Gå til innhold

Ssri erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har etter mange år i fornektelse innsett att legen har rett, og att jeg har generalisert angst. Det er egentlig frykt og angst uten noen spesiell grunn, men att jeg er nervøs og mye indre uro. Også mye snill pike syndrom. 
legen ønsket jeg skulle begynne på zoloft for ett par år siden. Men jeg turte ikke. Kjenner nå som jeg kansje bør gi det ett forsøk. Men etter ett mislykket forsøk forje uke er jeg redd. Tok første kveld, å det gikk fint, men kveld nr 2 jeg tok tablett hadde jeg en helt utav meg selv opplevelse, der jeg våknet natten og følte meg helt rar og jeg skulle svime av, og måtte kaste opp før jeg sovnet igjen. Våknet med mye uro og stress i kroppen.  Men det var levbart, og en veldig kjent følelse. 
men episoden på natten skremte meg såpass att jeg ikke turte ta tablett igjen neste kveld. Har siden da engstet meg for å begynne på igjen. Tenker en tur til legen igjen i morgen. Men jeg ønsker å høre her om noen har erfaringer lik min? 
og om det er noen som ønsker å dele sin virkning av tabletter, positive helst. Men selvfølgelig interessert i dårlige også. 
men jeg er usikker nok fra før . 

Anonymkode: 38a69...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har generalisert angst og gikk et par år på Brintellix. Er også veldig plaget av pmdd. Fungerte bra lenge, men slutta etter hvert da jeg følte det ikke ga meg noe. Kjente ikke forskjell etter jeg slutta. Ikke prøvd noe annet merke, men kanskje høre om du kan prøve Brintellix?

Anonymkode: 5f79a...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Zoloft trigger angsten i oppstartsfasen. Opplevde ikke det samme som deg, men hadde noen voldsomme angstanfall den første tiden og mye uro. Men nå har jeg stått på det i 1,5 år og den eneste jeg angrer på er at jeg ikke har startet før!

Anonymkode: b9c75...4b8

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Tone-
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Zoloft trigger angsten i oppstartsfasen. Opplevde ikke det samme som deg, men hadde noen voldsomme angstanfall den første tiden og mye uro. Men nå har jeg stått på det i 1,5 år og den eneste jeg angrer på er at jeg ikke har startet før!

Har du noen bivirkninger nå?  Føler du ikke glede? Er så redd for å miste gleden.

hvor lenge hadde du økt angst? Ser det står 2-4 uker. Men kjenner att 4 uker med sterk angst blir heftig. Så håper det ikke varer så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd flere ulike, før jeg landet på venlaflaxin (effexor) som jeg står på enda. Bivirkninger er normalt i starten, men er de så ubehagelige at du nesten ikke tør å ta medisinen, så bør du be om å få prøve en annen type. Fikk vel beskjed om at man bør gi det 2-4 uker for å se om bivirkningene går over, mener jeg å huske. Jeg vet at mange sier de føler seg følelsesmessig flate på medisiner, men det er ikke min erfaring. Medisinen tok knekken på den verste angsten min, og det ble rent livreddende for meg. Jeg tar den både for GAD og depresjon, og ift. depresjonen har jeg merket at dårlige perioder ikke blir like ille som før, og jeg klarer i større grad å fungere. Medisinen er et verktøy, ikke en magisk fiks - så jeg har fortsatt måttet jobbe mye med meg selv - men jeg ville ikke vært foruten.

Anonymkode: e8637...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen bivirkninger nå?  Føler du ikke glede? Er så redd for å miste gleden.

hvor lenge hadde du økt angst? Ser det står 2-4 uker. Men kjenner att 4 uker med sterk angst blir heftig. Så håper det ikke varer så lenge.

Nei, ingen bivirkninger nå. Føler meg ikke flat, heller omvendt. Føler mestring, glede og at jeg er mer positiv faktisk! Står på 75 mg. Tok flere måneder før virkning, men hadde ikke angstanfall hele tiden altså. Dager som var litt mer slitsomme, men helt overkommelig.

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har prøvd "alt", og det er ikke egentlig så skummelt. Det kan være ubehagelig med bivirkninger, men det er faktisk "bare" å slutte, det endrer ikke noe varig med personligheten din. 

Jeg har heller aldri opplevd det å "flate" ut følelsene, jeg har null problem med å både være trist og glad, men jeg går ikke rett i kjelleren og tenke at jeg bør hive meg i elva lenger liksom. 

Anonymkode: 7b356...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme båt som deg ts! Har fornektet angst/ocd/depressive perioder i mange år nå. Nå har jeg endelig innsett at det kanskje ikke skader å teste ut medisin. Fått utskrevet cipralex. Har tatt tabletter i noen dager nå. Tar på morgenen. Jeg merker ikke noe spesielt nå, men startet på halv dose så skal jeg trappe gradvis opp med nøye oppfølging fra lege :) 

Skjønner godt at du ble redd. Kanskje du kan kontakte lege igjen om du opplever at oppstartsdosen kanskje var litt høy eller generelt at du er redd. En samtale kan jo ofte være godt! 

Anonymkode: 74b1a...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet da kan bli at man i stedet for økt angst i 2 uker får økt angst i 4 uker. Men det er lov å prøve (i samråd med lege).

TS det høres ut som om du fikk en oppstartsbivirkning. Det er vanlig og helt ufarlig. Du må nok være innstilt på å tåle en ukes tid med noe ubehag, så vil det bli gradvis bedre og bedre. 

Eventuelt kan du be om å få beroligende å bruke i oppstartsfasen. Om det heller ikke går kan du be om å få prøve en annen type. Men at du skal kjenne null under tilvenningen er vel ikke helt sannsynlig. 

Anonymkode: 38e05...c01

Rekner absolutt med å ha oppstart bivirkninger:)   Å den uroa og angsten jeg hadde senere den dagen var overkommelig. Men var redd att jeg skulle bli enda verre på neste dose. 
har fått time med legen i morgen. Håper han kan roe meg, men redd han er passe oppgitt over meg, siden han antagelig tenker jeg er godt inne i uke 2 på tablettene.  
Jeg sliter med smerte i magen (gjort i 4-5 år) som både han og jeg tenker henger sammen med angsten, har sjekket både med kamera opp i tarmene og gynekolog.  Å der er ikke noe galt å finne.  
så han har allerede vert tolmodig med meg.  Han er helt fantastisk, det må sies. Men han er sikkert oppgitt når jeg kommer og ikke har turt å gjennomføre. 
 Jeg har så lyst, men samtidig så redd. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har så lyst, men samtidig så redd. 

Åå, jeg heier på deg. ❤️ Høres ut som det kan være mye å hente hvis du kommer deg gjennom den første tida. Spør om det er mulig å bruke litt beroligende i startfasen, hvis du tør det. Jeg tok de på kvelden. Det er en gamechanger. Det gav meg bedre søvn på natt og da takla jeg alt annet også bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! Jeg har etter mange år i fornektelse innsett att legen har rett, og att jeg har generalisert angst. Det er egentlig frykt og angst uten noen spesiell grunn, men att jeg er nervøs og mye indre uro. Også mye snill pike syndrom.

Man har ikke angst uten grunn. Det kan være vanskelig å finne ut hva den bunner i og hva som utløser den i det daglige, men den vil alltid ha en årsak. For deg er det kanskje nærliggende å tenke at den har sammenheng med "snill pike-syndrom." Det går an å få henvisning til psykolog eller psykiater for å jobbe med slike ting. Mange har også svært god hjelp av forskjellige former for meditasjon, mindfulness eller pusteøvelser, både akutt når de får angst, og som et verktøy for å forstå og håndtere angstreaksjoner generelt.

Zoloft kan gi økt angst i begynnelsen, og det kan gå noen uker før du merker bedring. Noen kan oppleve at de blir emosjonelt flate av slike medisiner. Da er det egentlig så enkelt som at du veier fordelen opp mot ulempene etter å ha brukt dem i alle fall en måned.

Anonymkode: 24586...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åå, jeg heier på deg. ❤️ Høres ut som det kan være mye å hente hvis du kommer deg gjennom den første tida. Spør om det er mulig å bruke litt beroligende i startfasen, hvis du tør det. Jeg tok de på kvelden. Det er en gamechanger. Det gav meg bedre søvn på natt og da takla jeg alt annet også bedre. 

Skal forhøre meg om noe å ha i bakhånd ja. Skikkelig guffen i kveld, for gruer meg til legetimen 🤢 

etter de to/tre ukene, har den verste angsten gitt seg da? Ser for meg att jeg skal ha det intenst veldig lenge, er det jeg gruer meg sånn til, er redd det skal dra seg veldig langt ut i tid 😫  har to barn i tenåra som jeg ikke har lyst skal se meg være helt i kjelleren. D gruer jeg meg til. 
de har ingen tanker om att jeg har angst, for jeg er en veldig god skuespiller i hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (12 timer siden):

Du bør ikke skrive det! Det er opptil behandler som skriver ut medisin å avgjøre hvordan medisinen skal taes!

Anonymkode: a5129...544

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal forhøre meg om noe å ha i bakhånd ja. Skikkelig guffen i kveld, for gruer meg til legetimen 🤢 

etter de to/tre ukene, har den verste angsten gitt seg da? Ser for meg att jeg skal ha det intenst veldig lenge, er det jeg gruer meg sånn til, er redd det skal dra seg veldig langt ut i tid 😫  har to barn i tenåra som jeg ikke har lyst skal se meg være helt i kjelleren. D gruer jeg meg til. 
de har ingen tanker om att jeg har angst, for jeg er en veldig god skuespiller i hverdagen. 

Får du beroligende tror jeg du skal klare deg veldig greit gjennom det. Det fjerner virkelig det aller meste.

Husk å holde fast på det du vet som er at det du kjenner på er midlertidig og ikke farlig.

Helt i kjelleren kommer du vel ikke til å være foran barna, men tenåringer tåler å vite og se at mamma er syk. Det kan være fint for dem å vite om dette. Angst kan jo gå litt i arv, i alle fall gjorde det hjemme hos oss (har jeg skjønt i ettertid). Hvis det hadde vært noe vi var åpne om hadde jeg kanskje sluppet å være fortvilet, føle meg unormal og vente 30 år på å få behandling for min angst. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også begynne på Zoloft og satt pris på å høre gode erfaringer her. Jeg håper det kan ta bort noe av angstfølelsen, som er i ferd med å ødelegge livet mitt. Jeg kan dessverre ikke starte på den før jeg har øket dosen på en annen medisin først.

❤️Masse lykke til til TS

Anonymkode: 63b32...a20

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg ferdig med lege, fikk en ny type, siden han syns den episoden på natten ikke var helt innafor.

Fikk nå venlafaxin krka, så da krysser jeg fingrer for att jeg skal klare å stå i det. Noen erfaringer? 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er jeg ferdig med lege, fikk en ny type, siden han syns den episoden på natten ikke var helt innafor.

Fikk nå venlafaxin krka, så da krysser jeg fingrer for att jeg skal klare å stå i det. Noen erfaringer? 

Ts

Du vil få mye de samme svarene som du fikk ang. Zoloft, for det er altså så individuelt når det kommer til antidepressiva... Noen får ingen bivirkninger, noen får lite og noen uheldige får mye plager i starten. Man må bare prøve det ut og være forberedt på å holde ut litt ubehag hvis det kommer.  

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon om dosering av medisiner.

veronica<3, mod. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.07):

Er i samme båt som deg ts! Har fornektet angst/ocd/depressive perioder i mange år nå. Nå har jeg endelig innsett at det kanskje ikke skader å teste ut medisin. Fått utskrevet cipralex. Har tatt tabletter i noen dager nå. Tar på morgenen. Jeg merker ikke noe spesielt nå, men startet på halv dose så skal jeg trappe gradvis opp med nøye oppfølging fra lege :) 

Skjønner godt at du ble redd. Kanskje du kan kontakte lege igjen om du opplever at oppstartsdosen kanskje var litt høy eller generelt at du er redd. En samtale kan jo ofte være godt! 

Anonymkode: 74b1a...d4a

Hvordan går det med deg? Jeg har enda ikke turt å begynne 🫣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...