Gå til innhold

Er disse proteinrundstykkene sunne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg baker disse:

400 g mager cottage cheese

3 egg

1,5 ts bakepulver

400g havregryn

50 g frømix (linfrø, solsikkefrø, gresskar pg sesam)

fordeler dette på 9 rundstykker.

Er det for mye å spise 2 slike til frokost når man ønsker å gå ned i vekt?

tips til mager og sunt pålegg? 

Anonymkode: edf32...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på hva du spiser resten av dagen. Oppskriften ser forøvrig god ut 😊

Anonymkode: d67f3...f85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hva du spiser resten av dagen. Oppskriften ser forøvrig god ut 😊

Anonymkode: d67f3...f85

Hehe ja, resten av dagen jobber jeg med. Men jeg merker at når jeg spiser to av disse så er jeg mett helt til middag, noe som gjør at jeg ikke spiser tull-mat.

Jeg er kjempe stor, typ meget overvektig, så jeg driver å legger om. Men jeg er en snop-elsker. Så jeg leter etter sunn mat som holder meg mett lenge.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert rundstykke er omtrent 250kcal, så det er 500kcal utenom pålegg. Hva har du til pålegg da? Hvis du har smør på disse og si 4 skiver skinke totalt, så er det fort 400 kcal per rundstykke… da er det en middag. Helt avhengig av hvor du vil ligge kalorimessig. Frokosten bør ikke overskride 25% av dagens kalorier, men hvis denne frokosten hindrer deg i å spise enda mer kalorier i snacks, så er det et steg i rett retning. Men du må likevel hente inn overskuddet en plass. 25 % av 1800 kcal er f.eks. 450 kcal. Altså ett av de rundstykkene med godt pålegg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg baker disse:

3 egg

1,5 ts bakepulver

400g havregryn

De skal være sunne, men ingenting er sunt når du spiser for mye. 

Anonymkode: f1883...bac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager noe tilsvarende, bare uten frøene, men baker inn skinkestrimler også. Da trenger jeg ikke pålegg heller. 
Er ikke på slanker’n’ selv, men som du sier holde disse deg mett lenge. 😊👍

Anonymkode: fd3e6...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
KaraThrace skrev (16 minutter siden):

Hvert rundstykke er omtrent 250kcal, så det er 500kcal utenom pålegg. Hva har du til pålegg da? Hvis du har smør på disse og si 4 skiver skinke totalt, så er det fort 400 kcal per rundstykke… da er det en middag. Helt avhengig av hvor du vil ligge kalorimessig. Frokosten bør ikke overskride 25% av dagens kalorier, men hvis denne frokosten hindrer deg i å spise enda mer kalorier i snacks, så er det et steg i rett retning. Men du må likevel hente inn overskuddet en plass. 25 % av 1800 kcal er f.eks. 450 kcal. Altså ett av de rundstykkene med godt pålegg på.

Ja ikke sant. Jeg har smør på ja, men det skal jeg slutte med når jeg nånser hvor mye kcal det er på tull. Skal prøve å bare spise ett i morgen. Med leverpostei på kanskje og agurk. Så se om det holder like lenge. Jeg har hatt smør og ost på til nå. Norvegia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kommer helt ann på hva du spiser resten av dagen.

Anonymkode: 87b4b...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tips: et tynt lag med smøreost naturell erstatter smør fint og mye magrere

Anonymkode: ff859...c04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, de er ikke sunne. Havregryn er ikke sunt, og ikke frø heller. Altfor mye antinæringsstoffer (hovedsaklig fytinsyre i ingrediensene havregryn og frø) som hemmer opptak av næring. Og de fleste frø har for mye omega-6 som er betennelsesfremmende.

Spis heller næringrik mat. Lag deg en omelett for eksempel. Næringsrik mat med lite antinæringsstoffer er sunt, for eksempel kjøtt, fullfete meieriprodukter og egg. Fokuser på protein og animalsk fett. Spiser du sunt nok for din kropp så trenger du ikke å telle kalorier. Hva som er sunt nok varierer fra person til person.

Anonymkode: 51374...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, de er ikke sunne. Havregryn er ikke sunt, og ikke frø heller. Altfor mye antinæringsstoffer (hovedsaklig fytinsyre i ingrediensene havregryn og frø) som hemmer opptak av næring. Og de fleste frø har for mye omega-6 som er betennelsesfremmende.

Spis heller næringrik mat. Lag deg en omelett for eksempel. Næringsrik mat med lite antinæringsstoffer er sunt, for eksempel kjøtt, fullfete meieriprodukter og egg. Fokuser på protein og animalsk fett. Spiser du sunt nok for din kropp så trenger du ikke å telle kalorier. Hva som er sunt nok varierer fra person til person.

Anonymkode: 51374...14f

Sånne kommentarer kan gjøre at en som forsøker å slanke seg og leve sunnere går på en smell og gir opp. Her er en som strever med å unngå tullemat og nå baker sine egne rundstykker. De holder henne mett så hun klarer å holde seg unna ultraprossessert mat og snop. Det er enormt skritt i riktig retning. Ikke gjør kosthold så vanskelig. Jeg kan også si nei vanlig egg og kjøtt er ikke sunt, for du må  bare spise gressforet og handle kjøttet fra direkte fra økologiske gårder. Det er mange utfordringer i å forsøke å ha er optimalt kosthold. Men de fleste har mye å hente på å justere kostholdet sitt opp til et sunnere nivå. 

Anonymkode: 37f37...211

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

tips: et tynt lag med smøreost naturell erstatter smør fint og mye magrere

Anonymkode: ff859...c04

Hvis det funker for deg så gjør du det, men smøreoster er ikke sunnere enn smør. TS kan like gjerne fortsette å spise ordentlig smør på, og heller kutte ned til 1,5 rundstykke. 

Anonymkode: 37f37...211

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omtrent de samme jeg lager, men jeg har i tillegg i en boks mager kesam, dropper solsikkefrø, sesamfrø og linfrø, men bruker chiafrø og gresskarkjerner. Har i spinat (kjører det i blender sammen med cottage cheesen og eggene, smaker ingenting) og/eller en revet gulrot. Bruker 100 gram havregryn, 60 gram havrekli og 140 gram havremel til denne porsjonen.

Ikke at mine er sunnere enn dine, men hvis du ville ha litt mer inspirasjon! ;)

Har gått ned 35 kilo de siste par årene, så vet hvordan det er å være stor....

Anonymkode: ca0f4...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og ja, de er sunne! Men kalorimessig kommer det jo an på hva du spiser resten av dagen. Noe du selv sier er bra med disse, er at du holder til middag, og dermed ikke spiser tull da. Da er disse kjempefine!

Når man er stor, så må man starte et sted. Man kan ikke ta alt på en gang. Så å spise ordentlig mat og kutte snop og dritt er punkt nummer én. Så kan man evt se på kalorier når man har klart å gjøre det! Du vil uansett gå ned og få en friskere kropp når du gir kroppen din skikkelig næring og kutter "tullet"! (og ikke hør på det øret at havregryn ikke er sunt!)

Anonymkode: ca0f4...6d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg baker disse:

3 egg

1,5 ts bakepulver

400g havregryn

Hadde bare spist ett men det er meg. Spørsmålet er jo hva du spiser resten av dagen og hva du har på!

Anonymkode: 7aa99...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville spist det med eggerøre, kyllingpålegg, tomater, agurk og paprika.

Anonymkode: 7b64e...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke bland hva som er sunt med hva som gir kaloriunderskudd. Eneste måten dette passer med vektnedgang er om du spiser bare ett, eller veldig lite resten av dagen om du spiser to.

men sunt er det jo, mye gode næringsstoffer.

Anonymkode: 4fb5d...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er kjempesunne men det sier ingenting. Det er det totale kostholdet som gjør det sunt eller ikke. Det virker som du er i startfasen på dette, masse lykke til! 

Noen tips - bruk ChatGPT som en samarbeidspartner på vei til en livsstilsendring. Den er ingen fasit, men på ditt nivå vil den hjelpe betraktelig. Start en tråd med den som heter f.eks. kosthold. Så informerer du om alder, vekt, mosjonsnivå og hva du ønsker oppnå. 

Den hjelper deg da med å tipse om hvor mange kalorier du trenger og hvordan du skal få det til. Den kan lage enkle dagsplaner. Er du f.eks. ikke glad i en bestemt matvare den setter opp sier du bare fra så finner den en annen. 

Den bommer en del på antall kalorier så her bør du dobbeltsjekke alt - ber du f.eks. om en ukesmeny vil det være mange feil, men med ett og ett måltid vil den treffe bedre. Enda bedre om du tar bilder av  næringsinnholdet på pakken, da skal den klare å regne det ut helt eksakt. 

Når du har en nedskrevet plan er det ikke bare morsommere å spise (du slipper åpne kjøleskapet på måfå), over en uke eller to sørger du for at du får i deg alle næringsstoffer du trenger og du kan spise kjempevariert. 

Anonymkode: 0bce0...c0b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi baker også disse; men bytt ut frø med gulrot og dryss kun litt på toppen som pynt. Da sparer du endel kalorier. Trenger du to, eller vil du spise to? Forsøk å lage de litt mindre, da får du fremdeles spise to stykker, og kroppen klarer kanskje å registrere "mett" før du når like mange kalorier. Verdt ett forsøk 🙂 

Disse trenger ikke smør synes jeg, de har litt "smørfølelsen" når de er varme, så jeg popper dem 20 sek i mikroen før jeg spiser.

Jeg jobber også med kostholdet mitt nå. Jeg må forberede mat; jeg planlegger lunsj for fire dager og lager på søndag kveld. Da har jeg noe som er sunt og godt stående i kjøleskapet og kan varme opp om jeg kjenner at jeg må ha mer mat en kveld også. Jeg merker nå etter 3mnd at søtsuget er borte. Jeg går ikke fort ned, det er ikke poenget siden jeg skal bedre det jeg putter i meg og bygge muskler underveis. Men porsjonskontroll blir enklere og enklere fordi "må ha" suget ikke er like sterkt når kroppen er mett på næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hehe ja, resten av dagen jobber jeg med. Men jeg merker at når jeg spiser to av disse så er jeg mett helt til middag, noe som gjør at jeg ikke spiser tull-mat.

Jeg er kjempe stor, typ meget overvektig, så jeg driver å legger om. Men jeg er en snop-elsker. Så jeg leter etter sunn mat som holder meg mett lenge.

Jeg er på fedmeklinikken for tiden (alvorlig fedme) og der er de veldig opptatte av at man skal ha små, hyppige måltider. Typ 4-5 måltider per dag. Fast måltidsrytme er også i fokus. Jeg ville forsøkt å dele de to rundstykkene opp i flere måltider. Kanskje vil hjelpe å få snop-elskeren i sjakk. For meg er disse rundstykkene minst to måltider, kanskje så mye som fire enkelte dager. Det er fordi jeg spiser hyppig. Det ville aldri gått hvis ikke. 

Hvis du har to rundstykker på frokosttallerkenen, så ser den passe full ut. Bruk enda mindre tallerken, og det blir for mye mat. Dette er også nevnt på fedmeklinikken. Bruk mindre tallerken - mindre porsjon vil se større ut, fordi det fyller tallerkenen. 

Anonymkode: 61da5...2e6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...