Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min nåværende ektemann har laget en låneavtale hvor jeg har lånt penger av han i fjor. Da vi gjorde det var vi ikke gift, men jeg skal føre opp dette på skattemeldingen. Men har det noe å si at vi er gift i forhold til at det vil endre restskatt etc?

Anonymkode: f4e42...2bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betalte du i rente på dette lånet i fjor?

Anonymkode: cb2f0...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og min nåværende ektemann har laget en låneavtale hvor jeg har lånt penger av han i fjor. Da vi gjorde det var vi ikke gift, men jeg skal føre opp dette på skattemeldingen. Men har det noe å si at vi er gift i forhold til at det vil endre restskatt etc?

Tror ikke du får trukket av på skatten at du har lånt penger av din ektemann. Betaler du renter og hvordan dokumenterer du det? Hvor mye har du lånt?

Det er bare renter du for trukket i fra på skatten, hvis du ikke har formue, da blir lån trukket fra formuen. Blir mindre formuesskatt.

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke noe å si om du er gift eller samboer, gift og samboer teller likt skattemessig.

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (20 minutter siden):

Betaler du renter og hvordan dokumenterer du det?

Dette er alfa omega

Anonymkode: b659f...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du fører opp renteutgifter og krever fradrag for det. Ektefellen fører opp renteinntekter og betaler skatt på det. Nullsumspill. 

Du skal også føre opp gjelden i din skattemelding som negativ formue, og ektefellen fører opp samme sum som fordring og får økt formuen tilsvarende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betalte du i rente på dette lånet i fjor?

ikke noe

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (5 timer siden):

Det har ikke noe å si om du er gift eller samboer, gift og samboer teller likt skattemessig.

Nå er vi gift, men vi var hverken samboere eller gift da. Høres kanskje rart ut, men mange grunner til det  som ikke har noe med dette å gjøre :)

Skrevet

Dette er alfa omega

Anonymkode: b659f...566

Okey, men hvordan dokumenteres dette? Med faktura? Hvordan legges renten, følger den lånerenten i markedet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå er vi gift, men vi var hverken samboere eller gift da. Høres kanskje rart ut, men mange grunner til det  som ikke har noe med dette å gjøre :)

Men det var vel ikke en vilt fremmed mann? Du bør sjekke hvordan dette skal gjøres. Skatteetaten har strenge retningslinjer rundt dette med lån og rentefradrag. Har dere opprettet skriftlig låneavtale med signert og han sender inn til Skatteetaten løpende rentebelastninger slik bankene gjør?

Dere kan ikke bare forvente eller ta det forgitt at en slik låneavtale godkjennes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ikke noe

Har du ikke betalt renter, da vil jo ikke dette gi grunnlag for fratrekk på skatten.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

ikke noe

Da er det selvfølgelig heller ikke noe fradrag å hente.. 

Anonymkode: 47458...525

• Liker 2
Skrevet

ikke noe

Nøyaktig hva tenkte du å få fradrag for når du ikke har noen kostnader ved lånet? Eller tenkte du å føre det opp som negativ formue? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Nøyaktig hva tenkte du å få fradrag for når du ikke har noen kostnader ved lånet? Eller tenkte du å føre det opp som negativ formue? 

Det er derfor jeg spør her på forumet. Fordi jeg ikke vet. Lånet er dokumentert, noe vi har gjort hos advokat. Det er en grunn for at lånet ble tatt opp. og jeg ser man kan legge til person og laste opp lånedokument til Skatteetaten. Og derfor lurte jeg på om det vil endre utfallet på skattemeldingen. 
Vi har fylt ut pantedokumentet riktig (tror jeg). Kommer jo ikke til å føre opp kostnader eller renter da det ikke er det, men negativ formue burde jeg vel føre opp? Vil bare gjøre ting riktig :) om det ikke endrer skatten, så får det jo bare være slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er derfor jeg spør her på forumet. Fordi jeg ikke vet. Lånet er dokumentert, noe vi har gjort hos advokat. Det er en grunn for at lånet ble tatt opp. og jeg ser man kan legge til person og laste opp lånedokument til Skatteetaten. Og derfor lurte jeg på om det vil endre utfallet på skattemeldingen. 
Vi har fylt ut pantedokumentet riktig (tror jeg). Kommer jo ikke til å føre opp kostnader eller renter da det ikke er det, men negativ formue burde jeg vel føre opp? Vil bare gjøre ting riktig :) om det ikke endrer skatten, så får det jo bare være slik.

Hei.

Det er som han over skriver. Det vil kun endre negativ formue, siden du ikke betaler renter. Hvor stort er lånet?

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Det er såpass mye at formuesskatt blir relevant. Må jeg betale formueskatt når det er snakk om min mann som jeg låner fra og jeg ikke betale renter el.l.? Vi har signert pantekontrakt og hadde advokat tilstede. Disse pengene er det meningen han skal ha tilbake, men bare ikke avtalt akkurat når. 

Skrevet

Dere lignes sammen om dere er gift. 1,7 mill pr hode, dobbelt om dere er gift. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takker for svar! Det er såpass mye at formuesskatt blir relevant. Må jeg betale formueskatt når det er snakk om min mann som jeg låner fra og jeg ikke betale renter el.l.? Vi har signert pantekontrakt og hadde advokat tilstede. Disse pengene er det meningen han skal ha tilbake, men bare ikke avtalt akkurat når. 

Hvorfor i alle dager trenger du låne av han hvis du har så mye verdier at du får formueskatt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du egentlig lånt pengene eller er de bare midlertidig plassert på din konto? Eller gjelder det innkjøp i eiendom eller noe? 

Dersom dere giftet dere i 2024 så velger dere selv om dere fører det på eller ikke, siden ektefeller kan fordele formue og gjeld. Det kan ha betydning for formuesskatten på 2024 dersom den ene av dere har formue over fribeløpet, siden dere ikke lignes sammen det året dere giftet dere og dere har separate fribeløp.

Dersom dere giftet dere først i 2025 så er han pliktig å oppgi lånet som fordring/formue i skattemeldingen sin for 2024, og du kan oppgi lånet som gjeld.

Anonymkode: 727cc...a89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor i alle dager trenger du låne av han hvis du har så mye verdier at du får formueskatt?

Har aldri hatt formueskatt, den kan bli trigget pga lånet. Så utenom lånet ville jeg ikke hatt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...