i deg alt, alt, alt for lite protein. Ved vektnedgang bør det være minst 1 g pr kg kroppsvekt. F eks 70 gram om du veier 70 kg Anonymkode: 2344c...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars Synes at det er mye verre for oss lave å få en fin figur når vi er tynne. Har alltid hatt store lår. Ser ut som en butt klump uansett. Anonymkode: 8984b...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får i deg alt, alt, alt for lite protein. Ved vektnedgang bør det være minst 1 g pr kg kroppsvekt. F eks 70 gram om du veier 70 kg Anonymkode: 2344c...c14 Veldig klar over det, men lite glad i kjøtt, kylling og cottage cheese har jeg fått i vrangstrupen, så prøver å finne andre gode proteinkilder. Liker linser, bønner og kikerter men det gjør ikke magen min, så ja sliter med å få i meg nok proteiner. Anonymkode: a69f5...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #24 Del Skrevet 19. mars Jeg teller ikke kalorier, men lite hverdagsaktivitet og overgangsalder krever sitt. Rene råvarer er nøkkelen. I dag spiste jeg kyllingsalat (kylling trukket i vann, uten skinn) med salt og pepper til lunsj, avokado som fettkilde. Til middag blir det vegetar-lasagne. Kaffe og vann. Med en gang jeg begynner med halvfabrikata og ferdigretter klusser jeg det til. Men så lenge jeg velger rene råvarer, lager mat fra bunnen, spiser meg ganske mett til dagens to måltid, så går det av seg selv. Anonymkode: 0726b...72d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Del Skrevet 19. mars Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig. Målet er 1400-1500 om dagen, men ligger langt under. Frokost har jeg aldri likt. Alltid vært "lunsj og middag"-menneske som snacker veldig mye på kvelden. Da jeg kuttet ut snackingen og skulle ned i vekt etter to barn så prøvde jeg å spise litt mindre porsjoner. Da jeg la inn hva jeg spiste så var det ikke all verden. Synes det vanskeligste er å gjøre måltidene store nok, for vil jo ikke ligge alt for langt ned heller. I går så dagen min sånn ut: Frokost er kaffe med melk - 41 kal Lunsj: Iskaffe Latte Protein, kokt egg, husmann knekkebrød og nesten en hel skyr - 375 cal Mer kaffe: 41 kal Middag: Kyllingfilet (ca 150 gram), pasta, litt toro carbonara saus - 405 kal Siden jeg da bare hadde spist 862 kalorier så tok jeg meg en yt proteinpudding før trening. Da endte jeg på 1007, som jeg synes er for lite. Man MÅ ikke ha 4-5 måltider om dagen, da er det klart det gir mindre rom per måltid. Mer magert kjøtt og grønnsaker, og ikke så mye ris/pasta/brød. Anbefaler ikke min diett altså, jeg går ikke sulten, men liker ikke tallene de dagene det ender sånn. Prøver å fylle på mer. Anonymkode: e99af...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #26 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det gjør du ikke! Plott deg inn i en kalorikalkulator så ser du at BaSAL-metabolismen er på 1400 ca. Aktivitet kommer oppå det. Voksne trenger minst 2000-3000 kalorier avhengig av vekt, kjønn og aktivitet Anonymkode: 2344c...c14 Nå har jeg en pulsklokke som måler dette for meg, og gjennom 15 år har jeg vært gjennom mange ulike merker som alle viser det samme, så dette vet jeg. Har også gått opp og ned i vekt i denne tiden og telt kalorier, og tallene stemmer med opp og nedgang. Hadde jeg spist 3000 kalorier daglig hadde jeg gått RASKT opp i vekt. Jeg er 154 og stillesittende. At du gidder å krangle på hva noen forteller om kroppen sin. Anonymkode: 22a37...7e9 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #27 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig. Målet er 1400-1500 om dagen, men ligger langt under. Frokost har jeg aldri likt. Alltid vært "lunsj og middag"-menneske som snacker veldig mye på kvelden. Da jeg kuttet ut snackingen og skulle ned i vekt etter to barn så prøvde jeg å spise litt mindre porsjoner. Da jeg la inn hva jeg spiste så var det ikke all verden. Synes det vanskeligste er å gjøre måltidene store nok, for vil jo ikke ligge alt for langt ned heller. I går så dagen min sånn ut: Frokost er kaffe med melk - 41 kal Lunsj: Iskaffe Latte Protein, kokt egg, husmann knekkebrød og nesten en hel skyr - 375 cal Mer kaffe: 41 kal Middag: Kyllingfilet (ca 150 gram), pasta, litt toro carbonara saus - 405 kal Siden jeg da bare hadde spist 862 kalorier så tok jeg meg en yt proteinpudding før trening. Da endte jeg på 1007, som jeg synes er for lite. Man MÅ ikke ha 4-5 måltider om dagen, da er det klart det gir mindre rom per måltid. Mer magert kjøtt og grønnsaker, og ikke så mye ris/pasta/brød. Anbefaler ikke min diett altså, jeg går ikke sulten, men liker ikke tallene de dagene det ender sånn. Prøver å fylle på mer. Anonymkode: e99af...20c Sånne sultekurer straffer seg i lengden! Trodde Grete roedes dager var forbi.. bedre å gå ned saktere og bygge muskler Anonymkode: 2344c...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #28 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har jeg en pulsklokke som måler dette for meg, og gjennom 15 år har jeg vært gjennom mange ulike merker som alle viser det samme, så dette vet jeg. Har også gått opp og ned i vekt i denne tiden og telt kalorier, og tallene stemmer med opp og nedgang. Hadde jeg spist 3000 kalorier daglig hadde jeg gått RASKT opp i vekt. Jeg er 154 og stillesittende. At du gidder å krangle på hva noen forteller om kroppen sin. Anonymkode: 22a37...7e9 Du spesifikt skal jo ikke spise 3000 sånn som meg som veier 70 kg og er aktiv. Men poenget er at 1200 er alt for lite for de aller aller fleste voksne. Det er vanskelig å dekke næringsbehov med så lite kalorier også. Da bør man heller være litt mer aktiv eller gå litt saktere ned i vekt Anonymkode: 2344c...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #29 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det gjør du ikke! Plott deg inn i en kalorikalkulator så ser du at BaSAL-metabolismen er på 1400 ca. Aktivitet kommer oppå det. Voksne trenger minst 2000-3000 kalorier avhengig av vekt, kjønn og aktivitet Anonymkode: 2344c...c14 Det er et gjennomsnitt, og det varierer mye fra person til person. Nå har jeg gått ned i vekt og telt såpass med kalorier at jeg vet at jeg trenger ca 1700 kalorier for å vedlikeholde vekten. Nå skal jeg ned, så må naturligvis ligge litt under. Spiser jeg mer så går jeg opp. Jeg er ikke så høy og har en stillesittende jobb. Trener styrke 3 ganger i uken, går en tur med hunden de andre dagene, men det blir ikke veldig mye aktivitet utenom. Anonymkode: e99af...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Di vet at du trenger hormoner etter fylte 40? Ihvertfall etter overgangsalderen....progesteronmangel gir vannansamling I kroppen.... Anonymkode: e3afa...207 Slutt med denne spam driten din. Anonymkode: eef15...962 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Del Skrevet 19. mars Spise annenhver dag, så kan du spise omtrent normale måltid de dagene du spiser. Anonymkode: 4ce66...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #32 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er et gjennomsnitt, og det varierer mye fra person til person. Nå har jeg gått ned i vekt og telt såpass med kalorier at jeg vet at jeg trenger ca 1700 kalorier for å vedlikeholde vekten. Nå skal jeg ned, så må naturligvis ligge litt under. Spiser jeg mer så går jeg opp. Jeg er ikke så høy og har en stillesittende jobb. Trener styrke 3 ganger i uken, går en tur med hunden de andre dagene, men det blir ikke veldig mye aktivitet utenom. Anonymkode: e99af...20c Har du hund, så må den vel luftes flere ganger om dagen og gås en lengre tur med hver dag? Bør være mulighet for å få dekket en god del av mosjonen der. Anonymkode: 4ce66...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #33 Del Skrevet 19. mars Jeg hopper over frokost. Til lunsj veksler jeg mellom fire standardmåltider: Havregrøt på 1dl havregryn og 2 dl lettmelk + 1 eple + 1 ss peanøtsmør + cottage cheese ELLER omelett på 2 egg og en grønn salat med valnøtter og vinaigrette ELLER salat fra salatbaren i kantinen, men fokus på protein og fiber, ELLER suppe med en skive grovt brød. Middag er det enkleste måltidet å holde kalorilavt egentlig. Det kan være fisk, kylling, ytrefilet av svin, fiskekaker f.eks som protein, en del fiberrike grønnsaker, det går mye i brokkoli eller råkost, eller wok blanding, belgfrukterm en liten potet eller ørliten porsjon (2-3 ss) ris. Jeg spiser ikke potet og ris for å bli mett, men for at sausen skal ha noe å trekke inn i. Kvelds: Typisk en skive grovt brød med ganske mye cottage cheese eller sardiner, eller tunfisk blandet med cottage cheese eller ricotta. Eller avokado og tomat på skiven. Fokuset er på proteiner. Anonymkode: 6d9fe...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #34 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du hund, så må den vel luftes flere ganger om dagen og gås en lengre tur med hver dag? Bør være mulighet for å få dekket en god del av mosjonen der. Anonymkode: 4ce66...412 Jeg er ikke alene om hunden, og vi har barn å følge opp, så jeg går ikke alle turene. Hvis du trenger detaljer så luftes den i stor hage morgen og kveld, den er med på jobb og får en kort tisserunde i lunsjen, og får en lengre tur hver ettermiddag. Samboeren min og jeg bytter på å trene tre dager i uka hver, og den som ikke trener går tur med hunden og barna etter jobb. Jeg har sånn sett trening eller mosjon hver dag, men det er ikke sånn at jeg kan spise veldig mye mer av den grunn. Poenget mitt var at hvis du sitter stille hele dagen, og da kun har ettermiddag/kveld til å bevege deg, så blir det ikke all verden i forbrente kalorier slik at man kan pøse på. Mitt snitt er som sagt med dette ca 1700 kalorier om dagen. Nå har jeg ligget stille i vekt med det i flere måneder før jeg bestemte meg for å gå inn og ta av "siste rest", og da jeg spiste under det igjen så gikk jeg ned. Det er ikke gitt at det alltid har vært, eller alltid kommer til å være, mitt vedlikehold. Før jeg la på meg så spiste jeg mye mye mer, men da hadde jeg heller ikke barn, og trente styrke 6 dager i uken. Jeg la på meg en del det siste året før jeg ble gravid, og fikk to tette hvor jeg også la på meg en del (ikke bare "gravidvekt", jeg tok meg meg dårlig vaner inn i svangerskapet). Da jeg fødte siste var jeg 45 kg over der jeg har trivdes best, men tok av meg 35 kg da jeg gikk inn for det. Sa meg egentlig fornøyd med det i høst, og har da spist 1700 kalorier i snitt for å holde meg der frem til nå. Poenget er at vi er alle i forskjellige stadier, med forskjellig aktivitetsnivå, kropper og gener, og hva man kan spise avhenger av det. Anonymkode: e99af...20c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #35 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag feks: Eple og kaffe til frokost. Et par tre knekkebrød med smøreost eller cottage cheese med syltetøy eller honning til lunsj. Blomkålsuppe fra toro til middag, et helt blomkål oppi. Anonymkode: 22a37...7e9 det der er vel ikke 1200 kcal, men 4-500.... Det er ikke mange som blir mette på dette, med mindre man står på wegovy. Anonymkode: 6d9fe...d9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #36 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det gjør du ikke! Plott deg inn i en kalorikalkulator så ser du at BaSAL-metabolismen er på 1400 ca. Aktivitet kommer oppå det. Voksne trenger minst 2000-3000 kalorier avhengig av vekt, kjønn og aktivitet Anonymkode: 2344c...c14 Vi er mange som har erfart at det der er en svært teoretisk "sannhet". Det er et faktum er at mange voksne må ned på 1200 for å gå ned i ekt. Anonymkode: 6d9fe...d9e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #37 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjør du ikke! Plott deg inn i en kalorikalkulator så ser du at BaSAL-metabolismen er på 1400 ca. Aktivitet kommer oppå det. Voksne trenger minst 2000-3000 kalorier avhengig av vekt, kjønn og aktivitet Anonymkode: 2344c...c14 Jeg er liten og forbrenner lite, min kommer til ca 1150. For å forbrenne over 2000 kalorier må jeg nesten være i aktivitet morgen til kveld. Søndag jogget jeg om morgenen, 4 km. Gikk 1,2 mil i fjellet i så høy hastighet vi klarte (er trent og går fort), gjorde litt forefallende i huset, lagde middag, dusjet to hunder. Da hadde jeg forbrent 2400. På ellers aktive dager ligger jeg rundt 2000-2100, og da er det trening/ jogging involvert hver dag. Ikke alle er gjennomsnittlige og damer bruker mindre. Anonymkode: 39ca2...046 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #38 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig klar over det, men lite glad i kjøtt, kylling og cottage cheese har jeg fått i vrangstrupen, så prøver å finne andre gode proteinkilder. Liker linser, bønner og kikerter men det gjør ikke magen min, så ja sliter med å få i meg nok proteiner. Anonymkode: a69f5...25e Proteinshake da, hvis du ikke får i deg noe annet. Anonymkode: fb886...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #39 Del Skrevet 19. mars Biff og kyllingfilet er kalorifattig. Spiser det eller innimellom fisk (ikke så glad i fisk) til middag, med grønnsaker og eventuelt ris som tilbehør. Da har man ganske mange kalorier igjen til andre måltider. Jeg spiser havregrøt, halvgrovt brød, knekkebrød, yoghurt og frukt ellers. Går ikke sulten og har ofte litt kalorier å gå på til en liten dessert, typ en sjokoladeremse. Anonymkode: d78ef...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #40 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du spesifikt skal jo ikke spise 3000 sånn som meg som veier 70 kg og er aktiv. Men poenget er at 1200 er alt for lite for de aller aller fleste voksne. Det er vanskelig å dekke næringsbehov med så lite kalorier også. Da bør man heller være litt mer aktiv eller gå litt saktere ned i vekt Anonymkode: 2344c...c14 Jeg la inn dataen min i den kalkulatoren du linket. Den sier at min TDEE er 2800. Det er jo HEELT tullete. Jeg spiser 1200kcal om dagen. Og hvis min TDEE er 2800 her hvor jeg sitter på sofaen så hadde jeg vært i 11200kcal i underskudd på en uke hvilket hadde gitt en vektnedgang på ca. 1.6 kg. Og likevel så snitter jeg på 0.6 kg i uka over en 6 måneder periode. 2500- 3000 spiser jeg hvis jeg skal opp i vekt! Jeg er enig i at 1200 er lite hvis man skal beholde vekten, men for de av oss som skal ned i vekt, og spesielt MYE, så er 1200 helt fint i en periode. Ja man kan spise mer og gå ned saktere i vekt, men det er også bevisst at hvis folk går ned saktere i vekt så mister de motivasjonen og slutter helt, så det er faktisk bedre for langvarig helse å gå ned litt raskere i vekt på en kortere periode. Anonymkode: 05f7b...def 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå