Gå til innhold

Vorte eller liktorn? (Bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt denne på yttersiden av foten en god stund. Noen som har hatt lignende som kan si om det er liktorn eller vorte? Den gjør ganske vondt når jeg løper, så må prøve å få fjernet den snart. Tenkte å prøve og fjerne den selv, men da må jeg vite hva slags behandling jeg skal bruke:)

IMG_4345.jpeg

Anonymkode: 15bf5...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Liktorn 

Anonymkode: 3e8e1...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som liktorn. Jeg ser ofte videoer om fjerning av disse :D De sitter dypt nede i et hull og må skjæres ut, og de gjør vondt å gå på som du skriver. Her er en videosnutt med fjerning;

https://www.youtube.com/shorts/J-Y251r-9J4

Anonymkode: e5a04...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liktorn. Jeg får på akkurat samme sted når jeg blir litt for lat med fotfiling. Når du blir kvitt den anbefaler jeg at du filer området forebyggende. Sånn ca. 1 gang i uka er mer enn nok for meg, og jeg går bare lett over med en lavastein.

Anonymkode: e851b...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.19):

Har hatt denne på yttersiden av foten en god stund. Noen som har hatt lignende som kan si om det er liktorn eller vorte? Den gjør ganske vondt når jeg løper, så må prøve å få fjernet den snart. Tenkte å prøve og fjerne den selv, men da må jeg vite hva slags behandling jeg skal bruke:)

IMG_4345.jpeg

Ekspander  

Prøver du å fjerne den selv, kan det ende med katastrofe, og at den sprer seg. 

Anonymkode: c79f8...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.41):

Prøver du å fjerne den selv, kan det ende med katastrofe, og at den sprer seg. 

Anonymkode: c79f8...3a8

Ekspander  

Dette er en liktorn, og liktorn «sprer» seg ikke…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.40):

Liktorn. Jeg får på akkurat samme sted når jeg blir litt for lat med fotfiling. Når du blir kvitt den anbefaler jeg at du filer området forebyggende. Sånn ca. 1 gang i uka er mer enn nok for meg, og jeg går bare lett over med en lavastein.

Ekspander  

Takk for svar! Hvordan ble du kvitt den? Jeg har kjøpt en sånn penn fra Scholl nå, men vet ikke om det er nok.. Gikk du til fotterapeut? Har aldri vært noe flink på å file, så kanskje ikke så rart at den har dukket opp😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.19):

IMG_4345.jpeg

Ekspander  

Hvis du etter å ha skrapt litt på den ser svarte prikker er deg en fotvorte. 

Anonymkode: 30a4b...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 20.48):

Takk for svar! Hvordan ble du kvitt den? Jeg har kjøpt en sånn penn fra Scholl nå, men vet ikke om det er nok.. Gikk du til fotterapeut? Har aldri vært noe flink på å file, så kanskje ikke så rart at den har dukket opp😅

Ekspander  

Kan ikke anbefale å bruke min metode pga. potensiell infeksjonsfare, men jeg filer den bare vekk i dusjen. Jeg reagerer raskt når jeg først har fått liktorn, så da sitter den ikke så dypt, men det er jo fortsatt en risiko når man filer vekk så mye hud. Dessuten gjør det vondt! 😓

Da jeg var barn brukte jeg et slikt ringplaster som fungerer som "støtdemper" og samtidig hjelper med å trekke liktornen ut, men det har jeg ikke tålmodighet til nå. Når du allerede har kjøpt pennen så ville jeg bare brukt den, så kan du heller se an etterhvert om du trenger profesjonell hjelp. Det pleier uansett å være uproblematisk å fjerne selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig rart at dere sier liktorn, for den ser ut som en fotvorte. Hva er forskjellen? Anbefaler en skikkelig fotpleier for å få gjort dette ordentlig. Behandling en gang pr. mnd over tid vil hjelpe. 

Anonymkode: 972f3...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut som en liktorn. Klipp bort den tykke huden på toppen og dra den ut.

Anonymkode: 163fa...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 0.58):

Veldig rart at dere sier liktorn, for den ser ut som en fotvorte. Hva er forskjellen? Anbefaler en skikkelig fotpleier for å få gjort dette ordentlig. Behandling en gang pr. mnd over tid vil hjelpe. 

Anonymkode: 972f3...640

Ekspander  

Den sitter på et sted som er spesielt utsatt for trykk og gnissing. TS driver med løping, og liktorn er en typisk plage man lett kan få som følge av det. Ser ingen opphøyning på eller rundt området som man typisk får ved fotvorter, det ser bare veldig tørt og hardt ut, og ut fra bildet ser det ut som om det er en liten fordypning der. I tillegg beskriver TS den som vond under løping, noe som er mer typisk for liktorn enn for fotvorter.

Det finnes en mikroskopisk sjanse for at det kan være en atypisk fotvorte, men da er det bare å skrape litt på toppen for å se om man ser svarte prikker under der. Er det bare én prikk (eller ingen prikk hvis den er veldig fersk eller sitter dypt) er det liktorn.  

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bruker liktornplaster fra apotek. Det både lindrer/ hindrer trykk på den og mykgjør sånn at den harde huden som sitter dypt kommer til overflaten og forsvinner etter litt tid :)

Anonymkode: 81024...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...