Gå til innhold

Kan man nektes kirurgisk abort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har akkurat fått konstatert MA 8+4. Gyn har sendt henvisning til poliklinikk for at jeg skal få tabletter og hjemmeabort. Fikk beskjed om at kirgisisk ikke var aktuelt fra gyn, og at det var piller som var løsningen. Stemmer virkelig dette? Har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt? Jeg er så traumatisert etter 4 grusomme egguttak i fjor at jeg rett og slett ikke orker en hjemmeabort oppå alt annet og i tillegg så er jeg alene de neste 10 dagene.  De som har frivillig abort får jo velge kirurgisk fritt mellom uke 6-12 flere sykehus, så det er jo fysisk mulig å gjennomføre mtp at embryoet er 8+4. Kan jeg nekte medisinsk? Eller vil de bare drøye så lenge med å sette opp kirurgisk at kroppen mest sannsynlig har ordet opp selv? Tar gjerne i mot tips før timen i morgen ❤️

Anonymkode: 2468c...a02

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I teorien kan de ikke nekte deg det, men fordi det er billigere og mer lettvint for sykehuset, så kan de være troende til å forsøke å snakke deg rundt/presse deg til å godta hjemmeabort.

Anonymkode: e1d2b...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I teorien kan de ikke nekte deg det, men fordi det er billigere og mer lettvint for sykehuset, så kan de være troende til å forsøke å snakke deg rundt/presse deg til å godta hjemmeabort.

Anonymkode: e1d2b...2e0

Takk for svar :) Jeg er veldig forberedt på at de kommer til å foreslå det som eneste alternativ - gyn nevnte jo ikke en gang kirurgisk. Men jeg trenger å vite om jeg faktisk kan slå i bordet og kreve det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har akkurat fått konstatert MA 8+4. Gyn har sendt henvisning til poliklinikk for at jeg skal få tabletter og hjemmeabort. Fikk beskjed om at kirgisisk ikke var aktuelt fra gyn, og at det var piller som var løsningen. Stemmer virkelig dette? Har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt? Jeg er så traumatisert etter 4 grusomme egguttak i fjor at jeg rett og slett ikke orker en hjemmeabort oppå alt annet og i tillegg så er jeg alene de neste 10 dagene.  De som har frivillig abort får jo velge kirurgisk fritt mellom uke 6-12 flere sykehus, så det er jo fysisk mulig å gjennomføre mtp at embryoet er 8+4. Kan jeg nekte medisinsk? Eller vil de bare drøye så lenge med å sette opp kirurgisk at kroppen mest sannsynlig har ordet opp selv? Tar gjerne i mot tips før timen i morgen ❤️

Jeg tror ikke de kan nekte deg å være på sykehuset, for det handler vel mer om du kan ha noen å være hos deg eller ikke. Hvis du ikke kan ha noen hos deg så må de ha deg på sykehuset, for du kan ikke være alene. Mannen fikk sykemelding da jeg hadde en MA så han kunne være hos meg. 

Når det gjelder valget mellom kirurgisk og tabletter er jeg mer usikker. 

Tenker på deg ❤️ 

Anonymkode: 1dc65...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal kunne velge dette helt selv. Hilsen ansatt på kvinneklinikk 

Anonymkode: 6236c...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at du ikke har det enkelt og har opplevd ting som gjør at du synes medisinsk virker ugreit. Jeg må bare si at jeg har gjort det to ganger i uke 11 og i uke 8 (MA begge) og jeg bad om skikkelige smertestillende (altså f.eks. oxykodon) og da gikk det veldig veldig greit. Du får også gjennomføre på sykehuset om du er alene og kan "trekke i snora" og få medisiner som tar vekk mye av ubehaget. For min del var MA i uke 8 lite smertefult og veldig fort overstått,  bare for å dele en slags positiv erfaring. Kjente mer i uke 11, men her venta jeg mye lenger med smertestillende og var selvfølgelig lenger på vei. Ta smertestillende en liten stund etter du har satt abortpillene, det funka utrolig bra for meg hvertfall. 

Anonymkode: 9ea3c...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du får tab...anbefaler deg å ikke være alene.

Anonymkode: 395a4...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange år siden, ser ikke ut som det er endret praksis. Jeg har tatt tabletter to ganger. Første gang måtte jeg gjøre det 3 ganger for noe kom ikke ut, så holdt på en måned. Endte med at gyno ble pensjonist, gikk ut i pensjon mens jeg enda hadde rester, og jeg ble flyttet til ny gyno som fikk fysisk tak i siste rest og alt fosset ut i søppelbøtta på kontoret der 🤢 Ingen av de tre rundene var så vonde at jeg trengte noen eller noe. Mannen gikk på jobb og jeg fikk todagers sykemelding hver runde.

Andre gangen var på sykehus og jeg surret for meg selv på rommet. Ingen smertestillende eller behov. Skulle si fra om det kom noe ut i do hvis jeg ikke nådde å sette opp «abortbøtta» i do. Felles do med andre. Endte med at det ikle gikk og ble kirurgisk. Kjapt og enkelt.

Fælt å gå gjennom psykisk men fysisk gikk det greit.

Anonymkode: 89ecd...627

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ville venta til uke ni. Da må du gjøre det på sykehuset. Blir fortsatt tbl da ..

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kirurgisk og 2 medisinske bak meg. Den første, og den kirurgiske var fordi tabletter ikke fungerte. Gikk da i 4 uker med to tablettrunder til før det ble kirurgisk. Det de sa til meg var at de ikke ønsket å lage flere arr på livmor enn nødvendig siden jeg ønsker flere barn.

Syns det var mer traumatisk å gå gjennom en "minifødsel" (MA med foster som var 11+4), enn kirurgisk. Fikk tilbud om kirurgisk fordi tablettene ikke fungerte sist, men med info om arr osv, så valgte jeg medisinsk selv. Fordelen med medisinsk er også at du slipper narkose, men jeg blødde mye mer og mye lengere etter medisinsk. Jeg hadde lite smerter og trengte ikke mye smertestillende, men den følelsen når fosteret støtes ut unner jeg ingen ❤️

Den medisinske jeg hadde i uke 8 var ingen problem, det var som lette mens-smerter og alt gikk fort og greit. 

Anonymkode: 0f44b...fc8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved kirurgisk må du ha narkose, og med narkose følger alltid en risiko. Vil tro de foreslår medsinsk fordi de mener det er det beste alternativet for deg. 

Anonymkode: 7e7ef...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved kirurgisk må du ha narkose, og med narkose følger alltid en risiko. Vil tro de foreslår medsinsk fordi de mener det er det beste alternativet for deg. 

Anonymkode: 7e7ef...b23

Ts. Legen sa jeg kunne få lokalbedøvelse, så det er visst ikke narkosen de er så redd for, men heller det at man skal skade endometeriet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...