Gå til innhold

Nervøs for å begynne på treningssenter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er en 26 år gammel mann som er supernervøs for å begynne på treningssenter. Men jeg har nå innsett at jeg bare må hoppe rett ut i det.

Jeg har drevet med avansert calisthenics hjemme gjennom årene, så overkroppen min er ganske solid. Problemet mitt er beina – de ser ikke ut i forhold til resten av kroppen. Så her trengs det mye arbeid.

Har noen tips til dos and don'ts på treningssenter? Eventuelt, når er det best å dra? Jeg har litt sosial angst og vil helst være der når det er minst mulig folk.

Takk for svar!

Anonymkode: 57da0...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

du MÅ jo ikke til treningssenter for å trene opp beina? Du har jo bevis på at trening hjemme funker. 

Men ellers - sett ut ifra sosial angst problematikken - så er det jo positivt at du utfordrer deg selv. 

Der jeg går er det ihvertfall null stress fra andre. Samtlige er så opptatte av sin lille telefon at de ikke enser menneskene rundt seg. Du er usynlig med mindre du er en av de små figurene på telefonskjermen deres 

Anonymkode: fdca7...e59

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På mitt senter er det minst folk mellom 10 og 13, ca. Det er absolutt mest folk mandag ettermiddag. Søndag pleier å være veldig rolig fram til rundt lunsjen. 

Anonymkode: 56ff5...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjønner deg godt, har det samme problemet. Har meldt meg inn på treningsstudio, fått sånn brikke... men tør ikke gå inn. Kun vært støttemedlem en stund 🙃 Mitt problem er jeg vet virkelig ikke hvordan disse apparatene fungerer, og vet ikke hvem jeg kan spørre om hjelp uten at det blir kleint. 

Men alle de andre der inne får det til, så jeg skal også snart ta steget og prøve meg frem.  Er det det sånn at noen som jobber der inne kan veilede en første gang? 😃

Anonymkode: 31ff6...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei!

Jeg er en 26 år gammel mann som er supernervøs for å begynne på treningssenter. Men jeg har nå innsett at jeg bare må hoppe rett ut i det.

Jeg har drevet med avansert calisthenics hjemme gjennom årene, så overkroppen min er ganske solid. Problemet mitt er beina – de ser ikke ut i forhold til resten av kroppen. Så her trengs det mye arbeid.

Har noen tips til dos and don'ts på treningssenter? Eventuelt, når er det best å dra? Jeg har litt sosial angst og vil helst være der når det er minst mulig folk.

Takk for svar!

Ikke noe problem det, hvem andre sjekker status på beina dine, ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det det sånn at noen som jobber der inne kan veilede en første gang? 😃

Vanligvis gir vel senteret en time eller to med pt for å vise apparater og sette opp treningsprogram når man melder seg inn, sånn er det i alle fall her. Alle som jobber der kan selvsagt også spørres :)

Instruksjon står også på alle apparatene, så går helt greit å lese seg fram selv, men er litt knot de første gangene. 

Anonymkode: 56ff5...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjønner deg godt, har det samme problemet. Har meldt meg inn på treningsstudio, fått sånn brikke... men tør ikke gå inn. Kun vært støttemedlem en stund 🙃 Mitt problem er jeg vet virkelig ikke hvordan disse apparatene fungerer, og vet ikke hvem jeg kan spørre om hjelp uten at det blir kleint. 

Men alle de andre der inne får det til, så jeg skal også snart ta steget og prøve meg frem.  Er det det sånn at noen som jobber der inne kan veilede en første gang? 😃

Alle har jo startet en gang. Hvem andre som trener bryr seg om andre. Alle har startet en gang og hvis du spør er de som driver treningsstudioet, mer enn villig til å lede deg og hviske øvelser og bruk av apparatene. Spør du andre som trener, viser de deg mer enn gjerne.

De aller fleste har mer enn nok med egen trening og å gjennomføre den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, ofte kan de ansatte veilede. Husk at de har nye kunder hele tiden som aldri har trent med apparater! Send gjerne melding til de og spør når du kan stikke innom for veiledning. 

Selv jeg som er erfaren kan knote med apparater og må tidvis google mens jeg står der. Apparatene er forskjellige, så kan du ti av de så kan du ti... Da må du kanskje lese instruksjonene når du skal ta nummer 11 likevel. 😄 Jeg står ofte foran et apparat og googler for de todimensjonale tegningene er jo jammen ikke alltid enkle å forstå. 😂 Andre apparater er veldig enkle! 

Fokuser på kun max 3-4 apparater første gang, lær deg disse og prøv flere etterhvert som du føler deg tryggere. Mens du har pause mellom sett kan du observere andre som bruker andre apparater og se hvordan de brukes. 

På mitt senter er det nesten folketomt fredag og lørdag etter kl 18. Fint for å være alene, men til gjengjeld ingen å spørre om hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt dørstokkmil for en med sosial angst å begynne på nytt treningssenter, men det går seg til når du har blitt kjent med det og vet hvor alt er og sånn. 

Husk at de fleste har nok med seg og sitt, og alle vandrer litt frem og tilbake eller tar pauser mellom sett, eller glor litt på hvordan maskiner funker eller strekker litt eller funderer over neste øvelse. Det er jo lett å føle seg litt som forvirret høns første gangene før man har en rutine eller er helt kjent med stedet, men du ser ikke ut som det for noen andre altså. 

Som noen andre sier, en time med PT kan være helt glimrende for og få satt opp et opplegg og vist hvor alt er og hvordan alt gjøres. Det vil hjelpe på angsten.

Jeg liker å trene midt på dagen når jeg har hjemmekontor, de fleste har jo en 9-5-jobb så det er jo da det er minst folk. De fleste virker å trene rett før jobb eller rett etter jobb. Flest på mandag, færrest inn mot helgen.

Har funnet ut at 10-11tiden hverdager er litt sånn gæmlis-tiden. Mitt treningssenter er egentlig ganske ungt, ligger midt i et ungt og urbant område, men de godt voksne og pensjonistene er der på formiddagen. Det er liksom litt trivelig da av en eller annen grunn 😂

Lørdag og søndag er det best å dra veldig tidlig om du vil unngå folk, folk sover jo gjerne litt lengre i helgene. 

Fredag og lørdag kveld er også ganske tomt på mitt senter, da er folk på fest eller i sofaen og ser TV og spiser taco.

Anonymkode: 78e92...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg godt ts. Så mange perfekte mennesker som viser seg frem på disse studioene. Og ser de en som ikke vet hvordan man skal trene ler de eller står utålmodig og venter når du skal bli ferdig så de kan steppe inn. 

Anonymkode: 269ed...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg godt. Jeg misliker tanken på å begynne på treningssenter. Tenker på perfekte mennesker, mennesker som glor, høy musikk, vanskelige apparater, og mulig smitte i influensasesong (alle tar på alt). Derfor har jeg ikke begynt på treningssenter (har gått før).

Fortrekker å trene hjemme eller utendørs. Har dessverre ingen tips til deg. Bare støtte ift at jeg skjønner deg.

Anonymkode: 15da1...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har funnet ut at 10-11tiden hverdager er litt sånn gæmlis-tiden. Mitt treningssenter er egentlig ganske ungt, ligger midt i et ungt og urbant område, men de godt voksne og pensjonistene er der på formiddagen. Det er liksom litt trivelig da av en eller annen grunn 😂

😂

Anonymkode: 78e92...2ae

Å trene med pensjonistene er gull! 😂😎 Jeg får ofte skryt av "de gamle" som jeg overhodet ikke kjenner, aldri noe frekt, bare snille kommentarer med et glimt i øyet. Synd det er så sjelden jeg kan trene midt på dagen. 😂

Folk på min alder sier ingenting og er mest opptatt av seg selv (sikkert like rammet av tidsklemma som meg). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sosialangst, men trener på treningssenter flere ganger i uka.Trenger jo ikke snakke med noen, og selv om det er mange andre rundt, er jeg på mange måter alene allikevel. Headsettet er min bestevenn 😊 Jeg smiler til andre travere og sier kanskje hei når det passer seg, men har aldri samtaler med andre (noe som passer meg fint). 

Alle som er der har nok med sitt eget treningsopplegg, og det ser ikke ut som noen følger med på hva andre driver med. 

Har for øvrig trent hjemme før (under korona), men synes det er mye mer morsomt å trene på senteret siden det er mange flere muligheter der.

Anonymkode: 95f5f...f1a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 6.04):

Der jeg trener, får man med 1 times veiledning første gangen en trener. Da fikk jeg en gjennomgang av alle apparatene og hun instruktøren skrev ned et opplegg til meg på et ark. Evt. kan du helt sikkert booke en time med veiledning. Trist at du ikke tørr å gå inn 😕

Anonymkode: b7e73...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 5.20):

Hei!

Takk for svar!

Gå så tidelig som mulig. Jeg var på treningssenteret 5.30 om morningene i starten 

Anonymkode: b9acb...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningssentre er så ekle - mye som kommer og går, og rikelig med delte kontaktoverflater. Perfekt for å bli smitta med rare typer HPV og strep 🤮Holder meg hellere til calisthenics og hjemmetrening jeg...

Anonymkode: ccbf3...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 5.20):

Den sosiale angsten gir seg når du har vært der noen ganger og fått akklimatisert deg sosialt. Jeg har trent mye, og den kan komme tilbake dersom jeg har hatt en pause noen måneder. Dette er helt normalt.

Et tips vedrørende sosial angst er å la deg selv se og ta inn omgivelsene du er i. Da klarer kroppen å tilpasse seg raskere enn viss du kun ser ned i gulvet eller ikke tør å se på de andre menneskene som er der. Man kan fort bli fanget i sitt eget hode med tanker som "alle stirrer på meg, eller dømmer meg for xyz". Så: se deg rundt, pust med magen, ta inn omgivelsene dine.

Jeg trente heller ikke bein før mot slutten av 20-årene, og det skulle jeg ha gjort tidligere, men det er ikke vanskelig. Jeg anbefaler øvelser som gående utfall med dumbbells, hip thrust (fordi mange menn glemmer å trene dette), leg curls, calf raises og squats enten i maskin eller stående.

Dos: Tørk av utstyret etter bruk, og ikke bruk flere apparater samtidig hvis det er mange som trener.

Det holder å trene bein to ganger i uken, og du får god uttelling med tre sett og ti repetisjoner per øvelse hvis du gjør dette jevnt og trutt.
Endret av megda
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter å øve seg på det du er dårlig på. Men hva med å møte opp daglig til nervene har roet seg? Det bør ikke ta så mange dagene.

Det kan og være lurt å forholde seg litt undrende til hva den sosiale engstelsen din går ut på. Hvordan den har oppstått kan og vise helt spesifikke ting du kan øve deg på, for eksempel å se på ansikter, eller at du har problemer med å distinktivere stemmer.

Når du ikke har trent bein før kan det lønne seg å trene seg opp noe mer varsomt, ikke kjør beina til utmattelse første dagen. Bygg det opp gradvis over tid, gjør det heller oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kun gjøre noe du får til første gang, f.eks sykle. Da kan du venne deg til senteret og kanskje observere litt hvordan de andre bruker apparatene. Etter å ha gjort det et par ganger blir det ikke så skummelt, og du kan prøve apparater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...