Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han jeg skal ha barn med bor i et land utenfor EØS, så jeg lurer derfor på om det er mulig å tilbringe mammapermen i utlandet uten at det får noen konsekvenser for utbetalinger? Noen som vet noe om dette? Tenker jo som en «ferie» disse ukene, det spiller vel ingen rolle om jeg går hjemme eller er i et annet land?

Anonymkode: 9df64...8f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du uten noen problemer, men husk at barnet skal ha oppfølging fra helsestasjonen og vaksiner osv. Dette må du løse. 

Anonymkode: 995d3...49f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan du uten noen problemer, men husk at barnet skal ha oppfølging fra helsestasjonen og vaksiner osv. Dette må du løse. 

Anonymkode: 995d3...49f

Man kan like gjerne gå til lege for oppfølging. Regner med at ts har tilgang på det om hun skal være så lenge i utlandet 

Anonymkode: 9c057...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tør du det når babyen er før vaksinert ? Utbrudd av meslinger er høyt nå og kan være farlig for uvaksinerte. Og heller ikke anbefalt å reise med uvaksinerte utenlands. Vent til ungene er vaksinert hvis du ikke ønskjer babyen din alvorlig syk. Og følg opp det før du gjør noe som helst. 

Anonymkode: cfbf5...390

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan like gjerne gå til lege for oppfølging. Regner med at ts har tilgang på det om hun skal være så lenge i utlandet 

Men brukeren du siterer har rett. Barnet har rett på oppfølging av helsevesen og mor må sørge for at barnet da får denne oppfølgingen i det landet hun skal være i. Vaksiner har ikke de samme navnene i andre land så da må TS sette seg inn i hvilke vaksiner barnet skal ha i tidsperioden og sørge for at barnet får vaksine mot de sykdommene. 

Siden det er et land utenfor Europa bør også TS se på om det er økt risiko for et uvaksinert barn å oppholde seg i dette landet.

Anonymkode: 797b4...9c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han jeg skal ha barn med bor i et land utenfor EØS, så jeg lurer derfor på om det er mulig å tilbringe mammapermen i utlandet uten at det får noen konsekvenser for utbetalinger? Noen som vet noe om dette? Tenker jo som en «ferie» disse ukene, det spiller vel ingen rolle om jeg går hjemme eller er i et annet land?

Nå aner jeg ikke hvilket land det er snakk om, men husk også at i en del land vil du ikke få lov til å ta med barnet ut av landet igjen uten faren tillatelse, når du først har ankommet. 

Anonymkode: 8ed66...014

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå aner jeg ikke hvilket land det er snakk om, men husk også at i en del land vil du ikke få lov til å ta med barnet ut av landet igjen uten faren tillatelse, når du først har ankommet. 

Anonymkode: 8ed66...014

Det er Tunisia. Takk for mange svar. Noen som vet hvor ofte man må på oppfølging? Har ikke satt meg så veldig inn i dette enda da det er såpass tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring også viktig. Du må passe på at barnet også er dekket av reiseforsikring, med mer. 

Anonymkode: 0b649...c5b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er Tunisia. Takk for mange svar. Noen som vet hvor ofte man må på oppfølging? Har ikke satt meg så veldig inn i dette enda da det er såpass tidlig.

Her finner du en standard oppfølging av barn 

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/helsestasjon-0-5-ar/

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bor han ikke sammen med dere?

Anonymkode: 798f4...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke reis til utlandet med et lite barn som ikke er fullvaksinert !!! 

Anonymkode: 0cb46...56e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Husk at vanlig reiseforsikring ikke gjelder mer enn 70-75 dager og forsikring utover dette kan være ganske kostbart, så her kan det være lurt å sjekke litt rundt for priser. Reiseforsikring dekker også kun behov for akutt hjelp, så i forhold til barnet bør du også sjekke hva kostnadene for vanlig oppfølging er.

Skal du være der i mer enn 90 dager må du også ha visum.

Ellers, på generelt grunnlag:

Lege advarer: – Ikke ta med små barn til Asia eller Afrika

Selv om det selvsagt går helt fint i de fleste tilfeller.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det hadde jeg ikke turt mtp meslinger. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde jeg ikke turt mtp meslinger. 

Tryggere enn i Norge. Norsk klima medfører særskilt forhøyet risiko for vannkopper, kikhoste, RS virus, skarlagensfeber, meslinger, hjernehinnebetennelse, og mye mer. Som er mye mindre utbredt i varmere klima. 

Det er så typisk norsk å tro at norge er tryggest. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tryggere enn i Norge. Norsk klima medfører særskilt forhøyet risiko for vannkopper, kikhoste, RS virus, skarlagensfeber, meslinger, hjernehinnebetennelse, og mye mer. Som er mye mindre utbredt i varmere klima. 

Disse påstandene må du vise kilder for.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Meslinger er altså mer utbredt i Norge med høy vaksinasjonsgrad enn i andre land hvor graden er lavere? Det er jo bare tull. 

https://dinside.dagbladet.no/reise/advarer-foreldre-la-vaere/82836183

https://www.forskning.no/sykdommer-vaksiner/meslinger-sprer-seg-globalt-bor-vi-vaere-bekymret-i-norge/2481421

Anonymkode: ad09d...261

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper dere er gode venner, for dersom det skjærer seg mellom dere får du store problemer med å få barnet med deg hjem igjen... 

Anonymkode: e9dcb...775

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere ellers i Norge? Pas på at du får ungen med deg hjem igjen. Jeg antar at i Tunisia er det pappa som eier barnet?

Anonymkode: cecf8...30d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Disse påstandene må du vise kilder for.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Meslinger er altså mer utbredt i Norge med høy vaksinasjonsgrad enn i andre land hvor graden er lavere? Det er jo bare tull. 

https://dinside.dagbladet.no/reise/advarer-foreldre-la-vaere/82836183

https://www.forskning.no/sykdommer-vaksiner/meslinger-sprer-seg-globalt-bor-vi-vaere-bekymret-i-norge/2481421

Anonymkode: ad09d...261

Klima og sesongvariasjon er den største risikoen når det gjelder smitte og spredning av smitte, av alle sykdommer som går på luftveien. 

Ved meslinger er jo vaksinasjonsdekkingen viktig. Men så har du igjen RS virus, som ikke er en del av barnevaksinasjonsprogrammet i Norge. Så kombinerer du det med at forekomsten av RS virus er veldig mye høyere i kaldere klima, enn i varme og tørre klima. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vaksine er frivillig glem ikke det!!

Anonymkode: 92226...5fa

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...