veronica<3 Skrevet 20. mars #41 Del Skrevet 20. mars Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger. veronica<3, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #42 Del Skrevet 20. mars I dag: 1 banan, 1 gulrot 1 kokt egg 2 skiver grovbrød med lettsyltetøy 2 knekkebrød med egg og kaviar 1 eple 1 toast med ost og skinke 1 yoghurt Ca 1250 kcal, mett og god 🙂 Anonymkode: 8b275...15b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #43 Del Skrevet 20. mars Jeg spiser for tiden 1200 kcal pr dag, og fordeler dem slik: Frokost 200 kcal, lite sulten på morgenen. Lunch 500 kcal, og middag 500 kcal. Det jeg i hovedsak spiser er grønnsaker, bær, frukt, fisk, kylling, egg, grove knekkebrød, lomper, og bønner av forskjellige slag. Jeg drikker ikke kalorier, kun vann, kaffe og te. Anonymkode: d0eb3...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #44 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.03): Sånne sultekurer straffer seg i lengden! Trodde Grete roedes dager var forbi.. bedre å gå ned saktere og bygge muskler Anonymkode: 2344c...c14 Ja, det straffet seg med at jeg gikk ned 35 kg, noe som var poenget. Går fortsatt ned forresten, et år senere. Hvis du kan lese så er målet å spise 1400-1500 hver dag, noe mer kan jeg ikke spise hvis jeg skal være i et lite underskudd, men noen dager synes jeg det er vanskelig å nå helt opp fordi sultfølelsen har blitt vant til å spise lite. Jeg finner liksom ikke det i mellom, for jeg kan fint trøkke i meg kanelboller på en søndag og gå langt over det jeg forbrenner. La kanskje ikke til det, at jeg ikke teller i helgene. Jeg koser meg hvis jeg vil. Uansett, det har fungert og fungerer fortsatt for meg. Jeg føler ikke at jeg er sulten, jeg går ned, og jeg trener styrke som skrevet i et annet innlegg her. Kroppen min er sterk, så ingenting å bekymre seg over. Anonymkode: e99af...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #45 Del Skrevet 21. mars Slutt å tenke kalorier. Tenk mat som gir stabilt blodsukker, som regulerer hormoner og som får fart på metabolismen. Dette kan være individuelt. Kvinner trenger gjerne mye fett. Animalsk fett. Fett, proteiner, omega 3 og grønnsaker som gir fiber og jern. Anonymkode: 34f41...80e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #46 Del Skrevet 21. mars mommyaka skrev (På 19.3.2025 den 13.51): To knekkebrød med litt Nugatti med skummet melk på morgen Lunsj en protein shake Middag varierer dag fra dag. Men det kan være tomatsuppe, en pølse og litt chips etc Jeg bruker lifesum app og begynn på 1600 men ligger så og si 309-800 pluss hverdag ( altså at jeg har 800 calories jeg kan spise) Dette kostholdet er jo helt krise. Du vil få mangelsykdommer og kroppen vil slite seg ut så du vil eldes raskere. Er du ikke sliten? Trøtt? Energiløs? Deprimert? Anonymkode: 31c31...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #47 Del Skrevet 21. mars Kl 10. Et halvt glutenfritt knekkebrød. Kaffe. Kl 12-14: 1 stk proteinrundstykke laget på mager kesam, egg og havremel. Kl 16-17: Proteinrik middag med grønnsaker og litt ris eller pasta. (stor porsjon) Alt fra laks og eggerøre til pasta bolognaise med myyyye kjøttdeig laget på svin/okse. Kvelds: av og til et halvt knekkebrød. Totalt ca 1200kalorier. Fredag-søndag skeier jeg ut med snop og litt potetgull + litt alkohol etc.... Jeg jogger minst 3 ganger i uka. 165 høy - ca 59 kg - 56 år. Anonymkode: ac74e...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #48 Del Skrevet 21. mars Har motsatt problem og teller kalorier nå fordi jeg ikke har sultfølelse pga sykdom/medisiner, og trenger å gå opp. Synes jeg spiser helt vanlig mat og måltider, men ligger likevel på rundt 1000-1300 kalorier? I går f.eks: Frokost: 1 rundstykke med 2 skiver ost og 2 skiver skinke, ca 350. Lunsj: 1/2 boks Yoplait Kvarg, litt druer, svart kaffe, ca 250. Middag: 1 kyllingfilet, 4-5 små poteter, 3 små gulrøtter, 3 ts smør (for ekstra kalorier) og krydder, ca 500. Kveldsmat: 1 porsjon havregrøt med vanilje og rosiner, ca 200. Hadde jeg droppa smører på middagen hadde det blitt ca 1200 kalorier til sammen. Blir kvalm av rømme, fløte, sauser, som ellers er enkle kalorier å legge til. Idag har jeg spist 1/4 boks cottage cheese med litt blåbær til frokost, ca 150. Det er litt lite, så nå må jeg finne på noe mer kaloririkt til lunsj, muligens en dobbelt ostesmørbrød eller noe. Anonymkode: a3b46...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 21. mars #49 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kostholdet er jo helt krise. Du vil få mangelsykdommer og kroppen vil slite seg ut så du vil eldes raskere. Er du ikke sliten? Trøtt? Energiløs? Deprimert? Anonymkode: 31c31...786 Nei og ko...jeg har en kronisk sykdom som gjør at dette har vært mitt normale verdier siden 2016. Jeg veide 50 på det minste..men gikk opp til 70 pga mye sjokolade og usunt. Så nå lever jeg som vanlig men kutter ut 80 prosent av sjokolade etc. Men det merkes jo på formen. Men jeg har hode dager og dårlig dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 21. mars #50 Del Skrevet 21. mars Jeg kan glatt ligge på ca. 2000 kalorier inntatt mat om dagen Frokost: Vanilje yoghurt ca 150 g m/banan, bær og honning 1 Egg Lunsj: 1 Egg 2 stk. hjemmelaget havrerundstykker m/brunost MIddag: Varierer, men vi har matkasse så middagene ligger på 680-900 kcal ca. Snacks: Her er jeg ikke så flink, men kan spise 8 twist i løpet av arbeidsdagen evt. en liten sjokolade på kvelden. Av mosjon så løper jeg 2-3 ganger i uka og går tur på opptil 1 time hver dag. Ellers går jeg mye trapper og er generelt i bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #51 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 14.02): Nå har jeg en pulsklokke som måler dette for meg, og gjennom 15 år har jeg vært gjennom mange ulike merker som alle viser det samme, så dette vet jeg. Har også gått opp og ned i vekt i denne tiden og telt kalorier, og tallene stemmer med opp og nedgang. Hadde jeg spist 3000 kalorier daglig hadde jeg gått RASKT opp i vekt. Jeg er 154 og stillesittende. At du gidder å krangle på hva noen forteller om kroppen sin. Anonymkode: 22a37...7e9 Jeg har samme høyde som deg, og samme erfaring. Har klokke med måling, råd fra ernæringsfysiolog på sykehus og brukt en kalkulator. Alle sier ca 1200 kcal om jeg vil ned i vekt. Og det stemmer med min erfaring gjennom 20 år også. Det er jo derfor det er så himla vanskelig å gå ned i vekt... Anonymkode: 85b67...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 21. mars #52 Del Skrevet 21. mars Frokost: 2 fiber balance knekkebrød m cottagecheese ( ja, men venner seg til smaken ) og kalkunfilet eller makrell i tomat Lunch: 1 avocado + 1 kiwi Middag: grønnsaker + kylling eller fisk Kveld : hvis jeg blir sulten: 1 -2 knekkebrød med mager leverpostei eller bananskiver Droppet lettbrus fullstendig, byttet ut med Bris med litt smak og lite alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #53 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.39): Jo, 1200 kcal er faktisk nok for mange. Husk at ikke alle er 180 cm høy og har høy aktivitet igjennom dagen. Anonymkode: 8f721...e9e Nei. Dersom ts og dere andre har en sykdom som følges opp av lege og dere av en ernæringsfysiolog har fått oppgitt dette tallet, dere følges tett mtp prøver etc? Ja, da er det mulig noen ekstremt få på grunn av sykdom skal spise 1200 kcal. For det meste midlertidig, til helsen er ivaretatt. Et normalt sunt voksent menneske skal forbrenne 1800-2500 kcal per dag. 1800 er for nedre aktivitetsnivå og høyde - en helt normal kvinne på 160 vil forbrenne mellom 1800 og 2200 kcal i døgnet. Gitt at de lever et normalt aktivt liv. Og der er det justeringen må gjøres. Er du så inaktiv at du ikke evner få inn nok hverdagsaktivitet (ikke trening, bare helt vanlig gå til bussen, leke med ungene, lage mat, gjøre husarbeid, gå tur med hunden og fikse hagen type aktivitet) til å forbrenne minst 1800 (og mer om du er «høy og høyaktiv» som du sier, folk med aktive yrker forbrenner 3-4000 kcal) Da behandler du det som en krise. Og endrer på det. Legg en konkret plan for opptrapping. (Husk at vi utelukket sykdom først, for da får du oppfølging av lege og har en detaljert plan for mest mulig næringstetthet per kcal i maten) Anonymkode: d09df...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #54 Del Skrevet 21. mars Jeg spiser lunsj og middag. Ca 600 kcal på hver. Anonymkode: a0685...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #55 Del Skrevet 21. mars Tror helt ærlig 1200 er litt for lite for deg. Jeg er 151 cm høy og normalvektig, men vil gå ned i vekt fordi jeg vet jeg ser bedre ut da. Spiser 1400 kalorier om dagen og trener 2 ganger i uka (volleyball). Personlig liker jeg å bruke kaloriene mine på drikke (iskaffe, juice, smoothie). Synes jeg holder meg lengre mett når jeg kan drikke noe "hele tiden". Drikker også MASSE vann. Hvis jeg har lyst på burger med pomfritt faster jeg hele dagen frem til middag. Jeg sparer alltid kalorier til kvelds fordi da vil jeg spise litt godteri. Vil ikke si jeg spiser sunt, men spiser det jeg har lyst på i mengder som holder seg innenfor kaloribudsjettet. Anonymkode: d834b...01f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #56 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei. Dersom ts og dere andre har en sykdom som følges opp av lege og dere av en ernæringsfysiolog har fått oppgitt dette tallet, dere følges tett mtp prøver etc? Ja, da er det mulig noen ekstremt få på grunn av sykdom skal spise 1200 kcal. For det meste midlertidig, til helsen er ivaretatt. Et normalt sunt voksent menneske skal forbrenne 1800-2500 kcal per dag. 1800 er for nedre aktivitetsnivå og høyde - en helt normal kvinne på 160 vil forbrenne mellom 1800 og 2200 kcal i døgnet. Gitt at de lever et normalt aktivt liv. Og der er det justeringen må gjøres. Er du så inaktiv at du ikke evner få inn nok hverdagsaktivitet (ikke trening, bare helt vanlig gå til bussen, leke med ungene, lage mat, gjøre husarbeid, gå tur med hunden og fikse hagen type aktivitet) til å forbrenne minst 1800 (og mer om du er «høy og høyaktiv» som du sier, folk med aktive yrker forbrenner 3-4000 kcal) Da behandler du det som en krise. Og endrer på det. Legg en konkret plan for opptrapping. (Husk at vi utelukket sykdom først, for da får du oppfølging av lege og har en detaljert plan for mest mulig næringstetthet per kcal i maten) Anonymkode: d09df...328 Det er jo ikke mange som påstår at de skal spise 1200 kalorier for å holde vekten, så vet ikke om du misforstår? TS skal ned i vekt, og spiser derfor 1200 kalorier om dagen. Hvis hun forbrenner 1800 kalorier om dagen så gir det henne et underskudd på 600 kalorier om dagen = litt mer enn en halvkilo ned i uka. Det er anbefalt å miste mellom 0,5-1 kilo i uken, så ingen fare her. Ellers er det mye som varierer. Jeg går tur eller trener styrke hver uke, men sitter stille i 8 timer av dagen på jobb, og 1700 ca er det jeg spiser for å beholde vekten. Det skal sies at jeg nylig har gått ned en god del, og det kan jo påvirke noe. Det er altså forskjeller, men det er ikke helt krise å ligge på 1200 kalorier når man slanker seg. Anonymkode: e99af...20c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #57 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg spiser lunsj og middag. Ca 600 kcal på hver. Anonymkode: a0685...7f7 Jeg gjør noe liknende. Spiser lunsj på 450-550 kalorier og middag på ca 700 kalorier. På lørdag (og/eller fredag/søndag) spiser jeg mer, fordi jeg har lørdagsgodt sammen med barna, eller snacks/alkohol på kvelden. Fokuserer på næringsrik og mettende mat. Bruker Lifesum for å hjelpe meg å se hva som gir hva. Blir faktisk mett og sliter ikke med å holde meg til dette enn så lenge. Skal ned 7-8 kg, og skal øke inntaket gradvis når jeg nærmer meg. Anonymkode: 28558...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #58 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.37): Toåringen min spiser spiser ca 1200 kalorier om dagen. her er en dagsmeny som du kan inspireres av. Når du først skal spise som en smårolling. Frokost kl 08: Barneskål med havregrøt med smør, honning og rosiner 1/2 tutekopp melk lunsj kl 11: 1 skive med leverpostei, 1 eplebåt. fruktmåltid kl 14 : en bit banan, en yoghurt, en halv skive med skinkeost uten skorpe. 1/2 tutekopp melk middag kl 16: 1 fiskebolle, en kvart potet med smør kvelds: 2 kornmo med brunost, 1 glass melk poenget mitt: spis som en voksen!! 1200 er ikke nok for NOEN. Selv om du skal ned i vekt. Da må du heller trene mer Altsa. Anonymkode: 2344c...c14 Jeg holder vekten min stabil på 1500 kcal Mange er mindre enn meg, En toåring skal vokse og legge på seg, samt har et aktvitetsnivå som er mange ganger en vanlig voksen person. Anonymkode: 44058...359 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #59 Del Skrevet 21. mars Dropper spesielt banan og druer. Mais er no go. Kun eple/pære/appelsin til kvelden dersom jeg er ekstremt sulten/godtesyn Proteinrundstykker, skinke og ost. Ren cottage cheese uten tilbehør. Rene fileter av kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker. Typiske majonesdressinger er uaktuelt (hamburgerdressing, hvitløksdressing osv), men en vinaigrette uten honning er ok. Ikke prøv å lage alle mulig varianter av alt mulig du ser på tik tok og annen some. Ren mat. Anonymkode: b3afa...a12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #60 Del Skrevet 21. mars Og du skal heller ikke for eksempel spise Yoplait jogurt som jeg ser blir forselått her. Det er jogurter som smaker godt og har lavt kaloriinnhold, men de inneholder ikke mat som faktisk gjør deg mett. Da må du heller faktisk spise cottage cheese. Så enkelt er det. Det er viktig at folk lærer seg disse forskjellene. Anonymkode: b3afa...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå