AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 3.42): Nei, de er ikke sunne. Havregryn er ikke sunt, og ikke frø heller. Altfor mye antinæringsstoffer (hovedsaklig fytinsyre i ingrediensene havregryn og frø) som hemmer opptak av næring. Og de fleste frø har for mye omega-6 som er betennelsesfremmende. Spis heller næringrik mat. Lag deg en omelett for eksempel. Næringsrik mat med lite antinæringsstoffer er sunt, for eksempel kjøtt, fullfete meieriprodukter og egg. Fokuser på protein og animalsk fett. Spiser du sunt nok for din kropp så trenger du ikke å telle kalorier. Hva som er sunt nok varierer fra person til person. Anonymkode: 51374...14f Ekspander Skal alle kun leve på kjøtt ,egg og fete melkeprod. ? Anonymkode: 471e8...c8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 4.25): Hvis det funker for deg så gjør du det, men smøreoster er ikke sunnere enn smør. TS kan like gjerne fortsette å spise ordentlig smør på, og heller kutte ned til 1,5 rundstykke. Anonymkode: 37f37...211 Ekspander Jeg sa magrere, ikke sunnere. Ts vil gå ned i vekt og har en frokost som dekker nesten halve dagsbehovet. Hvis hun bruker 1 ss smør på hver halve skinne kan hun spare nesten 300 kcal på dette skiftet. Anonymkode: ff859...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.42): Skal alle kun leve på kjøtt ,egg og fete melkeprod. ? Anonymkode: 471e8...c8e Ekspander Alle trenger ikke det. Men de som har helseutfordringer bør prøve det. Anonymkode: 51374...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #24 Del Skrevet 20. mars KaraThrace skrev (På 18.3.2025 den 22.34): Hvert rundstykke er omtrent 250kcal, så det er 500kcal utenom pålegg. Hva har du til pålegg da? Hvis du har smør på disse og si 4 skiver skinke totalt, så er det fort 400 kcal per rundstykke… da er det en middag. Helt avhengig av hvor du vil ligge kalorimessig. Frokosten bør ikke overskride 25% av dagens kalorier, men hvis denne frokosten hindrer deg i å spise enda mer kalorier i snacks, så er det et steg i rett retning. Men du må likevel hente inn overskuddet en plass. 25 % av 1800 kcal er f.eks. 450 kcal. Altså ett av de rundstykkene med godt pålegg på. Ekspander Hvem har bestemt at frokosten ikke bør overskride 25 % av dagens kalorier? Dummeste jeg har hørt. AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.48): Jeg sa magrere, ikke sunnere. Ts vil gå ned i vekt og har en frokost som dekker nesten halve dagsbehovet. Hvis hun bruker 1 ss smør på hver halve skinne kan hun spare nesten 300 kcal på dette skiftet. Anonymkode: ff859...c04 Ekspander For et søkt eksempel, har aldri engang hørt om noen som bruker 1 ss (!!!) smør per halve rundstykke. Ts, rundstykkene dine er veldig sunne, men man kan få i seg for mye kalorier med sunn mat også, så alt kommer an på hva mer du spiser i løpet av dagen, hvor mye du beveger deg, og hva du veier i utgangspunktet. En større kropp har større vedlikeholdsbehov, altså kan en på 100 kilo gå ned i vekt av samme mengde som en på 45 kilo legger på seg av. Jeg er rundt 50 kilo og hadde lett spist to-tre sånne rundstykker til frokost, gjerne med et tjukt lag ost på også. Men jeg spiser ikke mellom måltider og spiser stort sett to ganger per dag, av og til tre, av og til kun en gang også. Spiser man 4-5 måltider må jo hvert måltid være mindre. Anonymkode: 9c350...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #25 Del Skrevet 20. mars Jeg lager slike, men får 11-12 stk ut fra oppskriften. Jeg spiser kun et slikt til frokost og er mett helt til lunsj og vel så det. Anonymkode: 58b9f...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #26 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 3.42): Nei, de er ikke sunne. Havregryn er ikke sunt, og ikke frø heller. Altfor mye antinæringsstoffer (hovedsaklig fytinsyre i ingrediensene havregryn og frø) som hemmer opptak av næring. Og de fleste frø har for mye omega-6 som er betennelsesfremmende. Spis heller næringrik mat. Lag deg en omelett for eksempel. Næringsrik mat med lite antinæringsstoffer er sunt, for eksempel kjøtt, fullfete meieriprodukter og egg. Fokuser på protein og animalsk fett. Spiser du sunt nok for din kropp så trenger du ikke å telle kalorier. Hva som er sunt nok varierer fra person til person. Anonymkode: 51374...14f Ekspander Slutt! Det er jo umulig å legge om livsstilen med sånne kommentarer! Anonymkode: c7646...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 20. mars #27 Del Skrevet 20. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 8.25): Hvem har bestemt at frokosten ikke bør overskride 25 % av dagens kalorier? Dummeste jeg har hørt. For et søkt eksempel, har aldri engang hørt om noen som bruker 1 ss (!!!) smør per halve rundstykke. Ts, rundstykkene dine er veldig sunne, men man kan få i seg for mye kalorier med sunn mat også, så alt kommer an på hva mer du spiser i løpet av dagen, hvor mye du beveger deg, og hva du veier i utgangspunktet. En større kropp har større vedlikeholdsbehov, altså kan en på 100 kilo gå ned i vekt av samme mengde som en på 45 kilo legger på seg av. Jeg er rundt 50 kilo og hadde lett spist to-tre sånne rundstykker til frokost, gjerne med et tjukt lag ost på også. Men jeg spiser ikke mellom måltider og spiser stort sett to ganger per dag, av og til tre, av og til kun en gang også. Spiser man 4-5 måltider må jo hvert måltid være mindre. Anonymkode: 9c350...f27 Ekspander Ehm… okay. Det er ganske kjent og i stor grad ganske logisk at frokosten ikke bør være det største måltidet ditt.. det er jo ren matematikk, men uansett en sær ting å henge seg opp i. Du må gjerne bruke 60% av kaloriene dine til frokost, men det svarer ikke på TS sitt spørsmål… Og jeg bruker nå en ss smør på hver brødskive selv jeg. Det er ikke no galt med det?? Ro ned brødene dine, takk. Jeg hadde uansett kalkulert inn en ss per rundstykke, ikke hver halvdel. Fire skiver pålegg er bare en per halvdel. 5g smør per halvdel er lite i mine øyne, og sikkert mye for andre. Det er uansett matematisk og statistisk sett det normale fordi det er median. TS spurte i sammenheng med vektnedgang, og det viste seg at ts brukte smør og hvitost på rundstykkene. Kaloriestimatet mitt var altså i det nedre sjiktet…. Endret 20. mars av KaraThrace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #28 Del Skrevet 20. mars KaraThrace skrev (På 20.3.2025 den 13.48): Ehm… okay. Det er ganske kjent og i stor grad ganske logisk at frokosten ikke bør være det største måltidet ditt.. det er jo ren matematikk, men uansett en sær ting å henge seg opp i. Du må gjerne bruke 60% av kaloriene dine til frokost, men det svarer ikke på TS sitt spørsmål… Og jeg bruker nå en ss smør på hver brødskive selv jeg. Det er ikke no galt med det?? Ro ned brødene dine, takk. Jeg hadde uansett kalkulert inn en ss per rundstykke, ikke hver halvdel. Fire skiver pålegg er bare en per halvdel. 5g smør per halvdel er lite i mine øyne, og sikkert mye for andre. Det er uansett matematisk og statistisk sett det normale fordi det er median. TS spurte i sammenheng med vektnedgang, og det viste seg at ts brukte smør og hvitost på rundstykkene. Kaloriestimatet mitt var altså i det nedre sjiktet…. Ekspander Er det ren matematikk at frokost ikke bør overskride 25 % av kaloribehovet? Hva slags matematikk er dette? Og "ganske kjent og i stor grad logisk"? Her tror jeg du må komme med kilder for de merkelige påstandene dine. En ss smør er ikke "matematisk og statistisk sett det normale fordi det er median" å ha på et rundstykke, en ss smør er MYE. Sikkert rundt 15 gram, ikkje 5 gram. Tenker du kanskje på en ts og ikke en ss? Anonymkode: 9c350...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 20. mars #29 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.33): Er det ren matematikk at frokost ikke bør overskride 25 % av kaloribehovet? Hva slags matematikk er dette? Og "ganske kjent og i stor grad logisk"? Her tror jeg du må komme med kilder for de merkelige påstandene dine. En ss smør er ikke "matematisk og statistisk sett det normale fordi det er median" å ha på et rundstykke, en ss smør er MYE. Sikkert rundt 15 gram, ikkje 5 gram. Tenker du kanskje på en ts og ikke en ss? Anonymkode: 9c350...f27 Ekspander Du leser jo ikke hva jeg skriver en gang om tallene, så matten din gidder jeg ikke å diskutere en gang 🤣🤣🤣 glhf jeg har bedre ting å bruke tiden min på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #30 Del Skrevet 21. mars KaraThrace skrev (På 20.3.2025 den 21.12): Du leser jo ikke hva jeg skriver en gang om tallene, så matten din gidder jeg ikke å diskutere en gang 🤣🤣🤣 glhf jeg har bedre ting å bruke tiden min på. Ekspander 🤣 Jeg tipper at hverken matematikk eller ernæring er dine sterkeste sider? Det er helt greit altså, men da er det lurt å la være å uttale seg i en sånn tråd. Anonymkode: 9c350...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #31 Del Skrevet 21. mars Prøv knekkebrøddietten Anonymkode: 96074...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå